En dan duurt ze nog 5 of 10 jaar eh.
Het is hier soms precies alsof sommigen niet beseffen dat we niet in een TV serie leven ofzoiets. Een goed einde staat niet vast, er is geen 'normaal', etc
Het meeste dat je hier leest is 'de realiteit is niet leuk, verander het aub!'
En dan nog zijn we feitelijk op dit moment maar slechts in de marge aan het discuteren van de laatste jaren. Als ik eventjes heel eerlijk moet zijn, een vodje en een pasje tonen zijn toch wel een pak minder precedenten scheppen dan de hele histoire van februari 2020 tot en met deze zomer.
Als we het dan toch zo graag hebben over het beknotten van vrijheden, het discuteren van burgerijke vrijheden en wenen over medische geheimen. Tijdens 2020 heeft men feitelijk straffeloos nog harder gerammeld met onze kloten en burgerlijke vrijheden dan wat er nu op tafel ligt.
We zullen ze er nog eens bij halen:
- Lockdown. Onder andere discotheken, cafés en restaurants blijven gesloten; (maart 2020)
- Alle samenscholingen worden verboden. Wie een frisse neus wil halen, kan dat doen in het gezelschap van familieleden of één vriend(in), met respect voor een gepaste sociale afstand van anderhalve meter. (maart 2020)
- Vanaf 10 mei mag elk gezin thuis maximaal vier personen - altijd dezelfde - ontvangen. (mei 2020)
- De sociale bubbel wordt teruggeschroefd van vijftien naar vijf personen. Ook op café of op restaurant ga je voortaan uitsluitend aan een tafel zitten met diezelfde bubbel van vijf. Niet-begeleide bijeenkomsten zoals samenscholingen, uitstappen of ontmoetingen met familie of vrienden kunnen met maximaal 10 personen (juli 2020)
- Je mag nog maximaal drie nauwe contacten hebben, naast de mensen met wie je samenwoont. Daarnaast mogen er in je huis maximaal vier mensen over de vloer komen. (oktober 2020)
Met extra gas die gegeven word door de Vivaldi(even):
Cafés en restaurants moeten voor minstens vier weken de deuren sluiten. Daarnaast geldt er een avondklok, van middernacht tot 5 uur ’s morgens. Vanaf 20 uur geldt eveneens een verbod op het verkopen van alcohol. Afhalen van maaltijden blijft mogelijk tot 22 uur.
Alle cultuurhuizen, zwembaden en fitnesscentra in Vlaanderen moeten sluiten. Ook de niet-essentiële winkels en contactberoepen, waaronder kappers, moeten voor minstens een maand sluiten.
Het aantal sociale contacten wordt weer fel ingeperkt. Terwijl we nu nog vier personen buiten het gezin thuis mogen ontvangen, zullen de nieuwe maatregelen dat opnieuw verbieden. Elk gezinslid heeft wel recht op één knuffelcontact.
(oktober 2020)
De regels rond kerst worden ook vastgelegd tijdens dit Overlegcomité. Kerstmis moet dit jaar binnen het eigen gezin gevierd worden. Maar niemand moet alleen blijven. Alleenstaanden mogen met kerstavond of op kerstdag (maar niet op oudejaarsavond of op nieuwjaarsdag) hun beide contacten tegelijk uitnodigen. Dat wordt de enige versoepeling wat de feestdagen betreft. Voor gezinnen blijft maar één extra persoon welkom.
(december 2020)
Als ik nu echt heel eerlijk moet zijn zie ik een pak meer precedenten, vierkante overtredingen van burgerrechten, democratische principes en ongrondwettelijke bricolage tijdens deze periode dan precedenten door "een tijdelijke pasjes maatschappij".
Om heel eerlijk te zijn ik wil niet terug naar 2020. Ik heb mijn mening gevormd over een bepaalde groep van zeer close sociale contacten en bij mezelf gezegd, deze zijn primair. Maakt niet uit wat de overheid morgen zegt of zegt dat ik ze niet meer mag zien. Hiermee bedoel ik niet de 15 per week van de zomer van 2020, daar had ik al zelfs moeite mee om deze te halen. Maar kerstmis 2020? Nope, doen we niet meer aan mee.
Feitelijk heeft Vlaanderen er grotendeels collectief voor gekozen om wetenschappelijke processen te steunen met een prikje in hun arm, met het risico dat deze potentieel niet echt 100% sluitend zijn, temidden van een virus dat nog volop aan het muteren is.
Dat deze groep beloond wordt voor hun efforts en dat men als eerste wilt terug geven aan deze grote groep door middel van een entree op basis van vaccinatie status, dat stond al reeds in de sterren geschreven in januari 2021. Ik vind dit dan ook ergens niet anders dan correct.
Ma bon just my two cents.