Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bottomline: Je moet op dit moment maar op een ding meer focussen, zorgcapaciteit. En als je die niet meer kan garanderen met deze vaccinatiegraad, dan komt de normaliteit nooit meer terug.

Nul overlijdens onder de 24, amper hospitalisaties en IZ-gevallen. En begin aub niet over long covid aangezien daar nog zoveel onzekerheden zijn dat je er letterlijk niets over kan zeggen, in beide richtingen.

Wat heeft de praktijk uitgewezen qua massa-evenementen trouwens? Behalve dan dat outdoorevents waar covidmaatregelen duidelijk niet gerespecteerd werden (zoals La Boum), nooit tot een explosie van besmettingen hebben geleid?
De praktijk van de evenementen in Spanje in discotheken niet meegekregen?

Dit waren de cijfers waarnaar ik verwees, uit je eigen post: https://www.beyondgaming.be/threads/corona-maatregelen-updates-algemene-discussie.518/post-264787 en https://www.beyondgaming.be/threads/corona-maatregelen-updates-algemene-discussie.518/post-264789

In allemaal gaat het over ziekenhuisopnames, en bij allemaal gaat het inderdaad om een lager risico voor jongeren dan voor ouderen (wat ondertussen de hele wereld wel weet). Maar niet "weinig tot geen risico", tenzij je inderdaad enkel naar overlijdens kijkt... Maar dat zou wel erg cynisch zijn.

En ik ben van mening dat die maatregelen op het moment dat Pukkelpop gepland stond absurd en totaal niet meer proportioneel zijn. Als het dan nog niet mogelijk is, wanneer dan wel? Als iedereen die wil gevaccineerd is? Dan moet FVDB maar de ballen hebben om dat ook duidelijk te zeggen, in plaats van continu de doelpalen te verplaatsen.

Zwakkeren beschermen
Zorg niet overbelasten
Nog even doorbijten
Kerstmis redden
Pasen redden
Tot de risicogroepen gevaccineerd zijn
Tot we een vaccinatiegraad van 70% halen
De zomer van de vrijheid redden
Tot we een vaccinatiegraad van 90% halen
Het najaar van de vrijheid redden

Elke keer een nieuwe loze belofte.
En wat heeft uw mening (deze specifiek) te maken met mijn post en de post waar ik op antwoordde? Juist ja, niks...

Het ging er mij over dat men constant jammert van "ocharme de jeugd" terwijl de maatregelen/situatie voor iedereen hetzelfde is. Het maakt niet uit hoe oud men is, de aflasting van PKP is voor iedereen die een ticket heeft/had jammer. En als ik naar mijn vriendenkring kijk, zitten daar zeker ook wel mensen bij die tegen dan volledig beschermd zullen zijn.
Idem met Spanje dat aangehaald werd, ik ken genoeg mensen die volledig gevaccineerd een feestvakantie wouden doen maar die nu met een bang hartje afwachten tot wanneer de avondklok ginder afgelast wordt (want die geldt voor iedereen, niet enkel jongeren).

En zo zijn er nog tal van voorbeelden. Het heeft allemaal impact op iedereen, niet enkel de jongeren.

Binnen vs buiten. Anders moet je een nog wat ridiculere vergelijking uit je mouw schudden, Loser.
Pukkelpop zijn belange niet allemaal buiten podia hé. Denk dat 90% van de bezoekers op een of andere moment wel eens in een drukke tent staan.

Binnen vs buiten. Anders moet je een nog wat ridiculere vergelijking uit je mouw schudden, Loser.
Kijk, je negeert een hele post met wat nuance in over jouw erg gekleurde post.
Ik heb geen vergelijking geplaatst, ik heb verduidelijkt wat ik bedoel met dat de realiteit bevestigt dat het risico voor jongeren niet "weinig tot geen" is (maar wel minder, dat weet iedereen) als je kijkt naar de Spaanse feestjes. Je mag dat lacherig wegwuiven, maar de Boiler Room op Pukkelpop is niet bepaald een coronaproof outdoorfeest, ik weet niet of je er al vaak geweest bent...

Het gaat in puni zijn betoog toch niet over risico op besmetting? Wel risico op ernstige ziekte, ziekenhuisopname tot overlijden?
En dat risico is toch al sinds februari 2020 quasi nihil voor jongeren? (als je 25 en jonger als jongere rekent zeker?)

Kijk, je negeert een hele post met wat nuance in over jouw erg gekleurde post.
Ik heb geen vergelijking geplaatst, ik heb verduidelijkt wat ik bedoel met dat de realiteit bevestigt dat het risico voor jongeren niet "weinig tot geen" is (maar wel minder, dat weet iedereen) als je kijkt naar de Spaanse feestjes. Je mag dat lacherig wegwuiven, maar de Boiler Room op Pukkelpop is niet bepaald een coronaproof outdoorfeest, ik weet niet of je er al vaak geweest bent...

Ik ben dan ook gestopt met lezen na die eerste zin, omdat die zo van de pot gerukt was dat mijn goesting om de rest te verteren over was.

Het gaat in puni zijn betoog toch niet over risico op besmetting? Wel risico op ernstige ziekte, ziekenhuisopname tot overlijden?
En dat risico is toch al sinds februari 2020 quasi nihil voor jongeren? (als je 25 en jonger als jongere rekent zeker?)
Toch iemand die begrijpt waar ik naartoe wil. En weeral duidelijk dat een paar mensen hier maar niet losgekoppeld geraken van hun besmettingsfetisj terwijl die met de dag irrelevanter wordt.

"Maar ze zijn wel al meer dan anderhalf jaar de dupe terwijl ze eigenlijk gewoon weinig tot geen risico lopen" was de zin.

Maar dan mag ik het niet over symptomen op langere termijn hebben, waar nochtans al van in het begin over gerapporteerd wordt (vermoeidheid, hoofdpijnen, concentratieproblemen, wazige kop, om van de mogelijke hartproblemen te zwijgen), en niet over ziekenhuisopnames (die volgens de cijfers uit het rapport dat Puni geciteerd had niet 0 zijn of quasi 0 met de deltavariant), maar gaat het plots over overlijdens.

Het risico sinds februari 2020 zegt dan misschien wel iets, de cijfers over de deltavariant, de huidige dominante variant, zeggen wel meer. En néé, ik ben geen angst aan het zaaien. Ik pleit niet voor strengere maatregelen, ik wil geen lockdowns of wat dan ook. Maar ongevaccineerde jongeren belanden wel degelijk in het ziekenhuis met de deltavariant. Dat jongeren "weinig tot geen risico" lopen en onbezorgd kunnen deelnemen aan massa-evenementen is niet juist. Dat leert de realiteit ons. Dan moet je ook zo eerlijk zijn om het juist te zeggen. Daar word je betoog sterker van, niet zwakker.

Telkens gaan verbloemen in de ene richting omdat je de boel beu bent, dat is niet eerlijk. Dat is niet juist. Doen alsof de anderen alleen maar nul besmettingen willen, dat is niet eerlijk. Doen alsof elke nuance automatisch betekent dat je in het andere kamp hoort, dat klopt ook niet, en komt toch het gesprek niet ten goede?

Pukkelpop zijn belange niet allemaal buiten podia hé. Denk dat 90% van de bezoekers op een of andere moment wel eens in een drukke tent staan.
Dan had je van in het begin gewoon duidelijk moeten stellen dat het kon, maar volledig outdoor moest zijn.

Dat gezegd zijnde, ik kan u garanderen dat de ventilatie in een halfopen) ruimte met hoog plafond gewoon uitstekend is. Ik train zelf in een garagebox waar de plafondhoogte waarschijnlijk een meter of 3-4 bedraagt. Enige wat openstaat is de garagepoort, CO2-meter hangt achteraan in de zaal (dus niet bij de ingang waar hij duidelijk betere waarden zou geven). Komt nooit boven de 500ppm uit. Nooit.

Waarom medelijden hebben met idioten en egoisten?
Wie zich niet laat vaccineren kan ergenstig ziek worden en zelfs sterven, zo simpel is het.

Ik noem dat niet hartverschurend, eerder dom en dikke eigen schuld.

"Maar ze zijn wel al meer dan anderhalf jaar de dupe terwijl ze eigenlijk gewoon weinig tot geen risico lopen"

Maar dan mag ik het niet over symptomen op langere termijn hebben, waar nochtans al van in het begin over gerapporteerd wordt (vermoeidheid, hoofdpijnen, concentratieproblemen, wazige kop, om van de mogelijke hartproblemen te zwijgen), en niet over ziekenhuisopnames (die volgens de cijfers uit het rapport dat Puni geciteerd had niet 0 zijn of quasi 0 met de deltavariant), maar gaat het plots over overlijdens.

Het risico sinds februari 2020 zegt dan misschien wel iets, de cijfers over de deltavariant, de huidige dominante variant, zeggen wel meer. En néé, ik ben geen angst aan het zaaien. Ik pleit niet voor strengere maatregelen, ik wil geen lockdowns of wat dan ook. Maar ongevaccineerde jongeren belanden wel degelijk in het ziekenhuis met de deltavariant. Dat jongeren "weinig tot geen risico" lopen en onbezorgd kunnen deelnemen aan massa-evenementen is niet juist. Dat leert de realiteit ons.

Los daarvan is alles wat momenteel over long covid circuleert zeer voor discussie vatbaar, aangezien er ook een hele hoop andere parameters zijn die voor hoofdpijn, vermoeidheid, concentratieproblemen en dergelijke zorgen. Lockdownmaatregelen bijvoorbeeld, ik zeg maar wat. Mondmaskers idem.

Maar ok Loser, als jij beweert dat ongevaccineerde jongeren in het ziekenhuis belanden owv de deltavariant: Put your money where your mouth is. Cijfers graag. Hoeveel zijn dat er, op hoeveel besmettingen, hoeveel zijn er owv covid en hoeveel testen er gewoon positief bij opname, hoeveel komen er op IZ terecht?

En ten slotte, en daarmee sluit ik deze belachelijke discussie wat mij betreft af: Nulrisico bestaat niet. Gaan we zaken blijven schrappen, kapotreguleren en verbieden omdat er een belachelijk klein percentage jongvolwassenen die nog niet (volledig) gevaccineerd zijn mogelijk zwaar ziek wordt van covid?

Dat gezegd zijnde, ik kan u garanderen dat de ventilatie in een halfopen) ruimte met hoog plafond gewoon uitstekend is. Ik train zelf in een garagebox waar de plafondhoogte waarschijnlijk een meter of 3-4 bedraagt. Enige wat openstaat is de garagepoort, CO2-meter hangt achteraan in de zaal (dus niet bij de ingang waar hij duidelijk betere waarden zou geven). Komt nooit boven de 500ppm uit. Nooit.
En hoeveel mensen zitten er in je garagebox?

Je moet eens kijken naar de damp/rook die in zo'n tent hangt. Die geraakt niet weg + de temperatuur is véél hoger daar dan buiten. Dus néé, je claim over goeie ventilatie klopt niet in zo'n geval. Een tent à la de meeste Pukkelpop-tenten is gewoon een binnenruimte in de praktijk:
oude foto:

of buitenkant van de Marquee:

Los daarvan is alles wat momenteel over long covid circuleert zeer voor discussie vatbaar, aangezien er ook een hele hoop andere parameters zijn die voor hoofdpijn, vermoeidheid, concentratieproblemen en dergelijke zorgen. Lockdownmaatregelen bijvoorbeeld, ik zeg maar wat. Mondmaskers idem.

Maar ok Loser, als jij beweert dat ongevaccineerde jongeren in het ziekenhuis belanden owv de deltavariant: Put your money where your mouth is. Cijfers graag. Hoeveel zijn dat er, op hoeveel besmettingen, hoeveel zijn er owv covid en hoeveel testen er gewoon positief bij opname, hoeveel komen er op IZ terecht?

En ten slotte, en daarmee sluit ik deze belachelijke discussie wat mij betreft af: Nulrisico bestaat niet. Gaan we zaken blijven schrappen, kapotreguleren en verbieden omdat er een belachelijk klein percentage jongvolwassenen die nog niet (volledig) gevaccineerd zijn mogelijk zwaar ziek wordt van covid?
Hah, ja. Natuurlijk. Dus jij zegt "jongeren lopen weinig tot geen risico", en dan moet ik bewijzen aanbrengen? Wel, misschien, als ik straks wat tijd heb. Maar jij maakt de claim wel, hè. En op het einde mij rap weer in het hokje duwen van "nul risico" en "kapotreguleren en blijven verbieden". Ik behoor niet tot die groep. Ik vraag daar niet om. Ik vraag alleen om eerlijkheid in posts.

En hoeveel mensen zitten er in je garagebox?

Je moet eens kijken naar de damp/rook die in zo'n tent hangt. Die geraakt niet weg + de temperatuur is véél hoger daar dan buiten. Dus néé, je claim over goeie ventilatie klopt niet in zo'n geval. Een tent à la de meeste Pukkelpop-tenten is gewoon een binnenruimte in de praktijk:
oude foto:
Op z'n drukst een man of 20 die zware inspanningen leveren op hetzelfde moment.

En dan leg je weeral ruim op tijd bepaalde ventilatievoorwaarden op, JPV. Of je stelt dat het een buitenevent moet zijn.

Op z'n drukst een man of 20 die zware inspanningen leveren op hetzelfde moment.

En dan leg je weeral ruim op tijd bepaalde ventilatievoorwaarden op, JPV. Of je stelt dat het een buitenevent moet zijn.
Maar niemand houdt Pukkelpop tegen om op die manier open te gaan? Ze kiezen er zelf voor om het niet te doen.

Trouwens, aangezien je studies wou, naast de honderden artikels die je kunt lezen over hospitalisatie van jongeren:

Hun conclusie is ook niet "weinig tot geen risico".

Het moet een buitenevenement zijn, dat zijn net de voorwaarden. En ja, zo'n tent telt als buitenevenement, maar in ruil moet, wegens de grote massa, er getest worden volgens de voorwaarden die bepaald worden enkele weken op voorhand (omdat ze ze anders nog véél strenger hadden moeten maken als men véél langer op voorhand al moest oordelen). En nu kan Pukkelpop blijkbaar niet organiseren, omdat ze vasthangen aan de grote menigtes. Ze zeggen zelf dat ze capaciteit voorzien hadden voor 7000 testen per dag, dus 20.000 man per dag ging wel zeker mogelijk zijn onder de huidige omstandigheden.

Meer zelfs, je had als organisatie zelfs kunnen tickets verkopen mét test moment inclusief (die je dan nog ging kunnen kiezen of je die wou of niet) of tickets zonder test (met risico dat je, indien je zelf niet getest kan worden of covid-safe ticket had, je niet binnenmocht).

Er zijn voldoende festivals die het georganiseerd krijgen. Pukkelpop wou echter de full package en heeft nu niks. Eigen beslissing, 100%.

Maar niemand houdt Pukkelpop tegen om op die manier open te gaan? Ze kiezen er zelf voor om het niet te doen.

Trouwens, aangezien je studies wou, naast de honderden artikels die je kunt lezen over hospitalisatie van jongeren:

Hun conclusie is ook niet "weinig tot geen risico".
Dat artikel zegt wel letterlijk niets over hoe groot de kans op ziekenhuisopname is, alleen hoeveel personen er wekelijks werden opgenomen per capita. En dat aantal ligt, wat je zelf ook wel in het artikel kan lezen, belachelijk laag. Op het hoogstepunt de volle twee personen op 100k. Ik weet niet wat jij onder weinig tot geen risico verstaat, maar je definitie is alleszins niét de mijne.

Maar ondertussen heeft nog niemand van jullie op mijn vraag geantwoord: Als de groepsimmuniteit op dat moment niet genoeg is, wanneer gaat het dat dan ooit wel zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan