Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Onzin.

Je weet perfect in het dagelijkse leven hoeveel mensen zich laten testen (die cijfers zijn van topkwaliteit) en van die mensen weet je perfect hoeveel mensen er symptomatisch en asymptomatisch zijn. Je houdt zélf de mensen bij die positief zijn. Je weet ook of ze gevaccineerd zijn etc.

Op basis daarvan kan je héél goed inschattingen maken hoeveel mensen er van de totale bevolking momenteel positief zijn en hoe de evolutie is. Je kan de cijfers qua positiviteitsratio dus corrigeren op basis van de reden waarvoor naar het testcentrum komen (worden bvb plots véél meer mensen getest die op reis willen, kan je de inschattingen van de positiviteitsratio van de totale bevolking corrigeren etc.

Het is net het berekenen van het aantal besmettingen op 1 locatie die moeilijk/quasi onmogelijk is.

Helemaal geen onzin. Je haalt het argument aan dat we niet weten hoeveel mensen zich niet laten testen. Dat weet je in het "normale" leven ook niet, hoeveel mensen hebben symptomen (of niet) maar laten zich bewust niet testen? Niemand kan het zeggen, je kan enkel inschattingen maken en daar een conclusie aanhangen.

En de conclusie hier (niet van mezelf trouwns, maar van health officials van Chicago zelf) is dat dit festival geen superspreader event was, wat de virologen ook moge beweren of voor waarschuwden. Hence mijn conclusie: virologen zien alles veel te donker en zitten er ook hier weer naast. Net zoals Molenbergs vreesde voor een nieuwe golf door het EK, door freedom day in UK etc.

Iemand een idee waarom in Australië nog maar een dikke 20% gevaccineerd is? Lijkt me zo weinig en ze krijgen er precies niet echt de vaart erin.

Helemaal geen onzin. Je haalt het argument aan dat we niet weten hoeveel mensen zich niet laten testen. Dat weet je in het "normale" leven ook niet, hoeveel mensen hebben symptomen (of niet) maar laten zich bewust niet testen? Niemand kan het zeggen, je kan enkel inschattingen maken en daar een conclusie aanhangen.
gezien je in het normale leven weet hoeveel mensen zich laten testen, weet je ook hoeveel zich niet laten testen: de rest van de bevolking. Dat weet je bij het concert niet.

Iemand een idee waarom in Australië nog maar een dikke 20% gevaccineerd is? Lijkt me zo weinig en ze krijgen er precies niet echt de vaart erin.
nu lijkt het daar wel snel te gaan, wss omdat er nu grotere gebieden terug in lockdown gaan en de winter daar aankomt.

Ik denk dat de reden waarom vaccinatie daar niet lukt gewoon gelijklopend is met het lage aantal besmettingen dat ze daar hadden en datvelen dachten: dat lossen we wel op zonder gevaccineerd te zijn, gewoon de buitenlanders in quarantaine steken en dan moeten we zelf niet in lockdown.

Oops, foutje.

R0 van de deltavariant zou tussen de 6 - 9 liggen. (bron CDC)

Ik heb eens snel de Re berekend wanneer iedereen zich laat vaccineren

R0 = 6
- met een gemiddelde bescherming van 90% tegen besmetting na vaccinatie - 0.6
- met een gemiddelde bescherming van 85% tegen besmetting na vaccinatie - 0.9
- met een gemiddelde bescherming van 80% tegen besmetting na vaccinatie - 1.2

R0 = 9
- met een gemiddelde bescherming van 90% tegen besmetting na vaccinatie - 0.9
- met een gemiddelde bescherming van 85% tegen besmetting na vaccinatie - 1.35
- met een gemiddelde bescherming van 80% tegen besmetting na vaccinatie - 1.8

En dat is dan vanuit een hypothetische vaccinatiegraad van 100% die we nooit zullen bereiken (ook al niet omdat kinderen < 12 jaar niet gevaccineerd worden (ze zijn in theorie wel minder besmettelijk)

maw : de deltavariant is zo besmettelijk dat zelfs iedereen boven de 12 jaar vaccineren de pandemie niet gaat stopzetten met de werkzaamheid van de vaccins.
Wanneer we dan ook nog rekening houden met de werkzaamheid van vaccins tegen besmetting door de tijd (en dat blijkt voor alle leeftijdscategorieën te zijn volgens resultaten uit de VS en Israël) ben ik toch benieuwd naar wat er de komende maanden gaat gebeuren. Want volgens Pfizer daalt ook de bescherming tegen hospitalisatie, zij het minder sterk. Nu is Pfizer op dat vlak misschien niet de beste bron, want die proberen natuurlijk nog (dure) booster shots te verkopen aan het (rijke) Westen.

En neen, ik pleit dus niet voor extra maatregels, verre van. Ik ben gewoon benieuwd hoe dit gaat evolueren.

Combinatie van:

Te laat besteld
Te weinig besteld
Vals veiligheidsgevoel vanwege strenge toelatingsvoorwaarden
Zerocovid policy
Deltavariant

maw : de deltavariant is zo besmettelijk dat zelfs iedereen boven de 12 jaar vaccineren de pandemie niet gaat stopzetten met de werkzaamheid van de vaccins.
Had ik daarop een gokje gewaagd in maart 2020, dan had ik gewonnen. 100% voorspelbaar, want dit is nu éénmaal de bestaansreden van een virus.

Laatst bewerkt:

Vanaf dat er daar 5 besmettingen zijn gaan ze in lockdown, in plaats van in te zetten op vaccins

R0 van de deltavariant zou tussen de 6 - 9 liggen. (bron CDC)

Ik heb eens snel de Re berekend wanneer iedereen zich laat vaccineren

R0 = 6
- met een gemiddelde bescherming van 90% tegen besmetting na vaccinatie - 0.6
- met een gemiddelde bescherming van 85% tegen besmetting na vaccinatie - 0.9
- met een gemiddelde bescherming van 80% tegen besmetting na vaccinatie - 1.2

R0 = 9
- met een gemiddelde bescherming van 90% tegen besmetting na vaccinatie - 0.9
- met een gemiddelde bescherming van 85% tegen besmetting na vaccinatie - 1.35
- met een gemiddelde bescherming van 80% tegen besmetting na vaccinatie - 1.8

En dat is dan vanuit een hypothetische vaccinatiegraad van 100% die we nooit zullen bereiken (ook al niet omdat kinderen < 12 jaar niet gevaccineerd worden (ze zijn in theorie wel minder besmettelijk)

Wanneer we dan ook nog rekening houden met de werkzaamheid van vaccins tegen besmetting door de tijd (en dat blijkt voor alle leeftijdscategorieën te zijn volgens resultaten uit de VS en Israël) ben ik toch benieuwd naar wat er de komende maanden gaat gebeuren. Want volgens Pfizer daalt ook de bescherming tegen hospitalisatie, zij het minder sterk. Nu is Pfizer op dat vlak misschien niet de beste bron, want die proberen natuurlijk nog (dure) booster shots te verkopen aan het (rijke) Westen.

En neen, ik pleit dus niet voor extra maatregels, verre van. Ik ben gewoon benieuwd hoe dit gaat evolueren.
Op mijn vrouw haar werk (zorgsector) is momenteel een cluster van besmettingen bij het personeel op haar afdeling. Vermoedelijk gaat het om de delta variant. Een aanzienlijk deel van de personeelsleden op die afdeling zijn positief, en de meesten daarvan zijn ook effectief ziek. Gelukkig diende tot nu toe wel niemand gehospitaliseerd te worden. Ze werden allemaal gevaccineerd met Pfizer in het begin van de vaccinatiecampagne.

Ik geloof dus wel dat de efficiëntie van het vaccin snel achteruit gaat. Het aantal besmettingen met duidelijk aanwezige symptomen daar valt anders moeilijk te verklaren.

Ik verwacht mij alweer aan een winter met harde maatregelen.

Op mijn vrouw haar werk (zorgsector) is momenteel een cluster van besmettingen bij het personeel op haar afdeling. Vermoedelijk gaat het om de delta variant. Een aanzienlijk deel van de personeelsleden op die afdeling zijn positief, en de meesten daarvan zijn ook effectief ziek. Gelukkig diende tot nu toe wel niemand gehospitaliseerd te worden. Ze werden allemaal gevaccineerd met Pfizer in het begin van de vaccinatiecampagne.

Ik geloof dus wel dat de efficiëntie van het vaccin snel achteruit gaat. Het aantal besmettingen met duidelijk aanwezige symptomen daar valt anders moeilijk te verklaren.

Ik verwacht mij alweer aan een winter met harde maatregelen.

Ik verwacht nu niet dat corona deze winter verdwenen gaat zijn, maar ik ben er vrij gerust in dat de vaccinatiecampagne (ondanks bescherming die mss afneemt) toch nog voldoende zal zijn en blijven om de druk op te ziekenhuizen OK te houden en ons dus te besparen van extra maatregelen, laat staan maatregelen zoals vorig jaar.

Dat bleek onlangs uit een studie vanuit de VS. De volledige studie liep van januari tot juli maar wanneer men juli vergelijkt met de volledige studieperiode dan merkte men heel grote verschillen. Pfizer scoorde opvallend slechter dan Moderna, waarbij er wat speculatie is dat dit zou kunnen zijn omdat een dosis Moderna ((mRNA-1273) 100 microgram mRNA bevat terwijl dat bij een dosis Pfizer (BNT162b2) 30 microgram is. De bescherming tegen infectie bij Pfizer was 76% over de gehele studieperiode maar in juli was dat cijfer gezakt tot 42%.

Both vaccines were highly effective during this study period against SARS-CoV-2 infection (mRNA-1273: 86%, 95%CI: 81-90.6%; BNT162b2: 76%, 95%CI: 69-81%) and COVID-19 associated hospitalization (mRNA-1273: 91.6%, 95% CI: 81-97%; BNT162b2: 85%, 95% CI: 73-93%). However, in July, the effectiveness against infection was considerably lower for mRNA-1273 (76%, 95% CI: 58-87%) with an even more pronounced reduction in effectiveness for BNT162b2 (42%, 95% CI: 13-62%).

In de VS ziet het er nu naar uit dat een booster shot geadviseerd gaat worden na 8 maanden:

The Biden administration has decided that most Americans should get a coronavirus booster vaccination eight months after they received their second shot, and could begin offering third shots as early as mid-September, according to administration officials familiar with the discussions.

Dat bleek onlangs uit een studie vanuit de VS. De volledige studie liep van januari tot juli maar wanneer men juli vergelijkt met de volledige studieperiode dan merkte men heel grote verschillen. Pfizer scoorde opvallend slechter dan Moderna, waarbij er wat speculatie is dat dit zou kunnen zijn omdat een dosis Moderna ((mRNA-1273) 100 microgram mRNA bevat terwijl dat bij een dosis Pfizer (BNT162b2) 30 microgram is. De bescherming tegen infectie bij Pfizer was 76% over de gehele studieperiode maar in juli was dat cijfer gezakt tot 42%.

In de VS ziet het er nu naar uit dat een booster shot geadviseerd gaat worden na 8 maanden:

Maar dit zijn cijfers mbt besmetting wat van belang is, is bescherming tegen hospitalisatie. Die blijft hoog maar vermindert ook.

Zijn er eigenlijk cijfers hoeveel gevaccineerde mensen er in de ziekenhuizen in Israël liggen? Aangezien die cijfers weer omhoog gaan en ze bezig zijn met boosters.

Ik had precies wel verwacht dat we tegen dit punt meer vaccins zouden overhebben, maar als je hier kijkt, dan lijkt er sinds week 26 een serieuze daling te zijn in het aantal geleverde vaccins per week. Is dat omdat men AZ niet meer meetelt aangezien men deze voor een stuk naar andere landen verscheept?

Ben verbaasd dat ook J&J zo beperkt blijft.

Ik had precies wel verwacht dat we tegen dit punt meer vaccins zouden overhebben, maar als je hier kijkt, dan lijkt er sinds week 26 een serieuze daling te zijn in het aantal geleverde vaccins per week. Is dat omdat men AZ niet meer meetelt aangezien men deze voor een stuk naar andere landen verscheept?

Ben verbaasd dat ook J&J zo beperkt blijft.

Dat is niet het voornaamste wat ik uit die dashboards meeneem. Eén ding springt daar boven alles uit: Brussel is een schandvlek op dit land en als je andere cijfers erbij neemt: op heel Europa wat de vaccinaties betreft.

Dat is niet het voornaamste wat ik uit die dashboards meeneem. Eén ding springt daar boven alles uit: Brussel is een schandvlek op dit land en als je andere cijfers erbij neemt: op heel Europa wat de vaccinaties betreft.
Daar ga ik mee akkoord, maar ben ik niet verbaasd door aangezien dit de afgelopen weken/maanden al meermaals aan bod gekomen is. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan