Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Neen, dat klopt niet.
Laat ons dan een kat een kat noemen, in Vlaanderen zijn op 31/05/2021
- 95% van alle artsen ingeënt
- bijna 87% van alle verpleegkundigen
- 77% van de zorgkundigen

Dus de mensen die het best in staat zijn om het risico van zo'n vaccinatie in te schatten, hebben zich gevaccineerd.

Eerlijk gezegd, kan ik nog ergens begrip brengen voor jonge vrouwen die bezig zijn met gezinsuitbreiding, en dat zij geen risico willen nemen.
Maar er is dus geen relatief grote groep niet ingeënt bij de verpleegkundigen. Die is er bij de zorgkundigen, maar die hebben ook absoluut niet de medische achtergrond om de resultaten van de vaccintesten te beoordelen.
In heel Vlaanderen is 95% van de 18+ minstens 1 maal gevaccineerd volgens Sciensano. Sta me dan toe om 87% van de verpleegkundigen en 77% van de zorgkundigen laag te vinden, zelfs 95% van de artsen zou maar in lijn zijn met het algemeen percentage. 13% van de verpleegkundigen en 23% van de zorgkundigen is voor mij een grote groep. Zeker een voldoende grote groep om niet te zeggen dat "Dokters en verpleegkundigen zijn de eerste die gevaccineerd zijn, en zonder al dat gepruttel zoals hier". En zeker ook een voldoende grote groep om niet iedereen die niet gevaccineerd is een egoïstische religieuze fundamentalist te noemen zoals hier vandaag ook zonder verpinken gebeurde. Je kunt discussiëren over wat nu juist een grote groep is maar op basis van de cijfers kun je niet zeggen dat zorgpersoneel zich zonder meer allemaal gevaccineerd heeft en de rest van de bevolking nu veel meer weigerachtig zou zijn.

Ik trek geen conclusies, ik ben zo slim niet.
"dat zijn gewoon gevolgen van covid" => eigen interpretatie.

directe quote van cdc, eerste pagina bovenaan :

This table shows the types of health conditions and contributing causes mentioned in conjunction with deaths involving coronavirus disease 2019 (COVID-19). For 6% of the deaths, COVID-19 was the only cause mentioned. For deaths with conditions or causes in addition to COVID-19, on average, there were 2.9 additional conditions or causes per death. The number of deaths with each condition or cause is shown for all deaths and by age groups. Values in the table represent number of deaths that mention the condition listed and 94% of deaths mention more than one condition. As such, the rows should not be summed. Additional notes are listed at the end of the table

Bron: https://www.cdc.gov/nchs/data/health_policy/covid19-comorbidity-expanded-12092020-508.pdf
Mensen kunnen begrijpend lezen, ze hebben uw samenvatting ni nodig.
Tuurlijk ben ik dom :p
Edit: Er zijn volgens cdc, gemmiddeld 2.9 bijkomende redenen voor mensen die sterven met corona.
Edir2: "pre existing conditions" zijn geen "comorbiditys", lees met aandacht.
Totale desinformatie.
In de lijst staan heel wat symptomen van COVID, zoals bv myocarditis (hartspierontstekeing), septicemie,... Die worden veroorzaakt door covid en hebben nadien een impact op de patiënt zijn overlevingskansen.
En verder heel veel comorbiditeiten zoals suikerziektes, nierproblemen, kankers,...

Je moet misschien eens opzoeken wat een comobiditeit is , ik heb ze van wikipedia gehaald om duidelijk te zijn

In medicine, comorbidity is the presence of one or more additional conditions often co-occurring (that is, concomitant or concurrent) with a primary condition.

Dus die mensen zijn gestorven aan COVID, wat de primary condition was, die comorbiditeiten hebben gewoon de situatie verergert.
De gemiddelde verloren levensverwachting van de covidslachtoffers in 2020 in België was meer dan 7 jaar. Die mensen waren dus echt niet allemaal bijna dood.

en zitten wij dan in belgie in een pasjesmaatschappij? (en kunnen we stoppen met woorden van die idiote hollanders te gebruiken om zaken belachelijk te benoemen?) Imo is het feit dat men een klacht kan indienen tegen Tommelein het het bewijs dat we niet in een maatschappij wonen waar men je zomaar kan verplichten om bepaalde bewijzen voor te leggen? Want tegen wettelijke zaken kan je natuurlijk geen klacht indienen.
Sommigen willen wel dat we daar naar evolueren. Dit is een eerste duidelijk voorbeeld dat sommigen de middelen die er zijn, zullen misbruiken. Nu is het nog politiek en dus makkelijk voor tegenstanders om een klacht in te dienen. Als een bedrijfsleider van een KMO dat doet, zal er al heel wat minder mogelijkheid zijn om dat te weigeren door de werknemers en zullen velen geen klacht durven indienen. Als iedereen om ergens binnen te mogen binnenkort z'n certificaat moet tonen, zullen sommige bedrijfsleiders zeker geneigd zijn te zeggen dat dat dan voor de werkvloer ook kan. Daarom moet dus het recht op medisch geheim gevrijwaard blijven. Je zou verwachten dat politici daarin het goede voorbeeld geven, zeker liberale.

Sommigen willen wel dat we daar naar evolueren. Dit is een eerste duidelijk voorbeeld dat sommigen de middelen die er zijn, zullen misbruiken. Nu is het nog politiek en dus makkelijk voor tegenstanders om een klacht in te dienen. Als een bedrijfsleider van een KMO dat doet, zal er al heel wat minder mogelijkheid zijn om dat te weigeren door de werknemers en zullen velen geen klacht durven indienen. Als iedereen om ergens binnen te mogen binnenkort z'n certificaat moet tonen, zullen sommige bedrijfsleiders zeker geneigd zijn te zeggen dat dat dan voor de werkvloer ook kan. Daarom moet dus het recht op medisch geheim gevrijwaard blijven. Je zou verwachten dat politici daarin het goede voorbeeld geven, zeker liberale.
Sorry maar je maakt problemen over iets wat niet wettelijk is. Weer veel gerant om niks dus.

op 31/05/2021?
Mijn achterbuurvrouw is pas later ingeënt, als verpleegster...
Nee, op vandaag uiteraard, zoals je ook wel weet.

Jij vond de cijfers van 87% en 77% genoeg om te weerleggen dat er een grote groep van zorgpersoneel is dat zich niet wou laten vaccineren en dat zij zich allemaal "zonder gepruttel" hebben laten vaccineren. Als dat jouw argument is, is dat redelijk zwak want die percentages zijn laag en op 31/05 zouden de zorgkundigen allemaal al een kans moeten gehad hebben normaal dus toont aan dat er toch nog heel wat weigerachtig waren. Sciensano zegt daarover zelf ook "Sciensano analyseerde de cijfers tot 31 mei, een moment waarop naar eigen zeggen de overgrote meerderheid van de erkende zorgverleners een eerste dosis kon krijgen." Dat je buurvrouw blijkbaar niet in de planning van de zorgkundigen is gevaccineerd is, is ook maar een anekdote.

Ik baseer me voor mijn stelling dat heel wat zorgpersoneel zich niet heeft laten vaccineren op de berichten over vaccinatiebereidheid die in de media verschenen. Ik vond die verrassend laag. Sciensano zegt zelf ook op basis van die studie van 31/05 cijfers "Voor Sciensano is het van cruciaal belang dat de vaccinatiegraad bij die groepen nog wordt opgekrikt in een inhaalronde." Dus heel wat weigeraars in de eerste ronde. Wat er ook met "gepruttel" bedoeld werd, ik denk niet dat je kan stellen dat er bij het zorgpersoneel zoveel minder twijfel was over de vaccins dan bij de rest van de bevolking.

550 dossiers in 2018 waarvan 90% geseponeerd werden. Dat laat dan 55 gevallen over waarbij er effectief een boete is gekomen die dan vaak nog niet heeft geleid tot een vaccinatie (zie vb. van het Pools koppel dat na de boete nog niet over is gegaan op vaccinatie).
Het is één ding om vaccins te gaan verplichten en er geldboetes op te plakken, het is een heel andere zaak om die boetes ook te gaan afdwingen of meer mensen aan het vaccineren te krijgen. Als ik zie in welke mate dat al geflopt is met die handvol polio-vaccin weigeraars, twijfel ik hoe haalbaar het zal zijn voor een massa Covid-vaccin weigeraars.

550 weigeraars op +-170000 kinderen die geboren worden. Dat is dan 0.5% dat weigert. Moesten we dezelfde cijfers halen met het covidvaccin zouden die pasjes voor belgen er ook nooit komen.

Sorry maar je maakt problemen over iets wat niet wettelijk is. Weer veel gerant om niks dus.
Ik weet dat het niet wettelijk is en ik wil dat graag zo houden. Net als ik het onwettelijk wil houden dat horecapersoneel naar COVID-certificaten vraagt. Er zijn er hier veel die die mening niet delen en een of beide van die zaken maar al te graag wettelijk willen maken. Er is hier al vaak geopperd dat er nooit gediscrimineerd zou worden op basis van vaccinatiestatus, wel, hier is al een eerste voorbeeld, van een burgemeester dan nog, dat dat wel zal gebeuren.

en zitten wij dan in belgie in een pasjesmaatschappij? (en kunnen we stoppen met woorden van die idiote hollanders te gebruiken om zaken belachelijk te benoemen?) Imo is het feit dat men een klacht kan indienen tegen Tommelein het het bewijs dat we niet in een maatschappij wonen waar men je zomaar kan verplichten om bepaalde bewijzen voor te leggen? Want tegen wettelijke zaken kan je natuurlijk geen klacht indienen.
Echt. Kriebels krijg ik van die maatschappij woordjes die ze van de Hollanders overnemen. Elke maand vinden ze wel een nieuwe soort maatschappij uit om wat populair mee te doen.

Ik weet dat het niet wettelijk is en ik wil dat graag zo houden. Net als ik het onwettelijk wil houden dat horecapersoneel naar COVID-certificaten vraagt. Er zijn er hier veel die die mening niet delen en een of beide van die zaken maar al te graag wettelijk willen maken. Er is hier al vaak geopperd dat er nooit gediscrimineerd zou worden op basis van vaccinatiestatus, wel, hier is al een eerste voorbeeld, van een burgemeester dan nog, dat dat wel zal gebeuren.
Alle, weeral een glazen bol dat jij weet dat dat zal gebeuren. Heb je nog de winnende euro millions cijfers voor komende week? Kwestie van uw nostradamus kwaliteiten eens nuttig in te zetten.

Ik baseer me voor mijn stelling dat heel wat zorgpersoneel zich niet heeft laten vaccineren op de berichten over vaccinatiebereidheid die in de media verschenen. Ik vond die verrassend laag. Sciensano zegt zelf ook op basis van die studie van 31/05 cijfers "Voor Sciensano is het van cruciaal belang dat de vaccinatiegraad bij die groepen nog wordt opgekrikt in een inhaalronde." Dus heel wat weigeraars in de eerste ronde. Wat er ook met "gepruttel" bedoeld werd, ik denk niet dat je kan stellen dat er bij het zorgpersoneel zoveel minder twijfel was over de vaccins dan bij de rest van de bevolking.
Laat die zorgkundigen er gewoon uit. Lees eens wat die mensen mogen doen, die hebben geen medische opleiding gevolgd. Oogdruppels geven, steunkousen aandoen,... Maar zelfs geen wondzorg dus ...

Handig om de reden van ademhalingsprobleem weg te laten ? Strawmanning ?
er staat nochthans in de kolom ernaast de reden elke keer.

Een paar voorbeelden recht uit de cdc :
condition: Chronic lower respiratory diseases => discription: Chronic obstructive pulmonary disease, unspecified
condition: Other diseases of the respiratory system => discription: Acute pharyngitis, unspecified

en dit gaat 151 paginas verder.

Ik heb nooit gezegd dat jij geen conclusies kan trekken, zolang je ze niet als feiten voordoet.
Dus je strawmanned, liegt gewoon, steekt woorden in mijn mond en reageert enkel emotioneel.
Ik quote letterlijk wetenschappelijke papers, er is geen context.

Je gaat er gewoon vanuit dat niemand de bronnen gaat lezen.
Wij zijn uitgepraat.
Je quote letterlijk wetenschappelijke papers, en knoopt er foute conclusies aan vast. Ik reageer niet emotioneel, ik zeg gewoon dat je fout bent. Net zoals nu ook. Er staat geen 'reden' bij. Enkel een categorie.

Ironisch gezien is alles wat je mij verwijt van toepassing op jezelf en zou het appreciëren als je je tot de feiten beperkt en op de inhoud reageert. En ja, ik vind het vreemd dat je je eigen bron niet eens lijkt te lezen.

Laat die zorgkundigen er gewoon uit. Lees eens wat die mensen mogen doen, die hebben geen medische opleiding gevolgd. Oogdruppels geven, steunkousen aandoen,... Maar zelfs geen wondzorg dus ...
This, moest je cijfers vergelijken tussen zorgkundige en verpleegkundigen en dokters, is serieus verschil. De gemiddelde zorgkundige weet evenveel over vaccins als de gemiddelde kassierster

Laat de zorgkundigen er dan uit, maakt mij niet uit, vinden jullie 87% voor verplegend personeel dan zo hoog? En dat is dan nog Vlaanderen, in Brussel (64% v.d. totale zorgverleners) en Wallonië (73% v.d. totale zorgverleners) zal dat nog een stuk lager liggen. Voor de apothekers, tandartsen en artsen 80% voor het hele land. Dat zal allemaal ondertussen (hopelijk) nog wel wat gestegen zijn maar zijn toch allemaal percentages die aangeven dat voor mensen met een medisch wetenschappelijke achtergrond vaccinatie ook niet altijd een no-brainer was.

Laat de zorgkundigen er dan uit, maakt mij niet uit, vinden jullie 87% voor verplegend personeel dan zo hoog? En dat is dan nog Vlaanderen, in Brussel (64% v.d. totale zorgverleners) en Wallonië (73% v.d. totale zorgverleners) zal dat nog een stuk lager liggen. Voor de apothekers, tandartsen en artsen 80% voor het hele land. Dat zal allemaal ondertussen (hopelijk) nog wel wat gestegen zijn maar zijn toch allemaal percentages die aangeven dat voor mensen met een medisch wetenschappelijke achtergrond vaccinatie ook niet altijd een no-brainer was.
Maar eerst zeg je dat je ze eruit laat, dan komen ze er weer in bij uw volgende cijfers...
Van de cijfers (wederom, op 31 mei, niet nu) was het dit:
KwL1DQG.png

Merk vooral ook op dat daar een hoop groeperingen inzitten en dat sommige van die beroepen niet persé voorrang hadden voor een vaccin. Een deel ervan was geen onderdeel van de prioritaire groep.
En ook dat het enkel data is van diegene aangesloten bij CoBHRA?

Omdat ik geen zin had om de gedetailleerde cijfers op te zoeken aangezien de conclusie toch dezelfde blijft.

Maar kun je nu ook eens op het punt antwoorden? Zijn die cijfers voor jullie dan allemaal zo geweldig? Zelfs Vlaamse huisartsen 94,6% vind ik nu niet geweldig, 88,4% voor huisartsen in heel België erg laag. En dat zijn zowat de hoogste cijfers die in de tabel te vinden zijn. Zijn deze cijfers voor jullie genoeg om te zeggen dat er voor vaccinatie van dokters en verpleegkundigen geen problemen waren en er geen "gepruttel" was, wat de bewering van Brecht was en ik niet mee akkoord ben? Al de cijfers die hier gebruikt worden, tonen dat voor mij juist wel aan. In Vlaanderen in veel mindere mate maar dat is ook voor de hele bevolking zo. Alle cijfers die ik tot hiertoe gezien heb, suggereren voor mij dat de vaccinatiebereidheid bij zorgpersoneel in lijn is met die van de hele bevolking.

Als die cijfers voor jullie ok zijn, ook geen probleem voor mij, dan is er zeker geen nood om vaccins te verplichten want deze cijfers zullen we met de hele bevolking ook wel benaderen. Ik zou echter verwacht hebben dat de cijfers voor zorgpersoneel hoger zouden liggen dan deze voor de rest van de bevolking gezien ze meer erge ziektegevallen gezien hebben het laatste 1,5 jaar en ik zou verwachten dat er weinig zijn in deze groep die zich om de kleine percentage onzekerheden zorgen maken of tegen vaccinatie zijn.

Omdat ik geen zin had om de gedetailleerde cijfers op te zoeken aangezien de conclusie toch dezelfde blijft.

Maar kun je nu ook eens op het punt antwoorden? Zijn die cijfers voor jullie dan allemaal zo geweldig? Zelfs Vlaamse huisartsen 94,6% vind ik nu niet geweldig, 88,4% voor huisartsen in heel België erg laag. En dat zijn zowat de hoogste cijfers die in de tabel te vinden zijn. Zijn deze cijfers voor jullie genoeg om te zeggen dat er voor vaccinatie van dokters en verpleegkundigen geen problemen waren en er geen "gepruttel" was, wat de bewering van Brecht was en ik niet mee akkoord ben? Al de cijfers die hier gebruikt worden, tonen dat voor mij juist wel aan. In Vlaanderen in veel mindere mate maar dat is ook voor de hele bevolking zo. Alle cijfers die ik tot hiertoe gezien heb, suggereren voor mij dat de vaccinatiebereidheid bij zorgpersoneel in lijn is met die van de hele bevolking.

Als die cijfers voor jullie ok zijn, ook geen probleem voor mij, dan is er zeker geen nood om vaccins te verplichten want deze cijfers zullen we met de hele bevolking ook wel benaderen. Ik zou echter verwacht hebben dat de cijfers voor zorgpersoneel hoger zouden liggen dan deze voor de rest van de bevolking gezien ze meer erge ziektegevallen gezien hebben het laatste 1,5 jaar en ik zou verwachten dat er weinig zijn in deze groep die zich om de kleine percentage onzekerheden zorgen maken of tegen vaccinatie zijn.
Zitten niet enkel nog werkende huisartsen bij hé, ik heb dus op het punt geantwoord. Non-actieve zorgkundigen zijn ook nog terug te vinden in de CoHBRA-databank. Wat schoon aangetoond wordt als je de leeftijdspyramide bekijkt in hetzelfde rapport.

Verder, zoals hiervoor ook al geantwoord is (en zoals ik ook al zei sinds het de situatie op 31mei is): op dat ogenblik was het advies voor zwangere vrouwen alsook vrouwen die zwanger willen worden nog niet zo lang omgedraaird, ervoor was het om niet gevaccineerd te worden in die situatie.

En als we terug grijpen naar het eerder vernoemde rapport, zijn het vooral vrouwen in de vruchtbare leeftijd die niet gevaccineerd waren op 31 mei.
Dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat dat de reden is, maar er is wel duidelijk een correlatie.

Mijn huisarts waar ik mee gesproken heb over het vaccin stonden er ook niet voor te springen maar ze hebben wel de morele obligatie om zich te laten vaccineren en dat heeft hem overstag laten gaan. Hij beschreef de situatie hier in de rusthuizen in de buurt als een 'oorlogszone' en liet me nog even zijn factuur zien van zijn ffp2 maskers die hij in grote schaarste diende zelf te kopen. Ik dacht als ik me goed herinner dat het 50 euro voor 3 maskers was ofzoiets. Best wel hallucinant. Maar ik kan wel akkoord gaan dat de vaccinatiegraad bij dokters min of meer in dezelfde lijn ligt als de bevolking. We hebben trouwens de hoogste vaccinatiegraad van europa (vlaanderen dan toch) en dat is toch iets om fier over te zijn.

https://www.hln.be/binnenland/80-pr...-kan-vlaanderen-sneller-versoepelen~aa9ad435/

Eigenlijk zou verplichte vaccinatie toch niet meer een zo'n vreemde eis zijn in vlaanderen. Gezien ons hoge vaccinatiecijfer moet het toch zijn dat de overgrote meerderheid van de bevolking pro vaccinatie is dus kan men gerust stellen dat verplichte vaccinatie eigenlijk iets is wat door het overgrote deel van de bevolking gedragen wordt. Imo dat toch legitiemer dan wanneer men met percentage zou moeten afkomen van rond de 50 procent van de bevolking pro vaccinatie is. Om nu maar eens de advocaat van de duivel te spelen (ik ben niet voor een verplichting trouwens maar gewoon eens de zaken van de andere kant belichten ipv continue commentaar te leveren op de vaccinatiegraad)

Zitten niet enkel nog werkende huisartsen bij hé, ik heb dus op het punt geantwoord. Non-actieve zorgkundigen zijn ook nog terug te vinden in de CoHBRA-databank. Wat schoon aangetoond wordt als je de leeftijdspyramide bekijkt in hetzelfde rapport.

Verder, zoals hiervoor ook al geantwoord is (en zoals ik ook al zei sinds het de situatie op 31mei is): op dat ogenblik was het advies voor zwangere vrouwen alsook vrouwen die zwanger willen worden nog niet zo lang omgedraaird, ervoor was het om niet gevaccineerd te worden in die situatie.

En als we terug grijpen naar het eerder vernoemde rapport, zijn het vooral vrouwen in de vruchtbare leeftijd die niet gevaccineerd waren op 31 mei.
Dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat dat de reden is, maar er is wel duidelijk een correlatie.
Het gaat om 1ste vaccinatie op 31/05. Als de Hoge Gezondheidsraad op 22/04 meldt dat zwangere vrouwen prioritair gevaccineerd mogen worden, neem ik aan dat dat voor vaccinatie-bereide zwangere gezondheidswerkers tegen 31/05 toch wel in orde moet geweest zijn.

Laat ons nu nog als assumptie nemen dat Vlaanderen 100% vaccinatiebereidheid had onder deze groepen om die effecten te negeren en dat de samenstelling over de regio's ongeveer dezelfde is. Dan zijn de cijfers in Wallonië en Brussel nog steeds een heel pak lager. Dus tenzij daar het niet-werkend en zwanger effect nog harder zou spelen, zie ik nog steeds niet hoe je kan beweren dat "de mensen die het best in staat zijn om het risico van zo'n vaccinatie in te schatten, hebben zich gevaccineerd." Ik vind dat er veel zijn (die minstens in een eerste ronde) beslist hebben zich niet te laten vaccineren. De redenen weet ik niet, ik hoop dat dat voor velen een reden is die ondertussen al is opgelost en dat die percentages zijn gestegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan