Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wanneer je in quarantaine moet vraag je aan vrienden of familie om voor hen te gaan winkelen, vraag je hen de spullen voor de deur af te zetten en aan te bellen.

Best de quarantaine-regels eens opfrissen. Indien 1 persoon in quarantaine moet, geldt dit voor iedereen die onder hetzelfde dak woont! Tenzij de persoon er voor kiest om de quarantaine afgezonderd uit te zitten, wat dus betekent niet onder hetzelfde dak. De persoon in quarantaine mag dan ook geen contact hebben met andere mensen, dat is ook zo een beetje de definitie van quarantaine :thinking:

Wanneer je in quarantaine moet geld dat niet voor iedereen binnen het gezin en mag je ook gewoon naar dokter, apotheek en supermarkt. De quarantaine is voor mensen met risicocontact of terugkerende reizigers. Het is maar na een positieve test dat je in isolatie moet, en op dat moment moet de rest van het gezin in quarantaine omdat ze een risicocontact gehad hebben.

https://www.zorg-en-gezondheid.be/isolatie-en-quarantaine

Ondertussen is de politiek weer met hun favoriete bezigheid bezig: wachten, wachten, wachten. Geen nieuwe maatregelen tot vrijdag terwijl iedereen al weet wat er moet gebeuren. Weer een week verloren.

Voor de reizen wil men geen beslissing nemen omdat dit mogelijk donderdag aan bod komt op een Europese top.

Ondertussen is de politiek weer met hun favoriete bezigheid bezig: wachten, wachten, wachten. Geen nieuwe maatregelen tot vrijdag terwijl iedereen al weet wat er moet gebeuren. Weer een week verloren.

Voor de reizen wil men geen beslissing nemen omdat dit mogelijk donderdag aan bod komt op een Europese top.

Welke maatregelen moeten er genomen worden?
Iedereen weet het maar ik heb niet echt een gedacht welke maatregelen je moet nemen momenteel?

De cijfers zakken, enkel een paar uitbraken van de britse variant zijn zorgwekkend maar blijkbaar wel terug te brengen naar individuele inbreuken van de maatregelen.
Op lokaal niveau zijn ze daar streng op bezig om in te dijken zoals het hoort.

Welke federale maatregelen zou je dan graag zien?

Wanneer je in quarantaine moet geld dat niet voor iedereen binnen het gezin en mag je ook gewoon naar dokter, apotheek en supermarkt. De quarantaine is voor mensen met risicocontact of terugkerende reizigers. Het is maar na een positieve test dat je in isolatie moet, en op dat moment moet de rest van het gezin in quarantaine omdat ze een risicocontact gehad hebben.

https://www.zorg-en-gezondheid.be/isolatie-en-quarantaine
Letterlijk van die site:
Wie niet zelf besmet is (geen positieve test) maar wel een hoger risico heeft om besmet te zijn, moet in quarantaine gaan.
Ook al ben je zelf nog niet besmet met COVID-19, als je een hoger risico hebt gelopen om besmet te zijn, moet je toch in quarantaine.
==> nauw contact met iemand in quarantaine (iets wat eigenlijk niet mag, want quarantaine...) = hoog risico contact.
Woon je samen met een besmet persoon en kan die persoon zich niet van jou isoleren? Dan blijf je in quarantaine zolang die besmette persoon in isolatie zit en daarna nog eens 10 dagen.

Definitie quarantaine:
qua·ran·tai·ne (de; v(m))1
gedwongen afzondering bij een besmettelijke ziekte: in quarantaine gaan; een schip in quarantaine plaatsen
Dus als je in quarantaine zit, ben je in afzondering. Niet in afzondering van iedereen buiten je gezinsleden die dan wel vrij zich mogen verplaatsen en potentiëel verspreiden...

Ik dacht dat ze vroeger gingen samenzitten deze week of is dat al gebeurd?

Letterlijk van die site:

==> nauw contact met iemand in quarantaine (iets wat eigenlijk niet mag, want quarantaine...) = hoog risico contact.

Definitie quarantaine:

Dus als je in quarantaine zit, ben je in afzondering. Niet in afzondering van iedereen buiten je gezinsleden die dan wel vrij zich mogen verplaatsen en potentiëel verspreiden...
Met die laatste definitie maak je natuurlijk wel een sprongetje. Dat is opeens de Van Dale, terwijl je voor de rest de specifieke terminologie van de coronastrategie gebruikt. En daarin is quarantaine zoals Lantlord het zegt. Dokter, apotheek en supermarkt. Ook al wordt er gevraagd om dat zo weinig mogelijk te doen, het is onmogelijk om aan elk gezin te vragen dat ze 2w niet naar de supermarkt gaan.

Het verandert echter niks aan het punt van Straddle, dat klopt nog altijd niet. School is natuurlijk niét de bedoeling als je in quarantaine zit. Dat blijft gewoon fout.

Met die laatste definitie maak je natuurlijk wel een sprongetje. Dat is opeens de Van Dale, terwijl je voor de rest de specifieke terminologie van de coronastrategie gebruikt. En daarin is quarantaine zoals Lantlord het zegt. Dokter, apotheek en supermarkt. Ook al wordt er gevraagd om dat zo weinig mogelijk te doen, het is onmogelijk om aan elk gezin te vragen dat ze 2w niet naar de supermarkt gaan.

Het verandert echter niks aan het punt van Straddle, dat klopt nog altijd niet. School is natuurlijk niét de bedoeling als je in quarantaine zit. Dat blijft gewoon fout.
De definitie van vandale was puur om kracht bij te zetten. Quarantaine is in afzondering. Er zijn inderdaad uitzonderingen gemaakt voor dokter, apotheek & levensmiddelen bij de coronaquarantaine, maar niet voor gezinsleden. Bijgevolg is het logisch dat indien je je niet kan afzonderen van gezinsleden dat die mee in quarantaine zitten.

Welke maatregelen moeten er genomen worden?
Iedereen weet het maar ik heb niet echt een gedacht welke maatregelen je moet nemen momenteel?

De cijfers zakken, enkel een paar uitbraken van de britse variant zijn zorgwekkend maar blijkbaar wel terug te brengen naar individuele inbreuken van de maatregelen.
Op lokaal niveau zijn ze daar streng op bezig om in te dijken zoals het hoort.

Welke federale maatregelen zou je dan graag zien?
De mensen die daar over nadenken hebben de regering vorige vrijdag een analyse bezorgd met de laatste inzichten. De experten roepen al veel langer dan dat voor strengere maatregels om de instroom van op zijn minst drie gevaarlijke mutaties af te remmen. Bij exponentiële groei is het best wel handig om zo snel mogelijk in te grijpen, kwestie van de schade beperkt te houden. Volgens de verslaggeving is het kernkabinet gisterenmorgen al overeengekomen dat er verstrengingen voor reizen moeten komen maar wacht men af omdat men het niet kan of wil doorvoeren. Is gewoon een repeat van vorig jaar, hopen dat het allemaal wel zal meevallen.

Op lokaal en provinciaal niveau doet men ondertussen weer wat naar willekeur omdat er geen duidelijk kader is. En dan wordt men van hogerhand teruggefloten zoals in het geval van die activiteiten voor <12 jaar in West-Vlaanderen omdat "dit binnen enkele dagen op tafel ligt."

Best de quarantaine-regels eens opfrissen. Indien 1 persoon in quarantaine moet, geldt dit voor iedereen die onder hetzelfde dak woont! Tenzij de persoon er voor kiest om de quarantaine afgezonderd uit te zitten, wat dus betekent niet onder hetzelfde dak. De persoon in quarantaine mag dan ook geen contact hebben met andere mensen, dat is ook zo een beetje de definitie van quarantaine :thinking:
Toch even counteren, en ik zie dat ze het hierboven ook al gedaan hebben.
Ik zat half oktober 10 dagen in quarantaine wegens hoogrisicocontact, dat was vastgesteld door de huisarts. Ik moest dus 10 dagen in quarantaine, maar mijn vrouw mocht gaan werken en mijn kinderen mochten naar school/opvang. En dat wordt standaard zo toegepast, als ik het zo hoor van collega's, vrienden en andere mensen die al een quarantaine hebben moeten uitzitten.

Echt logisch lijkt dat niet, maar het is ook niet compleet onlogisch. Contact met een hoogrisicocontact houdt natuurlijk niet per definitie in dat je zelf ook besmet bent (wat toen mijn geval was). Bijgevolg heeft het weinig nut dat ook andere leden van't gezin in quarantaine gaan, aangezien zij het enkel via de persoon die een hoogrisicocontact had, kunnen krijgen en statistisch gezien de kans dus vele malen kleiner is.

Toch even counteren, en ik zie dat ze het hierboven ook al gedaan hebben.
Ik zat half oktober 10 dagen in quarantaine wegens hoogrisicocontact, dat was vastgesteld door de huisarts. Ik moest dus 10 dagen in quarantaine, maar mijn vrouw mocht gaan werken en mijn kinderen mochten naar school/opvang. En dat wordt standaard zo toegepast, als ik het zo hoor van collega's, vrienden en andere mensen die al een quarantaine hebben moeten uitzitten.
Van wie "mochten" uw vrouw en kinderen dit?
En het is niet omdat iets wijdverspreid toegepast wordt, dat het daarom correct is. Hoeveel mensen zijn opeens eind december uit de lucht gevallen toen kinderen meetelden voor knuffelcontacten (wat toen al bijna 2 maand zo was)?

Wat moet ne mens der feitelijk allemaal van maken.

Vlaamse arts zegt: “Ik zou Belgische scholen sluiten” Dus: Jongens opgepast, het ziet er hier niet zo goed uit.

LIVE. Weyts: “Onzinnig elke school te sluiten bij besmetting met Britse variant”

Toch weeral hetzelfde spelletje om de scholen kost wat kost open te houden. Om dan een dag geleden tot de conclusie te komen dat nieuw brits variantje 't is voornamelijk verspreid door schoolcontact. Maar stenig de verspreider die egoïstisch is gaan skiën. Enfin akkoord, die persoon heeft een gigantisch grote egoïstische inschattingsfout gemaakt. Maar pek en veren gaan niet helpen om wat er nu zit in te dijken.

Van wie "mochten" uw vrouw en kinderen dit?
En het is niet omdat iets wijdverspreid toegepast wordt, dat het daarom correct is. Hoeveel mensen zijn opeens eind december uit de lucht gevallen toen kinderen meetelden voor knuffelcontacten (wat toen al bijna 2 maand zo was)?
Van de huisarts. Als ik uw post boven mijn post overigens bekijk, verwar je trouwens de procedure en gooi je quarantaine door besmetting (= isolatie) en quarantaine door hoogrisicocontact op 1 hoop, waardoor je tot die conclusie komt.
Je gaat er verkeerdelijk vanuit dat mijn vrouw en kinderen een hoogrisicocontact hebben door met mij om te gaan, terwijl ik in quarantaine zat door contact met een hoogrisicocontact. Dat is fout. Mijn vrouw en kinderen hadden pas een hoogrisicocontact als ik effectief besmet was.

De definitie van vandale was puur om kracht bij te zetten. Quarantaine is in afzondering. Er zijn inderdaad uitzonderingen gemaakt voor dokter, apotheek & levensmiddelen bij de coronaquarantaine, maar niet voor gezinsleden. Bijgevolg is het logisch dat indien je je niet kan afzonderen van gezinsleden dat die mee in quarantaine zitten.
Dat is jouw defenitie ervan, je moet in quarantaine omdat je een hoog-risico contact gehad hebt. Meestal is dat dan omdat je contact had met iemand die positief getest is. Zolang je zelf niet positief bent hebben je gezinsleden geen hoog-risico contact gehad en moeten dus niet in quarantaine. Eens je zelf positief bent moet je in isolatie en dan moeten je gezinsleden in quarantaine tot 7 of 10 dagen na het laatste hoog risico contact

De mensen die daar over nadenken hebben de regering vorige vrijdag een analyse bezorgd met de laatste inzichten. De experten roepen al veel langer dan dat voor strengere maatregels om de instroom van op zijn minst drie gevaarlijke mutaties af te remmen. Bij exponentiële groei is het best wel handig om zo snel mogelijk in te grijpen, kwestie van de schade beperkt te houden. Volgens de verslaggeving is het kernkabinet gisterenmorgen al overeengekomen dat er verstrengingen voor reizen moeten komen maar wacht men af omdat men het niet kan of wil doorvoeren. Is gewoon een repeat van vorig jaar, hopen dat het allemaal wel zal meevallen.

Op lokaal en provinciaal niveau doet men ondertussen weer wat naar willekeur omdat er geen duidelijk kader is. En dan wordt men van hogerhand teruggefloten zoals in het geval van die activiteiten voor <12 jaar in West-Vlaanderen omdat "dit binnen enkele dagen op tafel ligt."

Dus zoals gezegd : terug te brengen naar individuele inbreuken : het negeren van reisadvies en het negeren van de quarantainemaatregelen.

Het reizen binnen EU is inderdaad wel beter om Europees overeen te komen maar reisadvies is 'ten strengste afgeraden' : wat al een serieus advies is.

Misschien een domme vraag, maar kan je u (in theorie) met verschillende vaccins laten inenten? Of zouden ze elkaar tegenwerken dan?
Public Health England zegt dat het in theorie mogelijk is maar verre van een ideale situatie die enkel in bepaalde noodgevallen of bij een ongekende vaccinatie geschiedenis kan gebruikt worden.

Dus je eerste claim is dat als ze het wel hadden gedaan, het ook fout was gelopen. Blijkt niet te kloppen. Dan schakel je maar over naar "ja, wie doet dat nu ook..." Ja, hallo. Zo niet, hè. Het is ook niet abnormaal dat je harder rijdt dan je mag als de autosnelweg leeg is. Je bent daarom niet minder in fout als je iemand doodrijdt.
Mij lijkt het gewoon niet realistisch een gescheiden vrouw met 2 kinderen zomaar even een week op hotel gaat en opvang voor haar kinderen regelt. Dat ze die regels dan nog eens niet 100% correct opvolgd aangezien haar eerste test een negatief resultaat gaf, kan ik no inkomen. Als je ziet dat veel van die terugkerende reizigers een quarantaine niet eens overwegen, dan lijkt deze vrouw mij nog niet zo nalatig.

Er zijn quarantaineregels voor een reden. Het virus gaan we sowieso niet buiten houden, maar dat is geen vrijgeleide om maar je goesting te doen. Net zoals het feit dat ze mensen besmet hebben nu geen verzwarende factor is, want zo werkt het niet. Zij zijn niet schuldig aan het feit dat het virus hier z'n ronde doet. Ze zijn wel schuldig aan het niet volgen van de regels (waarschijnlijk). Maar dat zijn wel meer mensen. Iedereen die bijna klaar is om te lynchen, ik zou daar maar mee oppassen. Je kunt 100% de regels volgen, en toch besmet raken en anderen besmetten.
Helemaal akkoord, daar ging het mij ook om in dit geval. De media vliegen hier razendsnel in een online lynchpartij naar die vrouw toe, terwijl het nog niet eens bewezen is dat ze die variant heeft opgelopen op haar skireis.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan