Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
An sich niet vreemd dat dat onderzocht wordt. Het is ook een heel moeilijk gegeven en persoonlijk vind ik een publiek debat over een dergelijke kwestie wel op zijn plaats.
Persoonlijk ben ik wel, voorzichtig, voorstander, maar begrijp ook dat er heel wat issues mee gepaard gaan.
ja, ik wou net nog een edit doen om er mijn eigen idee bij te voegen, maar het komt overeen met wat jij zegt.

Welke veranderingen zitten eraan te komen?​

Vooral in de horeca wordt vanaf volgende maand wellicht meer mogelijk:
  • het sluitingsuur van 1 uur 's morgens zou helemaal verdwijnen,
  • de beperking van het aantal mensen aan één tafel tot 8 zou wegvallen,
  • bestellen aan de toog zou ook weer kunnen,
  • de verplichting om 1,5 m afstand te houden zou verdwijnen,
  • mondmaskers zouden wel verplicht blijven bij verplaatsingen binnen,
  • nachtclubs en discotheken zouden weer openen op 1 oktober (met verscherpte protocollen).
Het sluitingsuur voor nachtwinkels zou ook verdwijnen op 1 september. Nu moeten die nog om 23.30 uur sluiten.

Het opheffen van de beperking van het aantal gasten aan één tafel in de horeca wordt wellicht doorgetrokken in de privésfeer. Je zou met andere woorden een onbeperkt aantal gasten thuis mogen ontvangen in plaats van maximaal 8 nu.

Ook voor feesten verandert er wat:

• de beperkingen zouden verdwijnen voor kleinere feesten, recepties of "walking dinners" van maximaal 200 gasten binnen en maximaal 400 buiten (dansen op een trouwfeest zal dus wellicht weer kunnen),
  • door een uitbreiding van het Covid Safe Ticket wordt wellicht ook meer mogelijk op evenementen van meer dan 200 mensen binnen en 400 buiten (nu ligt de grens op 1.500 mensen buiten).

Vandaag nieuwe vergadering.
Vind de voorgestelde regels wel oke, enkel kwa mondmaskers zijn er wat weinig versoepelingen. Hopelijk geven ze tenminste een richtdatum daar voor versoepelingen (bv 1 oktober). 200 binnen voor covid safe vind ik ook wat aan de lage kant, had liever 400 gezien. Maar al bij al wel tevreden. Goed dat het ook voor 1 september is en niet nog is word uitgesteld.
Nachtwinkels mogen momenteel toch gewoon even lang open blijven als de horeca, dat is dus 1 uur en niet 23.30 uur.

Ik hoop vooral dat ze de mondmaskerplicht ook gaan afschaffen bij de kappers, dan ga ik eindelijk mijn haar nog eens laten knippen. Dat is ondertussen al van februari 2020 geleden.
Ben zelf wel begonnen met geen masker meer te dragen op eender welke plek buiten (zoals op het perron, of rond de supermarkt) en bij rond wandelen op cafe. Voorlopig buiten nog nooit over aangesproken, en op cafe slechts 1x toen ik aan het betalen was aan de toog (ook geen probleem van gemaakt).
Ik kom wekelijks in de stationsbuurt in Hasselt en daar zet ik ook al een hele tijd geen masker meer op tenzij het heel druk is (wat zo goed als nooit voorval wanneer ik er kom).
"Rond de supermarkt" heb ik mijn masker nooit opgehad, ik zet het altijd op als ik binnen ga en weer af als ik buiten kom.

Ik merk wel dat er toch een serieuze groep is dat het mondmasker zowat overal blijft dragen terwijl dat op de meeste plaatsen al een hele tijd niet meer verplicht is.

Het Overlegcomité zit al even samen en intussen sijpelen de eerste beslissingen al door:

De discotheken mogen opnieuw opengaan op 1 oktober. Gewesten en gemeenschappen kunnen wel zelf nog beslissen of de nachtclubs effectief open gaan en onder welke voorwaarden. Ze kunnen bijvoorbeeld beslissen of er gewerkt moet worden met het Covid Safe Ticket. In Brussel zullen de discotheken waarschijnlijk nog niet openen.

Alle beperkingen - behalve het mondmasker - in de horeca vallen weg vanaf 1 september. Zo zal er geen sluitingsuur meer zijn. Dansen op café mag opnieuw vanaf 1 oktober (conform de regels van de discotheken dus).

Op trouwfeesten mag je opnieuw dansen vanaf 1 september.

Thuis mag je ook opnieuw zoveel mensen ontvangen als je wil.

De regels rond het coronapaspoort zullen aangepast worden. De deelstaten zullen de coronapas kunnen inzetten in de horeca als er een lage vaccinatiegraad is in de gemeenten. Er komt ook een nieuw doel voor ons land: een vaccinatiegraad van 70 procent bij de hele bevolking in élke gemeente.

Er komt ook een nieuw doel voor ons land: een vaccinatiegraad van 70 procent bij de hele bevolking in élke gemeente.
Slechts 13 Vlaamse gemeenten zitten nog onder de 70% minimum deels gevaccineerd.
Nl. Antwerpen, Ronse en een paar Brusselse randgemeenten.

214 gemeenten boven de 80% en 74 gemeenten tss. 70-79%.

De regels rond het coronapaspoort zullen aangepast worden. De deelstaten zullen de coronapas kunnen inzetten in de horeca als er een lage vaccinatiegraad is in de gemeenten. Er komt ook een nieuw doel voor ons land: een vaccinatiegraad van 70 procent bij de hele bevolking in élke gemeente.
een regel om lokale horeca te pesten, want België is een scheet groot en op 15 minuten zijde wel ergens waar ge wel kunt zonder pass.

een regel om lokale horeca te pesten, want België is een scheet groot en op 15 minuten zijde wel ergens waar ge wel kunt zonder pass.

Het zou me verbazen moest de regel in praktijk toegepast worden.

Wat betreft de café's, daar klinkt het gebruik van de mondmaskers bij verplaatsing nu wel heel erg nutteloos als alle andere regels wegvallen...

Ik probeer op mijnburgerprofiel mijn covid certificaat van mijn 2e dosis te downloaden (ga morgen naar nederland).
Maar het 'recenste' certificaat daar is dat van mijn eerste dosis.
Mijn tweede dosis was ~1.5 weken geleden.
Is dat normaal ? Ik zou verwachten dat het certificaat direct beschikbaar komt (maar dan de datum erop toont aan dat het nog geen 2 weken is).

Iemand zoiets meegemaakt ?

Ik probeer op mijnburgerprofiel mijn covid certificaat van mijn 2e dosis te downloaden (ga morgen naar nederland).
Maar het 'recenste' certificaat daar is dat van mijn eerste dosis.
Mijn tweede dosis was ~1.5 weken geleden.
Is dat normaal ? Ik zou verwachten dat het certificaat direct beschikbaar komt (maar dan de datum erop toont aan dat het nog geen 2 weken is).

Iemand zoiets meegemaakt ?

Het certificaat is er pas na 2 weken denk ik. Je zal in de covidsafebe app wel al je 2e vaccinatie terugvinden normaal gezien.

Ah bizar, want sommige landen accepteren het toch al eerder ? En het eerste had ik direct.

Maar oke, zal voorlopig is naar die app kijken dan

Hmm dan ben ik misschien verkeerd... Kijk eerst eens of je het in de app hebt, als het daar ook niet verschijnt is er een probleem met de registratie waarschijnlijk.

Hmm dan ben ik misschien verkeerd... Kijk eerst eens of je het in de app hebt, als het daar ook niet verschijnt is er een probleem met de registratie waarschijnlijk.

Het is gelukkig in de app :). Ik vermoed dat ik 1 van de weinigen ben die expliciet zijn 1e vaccinatie dosis attest heeft opgevraagd, en dat er iets is misgegaan in dat geval en komt het tweede niet automatisch.

Ik heb ze een mailtje gestuurd.

Op hotel in Regensburg, geen mondmaskers te bespeuren alsook geen test nodig. Toppie. Helaas is België zo te lezen nog niet zo vrij.
We zien wel.

Is door het rood lopen op een lege straat dan ook 'rebels' ?
Ik liep, 20 jaar geleden, na het werk eens door Borgerhout, op weg naar een hip feestje voordat er hipsters waren. Dat was in een rustige straat, ik moest er over steken en het licht voor voetgangers om over te steken sprong er op rood. Er kwamen geen wagens aan, maar ik stopte, en wachtte, tot het opnieuw groen werd voor me. Toen ik de straat over was sprak een vrouw met haar kind van 8, misschien 10 jaar oud, me aan. Om me te bedanken omdat ik niet door het rood overstak.
Zij had de grootste moeite van de wereld om haar zoontje te overtuigen dat hij niet mocht oversteken als het rood was, omdat zo veel volwassenen er zich niets van aantrokken. Terwijl hij nog lang niet de leeftijd had om dat gevaar in te schatten.
Je geeft vaak gewoon een heel slecht voorbeeld, door iets wat jij gewoon banaal vind.

Laatst bewerkt:
We weten allemaal wat er gaat volgen. Tegen oktober gaat de bescherming voor de mensen die ouder dan 60 jaar zijn afnemen. Het virus gaat tegen dan nog flink circuleren en er gaan opnieuw veel mensen in de kliniek belanden (kijk maar naar wat er nu gebeurt in Israël, waar men nu, ondanks 60% gevaccineerden terug aan 50% van de ziekenhuisbelasting zit van de piek van vorig jaar, waarbij > 50% van de opgenomen mensen gevaccineerden zijn van > 60 jaar oud. Zelfs de ziekenhuisbescherming blijkt na een aantal maanden heel snel te dalen.
Ofwel beslist de EU om boostershots aan te kopen voor iedereen > 50 jaar, ofwel hebben we opnieuw verstrengingen in november ....

Ook in Israel blijft het een hospitaalfestival van de ongevaccineerden.

2309058088.jpg

• Als hierdoor opnieuw lockdowns dreigen, dan kan vaccinatieverplichting niet uitblijven.
    Er zijn in de maatschappij genoeg voorbeelden van verplichtingen voor zaken met veel minder economisch schadelijke gevolgen.
    Maar dit ganse coronagedoe is compleet toxisch gepolariseerd en nu is verplichting een soort politieke no-go zone geworden. (alhoewel er in Belgie nu wel 1 komt voor zorgpersoneel, misschien zet dat de deur op een kier).

• Dit zal in de USA alleszins ook een golf aan vaccinatieverplichtingen bij bedrijven teweeg brengen:
    "The F.D.A. is aiming to give full approval to Pfizer’s Covid vaccine on Monday"
    De Europese EMA volgt hopelijk snel.
    Als een paar landen het taboe dan doorbreken (zoals met het coronacertificaat) wordt het gemakkelijker voor alle politici om ook verplichting in te voeren en deze pandemie sneller te stoppen.

• Langs de andere kant: de hospitalisatiecijfers in Israël stagneren de laatste 3 dagen al. (daarnaast is geschatte R is +- 0,73)
    Dus met wat chance loopt het zowel in de US, UK en EU bij de +60-70% gevaccineerde regio's allemaal af met een sisser binnen een paar weken en is Covid voor ons na deze golf gedaan.
    Dat geeft hoop voor Vlaanderen aangezien we hier een nog hogere vaccinatiegraad hebben.

Dan hoeft de discussie over vaccinatieverplichting niet meer en kunnen we ons focussen op belangrijker zaken zoals de gewenstheid van wolf August, de haalbaarheid van een brutoloon van 10.000 per maand voor iedereen als je maar hard genoeg doorzet, en het betere schedelikken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan