Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat ik mij dan toch maar een papieren certificaat ga aanvragen voor het geval dat ik dat zou nodig hebben voor iets.
Vind het nog altijd raar dat sommige mensen dat blijkbaar gewoon in de bus krijgen zonder dat ze dat aangevraagd hebben (heb dat nu al van een aantal mensen gehoord).
Gewoon op een computer downloaden en printen.

Ik heb de app, het papier heb ik ook gedownload en afgedrukt.
Moest gsm plat zijn ofzo heb ik dan een backup.

Wel handig om het certificaat op te halen in de app.
Je kan inloggen met eid, maar ze hebben er duidelijk niet bij nagedacht dat je op een smartphone geen eid-lezer kan aansluiten :p

Ik vertik het ook om itsme te gebruiken, ik heb eerst inlogmethode “pin via e-mail/sms” aangemaakt om er zo binnen te geraken.

Je kan inloggen met eid, maar ze hebben er duidelijk niet bij nagedacht dat je op een smartphone geen eid-lezer kan aansluiten :p

Ik vertik het ook om itsme te gebruiken, ik heb eerst inlogmethode “pin via e-mail/sms” aangemaakt om er zo binnen te geraken.

"Wel handig om een nieuwe smart-tv te hebben, maar ze hebben er duidelijk niet bij nagedacht dat een tv niet op steenkool werkt. Ik vertik het om elektriciteit te leggen."

Neen buh. Met It'sMe werkt die Covid-app gewoon vlot zoals het moet hoor, als gij dus weigert om It's Me te gebruiken (waarom eigenlijk?) dan is dat uw eigen keuze. ;)

In theorie zou dat wel moeten lukken he, de eid lezer met de juiste kabel op je smartphone aansluiten, maar dan moet je wel zo een kabel hebben. (Of de nodige adapterstukken om het mogelijk te maken)
Papieren certificaat aanvragen is ook niet zo moeilijk blijkbaar.
Ik dacht in het begin gelezen te hebben dat je naar je vaccinatiecentrum moest bellen op dat aan te vragen, maar blijkbaar is het gewoon een centraal nummer voor heel Vlaanderen (078 78 78 50), gewoon je rijksregisternummer doorgeven en ze sturen je certificaat op.

Welke veranderingen zitten eraan te komen?​

Vooral in de horeca wordt vanaf volgende maand wellicht meer mogelijk:
  • het sluitingsuur van 1 uur 's morgens zou helemaal verdwijnen,
  • de beperking van het aantal mensen aan één tafel tot 8 zou wegvallen,
  • bestellen aan de toog zou ook weer kunnen,
  • de verplichting om 1,5 m afstand te houden zou verdwijnen,
  • mondmaskers zouden wel verplicht blijven bij verplaatsingen binnen,
  • nachtclubs en discotheken zouden weer openen op 1 oktober (met verscherpte protocollen).
Het sluitingsuur voor nachtwinkels zou ook verdwijnen op 1 september. Nu moeten die nog om 23.30 uur sluiten.

Het opheffen van de beperking van het aantal gasten aan één tafel in de horeca wordt wellicht doorgetrokken in de privésfeer. Je zou met andere woorden een onbeperkt aantal gasten thuis mogen ontvangen in plaats van maximaal 8 nu.

Ook voor feesten verandert er wat:

• de beperkingen zouden verdwijnen voor kleinere feesten, recepties of "walking dinners" van maximaal 200 gasten binnen en maximaal 400 buiten (dansen op een trouwfeest zal dus wellicht weer kunnen),
  • door een uitbreiding van het Covid Safe Ticket wordt wellicht ook meer mogelijk op evenementen van meer dan 200 mensen binnen en 400 buiten (nu ligt de grens op 1.500 mensen buiten).

Vandaag nieuwe vergadering.
Vind de voorgestelde regels wel oke, enkel kwa mondmaskers zijn er wat weinig versoepelingen. Hopelijk geven ze tenminste een richtdatum daar voor versoepelingen (bv 1 oktober). 200 binnen voor covid safe vind ik ook wat aan de lage kant, had liever 400 gezien. Maar al bij al wel tevreden. Goed dat het ook voor 1 september is en niet nog is word uitgesteld.

Ben zelf wel begonnen met geen masker meer te dragen op eender welke plek buiten (zoals op het perron, of rond de supermarkt) en bij rond wandelen op cafe. Voorlopig buiten nog nooit over aangesproken, en op cafe slechts 1x toen ik aan het betalen was aan de toog (ook geen probleem van gemaakt).

Ik vind toch dat er wel een groot verschil zit tussen een eigen idee hebben over wat betere regels zouden zijn, en dan daadwerkelijk in sociale omgevingen, waar je meer mensen jouw keuze oplegt, regels bewust negeren...

Je zadelt daar de caféhouder problemen mee op, want die moet tegen z'n klanten ingaan (wat zelfstandigen al niet graag doen) en een kant kiezen, en als er controle komt, is zijn boete veel hoger dan die van jou. En je zadelt daar alle andere mensen om je heen mee op, en waarom? Omdat je dénkt dat je het beter weet. Het is niet eens zeker zijn.

Ben zelf wel begonnen met geen masker meer te dragen op eender welke plek buiten (zoals op het perron, of rond de supermarkt) en bij rond wandelen op cafe. Voorlopig buiten nog nooit over aangesproken, en op cafe slechts 1x toen ik aan het betalen was aan de toog (ook geen probleem van gemaakt).

En waarom dan? Gewoon om een beetje rebels te doen?

Voor alle duidelijkheid, ik wil er niet voor pleiten om de mondmaskerplicht op zoveel mogelijk plaatsen nog zo lang mogelijk aan te houden hoor, integendeel. Maar het is nu ook niet dat ge er zó veel last van hebt om dat op bepaalde plaatsen vlug even op te zetten he?

Dat ik vlug even een mondmasker op moet zetten om mij te bewegen in een horecazaak, vind ik een van de minst ingrijpende maatregelen die er geweest zijn. Dan erger ik mij meer aan het moeten dragen van mondmaskers in bijvoorbeeld pretparken enz, daar gaat het na al die uren uiteraard wel enorm storen.

Maar nogmaals, van mij moet die regel zeker niet blijven staan, maar ze bewust continu gaan overtreden, komt imo eerder over als een puber die wat rebels wilt doen.

En waarom dan? Gewoon om een beetje rebels te doen?

Voor alle duidelijkheid, ik wil er niet voor pleiten om de mondmaskerplicht op zoveel mogelijk plaatsen nog zo lang mogelijk aan te houden hoor, integendeel. Maar het is nu ook niet dat ge er zó veel last van hebt om dat op bepaalde plaatsen vlug even op te zetten he?

Dat ik vlug even een mondmasker op moet zetten om mij te bewegen in een horecazaak, vind ik een van de minst ingrijpende maatregelen die er geweest zijn. Dan erger ik mij meer aan het moeten dragen van mondmaskers in bijvoorbeeld pretparken enz, daar gaat het na al die uren uiteraard wel enorm storen.

Maar nogmaals, van mij moet die regel zeker niet blijven staan, maar ze bewust continu gaan overtreden, komt imo eerder over als een puber die wat rebels wilt doen.
Hij draagt dat wss al een heel jaar, maar nu alles beter begint te worden en meest van de mensen gevaccineerd zijn, is hij ineens een puber 🤪

In de fitness ga ik ook zonder mondmasker binnnen, net als vele andere. Aan de receptie dragen ze het zelf ook veel niet

Hij draagt dat wss al een heel jaar, maar nu alles beter begint te worden en meest van de mensen gevaccineerd zijn, is hij ineens een puber 🤪

In de fitness ga ik ook zonder mondmasker binnnen, net als vele andere. Aan de receptie dragen ze het zelf ook veel niet
Het is toch ook gewoon kinderachtig? Die uitbater bepaalt de regels niet of is er zelfs geen voorstander van, maar kan wel een enorme boete krijgen. Als je ergens binnen gaat en je ziet dat de uitbaters zich niet aan de regels houden, dan is de situatie anders, maar anders doe je dat ding toch gewoon op uit respect voor de uitbaters die het al moeilijk genoeg hebben gehad. Hier aan de grens zie je dat vooral bij de Hollanders. Die denken dat de regels niet voor hun gelden als ze de grens oversteken.

De regels voor fitnesszaken zijn inderdaad wat absurd sinds de laatste wijziging. Je loopt daar een uur gewoon rond tussen het volk en dan zou je bij het verlaten van de zaak een masker moeten opzetten.

Cafés en restaurants mogen zich opmaken voor een quasi volledig normale werking op 1 september. Gisteren raakte de kern van de federale regering het al eens over de basisprincipes. De horeca zal zich niet langer moeten houden aan het opgelegde sluitingsuur – nu 1 uur. En ook binnen de voorziening mogen uitbaters binnenkort de meeste regeltjes achterwege laten: een tafel zal niet langer beperkt worden tot acht klanten en ook een pint drinken aan de toog zal weer kunnen. Eigenlijk blijft er slechts één regel over: wie naar het toilet moet of rondloopt in de horecazaak moet nog een mondmasker op.

Dus je mag met een onbeperkt aantal mensen aan tafel zitten of aan de toog hangen, maar wanneer je naar het toilet stapt moet je een mondmasker opzetten. Lijkt me toch eerder iets symbolisch om de mensen bewust te maken dat het virus nog onder ons is. Desalniettemin het geen moeite is om dat snel even op te zetten om enkele meters ver te stappen, moet je er toch altijd blijven aan denken dat je het op zak hebt.

Desalniettemin het geen moeite is om dat snel even op te zetten om enkele meters ver te stappen, moet je er toch altijd blijven aan denken dat je het op zak hebt.

In Iran redeneren ze dat een hoofddoek opzetten ook maar een kleine moeite is.

Mensen dwingen belachelijke/onlogische/nutteloze regels te volgen is gewoon vernederend en zal door vele als onderdrukking aanzien worden.

Als je dan bewust de regels niet volgt ben je dan een rebel? Of ben je eerder een schaap als je ze wel bewust volgt?

Is dit wat ze noemen een covidioot?

Mensen dwingen belachelijke/onlogische/nutteloze regels te volgen is gewoon vernederend en zal door vele als onderdrukking aanzien worden.

Als je dan bewust de regels niet volgt ben je dan een rebel? Of ben je eerder een schaap als je ze wel bewust volgt?

Hierbij wel de bemerking dat die vele kleine regels die op zich afzonderlijk mss niet hét ultieme wondermiddel tegen corona zijn (en dus afzonderlijk gezien mss onlogisch lijken), maar die in combinatie met elkaar wel geholpen hebben tegen de verspreiding van het virus. Regels die we overigens alsmaar meer en meer aan het afbouwen en volledig aan het schrappen zijn.

Het is dus niet dat de regering out of the blue heeft aangekondigd dat iedereen vanaf nu met een mondmasker op thuis in de zetel moet zitten.

De regels voor fitnesszaken zijn inderdaad wat absurd sinds de laatste wijziging. Je loopt daar een uur gewoon rond tussen het volk en dan zou je bij het verlaten van de zaak een masker moeten opzetten.

Hu hier in de fitness moet je altijd mondmasker aanhebben als je rond loopt?
Dus niet alleen bij het binnenkomen of verlaten

Tijdelijke regels niet meer volgen omdat het individu vindt dat het genoeg is geweest is gewoon puberale rebellie hoor. Bij hoofddoeken verplichten heb je wel een heel andere context die verder gaat dan een lap stof, het gaat uiteindelijk over een religie (of religieus geïnspireerde wet) opleggen vanuit de overheid.
Het gaat hier ook over een gezondheidscrisis, mensen kunnen geen virus doorgeven door de hoofddoek zo te laten.

Hoe is dat nu ook vernederend zeg, wat een opgeblazen gedoe. Dit is gewoon ons sterk individualistische mentaliteit: "ik heb geen goesting, dus ik doe het niet, snel nog wat gelul over mijn persoonlijke inschatting en we kunnen verder".

Los van dat deze post gewoon nergens op slaat, gaat het toch puur over dat een uitbater geen boete hoort te krijgen omdat gij die regel belachelijk vindt? Die uitbater vindt die regel misschien ook belachelijk, maar kan zich geen boete kan veroorloven en dan kunt ge toch als een volwassen mens ervoor zorgen dat gij niet de oorzaak zijt van een eventuele boete? Het is toch geen rocket science he?

Tijdelijke regels niet meer volgen omdat het individu vindt dat het genoeg is geweest is gewoon puberale rebellie hoor. Bij hoofddoeken verplichten heb je wel een heel andere context die verder gaat dan een lap stof, het gaat uiteindelijk over een religie (of religieus geïnspireerde wet) opleggen vanuit de overheid.
Het gaat hier ook over een gezondheidscrisis, mensen kunnen geen virus doorgeven door de hoofddoek zo te laten.

Hoe is dat nu ook vernederend zeg, wat een opgeblazen gedoe. Dit is gewoon ons sterk individualistische mentaliteit: "ik heb geen goesting, dus ik doe het niet, snel nog wat gelul over mijn persoonlijke inschatting en we kunnen verder".

Het is en blijft moeilijk voor mensen om te beseffen dat bepaalde dingen gewoon geen rekening houden met meningen en gevoelens.
Een virus is een virus. Of jij nu erin gelooft of niet het is er, denk je dat het niet zo erg is? Dat maakt diezelfde virus geen zak uit : het is er.

Er is een zeker grootheidswaanzin van de mensheid dat het boven alles staat. Als dan iets zo kleins als een virus zo bepalend wordt dan kunnen bepaalde mensen dat moeilijk plaatsen. Dan proberen ze te houden aan de illusie dat ze door 'rebels' te doen zich boven het virus plaatst en ze moreel sterker zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan