Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is toch al meermaals aan bod gekomen hier. De jonge groep mensen heeft voor een voor hen niet-gevaarlijk virus ongeveer alles moeten opofferen. Stel u een 18-jarige voor die in 2020 in't middelbaar afstudeert en naar het hoger onderwijs gaat. Die heeft géén eindejaarsreis gehad, geen laatste maanden met z'n vrienden kunnen doorbrengen op school of bij elkaar thuis of whatever wat ge met uw vrienden in uw vrije tijd doet. Die heeft geen (normale) proclamatie of galabal gehad. Z'n zomervakantie was waarschijnlijk redelijk 'normaal', hoewel. En dan begint ge mss aan uw grootste avontuur ooit (tot dan): hoger onderwijs. Thuis of op kot, ge zit heel de tijd binnen. Geen studentenleven, geen normaal leven in de aula, want ge komt er amper. Hoe maak je nieuwe vrienden in de nieuwe omgeving? Hoe doe je het eigenlijk algemeen in die nieuwe omgeving? En dat allemaal op een leeftijd van 17-18 jaar. Helemaal groen achter de oren. Onzeker tot en met.
Ik heb oprecht medelijden met al die jongeren.
En ik begrijp dat helemaal voor de volle 100% dat het na meer dan anderhalf jaar aanmodderen soms te veel voor hen wordt.

JDC, M. Boudry et al. En uiteraard Erica Vlieghe op kop.

Ik denk dat @Wilcao bedoelt dat ook voor bijna iedereen van -65 jaar het virus ongevaarlijk is maar wij hebben ook ons leven zo goed als op slot moeten doen. Het is aanmodderen voor iedereen, voor iedereen wordt het soms te veel.

Joël De Ceulaer en Maarten Boudry, adepten van de zerocovid strategie.
Een journalist en een filosoof. Geen van beiden hebben ook maar iets te maken met het beleid. Want daar ging het om:
Daarbij komt nog: de beleidsmakers durven geen concrete knopen door te hakken ivm hoe om te gaan met het coronavirus.
Ze twijfelen nog altijd tussen het virus uitroeien en met het virus te leven.
En ik ben ook wel benieuwd naar die uitspraken. Want het heef toch ook waarde of een uitspraak wel klopt of niet. Niet alleen of ze goed klinkt.

In de aanloop naar het overlegcomité van vanmiddag pleit Peter De Roover, Kamerfractieleider van N-VA ervoor om “te streven naar een zo normaal mogelijk leven”. Dat zei hij vanmorgen in “De ochtend” op Radio 1. De Roover vindt dat in Vlaanderen heel veel maatregelen op de schop kunnen, gezien de goede vaccinatiecijfers. Zo wil hij dat de mondmaskerplicht op zoveel mogelijk plekken afgeschaft wordt. Volgens De Roover bestaat daarover ook binnen de Vlaamse regering grote eensgezindheid.

Weg met de mondmaskers dus, als het aan N-VA ligt. Meer Covid Safe Tickets dan maar? Volgens De Rover is dat “een foute keuze”. Hij is evenmin voorstander van een uitbreiding van het gebruik van het Covid Safe Ticket. “Jezelf overal bekend moeten maken vooraleer je een café of restaurant binnen mag, dat vind ik geen fijne gedachte. Dat is iets wat wij eigenlijk niet normaal moeten vinden. Het zijn uitzonderlijke maatregelen waar ook heel goede argumenten voor op tafel moeten worden gelegd.”

Dit is hetgene wat ik & anderen hier al een aantal keer hebben gezegd.
Dat is inderdaad niet iets wat we normaal zouden moeten vinden (noch covid safe, noch mondmaskers).

Hopelijk kunnen de Walen & Brusselaars (& strenge Frank) dit niet op Vlaanderen forceren.

Dat is toch al meermaals aan bod gekomen hier. De jonge groep mensen heeft voor een voor hen niet-gevaarlijk virus ongeveer alles moeten opofferen. Stel u een 18-jarige voor die in 2020 in't middelbaar afstudeert en naar het hoger onderwijs gaat. Die heeft géén eindejaarsreis gehad, geen laatste maanden met z'n vrienden kunnen doorbrengen op school of bij elkaar thuis of whatever wat ge met uw vrienden in uw vrije tijd doet. Die heeft geen (normale) proclamatie of galabal gehad. Z'n zomervakantie was waarschijnlijk redelijk 'normaal', hoewel. En dan begint ge mss aan uw grootste avontuur ooit (tot dan): hoger onderwijs. Thuis of op kot, ge zit heel de tijd binnen. Geen studentenleven, geen normaal leven in de aula, want ge komt er amper. Hoe maak je nieuwe vrienden in de nieuwe omgeving? Hoe doe je het eigenlijk algemeen in die nieuwe omgeving? En dat allemaal op een leeftijd van 17-18 jaar. Helemaal groen achter de oren. Onzeker tot en met.
Ik heb oprecht medelijden met al die jongeren.
En ik begrijp dat helemaal voor de volle 100% dat het na meer dan anderhalf jaar aanmodderen soms te veel voor hen wordt.

JDC, M. Boudry et al. En uiteraard Erica Vlieghe op kop.
Die 3 bepalen toch het beleid niet? Dus niet echt relevant lijkt mij en van Erica Vlieghe kan ik me dat zelfs niet herinneren. Ge moogt altijd een bron tonen en dan geef ik mijn ongelijk toe, maar nogmaals, die bepalen het beleid niet.

Ik heb ook oprecht medelijden met die jongeren, maar net zozeer met de oudjes die hun laatste deel van hun leven alleen hebben moeten doorbrengen. Het is geen wedstrijd he. Zoals ik bedoelde en @Landtlord perfect verwoord, het is voor iedereen een rot tijd geweest. Het is wat mij betreft een beetje kort door de bocht om te zeggen alleen de jongeren hebben afgezien zonder reden.

Die 3 bepalen toch het beleid niet? Dus niet echt relevant lijkt mij en van Erica Vlieghe kan ik me dat zelfs niet herinneren. Ge moogt altijd een bron tonen en dan geef ik mijn ongelijk toe, maar nogmaals, die bepalen het beleid niet.

Ik heb ook oprecht medelijden met die jongeren, maar net zozeer met de oudjes die hun laatste deel van hun leven alleen hebben moeten doorbrengen. Het is geen wedstrijd he. Zoals ik bedoelde en @Landtlord perfect verwoord, het is voor iedereen een rot tijd geweest. Het is wat mij betreft een beetje kort door de bocht om te zeggen alleen de jongeren hebben afgezien zonder reden.

Maar die oudjes hebben er wel meer baat bij om geen corona te krijgen dan die 17-jarigen die nog nooit een voet in het ziekenhuis hebben gezet en van corona niets heel serieus zouden krijgen. En ja ze hebben misschien zelf opa's en oma's. Maar een naaste zijn leven is nog iets anders dan je eigen leven. Jongeren worden vaak geconfronteerd met de dood van een opa/oma en zo traumatisch is dat nu ook niet.

Dus het huidig beleid is veel voordeliger voor oudjes dan voor jongeren.

Dus vanuit dat perspectief hebben de ouderen niks te klagen, en de jongeren wel.

Maar die oudjes hebben er wel meer baat bij om geen corona te krijgen dan die 17-jarigen die nog nooit een voet in het ziekenhuis hebben gezet en van corona niets heel serieus zouden krijgen. En ja ze hebben misschien zelf opa's en oma's. Maar een naaste zijn leven is nog iets anders dan je eigen leven. Jongeren worden vaak geconfronteerd met de dood van een opa/oma en zo traumatisch is dat nu ook niet.

Dus vanuit dat perspectief hebben de ouderen niks te klagen, en de jongeren wel.
Niet niets. Veel minder vaak. Waarom moet je met opzet foutief overdrijven om je punt te maken? Dan denk ik dat het argument misschien niet zo sterk is, als je het nadeel zo moet afzwakken. Zelfs in het idee dat iedereen alleen maar om z'n eigen leven zou geven.

Yes!!!!! Geen mondmasker meer in de winkel. Eindelijk zien wat ik koop zonder aangedampte brilglazen!

Laatste keer Vedett gekocht ipv Duvel. Ben er nog slecht van.

Jongeren (tot welke leeftijd dat ook mag zijn) hebben er zeker baat bij dat ziekenhuizen niet overbelast zijn. En het gaat over wat mentaal zwaar is, dus uw argumenten veranderen daar weinig aan.

Kunnen we stoppen met de eindeloze herkauwde discussie over wie er het het zwaarste had? De studie die Muñoz aanhaalt zegt dat jongeren er mentaal het meeste aan over houden, los van de beleving of perceptie die wij er aan geven.

In de plaats daarvan kunnen we blij zijn met de versoepelingen en al dromen van de volgende ronde (mondmasker weg uit het OV staat als een van de laatste items op mijn lijstje - en inreisbeperkingen maar daar zijn we afhankelijk voor van andere landen)

Yes!!!!! Geen mondmasker meer in de winkel. Eindelijk zien wat ik koop zonder aangedampte brilglazen!

Laatste keer Vedett gekocht ipv Duvel. Ben er nog slecht van.
Wtf da zijn groene fleskes. Wat een teleurstelling moet dat zijn kan het me nog niet eens inbeelden :(

En op de werkvloer ? Ik vind het nergens zwart op wit terug ?
Als je iets zwart op wit wilt; is het, zoals steeds, wachten op de publicatie van het MB.
Zoals eerder ook al gebleken is, wordt niet altijd alles gezegd in de persconferentie. Allez, of toch zeker niet elk puntje in detail.

En het volgende ben ik niet 100% zeker, maar ik dacht dat de regelgevingen op de werkvloer niet door het overlegcomité beslist worden. Deze zijn bepaald door de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg en worden gebundeld in de "Generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan