Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Georganiseerde busreizen vallen imo niet onder "openbaar vervoer". Daar kan dan weer gewerkt worden met het CST waardoor een mondmasker niet nodig is. Bij voetbalmatchen bijvoorbeeld moeten bezoekende supporters zoals ik begrepen heb ook geen mondmasker op hebben tijdens de busreis omdat ze sowieso al over een CST moeten beschikken om binnen te mogen.

Met de laatste wijziging van het MB werd de mondmaskerplicht ook uitdrukkelijk opgelegd voor "de besloten ruimten van het georganiseerd collectief vervoer" (art. 25, § 1, tweede lid, 2°). En "georganiseerd collectief vervoer" = het vervoer dat vooraf georganiseerd wordt met een duidelijk traject of eindbestemming met een voertuig waar minstens 9+1 zitplaatsen (passagiers + chauffeur) in zijn.

Het gebruik van het CST is voorbehouden voor (grotere) evenementen en sportwedstrijden, de busreis voor bezoekende supporters zou daar idd kunnen onder vallen indien de controle van het CST ook effectief gebeurt voor het opstappen. Maar bij mijn weten vindt die controle plaats aan de ingang van het stadion...

Ik heb onlangs nen vent zien fietsen in de gietende regen met zijn mondmasker aan 🤡

Als ge eenmaal gevaccineerd zijt, zie ik het nut niet meer om een mondmasker te dragen als het niet meer verplicht is. Ja, ge kunt uzelf nog "beschermen" maar waar stopt het dan? Bij 10 vaccins? Voor het immuunsysteem zou het ook beter zijn.
Tot ze zelf willen he of dat het volgens de wet niet meer mag. Allè, ik zie het probleem totaal niet. Voor mijn part dragen ze het voor de rest van hun leven. Ik ga het niet doen, maar als iemand zich daar gelukkig bij voelt.

Ik heb niets tegen mensen die vrijwillig een masker opzetten (in de zin van dat de overheid dat niet moet reguleren, persoonlijk ga ik het wel eerder afkeuren), maar wel al meer een probleem met bedrijven/winkels die het mondmasker verplicht houden. Is dat eigenlijk legaal ?

In mijn creche is het bijvoorbeeld nog altijd verplicht (of zo deden ze het toch klinken). Is dat een echte verplichting of kan ik die op een of andere manier challengen ? Een bedrijf kan je toch ook niet verplichten een roze muts op te zetten (zeker aangezien ik nooit een contract heb getekend waar ik akkoord ga met mondmaskers in de creche. Dit was een tijdelijke verplichting opgelegd door de overheid, maar nu dat die weg is ?) ?
Aangezien een kinderdagverblijf onder de zorginstellingen valt, mogen zij mondmaskers nog verplichten. Zie ook het advies van K&G.
Het gaat em dan om momenten waar je als ouder in de nabijheid van kleine kinderen komt, zoals bij het afzetten en ophalen. Peuters en baby's zijn vaak vatbaar(der) voor virussen en ze geven het virus makkelijk onder elkaar door (wegens niet gevaccineerd).

Met de laatste wijziging van het MB werd de mondmaskerplicht ook uitdrukkelijk opgelegd voor "de besloten ruimten van het georganiseerd collectief vervoer" (art. 25, § 1, tweede lid, 2°). En "georganiseerd collectief vervoer" = het vervoer dat vooraf georganiseerd wordt met een duidelijk traject of eindbestemming met een voertuig waar minstens 9+1 zitplaatsen (passagiers + chauffeur) in zijn.

Het gebruik van het CST is voorbehouden voor (grotere) evenementen en sportwedstrijden, de busreis voor bezoekende supporters zou daar idd kunnen onder vallen indien de controle van het CST ook effectief gebeurt voor het opstappen. Maar bij mijn weten vindt die controle plaats aan de ingang van het stadion...

Ik weet niet of dit standaard overal zo is, maar in de communicatie van de supportersclub waar ik vroeger meeging stond dacht ik dat dit ook nodig was voor de bus op te gaan. Sowieso is dat ook een situatie waarbij men de mensen die meegaan al wel wat kent, en bovendien gaat iedereen die meegaat met de bus ook gewoon mee om naar de match te gaan he. Er zal niemand zijn die geen CST heeft, om vervolgens zonder toegangsticket voor de match toch even mee te gaan met de bus.
Ik heb niets tegen mensen die vrijwillig een masker opzetten (in de zin van dat de overheid dat niet moet reguleren, persoonlijk ga ik het wel eerder afkeuren), maar wel al meer een probleem met bedrijven/winkels die het mondmasker verplicht houden. Is dat eigenlijk legaal ?

In mijn creche is het bijvoorbeeld nog altijd verplicht (of zo deden ze het toch klinken). Is dat een echte verplichting of kan ik die op een of andere manier challengen ? Een bedrijf kan je toch ook niet verplichten een roze muts op te zetten (zeker aangezien ik nooit een contract heb getekend waar ik akkoord ga met mondmaskers in de creche. Dit was een tijdelijke verplichting opgelegd door de overheid, maar nu dat die weg is ?) ?

Waarom zou ge dat überhaupt "challengen"? Uw kleine brengen en halen duurt toch hooguit een paar minuten. Als ge al wilt aanvechten dat ge een mondmasker moet opzetten voor nog geen vijf minuten, dan zit ge toch echt wel moeilijk te doen gewoon om moeilijk te kunnen doen?

Bovendien denk ik dat er sowieso wettelijks niks mis mee is als een crèche dat blijft vragen, zelfs al zou dat nog over een jaar zijn. Net zoals een bedrijf volgens mij wettelijk gezien wel kan verplichten aan haar bezoekers om een roze muts op te zetten.

Elke crèche beslist toch zelf hoe zij de organisatie van het brengen en afhalen regelen? Ik ga het toch ook niet aanvechten dat op de school van mijn kleine de grootste kleuters éérst naar buiten komen en wij nog vijf minuten wachten alvorens naar het klasje te gaan om hem af te halen, ook al heb ik daar nooit een contract voor getekend waar dat in staat?

Ik vraag me af of iemand met zo'n verzuurde mentaliteit dan eigenlijk continu in het leven bij elke handeling loopt na te denken "omg mag dit wel, kan ik dit niet aanvechten?" Misschien uw bakker ook aanklagen omdat hij op zondagochtend vraagt een nummertje te nemen en uw beurt af te wachten terwijl hij daar nooit een contract over heeft laten afsluiten met u?

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of dit standaard overal zo is, maar in de communicatie van de supportersclub waar ik vroeger meeging stond dacht ik dat dit ook nodig was voor de bus op te gaan. Sowieso is dat ook een situatie waarbij men de mensen die meegaan al wel wat kent, en bovendien gaat iedereen die meegaat met de bus ook gewoon mee om naar de match te gaan he. Er zal niemand zijn die geen CST heeft, om vervolgens zonder toegangsticket voor de match toch even mee te gaan met de bus.

Waarom zou ge dat überhaupt "challengen"? Uw kleine brengen en halen duurt toch hooguit een paar minuten. Als ge al wilt aanvechten dat ge een mondmasker moet opzetten voor nog geen vijf minuten, dan zit ge toch echt wel moeilijk te doen gewoon om moeilijk te kunnen doen?

Bovendien denk ik dat er sowieso wettelijks niks mis mee is als een crèche dat blijft vragen, zelfs al zou dat nog over een jaar zijn. Net zoals een bedrijf volgens mij wettelijk gezien wel kan verplichten aan haar bezoekers om een roze muts op te zetten.

Elke crèche beslist toch zelf hoe zij de organisatie van het brengen en afhalen regelen? Ik ga het toch ook niet aanvechten dat op de school van mijn kleine de grootste kleuters éérst naar buiten komen en wij nog vijf minuten wachten alvorens naar het klasje te gaan om hem af te halen, ook al heb ik daar nooit een contract voor getekend waar dat in staat?

Ik vraag me af of iemand met zo'n verzuurde mentaliteit dan eigenlijk continu in het leven bij elke handeling loopt na te denken "omg mag dit wel, kan ik dit niet aanvechten?" Misschien uw bakker ook aanklagen omdat hij op zondagochtend vraagt een nummertje te nemen en uw beurt af te wachten terwijl hij daar nooit een contract over heeft laten afsluiten met u?

Stel dat het niet legaal zou zijn (maar blijkbaar is dat het wel, zie andere berichten over dat het een zorginstelling is), dacht ik gewoon een mailtje te sturen naar hun daarover.

Dat gaat hier niet over aanklagen voor de rechter, maar gewoon vriendelijk proberen de situatie recht te zetten dat een of andere beslissingsmaker daar (uit waarschijnlijke goede bedoeling) heeft gecreëerd. Ik ben zeker niet de enige die last heeft van deze mondmaskerplicht, dus wat is er mis met een debat ?

Als ze op ons werk mondmaskers zouden verplichten zou ik daar ook feedback op geven via HR. Dat betekend niet dat ik mij niet ga neerleggen bij de beslissing, maar als niemand de feedback geeft dat het ongewenst is, veranderd er ook niets.

Op zo een bus worden toch vaak nogal wat pinten gedronken, hoe gaat dat dan in zijn werk met die mondmaskers?

Ok, sorry, WAT? Dees houdt ge toch ni meer voor mogelijk?

Bij getuigen van Jehova is dat toch ook al zo.

Nee, Jehova's mogen tout court GEEN bloedtransfusies krijgen als ik me niet vergis. Deze mensen willen bloed krijgen, maar enkel van niet-gevaccineerde mensen.
Tgoh ja, dan bloeden ze maar leeg eh. Er is toch al een overschot aan idioten op deze planeet. Echt, hoe mensen zo paranoia kunnen worden door alle zever die ze op FB lezen. Elke keer denk ik dat het niet nog erger kan, maar dan wordt mijn ongelijk nog maar eens bewezen met dergelijke nieuwsberichten.

Het quarantaine-verhaal in de scholen houdt blijkbaar niet op.

Gisteren was er in een kleuterklas een juffrouw onverwachts afwezig wegens ziekte, waarna ze die kleuters over de andere klassen verdeeld hebben, dus ook de klas van onze zoon. Nu krijgen we net telefoon dat die juffrouw in kwestie (die gisteren dus niet aanwezig was) blijkbaar besmet is waardoor de kleuters van haar klas, en ook die van alle andere klassen waar die kleuters gisteren gedropt werden, als hoogrisico-contact beschouwd worden waardoor nu out of the blue alle ouders opgetrommeld worden om de kinderen te gaan ophalen want die moeten per direct allemaal naar huis. Het is alleszins strenger dan eigenlijk zou moeten. De school zelf vond het blijkbaar ook overdreven, maar het CLB vond het blijkbaar een goed idee om voor de zekerheid een "harde refresh" te doen en iedereen dan maar tot en met maandag thuis te laten :sarcastic:

Laatst bewerkt:
Het is nog altijd willekeur troef. Mijn nichtje positief getest nadat de leerling achter haar in de klas positief testen. Mijn zus, haar man en de broer mogen blijven naar school gaan en werken, want geen hoog risico contact terwijl de dochter positief is... 🤔

We zitten momenteel in de fase dat corona enkel nog te pas en te onpas wordt gebruikt in eigen voordeel. Als mijn broer eens vraagt aan zijn schoonouders om op de kinderen te letten of om even bij te springen op moeilijke momenten trekken die bij het minste (zogezegde) kuchje hun staart in, wij noemen dit ondertussen al "de coronakaart trekken".

Mijn ouders zijn eergisteren op bezoek geweest bij hun buren, maar nu blijkt een van hen positief te hebben getest. Vandaag hebben ze onze dochter bij zich. In de namiddag moeten ze zich laten testen bij de dokter, maar heeft het zin om al een zelftest te suggereren? Dan weten we of we nog iets aan ons weekend hebben of niet.

Hier ook weer prijs op de creche.

Administratief medewerksters heeft een zelftest gedaan die positief is (niet eens PCR), dus nu de creche toe tot en met maandag en alle begeleidsters worden getest.

Al de tweede keer sinds begin september creche een paar dagen toe omwille van corona ..

Hopelijk komt dit terug wat meer in de media en relaxen ze de regels wat. Verder, wie zijn die mensen die zichzelf nog steeds testen bij kleine ziekte? Als die medewerkster gewoon thuis was gebleven zonder zich te testen zou er helemaal geen probleem zijn ...

Ik heb nog het geluk dat mijn moeder meestal kan helpen & mijn uren flexibel zijn, maar sommige anderen zijn steeds echt zwaar gekloot.

Onze familie hou ik in ieder geval weg van corona tests, we zijn allemaal gevaccineerd, dus het enige wat je ermee bereikt is dat je jezelf en anderen kloot. #let it rip zoals ze in Australie zeggen.

Het is nog altijd willekeur troef. Mijn nichtje positief getest nadat de leerling achter haar in de klas positief testen. Mijn zus, haar man en de broer mogen blijven naar school gaan en werken, want geen hoog risico contact terwijl de dochter positief is... 🤔

Nja en in het geval van m'n zoontje gaat het (voorlopig) om één juf van een andere klas die positief is, dus niet om een of meerdere kleuters.

Ik snap dat er een jaar geleden wel eens in paniek gereageerd werd in zulke situaties aangezien de algemene toestand toen gewoon erger was en er ook minder geweten was. Maar na zoveel tijd zou ge toch verwachten dat men bij zulke gevallen toch iets rustiger reageert, zeker gezien de huidige vaccinatiegraad.

Praktisch gezien valt de hinder hier nog wel mee aangezien het bijna weekend is en men vriendin maandag sowieso thuis was, maar toch jaag ik me wel wat op aan de overdreven (re)actie terwijl er weinig aan de hand is en dit volgens de huidige regels zeker nog niet nodig was.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan