Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vrij simpel:

1. Deactiveer alle lidkaarten zodat ze de deur niet meer kunnen openen.
2. Lid moet tijdens de bemande uren langskomen.
3. CST in orde? -> lidkaart wordt terug geactiveerd voor toegang
Als je niet kan zien op het CST of iemand gevaccineerd, recent besmet of gewoon een test heeft afgenomen kan dit niet denk ik. Want dan kan iemand zich 1 keer laten testen, binnengaan & dan blijven gaan op deze manier.

Kan me iemand eens zeggen , waarom ze nu niet gewoon de vrije loop laten gaan , of gaan ze dat pas doen vanaf dat er een derde prik is geweest ?
De situatie in de ziekenhuizen. Aantal opnames stijgt snel en gaat nog een tijd blijven stijgen. Dus bouwt men voorzichtigheid in om te proberen vermijden dat ziekenhuizen voor de zoveelste keer tal van ingrepen moeten uitstellen.

In die drukke cafés , hoe ga je daar eigl constant iedere nieuwkomer controleren ? Die danscafés waar vooral jongeren zitten zonder zitplaats en zonder security(bij ons int dorp zijn er zo )

Hoe doet men dit in het buitenland

Als je niet kan zien op het CST of iemand gevaccineerd, recent besmet of gewoon een test heeft afgenomen kan dit niet denk ik. Want dan kan iemand zich 1 keer laten testen, binnengaan & dan blijven gaan op deze manier.
Goed punt, daar had ik niet bij stilgestaan. Je zou de toegang kunnen beperken in de tijd, waardoor mensen na een bepaalde periode opnieuw hun CST moeten tonen. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe lang zo’n CsT geldig is indien je niet gevaccineerd bent.

Allé, dat is iets dat ik nu snel verzin terwijl ik van 5 uur ‘s ochtends wakker ben. Dus daar zal nog wel wat ruimte voor verbetering zijn ik dat idee.

Ken toch een aantal mensen die hun eigen kind meepakken naar hun werk omdat de school gesloten is, omdat ze anders verlof zonder wedde moeten nemen en voor sommige is dat niet haalbaar.
Die mensen kunnen nog altijd technische werkloosheid door overmacht omwille van Corona aanvragen (vb, zelf in quarantaine moeten of opvang besmette kinderen of opvang kinderen door sluiting school omwille van Corona). Momenteel nog mogelijk tot 31/12.

En dan duurt ze nog 5 of 10 jaar eh.

Het is hier soms precies alsof sommigen niet beseffen dat we niet in een TV serie leven ofzoiets. Een goed einde staat niet vast, er is geen 'normaal', etc

Het meeste dat je hier leest is 'de realiteit is niet leuk, verander het aub!'
En dan nog zijn we feitelijk op dit moment maar slechts in de marge aan het discuteren van de laatste jaren. Als ik eventjes heel eerlijk moet zijn, een vodje en een pasje tonen zijn toch wel een pak minder precedenten scheppen dan de hele histoire van februari 2020 tot en met deze zomer.

Als we het dan toch zo graag hebben over het beknotten van vrijheden, het discuteren van burgerijke vrijheden en wenen over medische geheimen. Tijdens 2020 heeft men feitelijk straffeloos nog harder gerammeld met onze kloten en burgerlijke vrijheden dan wat er nu op tafel ligt.

We zullen ze er nog eens bij halen:
  • Lockdown. Onder andere discotheken, cafés en restaurants blijven gesloten; (maart 2020)
  • Alle samenscholingen worden verboden. Wie een frisse neus wil halen, kan dat doen in het gezelschap van familieleden of één vriend(in), met respect voor een gepaste sociale afstand van anderhalve meter. (maart 2020)
  • Vanaf 10 mei mag elk gezin thuis maximaal vier personen - altijd dezelfde - ontvangen. (mei 2020)
  • De sociale bubbel wordt teruggeschroefd van vijftien naar vijf personen. Ook op café of op restaurant ga je voortaan uitsluitend aan een tafel zitten met diezelfde bubbel van vijf. Niet-begeleide bijeenkomsten zoals samenscholingen, uitstappen of ontmoetingen met familie of vrienden kunnen met maximaal 10 personen (juli 2020)
  • Je mag nog maximaal drie nauwe contacten hebben, naast de mensen met wie je samenwoont. Daarnaast mogen er in je huis maximaal vier mensen over de vloer komen. (oktober 2020)

Met extra gas die gegeven word door de Vivaldi(even):
Cafés en restaurants moeten voor minstens vier weken de deuren sluiten. Daarnaast geldt er een avondklok, van middernacht tot 5 uur ’s morgens. Vanaf 20 uur geldt eveneens een verbod op het verkopen van alcohol. Afhalen van maaltijden blijft mogelijk tot 22 uur.
Alle cultuurhuizen, zwembaden en fitnesscentra in Vlaanderen moeten sluiten. Ook de niet-essentiële winkels en contactberoepen, waaronder kappers, moeten voor minstens een maand sluiten.
Het aantal sociale contacten wordt weer fel ingeperkt. Terwijl we nu nog vier personen buiten het gezin thuis mogen ontvangen, zullen de nieuwe maatregelen dat opnieuw verbieden. Elk gezinslid heeft wel recht op één knuffelcontact.
(oktober 2020)

De regels rond kerst worden ook vastgelegd tijdens dit Overlegcomité. Kerstmis moet dit jaar binnen het eigen gezin gevierd worden. Maar niemand moet alleen blijven. Alleenstaanden mogen met kerstavond of op kerstdag (maar niet op oudejaarsavond of op nieuwjaarsdag) hun beide contacten tegelijk uitnodigen. Dat wordt de enige versoepeling wat de feestdagen betreft. Voor gezinnen blijft maar één extra persoon welkom.
(december 2020)

Als ik nu echt heel eerlijk moet zijn zie ik een pak meer precedenten, vierkante overtredingen van burgerrechten, democratische principes en ongrondwettelijke bricolage tijdens deze periode dan precedenten door "een tijdelijke pasjes maatschappij".

Om heel eerlijk te zijn ik wil niet terug naar 2020. Ik heb mijn mening gevormd over een bepaalde groep van zeer close sociale contacten en bij mezelf gezegd, deze zijn primair. Maakt niet uit wat de overheid morgen zegt of zegt dat ik ze niet meer mag zien. Hiermee bedoel ik niet de 15 per week van de zomer van 2020, daar had ik al zelfs moeite mee om deze te halen. Maar kerstmis 2020? Nope, doen we niet meer aan mee.

Feitelijk heeft Vlaanderen er grotendeels collectief voor gekozen om wetenschappelijke processen te steunen met een prikje in hun arm, met het risico dat deze potentieel niet echt 100% sluitend zijn, temidden van een virus dat nog volop aan het muteren is.

Dat deze groep beloond wordt voor hun efforts en dat men als eerste wilt terug geven aan deze grote groep door middel van een entree op basis van vaccinatie status, dat stond al reeds in de sterren geschreven in januari 2021. Ik vind dit dan ook ergens niet anders dan correct.

Ma bon just my two cents.

Goed punt, daar had ik niet bij stilgestaan. Je zou de toegang kunnen beperken in de tijd, waardoor mensen na een bepaalde periode opnieuw hun CST moeten tonen. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe lang zo’n CsT geldig is indien je niet gevaccineerd bent.

Allé, dat is iets dat ik nu snel verzin terwijl ik van 5 uur ‘s ochtends wakker ben. Dus daar zal nog wel wat ruimte voor verbetering zijn ik dat idee.
gewoon de badges koppelen aan een qr code lezer en enkel wanneer die groen licht krijgt van het cst werkt die badge

CST voor negatieve test is 48u geldig.
Als je die scant, kan je niet zien hoelang die geldig is (volgens mij). Want dat zou betekenen dat je kan weten op basis waarvan de QR code is (vaccinatie, test, of covid gehad).

Dus je kan geen toegang geven tot dag x, je kan enkel toegang geven tot het einde van de dag (wat het nutteloos maakt voor het fitness voorbeeld, tenzij je meerdere keren op een dag langsgaat)

De situatie in de ziekenhuizen. Aantal opnames stijgt snel en gaat nog een tijd blijven stijgen. Dus bouwt men voorzichtigheid in om te proberen vermijden dat ziekenhuizen voor de zoveelste keer tal van ingrepen moeten uitstellen.
Ok , dat begrijp ik.
Maar wanneer gaan ze dan ooit versoepelen ?
Er gaat toch altijd een probleem zijn denk ik dan ?
Die mensen kunnen nog altijd technische werkloosheid door overmacht omwille van Corona aanvragen (vb, zelf in quarantaine moeten of opvang besmette kinderen of opvang kinderen door sluiting school omwille van Corona). Momenteel nog mogelijk tot 31/12.
Die krijgen ze niet meer , ... Ik kan de mail door mailen als je wilt. Komt van de overheid naar de leerkrachten (desbetreffende leerkracht heeft dus haar kind meegepakt in haar klas )

Ouderschapsverlof (de betreffende persoon heeft geen meer )
Overmachtsverlof (ook al opgebruikt dit jaar)

Dan schiet er enkel nog avp en vvp over dus onbetaald verlof

Het is schandalig .

Blijkbaar in de zorg moeten ze gaan werken zelf als ze besmet zijn met Corona (heb ik gehoord dit kan ik niet zelf bevestigen )

Ik heb geen problemen met de maatregelen.
Maar dan moeten de voorzieningen er ook voor zijn.

gewoon de badges koppelen aan een qr code lezer en enkel wanneer die groen licht krijgt van het cst werkt die badge
Mooi op papier en/of van iemand die niet echt weet hoe dit certificaat werkt :p

Er is wel net iets meer nodig om de check te implementeren dan "gewoon QR code scannen". Indien interesse, hier het architecturaal document voor een simpele ticketing systeem demo:

Ik heb totaal geen probleem met het uitgebreide gebruik van dat CST, maar de mondmaskers opnieuw verplichten vind in er wel over.
Was toch beter geweest dat ze op dat vlak de mensen zelf zouden laten kiezen.
Ach ja, hopelijk gaat dit niet te lang duren, maar ik vrees er voor.

25 november heb ik afspraak bij mijn neurochirurg ivm de operatie aan mijn rug die nu al van maart vorig jaar uitgesteld word. Hopelijk kan die nu eindelijk wel doorgaan, anders is de scan van begin deze maand weer voor niks geweest.

Ok , dat begrijp ik.
Maar wanneer gaan ze dan ooit versoepelen ?
Er gaat toch altijd een probleem zijn denk ik dan ?

Die krijgen ze niet meer , ... Ik kan de mail door mailen als je wilt. Komt van de overheid naar de leerkrachten (desbetreffende leerkracht heeft dus haar kind meegepakt in haar klas )

Ouderschapsverlof (de betreffende persoon heeft geen meer )
Overmachtsverlof (ook al opgebruikt dit jaar)

Dan schiet er enkel nog avp en vvp over dus onbetaald verlof

Het is schandalig .

Blijkbaar in de zorg moeten ze gaan werken zelf als ze besmet zijn met Corona (heb ik gehoord dit kan ik niet zelf bevestigen )

Ik heb geen problemen met de maatregelen.
Maar dan moeten de voorzieningen er ook voor zijn.
Ik heb een reserve teller die ik kan aanspekken tot één maand verlof. Niet elk van mijn werkgevers had dit, maar in deze situatie ben ik toch blij dat dit kan bij mijn huidige werkgever. Ik steek jaarlijks zo'n 6 à 8 dagen verlof in dat potje voor serieuze miserie.

Mooi op papier en/of van iemand die niet echt weet hoe dit certificaat werkt :p

Er is wel net iets meer nodig om de check te implementeren dan "gewoon QR code scannen". Indien interesse, hier het architecturaal document voor een simpele ticketing systeem demo:
Nu an sich, veel badge systemen draaien op hardware waarvan de specs uitgedrukt zijn in quasi single digits met geheugen waar PCs van de jaren 80 zelfs van zeggen: "gast gij kunt mijn operating systeem zelfs niet draaien". Gekoppeld met interfaces richting externe componenten waar zelfs een 56kbps dial-up modem zich superieur tegen voelt.

Die QR code als je die scant dan krijg je een base45 string die, eenmaal gedecodeerd gewoon json bevat. Waarom ze dan bij de EU gekozen hebben voor base45 terwijl de hele wereld base64 draait om die meuk te decoden daar snapt een mens niks van. Zogezegde encoding storage efficientie. Voor mij meer een stevige vorm van toegevoegde lock-in complexiteit gebeurd zijn. Die QR code heeft toch wel serieus wat encoding plaats. Maar het maakt het badge lezer verhaal er zeker niet makkelijker op.

Nu soit, vanaf dat er een tablet draait is er meer mogelijk. Maar dat is niet overal zo.

Ma bon, inderdaad in theorie makkelijker uitgedacht dan in praktijk geïmplementeerd.

Laatst bewerkt:
Nu an sich, veel badge systemen draaien op hardware waarvan de specs uitgedrukt zijn in quasi single digits met geheugen waar PCs van de jaren 80 zelfs van zeggen: "gast gij kunt mijn operating systeem zelfs niet draaien". Gekoppeld met interfaces richting externe componenten waar zelfs een 56kbps dial-up modem zich superieur tegen voelt.

Die QR code als je die scant dan krijg je een base45 string die, eenmaal gedecodeerd gewoon json bevat. Waarom ze dan bij de EU gekozen hebben voor base45 terwijl de hele wereld base64 draait om die meuk te decoden daar snapt een mens niks van. Daar zal toch ook wel een stevige vorm van toegevoegde lock-in complexiteit gebeurd zijn. Maar het maak 't het badge lezer verhaal er zeker niet makkelijker op.

Nu soit, vanaf dat er een tablet draait is er meer mogelijk. Maar dat is niet overal zo.

Ma bon, inderdaad in theorie makkelijker uitgedacht dan in praktijk geïmplementeerd.
En dan het wettelijk kader niet vergeten. In theorie moet er bij controle CST ook een identiteitscontrole gebeuren. Geen idee of de lidkaart als een geldig identificatiedocument dient (ik vermoed van niet), dus dan moet er ook nog een e-ID check bij gebeuren ook...

In praktijk zie ik meer problemen dan dat het voordeel zou opleveren. En te weinig tijd om een deftige ontwikkeling te doen ;) Zeker voor onbemande toegang.

En dan het wettelijk kader niet vergeten. In theorie moet er bij controle CST ook een identiteitscontrole gebeuren. Geen idee of de lidkaart als een geldig identificatiedocument dient (ik vermoed van niet), dus dan moet er ook nog een e-ID check bij gebeuren ook...

In praktijk zie ik meer problemen dan dat het voordeel zou opleveren. En te weinig tijd om een deftige ontwikkeling te doen ;)
En te weinig incentive om die maar voor een periode van "x maand te doen" voor kost y. Ik vrees dat het toch wel ergens manueel zal moeten gebeuren.

Pas op, ik ben hier nu wel ergens blij mee. Het voorkomt dat men structurele processen in plaats brengt. Want voor mij is het doel nog altijd een pandemie bedwingen en slechts tijdelijk pasjes te gebruiken om de verspreiding in te dijken.

Kan me iemand eens zeggen , waarom ze nu niet gewoon de vrije loop laten gaan , of gaan ze dat pas doen vanaf dat er een derde prik is geweest ?

Ik had hier al gelezen dat er dan meer kans is op varianten , maar dat gaat er toch altijd zijn , je gaat ooit toch eens moeten laten gaan en dan zijn er toch ook kans op varianten ?

Ik heb geen probleem met de maatregelen , maar ik begrijp het niet goed.

Daarnaast sluiten ze scholen maar wordt er in vele werksituaties geen rekening meer mee gehouden.

Ken toch een aantal mensen die hun eigen kind meepakken naar hun werk omdat de school gesloten is, omdat ze anders verlof zonder wedde moeten nemen en voor sommige is dat niet haalbaar.
Een werkomgeving waar 25% positief test zou men er geen rekening mee houden?

Dus terug maskers op binnenin de sportclub (indien geen CST systeem) om nadien toch gewoon zonder masker aan contactsport te doen?

Wat ik echt heb gemist gisteren is een aanmaning/boodschap rechtstreeks naar de niet-gevaccineerden toe.
Het is toch duidelijk dat de bezetting van intensieve zorgen grotendeels door hen komt (relatief), waarom dan dat probleem eens niet benoemen?
De circulatie bij kinderen in scholen is logisch, aangezien ze nog niet kunnen gevaccineerd worden.

De Croo zijn oneliner gisteren was:
'Zonder vaccin was het nu catastrofaal geweest'.

Beter was geweest:
'Zonder vaccin-weigeraars hadden we nu niet opnieuw maatregelen moeten nemen'

Wat mij betreft mag dat CST voor elke pietluttigheid verplicht worden, vooral dan om die anti-vaccers het zo moeilijk mogelijk te maken.
En dat is bovendien geen discriminatie, men heeft de vrije keuze om te weigeren, awel dan moet men de gevolgen er ook maar van dragen.

Hmmm toch niet veel veranderd , behalve de uitbreiding van die beruchte pass , zo,o een een drama , mijn madam tevreden da ik njet in mijn kot moe blijven .(Tja en die mondkapje is zoals ieder dag verversen van onderbroek)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ze terug vergaderen vandaag over mondmaskers in lagere scholen (& potentieel nog jonger deze keer) is toch ook onmenselijk.

Scholen: "please doe iets aan die quarantaine en constant testen van kinderen, het is niet houdbaar'.
Politiek: "hmm, weet je wat, we zorgen voor meer testen zodat we alles kunnen blijven doen en weet je wat, geef die 8 jarigen misschien ook een mondmasker. Je kan niet vroeg genoeg beginnen :devilish:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan