Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En een anekdotisch verhaal over een crèche die testen vraagt is wel oke?

Het is simpel: ofwel verstrengen de regels voor schoolgaande jeugd terug tot het aantal besmettingen definitief zakt, ofwel blijven we in deze situatie zitten. Zolang kinderen niet allemaal ingeënt worden, gaat het virus blijven rond gaan.
Waarom? Er zijn meer en meer landen die de vaccinatie van U18 net on hold zetten omdat de pro's (mogelijk) niet opwegen tegen de cons.

En waarom moet het aantal besmettingen zakken? De huidige besmettingsgraad zorgt hoegenaamd niet voor veel druk op de ziekenhuizen, en de ziekenhuiscijfers stijgen ook gewoon al lang relatief constant. Het is ook hoe langer hoe duidelijker dat schoolgaande jeugd niét de katalysator is, en dat er door de hoge vaccinatiegraad bij volwassenen ook relatief weinig spillover is naar andere leeftijdsgroepen.

Waarom? Er zijn meer en meer landen die de vaccinatie van U18 net on hold zetten omdat de pro's (mogelijk) niet opwegen tegen de cons.

En waarom moet het aantal besmettingen zakken? De huidige besmettingsgraad zorgt hoegenaamd niet voor veel druk op de ziekenhuizen, en de ziekenhuiscijfers stijgen ook gewoon al lang relatief constant. Het is ook hoe langer hoe duidelijker dat schoolgaande jeugd niét de katalysator is, en dat er door de hoge vaccinatiegraad bij volwassenen ook relatief weinig spillover is naar andere leeftijdsgroepen.
Omdat het aantal besmetting wel rechtevenredig is met de kans op nieuwe varianten.

Omdat het aantal besmetting wel rechtevenredig is met de kans op nieuwe varianten.

Varianten zijn iets wereldwijds. Daar heeft het belgisch beleid geen impact op.

Er zijn ook veel ziektes die kunnen muteren tot iets gevaarlijkers. Een beleid maken om mutaties tegen te houden is niet realistisch (daarom dat je het varianten argument ook amper terug vind in de politiek)

Varianten zijn iets wereldwijds. Daar heeft het belgisch beleid geen impact op.

Er zijn ook veel ziektes die kunnen muteren tot iets gevaarlijkers. Een beleid maken om mutaties tegen te houden is niet realistisch (daarom dat je het varianten argument ook amper terug vind in de politiek)
Ik ben gewoon afgehaakt toen ik varianten las, die discussie ga ik echt niet opnieuw voeren. 😅

Welke landen zijn afgehaakt om die reden?

Welke landen zijn afgehaakt om die reden?
Moest U12 zijn, typo! Pino sprak over het inenten van alle kinderen vooraleer we bepaalde restricties konden loslaten. Dat is gewoon niet nodig, en al zeker niet vanuit een algemeen gezondheidsperspectief. Genoeg landen die onder de 12 niet vaccineren (omdat de voordelen niet opwegen tegen de (mogelijke) nadelen), en die in de leeftijdscategorie erboven maar een dosis geven om dezelfde reden. In het VK zijn ze bijvoorbeeld overgegaan op een prik voor 12-15, terwijl dat inging tegen het advies uit wetenschappelijke hoek.

Moest U12 zijn, typo! Pino sprak over het inenten van alle kinderen vooraleer we bepaalde restricties konden loslaten. Dat is gewoon niet nodig, en al zeker niet vanuit een algemeen gezondheidsperspectief. Genoeg landen die onder de 12 niet vaccineren (omdat de voordelen niet opwegen tegen de (mogelijke) nadelen), en die in de leeftijdscategorie erboven maar een dosis geven om dezelfde reden. In het VK zijn ze bijvoorbeeld overgegaan op een prik voor 12-15, terwijl dat inging tegen het advies uit wetenschappelijke hoek.
Ah oké. Want had wel al gezien dat de Scandinavische landen gestopt waren met Moderna te geven aan u18, maar gewoon verder gingen met Pfizer. Dacht dat je dat bedoelde.

Ah oké. Want had wel al gezien dat de Scandinavische landen gestopt waren met Moderna te geven aan u18, maar gewoon verder gingen met Pfizer. Dacht dat je dat bedoelde.
Die geven zelfs geen Moderna meer aan mannen jonger dan dertig. :)

Is er al geweten wanneer er nog versoepelingen komen zoals het weglaten van mondmaskers bij contactberoepen?
Ja, het word echt wel stilaan tijd dat ze deze regel ook gaan laten wegvallen, want dit is gewoon te belachelijk voor woorden.
Op cafe mag je bij mekaar op schoot gaan zitten zonder masker, maar bij de kapper moet je nog steeds je mondmasker dragen.

Ja, het word echt wel stilaan tijd dat ze deze regel ook gaan laten wegvallen, want dit is gewoon te belachelijk voor woorden.
Op cafe mag je bij mekaar op schoot gaan zitten zonder masker, maar bij de kapper moet je nog steeds je mondmasker dragen.
Met de cijfers die terug aan het stijgen zijn denk ik niet dat je mag hopen op veel versoepelingen vrees ik...

Langs de andere kant, als je even vaak op een schoot gaat zitten als een kapster voor de smoel van een klant hangt ben je best een sloerie.

Bijlagen

• 20211017_075112.jpg
    20211017_075112.jpg
    414,6 KB · Weergaven: 15
@hierboven dat het virus blijft rondgaan is een gegeven. Zero covid is niet het streefdoel

Ze zouden een roadmap kunnen maken voor quarantaine versoepelingen.

5: quarantaine na positieve test is vrijwillig

Dus hoe gaan we in de nabije toekomst terug in het normaal van 5/6 geraken ?
Ik zie geen enkele logische reden waarom we naar een situatie zouden gaan waarin mensen die besmet zijn met een besmettelijke ziekte als COVID niet in quarantaine zou moeten gaan.
En dat geldt niet alleen voor COVID, ook voor griep, buikgriep, ...

Als je ziek bent, dan blijf je thuis en ga je geen anderen besmetten.

Ik zie geen enkele logische reden waarom we naar een situatie zouden gaan waarin mensen die besmet zijn met een besmettelijke ziekte als COVID niet in quarantaine zou moeten gaan.

Dat kan, op voorwaarde dat ze ook effectief besmettelijk zijn. Want dat is niet helemaal wat je zegt. Als je besmettelijk bent, blijf je thuis.

Nochtans word ik niet getest op 'griep' hebben, en mag ik gaan en staan waar ik wil ook al heb ik griep.

Er zijn veel besmettelijke ziektes waarbij je zelfs officieel baby's naar de creche mag sturen want 'het kan toch niet zo veel kwaad en ze krijgen het toch'.

Op een bepaald punt als er geen ziekenhuis overbelasting is, en de ziekte voor bijna iedereen vrij onschuldig is (als -65 jarige gevaccineerd persoon) is iemand's zwak immuun systeem terug het probleem van de persoon met het zwakke immuunsysteem en niet van alle anderen.

Niet dat dat betekend dat ik mijn oma ga willen aansteken. Maar wel dat een wettelijke verplichting om thuis te blijven niet nodig is, en iedereen voor zichzelf kan oordelen.

Ik vroeg het me al een tijdje af, maar onlangs gelezen: als er een covid-safe ticket evenement is, bvb in het sportpaleis, kan men elke bezoeker vragen om zo'n covid-safe-ticket te hebben, maar kan deze verplichting niet gevraagd worden aan werknemers op dat evenement.

Wie dus op zo'n evenementen een drankje koopt, kan op die manier toch in contact komen met iemand die niet beschermd is.

Ik vroeg het me al een tijdje af, maar onlangs gelezen: als er een covid-safe ticket evenement is, bvb in het sportpaleis, kan men elke bezoeker vragen om zo'n covid-safe-ticket te hebben, maar kan deze verplichting niet gevraagd worden aan werknemers op dat evenement.

Wie dus op zo'n evenementen een drankje koopt, kan op die manier toch in contact komen met iemand die niet beschermd is.
Waar heb je dat gelezen? Gelieve geen desinformatie of geruchten te verspreiden, zonder CST kom je er als medewerker ook niet in in het sportpaleis. Of de verplichting nu van de overheid of van de sportpaleis group komt is irrelevant; kies eventueel een ander voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Valt me op dat mensen nu zonder schaamte lopen hoesten en snotteren en niemand doet nog een masker aan.
Het zou in deze periode van het jaar en al zeker als je verkouden bent geen slecht idee zijn.
Stond er daar zo eergisteren in de slager zo enen te hoesten voor mij, man man :(

Ook opmerkelijk dat sommige mensen tijdens Corona vanalles een heilige schrik hadden (en o wee als je langs hen passeerde op 50 cm afstand!!) en vanaf toen de regering zei dat de mondmaskerplicht op werk werd afgeschaft ineens terug gaan “buurten” bij de collega’s op amper afstand?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan