Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Verder kabbelen tot het merendeel gevaccineerd is hé (in combinatie met het warme zomerweer). Denk niet dat je veel anders moet verwachten.

Hoeveel strenger kunnen we het nog terug maken? Niet-essentiële winkels terug dicht? Scholen dicht? Terug enkel blokje rond mogen wandelen? Geen enkel knuffelcontact meer? ... en voor hoelang? Op een handvol weken gaan we niet ineens op 100 besmettingen per dag zitten. Denk dat je hoe dan ook tot mei in een lastige situatie gaat blijven zitten.

Nog strengere regels gaan veel mensen niet pikken, denk ik (al zit het er mogelijk wel aan te komen). Versoepelingen moet je al helemaal niet verwachten.

Nog strengere maatregelen zie ik persoonlijk eigenlijk ook niet zitten. Voor mij is dit best doenbaar (ok, dat is persoonlijk uiteraard). Maar liever dit, dan weer terugkeren naar de regels van maart/april/mei. Puur en alleen strengere regels invoeren met het oog om daarna sneller te versoepelen, daar geloof ik ook niet meer in. Ze gaan er wel komen natuurlijk, als het de komende weken weer volledig de foute richting uitgaat.

Daar ben ik ook mee akkoord, hoor. Maar het mag nu toch wel eens een beetje duidelijk gemaakt worden.
2 maanden basically status quo en dan komen ze af met "als de cijfers gunstig evolueren gaan de kappers 13 februari open"

En daar moeten we het dan mee doen? Waar is die globale aanpak met plan en duidelijke lijnen.

Wees dan duidelijk en zeg: kijk, dit gaat het leven de komende maanden allicht zijn. Er is niet direct zicht op dé maatregel die ons ineens op 50 opnames per dag gaat krijgen. Dus zolang zal dit het leven worden, buiten wat gemodder in de marges.

Ik heb gewoon echt het gevoel dat het maar laissez faire-laissez passer is met deze cijfers.

Het gaat er mij vooral om dat je ook mag stilstaan bij wat je aanricht met je foute informatie. Meer ongeloof in alles, meer twijfel, meer ontevredenheid over de regering en de regels, dat is in het slechtste geval. Ik snap niet waarom je zoiets wat zo doorzichtig fout is zou willen verspreiden. Daar ruchtbaarheid aan zou willen geven. Dat moet je niet, daar kies je voor. Wel, ik kies ervoor om daar telkens op te wijzen.
Ik zeg ook niet dat ik dat geloof hé.
Vindt ge het niet erg dan dat zo een verhalen al de ronde doen in het bedrijf dat de vaccins produceert?
Zegt toch veel over hoe moe de mensen het zijn en hoe weinig geloof ze nog hechten eraan

Zitten we eigenlijk nog altijd op schema met vaccins zoals verwacht? Ik zie 5.2% van 65+ maar zie niet meer hoeveel van de woonzorg er gedaan zijn ondertussen..

Vindt ge het niet erg dan dat zo een verhalen al de ronde doen in het bedrijf dat de vaccins produceert?
Zegt toch veel over hoe moe de mensen het zijn en hoe weinig geloof ze nog hechten eraan
Of hoe simpel de mensen zijn om zomaar direct alles te geloven.

Zitten we eigenlijk nog altijd op schema met vaccins zoals verwacht? Ik zie 5.2% van 65+ maar zie niet meer hoeveel van de woonzorg er gedaan zijn ondertussen..
66.5 percent van woonzorgcentra en personeel heeft één dosis gekregen.

Of hoe simpel de mensen zijn om zomaar direct alles te geloven.
Als ik bij ons op het bedrijf kijk wat er soms onder de arbeiders rondgaat van geruchten...
Verbaast me niet dat dit elders ook zo er aan toe gaat. Zeker met social media ed. verspreiden dergelijke roddels zich als een wildvuur.

66.5 percent van woonzorgcentra en personeel heeft één dosis gekregen.

deel van de huisartsen zijn ook al gevaccineerd (eerste dosis).
Dat is al een deel van de volgende fase

Als ik bij ons op het bedrijf kijk wat er soms onder de arbeiders rondgaat van geruchten...
Verbaast me niet dat dit elders ook zo er aan toe gaat. Zeker met social media ed. verspreiden dergelijke roddels zich als een wildvuur.
Arbeiders, bedienden, iedereen eigenlijk. Op facebook zie je dat sterk, de reacties onder krantenartikels of de posts van "kritische" mensen. Vaak zijn dan echt zaken waar ik gewoon niet aan zou denken om dat te geloven, en die maar een google search nodig hebben om ontkracht te worden.

Maar ja, die moeite doen de meesten niet. "Ik heb gehoord dat..." en maar verspreiden. Veel mensen zien ook meteen een soort credibiliteit in verbonden zijn met de medische wereld. Dan werkt iemand in een ziekenhuis, en wat die zegt wordt plots interessanter (ook al ze in de keuken staan), of ze zijn vrachtwagenchauffeur voor Pfizer.

Beetje simplistisch, hé.

Als je de zomervakantie voor een stuk opgeeft, wil dat zeggen dat bedrijven hun collectief verlof moeten verplaatsen (bvb gewoon al bouwverlof). Bovendien zorgt dit ervoor dat leerkrachten minder verlof hebben en dat toerisme weeral minder weken hoogseizoen zal hebben.

Zomervakantie inkorten kan je imho in de praktijk niet echt doen. Zomerklassen wel, dat is dan ook gebeurd. Maar daar komt niet het publiek naartoe dat zou moeten komen, vrees ik.
Is dat vorige zomer niet spontaan gebeurd vanuit herverschuivingen in interne werkplanningen (extra werkdruk na de lockdown) of mensen die vakantie opspaarden omdat ze niet naar het buitenland konden? Het collectief bouwverlof is bij velen spontaan afgevoerd geweest.
Mijn grootste extra werkdruk in 2020 bestond in het herberekenen van vakantieprovisies en bekijken hoeveel overdracht er naar volgende boekjaren mogelijk was. Het kan voor eigen fun/plezier en voor economische planning. Waarom dan niet voor de scholen en de algemane volksgezondheid? Iedereen moet zich op zoveel vlakken in bochten wringen. Ik denk dat een wijziging in de vakantietoekenning voor leerkrachten maar een kleintje is in vergelijking met alle andere uitzonderingen die de regering heeft doorgevoerd.
Duitsland past het dacht ik in ieder geval wel toe.

Hebt ge op vroeger (op school ofzo) nooit het spelletje gespeeld waarbij persoon 1 een zin doorvertelt tegen persoon 2, enz? Na een paar personen kon zo'n zin al heel anders klinken dan twee minuten eerder.

Ge kunt u dus wel voorstellen dat als het bij zo'n "spelletje" al vlug misloopt met juist doorvertellen van feiten, hoe zoiets in het écht gaat, zeker als het dan ook nog eens over feiten gaat die enerzijds wel wat gekleurd wordt door de mening van mensen die het doorvertellen, en anderzijds over materie gaat waar niet iedereen die er over babbelt, even goed van op de hoogte is en er dus wel wat misverstanden zullen verstaan.

Of om het mss nog simplistischer uit te leggen: Wat gij (ofja die chauffeur) meemaakte is eigenlijk gewoon DDT die blij is omdat hij van Carmen gehoord heeft dat Boma het veld gaat verkopen.

Arbeiders, bedienden, iedereen eigenlijk. Op facebook zie je dat sterk, de reacties onder krantenartikels of de posts van "kritische" mensen. Vaak zijn dan echt zaken waar ik gewoon niet aan zou denken om dat te geloven, en die maar een google search nodig hebben om ontkracht te worden.

Maar ja, die moeite doen de meesten niet. "Ik heb gehoord dat..." en maar verspreiden. Veel mensen zien ook meteen een soort credibiliteit in verbonden zijn met de medische wereld. Dan werkt iemand in een ziekenhuis, en wat die zegt wordt plots interessanter (ook al ze in de keuken staan), of ze zijn vrachtwagenchauffeur voor Pfizer.
True, ik wou zeker niet insinueren dat dit bij arbeiders per definitie meer is dan elders. :)
Het valt mij daar gewoon het meeste op bij ons.

Is dat vorige zomer niet spontaan gebeurd vanuit herverschuivingen in interne werkplanningen (extra werkdruk na de lockdown) of mensen die vakantie opspaarden omdat ze niet naar het buitenland konden? Het collectief bouwverlof is bij velen spontaan afgevoerd geweest.
ik denk dat je die "velen" overschat. De bouwunie heeft daar nog serieus over geklaagd bij een van mijn collega's.
iamhollywood zei:
Mijn grootste extra werkdruk in 2020 bestond in het herberekenen van vakantieprovisies en bekijken hoeveel overdracht er naar volgende boekjaren mogelijk was. Het kan voor eigen fun/plezier en voor economische planning. Waarom dan niet voor de scholen en de algemane volksgezondheid? Iedereen moet zich op zoveel vlakken in bochten wringen. Ik denk dat een wijziging in de vakantietoekenning voor leerkrachten maar een kleintje is in vergelijking met alle andere uitzonderingen die de regering heeft doorgevoerd.
Duitsland past het dacht ik in ieder geval wel toe.
individueel is dat geen enkel probleem. mensen zien zelf wanneer ze al een vakantie gepland hebben of wanneer ze bvb kunnen afspreken ivm kinderen (co-ouderschap). Maar stel je eens voor dat men van vandaag op morgen beslist dat de eerste 2 weken schoolvakantie wegvallen en dat net je 2 weken in juli zijn dat je de kinderen hebt (vaak is het per 2 weken geregeld). Zo'n zaken zijn niet zo eenvoudig op te lossen als je denkt.

En Duitsland heeft sowieso een andere vakantiesysteem waar al meer geschoven wordt elk jaar. Ik zie ook nergens dat het idee van het verkorten van de vakantie in Duitsland ook effectief zo beslist is. Kan zijn, maar nergens iets over te vinden in mijn beste Pfaff-Duits.

Ik mis ook precies wel een plan.
We zitten nu al bijna 3 maand in een periode van toch wel erg strikte regels.

De cijfers blijven al weken rond een niveau dat we voor de zomer zouden beschrijven als "hoog".
Gaan we het zou blijven uithouden onder die strenge regels en berusten in het feit dat we rond de 2000 besmettingen per dag zitten en 130 ziekenhuisopnames? Want grosso modo, blijft alles nu toch al 2 (?) maand stabiel nadat we eind oktober de daling hebben ingezet.
Is het dat wat we mogen verwachten?

Allee, als je dat vanop afstand bekijkt zitten we nu al een maand of 2 in ongeveer dezelfde situatie qua cijfers en zijn er geen echt drastische maatregelen meer genomen, buiten nu de grenzen die dicht gaan. Dus kunnen we ervan uitgaan dat dit zich ook op zijn minst gaat aanhouden.
Dat staat dan nog los van de uitbraak van andere varianten.

Gesteld dat dat onder controle blijft, gaan we dan zo verder leven tot het beter weer wordt en de vaccinatie zijn vruchten afwerpt? Geen sport, amper mensen mogen zien binnen, horeca dicht, kappers dicht,....

Ok, als dat zo is dan is dat zo hé. Maar weten ze eigenlijk überhaupt waar ze naar toe willen?
Er is nog niet over gesproken , maar wat gaan ze eigelijk doen met de Rode Duivels , het EK begint halverwege Juni , met z'n allen kijken op groot scherm zal er niet inzitten zekers ? :-(

Er is nog niet over gesproken , maar wat gaan ze eigelijk doen met de Rode Duivels , het EK begint halverwege Juni , met z'n allen kijken op groot scherm zal er niet inzitten zekers ? :-(
Ik zou er alvast rekening mee houden dat er een kans is dat het EK ook dit jaar niet door zal gaan. Of toch niet in juni.

Ik zou er alvast rekening mee houden dat er een kans is dat het EK ook dit jaar niet door zal gaan. Of toch niet in juni.
Ze zullen hun uiterste best wel doen. De TV-gelden zullen wel al betaald zijn. Er hangt teveel vanaf. Nog eens uitstellen is onmogelijk, want volgend jaar is het WK daar.

Er wordt al serieus afgewogen om het maar op één plaats te doen (ipv in 12? verschillende Europese steden). Dat zal het ook wel worden. Als je het allemaal in één land kan organiseren én zonder publiek, dan zie ik het gewoon doorgaan hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan