Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vorige week iemand uit m'n klas die positief testte hoewel zij gevaxt was, en daarnet gehoord dat een andere ook positief getest heeft.
En het grappige is dat die eerste nog zo gek is om in quarantaine te gaan, de tweede zat gewoon daarnet in de les.
Ik wil mij zelf niet meer (laten) testen, wat niet weet wat niet deert. Ik ben gevaccineerd, heb 2 keer corona gehad met amper symptomen.

Voor wie moeten wij eigenlijk nog schrik hebben? Voor die antivaxers? Va te faire voir.
Letterlijk iedereen in mijn familie en vriendengroep is gevaccineerd. Laat de koppen maar rollen in die zogenaamde "vierde golf".

Thuiswerk of tijdelijke werkloosheid door overmacht (Corona)
Aan 70% van uw loon in dat laatste geval. En laat het net de mensen zijn die niet kunnen thuiswerken voor wie dat vaker een probleem zal zijn.

Los van het feit dat als dit effectief massaal en consequent wordt toegepast, ik zeer benieuwd ben naar de economische gevolgen.

Weet iemand wanneer het volgend overleg comité is ? Vind het niet echt terug online.

Daarop was het plan de federale fase te beëindigen. Tenzij ze weer een nieuwe reden verzinnen waarom ze de macht niet willen afgeven 🙃.
Je ziet dat de doemzaaierij krantenartikels al beginnen komen, dus lang zal het wel niet meer zijn tot dat overleg ?

Het is natuurlijk wel zo, als je 0,0 maatregelen hebt en geen enkele aanpassing in gedrag:

Als je 8,8 miljoen volwassenen hebt in België.
En de delta variant besmet ze uiteindelijk quasi allemaal (bij de hypothese van geen enkele mitigation).
Dan heb je normaal gezien braaf geschat 1% ziekenhuisopname: 88.000 mensen.
Maar vaccinatie deelt dit risico ongeveer door 6 voor 92% van de gevaccineerde bevolking.
Dus nog 13.500 gevaccineerde + 7.000 ongevaccineerde mensen in het ziekenhuis = 20.000 in totaal.

Een deltagolf duurt gemiddeld 3 maand van start tot einde bij weinig maatregelen of weinig detectie/mogelijkheid tot mitigation (zie Florida en India), dus 12 weken.
20.000/12 = 1660 gemiddeld in het ziekenhuis tijdens die 12 weken.

Stel dat de piek +- het dubbel is van het gemiddelde, liggen er toch 2500-3500 mensen in het ziekenhuis op de piek, bij 0 gedragswijziging en 0 maatregelen.

De piek in november was +-7000, die van april +-3200.

De vraag is dus of die 2500-3500 aanvaardbaar is, of dat de politiek/maatschappij die piek lager willen houden door toch een maand of 2 opnieuw maatregelen zoals mondmaskers in te voeren.
In Florida zeiden ze van niet, in Israel van wel (+ booster).

Vlieghe vandaag weer met haar mondmasker in de (uitstekend geventileerde) tv-studio. 😅

En ze zal dat blijven doen 'tot alles onder controle is'. Hoeveel meer onder controle kan je het eigenlijk hebben? Quasi iedereen die ook maar iet of wat last kan hebben van covid is dubbel gevaccineerd, de ziekenhuisbezetting is 3-4 keer zo laag als vorig jaar, IZ de helft en belangrijker, die laatste is eigenlijk gewoon een quasi platte (en zelfs licht dalende) lijn terwijl de cijfers vorig jaar al als een raket omhoog schoten.

Vlieghe vandaag weer met haar mondmasker in de (uitstekend geventileerde) tv-studio. 😅

En ze zal dat blijven doen 'tot alles onder controle is'. Hoeveel meer onder controle kan je het eigenlijk hebben? Quasi iedereen die ook maar iet of wat last kan hebben van covid is dubbel gevaccineerd, de ziekenhuisbezetting is 3-4 keer zo laag als vorig jaar, IZ de helft en belangrijker, die laatste is eigenlijk gewoon een quasi platte (en zelfs licht dalende) lijn terwijl de cijfers vorig jaar al als een raket omhoog schoten.

Gemiste kans. Zo komt ze meer over als een selectieve smetvreeslijder dan een wetenschapper.

Er zijn nog altijd mensen die met een mondmasker op door zo goed als lege straten lopen. Bij sommige mensen is er gewoon iets in de kop geschoten, die zullen eeuwig met een mondmasker blijven rondlopen.

Met de cijfers die terug aan het stijgen zijn denk ik niet dat je mag hopen op veel versoepelingen vrees ik...
Ja ik weet het dat de cijfers terug aan het stijgen zijn, maar dat was ook al bezig toen ze in horeca alle remmen los gegooid hebben en dat kan dan wel ...
Langs de andere kant, als je even vaak op een schoot gaat zitten als een kapster voor de smoel van een klant hangt ben je best een sloerie.
Dat was nu ook niet letterlijk bedoeld he, het gaat er gewoon om dat op café alles terug mag en de afstanden die daar tussen de mensen is, is vaak echt wel heel klein.
En om eerlijk te zijn, mij kapster zit niet in gezicht te hijgen wanneer ze mijn haar knipt.

Brusselse jongeren zitten zich buiten de maatschappij zo.
Een onderdeel van een maatschappij is dat je ook iets doet voor de maatschappij. Hier is het een vaccinatie nemen maar blijkbaar is dat niet belangrijk voor hen.

Wat ik me afvraag (en dit is echt iets wat ik me afvraag, niet zo'n half retorische statement om mijn punt te maken) is wanneer COVID (indien er geen nieuwe varianten opduiken) gewoon deel van 'de andere ziektes' gaat worden. Ik snap niet goed waarom ik bijvoorbeeld nog in quarantaine zou moeten tot ik een testresultaat heb en dan een week later nogmaals moet getest worden (je mag wel buiten komen als je eerste test negatief is) als een huisgenoot besmet is en ik geen symptomen vertoon. Enfin ja, ik snap dat wel goed, dat is om de besmettingen binnen de perken te houden, maar gaat er een punt komen wanneer men zegt 'enkel testen' (of zelfs niet) wanneer je symptomen hebt?

Want veel hoger dan wat we nu hebben gaat de vaccinatiegraad toch niet meer worden? Iedereen die wil heeft meerdere kansen gehad. Theoretisch gezien is COVID-19 nu veel minder gevaarlijk dan een jaar geleden. Gaan we dan nog jaren met die testen en die quarantaines blijven zitten? Nu niet dat ik er in principe iets op tegen heb: ik werd pre-corona ook al gek van mensen die met 38 graden koorts en een loopneus plus diepe hoest op de werkvloer kwamen staan of weet ik veel waar, maar het is gewoon iets dat ik me afvraag.

edit: Nog snel een disclaimer: ik ben totaal geen 'survival of the fittest' type persoon als het op COVID aankomt, noch heb ik ooit zitten argumenteren dat het 'een griepje' was of weet ik veel wat. Ik ben doorheen heel de episode zelfs doorgaans meer aan de voorzichtige kant geweest. Ik vraag me echt gewoon af wanneer we dit voor het grootste deel (mondmaskers in rusthuizen etc. heb ik allemaal weinig problemen mee) achter ons gaan kunnen laten.

Laatst bewerkt:
Wat ik me afvraag (en dit is echt iets wat ik me afvraag, niet zo'n half retorische statement om mijn punt te maken) is wanneer COVID (indien er geen nieuwe varianten opduiken) gewoon deel van 'de andere ziektes' gaat worden. Ik snap niet goed waarom ik bijvoorbeeld nog in quarantaine zou moeten tot ik een testresultaat heb en dan een week later nogmaals moet getest worden (je mag wel buiten komen als je eerste test negatief is) als een huisgenoot besmet is en ik geen symptomen vertoon. Enfin ja, ik snap dat wel goed, dat is om de besmettingen binnen de perken te houden, maar gaat er een punt komen wanneer men zegt 'enkel testen' (of zelfs niet) wanneer je symptomen hebt?

Want veel hoger dan wat we nu hebben gaat de vaccinatiegraad toch niet meer worden? Iedereen die wil heeft meerdere kansen gehad. Theoretisch gezien is COVID-19 nu veel minder gevaarlijk dan een jaar geleden. Gaan we dan nog jaren met die testen en die quarantaines blijven zitten? Nu niet dat ik er in principe iets op tegen heb: ik werd pre-corona ook al gek van mensen die met 38 graden koorts en een loopneus plus diepe hoest op de werkvloer kwamen staan of weet ik veel waar, maar het is gewoon iets dat ik me afvraag.

Ik vraag mij dat ook af eerlijk gezegd.
Ik liep dit weekend rond in het centrum voor de jeneverfeesten en zag dat ik een covid safe ticket moest gaan halen om binnen te mogen.
Ja, foert dan daar had ik nu geen zin voor om voor aan te schuiven om es snel de sfeer op te snuiven.

Ik vroeg mij toen ook inderdaad af of we dat nog jaren en jaren gaan blijven doen, want hoeveel meer vaccinaties gaan we nog erdoor duwen? Paar procentjes? En gaan die het verschil maken?

Ik denk dat de komende maanden op dat vlak gewoon nog even cruciaal worden.
Dat is een periode waarin er traditioneel gezien sowieso een grote toeloop van patiënten is in de ziekenhuizen met luchtwegeninfecties, het is nu dus even afwachten wat de combinatie van die traditionele ziektes met de toeloop (die hopelijk zoals verwacht nog meevalt) van covidpatiënten gaat geven in de ziekenhuizen.

Vorig jaar konden we de gevolgen van die combinatie voor alle duidelijkheid niét zien aangezien vele andere ziektes gewoon de kans niet kregen om uit te breken door de covid-maatregelen. Doordat nu zowat alle maatregelen verdwenen zijn, hebben andere virussen dus ook terug vrij spel en is het dus even afwachten wat het winterseizoen geeft in de ziekenhuizen. Als blijkt dat het al bij al meevalt dan hoeven we imo vanaf het voorjaar covid ook niet meer als "speciaal" te gaan beschouwen en dus strenger te zijn dan bij besmettingen met andere virussen.

Het is idd momenteel nog afwachten wat de combinatie seizoensgriep (en andere virussen) en corona gaat opleveren qua ziekenhuisbezetting. Sowieso zorgt een stevige griepcirculatie voor verhoogde belasting van de IC, en dat in combinatie met coronabesmettingen die in stijgende lijn gaan, is een potentieel risico. De voorspellingen zijn op dat vlak hoogst onbetrouwbaar omdat er veel variabelen in het spel zijn (zoals bv de precieze aard van de seizoensgriep)...

Ik liep dit weekend rond in het centrum voor de jeneverfeesten en zag dat ik een covid safe ticket moest gaan halen om binnen te mogen.
Ja, foert dan daar had ik nu geen zin voor om voor aan te schuiven om es snel de sfeer op te snuiven.
Hoe bedoel je dat je dat moest gaan halen?
Is dat niet gewoon die app openen op je gsm en die laten scannen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan