Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, je kreeg dan een bandje om in de zone binnen te gaan.
Daarvoor moest je dus in een lange rij gaan staan.

Dat had ik er dus niet voor over.
Aha. Ja dat lijkt mij dan eerder dat de organisatie niet op zoveel volk voorzien was, en niet zozeer een argument tegen het covid safe ticket.

Maar dat speelt zich toch quasi volledig in de buitenlucht af, nee?
Dan wel vreemd dat ze het op die manier doen, 3 weken geleden stonden een pak meer mensen samen bij het WK wielrennen in Leuven zonder enige controle.

Het WK wielrennen werd niet als "evenement" bezien maar als een "normaal" gebruik van de openbare ruimte (wat natuurlijk je reinste onzin is). Ik viel steil achterover toen ik dat vernam...

Wat een gedoe ook. Een scannertje aan de inkom was te moeilijk ofzo. Lekker de meute wat gaan labelen met bandjes.

Dat had dacht ik vooral te maken met het feit dat er binnen de stad verschillende zones (pleinen, tenten?) zijn die op dat vlak als apart evenement werden beschouwd. Door te werken met bandjes, moesten bezoekers slechts eenmaal hun CST laten scannen en konden ze vervolgens op elk afzonderlijk plein/evenement binnen zonder telkens opnieuw te moeten laten scannen. De rest van de binnenstad was wel vrij toegankelijk.

Zelf heb ik het scannen van het CST alleszins nog niet als vervelend ervaren, op het voetbal in Genk gaat dat enorm vlot en zorgt dat zover ik weet absoluut niet voor lange wachtrijen.

Aha. Ja dat lijkt mij dan eerder dat de organisatie niet op zoveel volk voorzien was, en niet zozeer een argument tegen het covid safe ticket.

Maar dat speelt zich toch quasi volledig in de buitenlucht af, nee?
Dan wel vreemd dat ze het op die manier doen, 3 weken geleden stonden een pak meer mensen samen bij het WK wielrennen in Leuven zonder enige controle.

Ik vind het ook vreemd, het ontnam bij mij alleszins het spontane.
En vooral stel ik mij dan de vraag hoe lang we dat nog gaan moeten blijven doen, want we gaan nu toch geen geweldige schreden vooruit meer meemaken met vaccinatie.

CST zou normaal gesproken eind deze maand stopgezet worden. Althans, dat was wat voorop gesteld was. Maar gezien de toename in besmettingen is het maar de vraag of dat ook zal gebeuren. Idem voor het beëindigen van de federale fase... Het was nu al één grote knoeiboel inzake onsamenhangende maatregelen, protocollen, sectorgidsen, etc. maar nu alles aan de deelstaten overlaten zal volgens mij tot nog meer onduidelijkheid en verwarring leiden.

Hier in de buurt waren er dorpsfeesten (midden september) waarbij er een grote tent stond waar je enkel toegang tot kreeg indien je een bandje had. Om aan zo'n bandje te komen moest je een ticket kopen op vertoon van uw vaccinatiekaart en paspoort.

Naast de tent op het dorpsplein (cafés en mobiele bars) was evenveel volk op elkaar gepakt als in die tent. Maar daar moest je geen bandje aanhebben. Alles zonder mondmasker.

Laatst bewerkt:
Hier in de buurt waren er dorpsfeesten (midden september) waarbij er een grote tent stond waar je enkel toegang tot kreeg indien je een bandje had. Om aan zo'n bandje te kopen moest je een ticket kopen op vertoon van uw vaccinatiekaart en paspoort.

Naast de tent op het dorpsplein (cafés en mobiele bars) was evenveel volk op elkaar gepakt als in die tent. Maar daar moest je geen bandje aanhebben. Alles zonder mondmasker.

😐
Logisch toch?🤦‍♀️

Tja, het is 1 grote soep.

Een discotheek of dancing moet ook CST hanteren voor het toegangsbeleid. Maar wat is een discotheek? Volgens het MB is dat "een uitgaansgelegenheid met één of meerdere zalen waar hoofdzakelijk gedanst wordt". Wat is hoofdzakelijk? Moet de meerderheid van de mensen aan het dansen zijn? En wie moet dat tellen? Wat met danscafés waar ook "hoofdzakelijk" gedanst wordt? etc... Bovendien maakt de motivering van het MB duidelijk dat de verplichting is ingegeven door de aard van de inrichting en niet door de activiteit die er doorgaat. Dus als de kaartersclub gaat kaarten in een discotheek (hypothetisch é), ook dan blijft het CST verplicht. Maar het MB stelt de activiteit wel als essentieel element van de definitie o_O ...

En dat zijn allemaal zaken die lokaal moeten gehandhaafd worden, maar waar geen enkele duidelijkheid over bestaat.

Op zich is het natuurlijk ook wel zo dat al de hele coronaperiode mensen zowat elke maatregel gaan beoordelen op basis van bepaalde uitzonderingen, en niet om de algemene visie achter een maatregel.

Met het CST in Vlaanderen is imo niets mis. Het wordt gewoon gebruik bij georganiseerde evenementen vanaf X aantal bezoekers: festivals, fuiven, sportwedstrijden in stadions, ... Ik denk dat in 90% van de gevallen het al om evenementen gaat waar er sowieso tickets en dus ticketcontrole voor nodig was.

Dat er daarnaast ook situaties zijn waarbij ge in de nabijheid van een evenement mensen hebt die samentroepen op bv een pleintje, wil daarom niet zeggen dat het gebruik van CST nutteloos is. Idealiter zou men natuurlijk ook gewoon OVERAL het CST kunnen invoeren zodat mensen geen onlogische vergelijkingen kunnen maken à la "daar moet het met CST, maar ik mag dan wel met 500 vrienden afspreken in mijn tuin zonder mondmasker en zonder CST, dat is toch niet logisch!"

Nu heeft men echter de keuze gemaakt om het enkel voor beperkte zaken te gebruiken, en te hopen dat mensen toch ietwat voorzichtigheid tonen op plaatsen waar het niet gebruikt wordt. Net zoals er bij zowat elke maatregel de afgelopen twee jaar toch ook wat gerekend werd op ieders gezond verstand. En ook al weten we allemaal wel dat niet iedereen dat gezond zal en kan gebruiken, is "hopen op gezond verstand" nog altijd beter dan maar meteen veel te streng zijn (zoals letterlijk overal CST gaan vragen) omwille van mensen die hun gezond verstand niet gebruiken ;)

Laatst bewerkt:
Sterke stijging van de besmettingen. +50% (en stijgend) op een week had ik niet verwacht na vaccinaties.

Als risicopatiënt hoop ik dat mondmaskers binnen weer verplicht worden.

Ons werk zou ook uitstekend geventileerd moeten zijn
Nog geen helft van de bureau's bezet en na 3u zaten we al aan +1000 CO2 op de meters
Da's tof, maar misschien moet ge dat niet extrapoleren naar een locatie waar ge niets over weet. Bert Blocken heeft ook al bevestigd dat de ventilatie van de vrt-studio gewoon uitstekend is en dat dat masker daar eigenlijk gewoon voor niks nodig is.

En het mag ondertussen wel duidelijk zijn dat het CST gewoon geen toegevoegde waarde heeft. Het geeft mensen die dat willen een (vals) gevoel van veiligheid, het zet absoluut geen rem op besmettingen (zie stijging NL) en het zet ook amper tot niet aan tot vaccinatie. Op alle vlakken gefaald.

En het mag ondertussen wel duidelijk zijn dat het CST gewoon geen toegevoegde waarde heeft. Het geeft mensen die dat willen een (vals) gevoel van veiligheid, het zet absoluut geen rem op besmettingen (zie stijging NL) en het zet ook amper tot niet aan tot vaccinatie. Op alle vlakken gefaald.
Er wordt meer getest nu in Nederland dan vorig jaar en er zijn zeker en vast mensen die zich hebben laten vaccineren omw CST

Er wordt meer getest nu in Nederland dan vorig jaar en er zijn zeker en vast mensen die zich hebben laten vaccineren omw CST
1) positiviteitsratio in Nederland ligt beduidend hoger dan hier. Er wordt ginds zowel absoluut als relatief nog steeds minder getest dan hier. Niet dat dat relevant is voor mijn punt, want als ik me niet vergis gaat het om een stijging met zowat 40% op weekbasis en wordt die absoluut niet verklaard door meer testing.

2) Science says no. Ik wil straks de studie nog eens terugzoeken, maar de uptake qua vaccinaties door de invoer van de pas in Frankrijk was zeer beperkt (een goeie 3% als ik me niet vergis) en in landen die al een hogere vaccinatiegraad hadden gewoon onbestaande (Duitsland, Spanje).

1) positiviteitsratio in Nederland ligt beduidend hoger dan hier. Er wordt ginds zowel absoluut als relatief nog steeds minder getest dan hier. Niet dat dat relevant is voor mijn punt, want als ik me niet vergis gaat het om een stijging met zowat 40% op weekbasis en wordt die absoluut niet verklaard door meer testing.

2) Science says no. Ik wil straks de studie nog eens terugzoeken, maar de uptake qua vaccinaties door de invoer van de pas in Frankrijk was zeer beperkt (een goeie 3% als ik me niet vergis) en in landen die al een hogere vaccinatiegraad hadden gewoon onbestaande (Duitsland, Spanje).

De constante dreiging van de coronapas of discriminatie bij reizen, etc., is wel een goede motivator.

Maar of je de pas dan uiteindelijk invoert of niet zal niet zoveel uitmaken. Ben er ook zeker geen voorstander van.

Maar als de hele politiek (ook in het buitenland) sinds het begin telkens zou garanderen dat er nooit ook maar een greintje discriminatie gaat zijn tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden, zou het vaccinatie percentage zeker lager liggen.

In 2019 wou 60% van de bevolking volgens enquête geen vaccin in Frankrijk. Ondertussen zitten ze aan 75% vaccinatiegraad (1e prik) als ik goed heb gekeken

Laatst bewerkt:
Ja, en nogmaals, op het einde van de rit heeft dat de vaccinatiegraad met een goeie 3% verhoogd. Niet meer. In landen met een hogere vaccinatiegraad was het resultaat gewoon nul. Ook hier trouwens.

En los daarvan, gaat het compleet aan zijn doel voorbij. De focus ligt compleet verkeerd. Ge moet niet focussen op die niet gevaccineerde jongeren. Ge moet focussen op dat (beperkt) aandeel ouderen die niet gevaccineerd zijn. Daar is uw winst te boeken.

Of om het in een plaatje te zeggen:

800 60-plussers vaccineren zal hetzelfde resultaat hebben op de ziekenhuiscijfers als 25.000 (!) U18's.

Of in balkjes, als dat beter overkomt. In de praktijk komt het er zowat op neer dat 1% van de 65-plussers in Brussel vaccineren zowat hetzelfde effect zal hebben als alle niet-gevaccineerde 12 tot 17-jarigen.

Ja, en nogmaals, op het einde van de rit heeft dat de vaccinatiegraad met een goeie 3% verhoogd. Niet meer. In landen met een hogere vaccinatiegraad was het resultaat gewoon nul. Ook hier trouwens.

En los daarvan, gaat het compleet aan zijn doel voorbij. De focus ligt compleet verkeerd. Ge moet niet focussen op die niet gevaccineerde jongeren. Ge moet focussen op dat (beperkt) aandeel ouderen die niet gevaccineerd zijn. Daar is uw winst te boeken.

800 60-plussers vaccineren zal hetzelfde resultaat hebben op de ziekenhuiscijfers als 25.000 (!) U18's.

Of in balkjes, als dat beter overkomt. In de praktijk komt het er zowat op neer dat 1% van de 65-plussers in Brussel vaccineren zowat hetzelfde effect zal hebben als alle niet-gevaccineerde 12 tot 17-jarigen.

Uiteraard is het belangrijker om ouderen te vaccineren, maar de focus ligt toch gewoon op de niet gevaccineerden en niet persé op de jongeren? Of anders, hoe kun je de ouderen "dwingen"?

In uw link staat nochtans ook dat in Frankrijk het wel tot veel nieuwe vaccinaties heeft geleid.

Maar Brussel is nu eenmaal geval apart waarbij de meeste nog niet eens Belgische nieuws volgen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan