Ik heb op dit moment slechts beperkte impact. En dat wil ik er gerust bijnemen om het beter te maken voor iedereen.
Nu men kan blijven de dag van vandaag zo kappen en zagen over die hele vaccinatie terwijl de realiteit in Vlaanderen is dat bijna 90% er toch voor kiest.
En als je de bigger picture bekijkt. Men heeft in België gekozen voor de zwakkeren te beschermen, zonder een inspanning komen we er niet. Dat is alom geweten. Dus je gaat iets moeten doen. Er is geen perfecte wereld waar we, door niks doen, er beter gaan uitkomen. Dus choose your poison.
- Contact tracing: kort op de bal spelen, meteen isoleren en opsporen en testen. Dit werkt, twee jaar in de pandemie nog altijd niet (zie mijn ervaring een tijdje geleden bij een besmetting in de créche). Dit werkt van geen kanten, noegabolle, niks resultaat gaan we met deze strategie bereiken. Desondanks dat het in sommige landen wel lokaal aan het lukken is om zo dingen in te dijken.
- Jojo-lockdownen: hier is geen draagvlak voor op ongeveer 2 jaar in de pandemie. Als er iets is dat de eerste maanden van de pandemie me hebben bijgeleerd is dat er genoeg volk wanneer het echt iets uitmaakt (voordat het virus overal zit) toch zegt: foert kust mijn kloten. De lockdowns hebben onnodig lang geduurd en te voorzichtig aangepakt geweest waardoor iedereen er toch zijn buik van vol heeft. Een incubatietijd lockdown, daarna terug open. Zulke zaken zijn haalbaar. Niet zoals deze in België van in het verleden. Deze waren te lang, te demotiverend en te weinig resultaat. En iedereen die de dag van vandaag graag een stevige en harde lockdown wilt, die wilt er iets voor in de plaats: namelijk daarna geen lockdown meer. Dit werkt niet als we het daarna gewoon blijven importeren uit onze buurlanden.
- Andere onnozele maatregelen? Roeien met de riemen dat we hebben om die R waarde toch onder 1 te krijgen. Nee. Ik ben gigantisch gekant tegen de onnozele maatregeltjes en de hele zever die geen steek uitmaakt. Een Connor Roussau die democratisch verkozen is zou zich moeten schamen om zo agressief een avondklok te verdedigen op den VRT. De wereldvreemde maatregelen van "ik woon in een quatre facade in Brasschaat": feestje organiseren? Bestel maar een traiteur, kan ook de hoogste boom in voor mij. Heel veel inspanningen leveren om dan Kerstmis niet te mogen vieren nadat de gazetten volstonden van de Lange Leemstraat? Nee dank u. Schuif het dan nog eens een keer op een beperkt ministerieel draagvlak met wat politiekers die er hun voeten aan vegen en we zijn compleet.
Maar er zijn nu ook wel bepaalde zaken die op dit moment nog wel ergens een correct virologisch raakvlak hebben. Ik denk dat we deze op dit moment wel ergens aan het benaderen zijn, zeker met het zomerplan. Natuurlijk is het wel de bedoeling om constant bij te stellen en te versoepelen, blijven steken is voor mij not done.
Maar als we echt eerlijk zijn: is het zo'n goed idee om een Tomorrowland te organiseren om van de hele wereld een bende randdebielen te importeren die zich geen zak van de maatregelen willen aantrekken en alleen maar komen voor te zuipen, poepen en feesten? Als we echt eerlijk zijn en eens kijken naar hoe het er aan toe gegaan is de laatste jaren: dit is echt geen goed idee. Ik mag misschien chauvinistisch klinken maar ik zie zulke zaken eerder goed komen met controle op een Belgisch paspoort. Ik kan wel begrijpen dat we na onze vaccinatie inspanningen echt wel ontspanning verdienen. We hebben in België een zeer goede vaccinatiegraad om zoiets te kunnen organiseren in augustus. Als je er de buitenlanders bijtelt dan zakt dit tot pijnlijke niveaus, om nog maar te zwijgen dat er recent gegevens kwamen dat er per vlucht minstens één besmette aanwezig was. Dit is vragen voor problemen.
Ik heb persoonlijk ook minder problemen met het commercieel op elkaar plakken van zoveel mogelijk mensen om maximale winst te genereren per m². Misschien ben ik hier alleen in, maar ik kan sommige van zulke zaken nog wel appreciëren.
- Vaccinatie: een wetenschappelijke manier immuniteit op te bouwen zonder de volledige risico's te moeten torsen van een volledige COVID infectie. Blijkbaar leveren gevaccineerden en recent geïnfecteerden een zeer goede immuniteit voor het virus, verspreid men het minder makkelijk en wordt men minder ziek. Toch top? Tenminste iets waar men niet mee aan het klungelen is.
Dus enfin soit; choose your poison, we moeten erdoor. Heb je graag een vaccin, maatregelen, jojo-lockdown of een goed werkende contact tracing (good luck with that one)? Gezien het geklungel, geef mij maar een spuitje, en één derde, en één vierde, en één vijfde.