Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar ondertussen heeft nog niemand van jullie op mijn vraag geantwoord: Als de groepsimmuniteit op dat moment niet genoeg is, wanneer gaat het dat dan ooit wel zijn?
1. Groepsimmuniteit bestaat meer dan waarschijnlijk niet voor de deltavariant, door de herbesmetting.
2. Ik zeg niet dat het niet genoeg gaat zijn. Nogmaals. Ook al probeer je me in het hokje te duwen van mensen die maar maatregelen willen, terwijl ik telkens zeg van niet.

Ik vind het een slimme beslissing om het niet door te laten gaan op gewone, volle capaciteit. En als dat dan betekent dat Pukkelpop afgelast, dan is het zo. Ze hadden het mogelijk ook anders kunnen regelen, en mogelijk hadden ze dan hun broek eraan gescheurd. Daar valt weinig aan te doen of over te zeggen.

Wanneer gaat "het" dan ooit genoeg zijn? Voor wat? Lockdowns? Daar zijn we al aan voorbij, volgens zowat alle virologen. Reismaatregelen? Wanneer de cijfers wat gaan liggen en vooral de vaccinatiegraad omhoog is. De maatregelen? Daar is volgens mij vooral de discriminerende factor belangrijker dan die van de volksgezondheid op dit moment. Omdat je niet al grote versoepelingen kunt doen voor mensen die gevaccineerd zijn zolang nog niet iedereen die kans heeft gehad, moeten bepaalde maatregelen nog blijven. Dat hoeft niet voor mij, maar voor veel mensen is dat wel belangrijk, en dat is ook te begrijpen.

Voor echt àlle maatregelen gelost worden? Misschien tot na de winter, waarbij wat hebben kunnen zien van de gevolgen van volledige vaccinatie op de deltavariant, en de verhouding met de ziekenhuisopnames. Maar opnieuw, dat kan ook gewoon een coronapaspoort zijn bij checkin in een vliegtuig of zo. Die normaal iedereen tegen dan heeft of kan hebben. Dat zijn toch dingen die vaak terugkomen bij de experts.

1. Groepsimmuniteit bestaat meer dan waarschijnlijk niet voor de deltavariant, door de herbesmetting.
2. Ik zeg niet dat het niet genoeg gaat zijn. Nogmaals. Ook al probeer je me in het hokje te duwen van mensen die maar maatregelen willen, terwijl ik telkens zeg van niet.

Ik vind het een slimme beslissing om het niet door te laten gaan op gewone, volle capaciteit. En als dat dan betekent dat Pukkelpop afgelast, dan is het zo. Ze hadden het mogelijk ook anders kunnen regelen, en mogelijk hadden ze dan hun broek eraan gescheurd. Daar valt weinig aan te doen of over te zeggen.

Wanneer gaat "het" dan ooit genoeg zijn? Voor wat? Lockdowns? Daar zijn we al aan voorbij, volgens zowat alle virologen. Reismaatregelen? Wanneer de cijfers wat gaan liggen en vooral de vaccinatiegraad omhoog is. De maatregelen? Daar is volgens mij vooral de discriminerende factor belangrijker dan die van de volksgezondheid op dit moment. Omdat je niet al grote versoepelingen kunt doen voor mensen die gevaccineerd zijn zolang nog niet iedereen die kans heeft gehad, moeten bepaalde maatregelen nog blijven. Dat hoeft niet voor mij, maar voor veel mensen is dat wel belangrijk, en dat is ook te begrijpen.

Voor echt àlle maatregelen gelost worden? Misschien tot na de winter, waarbij wat hebben kunnen zien van de gevolgen van volledige vaccinatie op de deltavariant, en de verhouding met de ziekenhuisopnames. Maar opnieuw, dat kan ook gewoon een coronapaspoort zijn bij checkin in een vliegtuig of zo. Die normaal iedereen tegen dan heeft of kan hebben. Dat zijn toch dingen die vaak terugkomen bij de experts.
Man, gij had de politiek moeten instappen. Zoveel woorden en amper iets zeggen.

1. Hoe hoog moet de vaccinatiegraad zijn voor de reismaatregelen te schrappen zoals je zegt?
  2. Hoe laag moeten "de cijfers" gaan liggen voor de reismaatregelen?
  3. Over welke discriminerende factor heb je het?
  4. De maatregelen moeten blijven tot iedereen de kans tot vaccinatie gehad heeft, over welke maatregelen heb je het hier die dan mogen afgeschaft worden? En iedereen de kans gehad, bedoel je dat iedereen zijn eerste uitnodiging gekregen heeft? Of iedereen ook de 2de heeft gehad?
  5. Het lossen van alle maatregelen, wanneer na de winter en onder welke voorwaarde? Of gewoon vanaf 21 maart wanneer de lente begint ?
Kan je deze vragen eens rechtsreeks beantwoorden zonder een epistel rond te schrijven? De vragen zijn duidelijk genoeg waarbij een eenvoudig antwoord mogelijk kan zijn.

Man, gij had de politiek moeten instappen. Zoveel woorden en amper iets zeggen.

1. Hoe hoog moet de vaccinatiegraad zijn voor de reismaatregelen te schrappen zoals je zegt?
  2. Hoe laag moeten "de cijfers" gaan liggen voor de reismaatregelen?
  3. Over welke discriminerende factor heb je het?
  4. De maatregelen moeten blijven tot iedereen de kans tot vaccinatie gehad heeft, over welke maatregelen heb je het hier die dan mogen afgeschaft worden? En iedereen de kans gehad, bedoel je dat iedereen zijn eerste uitnodiging gekregen heeft? Of iedereen ook de 2de heeft gehad?
  5. Het lossen van alle maatregelen, wanneer na de winter en onder welke voorwaarde? Of gewoon vanaf 21 maart wanneer de lente begint ?
Kan je deze vragen eens rechtsreeks beantwoorden zonder een epistel rond te schrijven? De vragen zijn duidelijk genoeg waarbij een eenvoudig antwoord mogelijk kan zijn.
Ik zou niet weten waarom dat interessant zou zijn. En sowieso heb ik ze al beantwoord in mijn post?
1+2. Welke reismaatregelen? Het coronapaspoort zal nog wat langer kunnen blijven, maar wordt ook geen probleem als iedereen de kans heeft gehad. Wat dan ook het moment is waarop die focus op besmettingen bijna volledig kan verdwijnen.
3. Staat er toch in? Als nog niet iedereen de kans heeft gehad zich te vaccineren, kun je alleen daar geen grote versoepelingen aan koppelen.
4. 2de prik + 2w, uiteraard. Hoeveelheid mensen op restaurant, in de winkel, mondmaskers binnen en buiten, volk tellen op de winkelstraat looprichtingen, bijeenkomsten (zeker buiten, maar eigenlijk ook binnen)... Ik zou niet weten waarom daar nog veel beperkingen op moeten zijn dan.
5. Tot duidelijk is wat de link is tussen hospitalisatie en besmetting bij de deltavariant

edit: en als je echt cijfers van mij verwacht, denk ik dat mijn bedoeling totaal niet is overgekomen. Ik zeg net dat anderen dat beter weten dan ik. Ik heb mijn vakgebied en dat is dit niet.

Laatst bewerkt:
Ik hoorde net in een interview op radio 1 dat pukkelpop schatte dat 80% van de deelnemers niet gevaccineerd zou zijn en dus getest moest worden. Vond De Gucht veel, en ik ook.
Mijn 18 jarige dochter gaat tegen dan 2e spuit gehad hebben. Bij vrienden de 15 jarige zoon ook.

Ik vermoed toch dat het eerder bij de organisatie een beetje meer een kwestie was van niet willen. Chokri vind ik maar een louche figuur.

Maar ondertussen heeft nog niemand van jullie op mijn vraag geantwoord: Als de groepsimmuniteit op dat moment niet genoeg is, wanneer gaat het dat dan ooit wel zijn?
Moet dat dan?
Om het crû te zeggen: het maakt niet uit wat wij denken. Wij beslissen niet. Voor België niet en voor Europa (voor reizen) niet.

Dus ge kunt er hier over blijven zeveren wat jij vindt, maar dat gaat niets veranderen. Dus lijkt mij een vrij nutteloze vraag.

Als je het echt wilt weten: De huidige situatie is nog altijd niet alles geweten. We mogen niet over long-covid beginnen van u omdat er teveel onzekerheid is; hetzelfde is te zeggen over de impact over de delta-variant. In landen als het VK en Nederland blijven de gevallen stijgen. Maar ook hospitalisaties. Maar in die landen wordt niet gerapporteerd over leeftijdsgroep en/of het over gevaccineerden gaat (toch niet bij de officiële cijfers, je zal wel uitspraken vinden in de media).
Van mij part mogen ze enkel kijken naar hospitalisaties; maar sinds dat een lagging indicator is, is het ook logisch dat men ook naar gevallen kijkt. Want wat ik zeker niet meer wil is het jojo-effect van maatregelen. Versoepelen, verstrengen, versoepelen, verstrengen, ... Dan eerlijk gezegd liever dat het iets langer streng blijft dat we er sneller vanaf zijn. Ja, dat is ambetant en ik zou het ook liever anders zien. Maar ik heb ook geen zin in het terug strenger dan nu te zien.

Dus, alles zal blijven gaan hoe het ging: de situatie blijven opvolgen en bijsturen. Je klaagt over uitzichtloos en veranderende maatregelen. Maar je vergeet er dan wel bij te zetten dat de situatie ook verandert. Eens de regering/GEMS denkt dat ze genoeg weten, zullen de maatregelen wel bijgestuurd worden. Idem voor Europa voor de kleurcodes van de kaart i.v.m. reizen.

Ik hoorde net in een interview op radio 1 dat pukkelpop schatte dat 80% van de deelnemers niet gevaccineerd zou zijn en dus getest moest worden. Vond De Gucht veel, en ik ook.
Mijn 18 jarige dochter gaat tegen dan 2e spuit gehad hebben. Bij vrienden de 15 jarige zoon ook.

Ik vermoed toch dat het eerder bij de organisatie een beetje meer een kwestie was van niet willen. Chokri vind ik maar een louche figuur.
Ze gaan dan wel de 2e spuit hebben, maar niet de 2 weken na de spuit voor de volledige vaccinatie.

Op zich hadden ze bij pukkelpop ook gewoon kunnen zeggen dat ze enkel de controles doen, geen covid safe ticket is er niet inkomen. Of zijn ze verplicht om ook testen aan te bieden?

Het aantal verpleegkundigen dat men dacht nodig te hebben om de boel te organiseren was ook gigantisch. Woordvoerder sprak over tot meer dan 2000 mensen... Voor het originele plan zou Pukkelpop er 600 standby gehad hebben per dag.

[*]Hoe hoog moet de vaccinatiegraad zijn voor de reismaatregelen te schrappen zoals je zegt?
[*]Hoe laag moeten "de cijfers" gaan liggen voor de reismaatregelen?
[*]Over welke discriminerende factor heb je het?
[*]De maatregelen moeten blijven tot iedereen de kans tot vaccinatie gehad heeft, over welke maatregelen heb je het hier die dan mogen afgeschaft worden? En iedereen de kans gehad, bedoel je dat iedereen zijn eerste uitnodiging gekregen heeft? Of iedereen ook de 2de heeft gehad?
[*]Het lossen van alle maatregelen, wanneer na de winter en onder welke voorwaarde? Of gewoon vanaf 21 maart wanneer de lente begint ?
[/LIST]
als je er een concreet cijfer op wil plakken: er moest, voor delta, zo'n 70% vaccinatiegraad (=laatste spuit en 2 weken) zijn om corona definitief in orde te krijgen.

Nu is dat cijfer verhoogd, voor sommigen bijna tot 100% om zeker te zijn. Dat cijfer is echter onrealistisch om te behalen. Ikzelf zou persoonlijk gaan voor 80% vaccinatiegraad over de volledige populatie die gevaccineerd mag worden (momenteel 12+) en 80% binnen de populatie waar je je publiek hebt (ALS er een indicatie is dat er een leeftijdscategorie is). Daarbovenop moet je ook nog een R0 hebben van <1 zeker op vlak van hospitalisaties.

Ze gaan dan wel de 2e spuit hebben, maar niet de 2 weken na de spuit voor de volledige vaccinatie.

Op zich hadden ze bij pukkelpop ook gewoon kunnen zeggen dat ze enkel de controles doen, geen covid safe ticket is er niet inkomen. Of zijn ze verplicht om ook testen aan te bieden?
Volgens hun eigen documentatie is 8/10 nog niet in het bezit van zo’n vaccinatiebewijs, dus zijn testen noodzakelijk. En anders is het natuurlijk ook discriminatoir.

Volgens hun eigen documentatie is 8/10 nog niet in het bezit van zo’n vaccinatiebewijs, dus zijn testen noodzakelijk. En anders is het natuurlijk ook discriminatoir.
Dat die testen noodzakelijk zijn kan ik je volledig in volgen. Het is eerder moet in dit geval het festival voor de testing zorgen of is dat de verantwoordelijkheid van de bezoeker. Denk even aan een boerenkermis dat met het covid safe ticket wil werken, die gaan toch ook geen testing voorzien.

Wat doe je in godsnaam met een 12-jarige die geen beslissing wil nemen over vaccin omdat mama en papa een tegenovergestelde mening hebben? Papa is voor, mama is tegen. 12-jarige wil niet kiezen omdat dat obvs een keuze tussen mama en papa wordt.

Mama gaat 'onderzoeken' doorsturen maar amai, ik heb geen goesting om tegenonderzoeken door te sturen? Ik heb de energie niet om mijn tijd te steken in halve anti-vaxers.

Hier in de gemeente is gevraagd dat zoveel mogelijk 12-15-jarigen zich in schrijven op QVax. De 15-jarigen zijn maandag aan de beurt maar velen hebben nog niet bevestigd dus ze gokken dat ze maandag veel tieners kunnen vaccineren. Daarmee dat we haar wilden inschrijven, maar de mama heeft liever van niet...

Laatst bewerkt:
Dat die testen noodzakelijk zijn kan ik je volledig in volgen. Het is eerder moet in dit geval het festival voor de testing zorgen of is dat de verantwoordelijkheid van de bezoeker. Denk even aan een boerenkermis dat met het covid safe ticket wil werken, die gaan toch ook geen testing voorzien.
Mja in de praktijk komt dat neer op absolute chaos als Pukkelpop niets zou voorzien. Dan krijg je een kwade massa van duizenden jongeren die niet binnen mogen en nergens terecht kunnen voor een test. Zo'n boerenkermis dat is een klein lokaal event waar geen massa volk vanuit alle kanten van het land naar toe trekt en dagenlang blijft kamperen.

Wat doe je in godsnaam met een 12-jarige die geen beslissing wil nemen over vaccin omdat mama en papa een tegenovergestelde mening hebben? Papa is voor, mama is tegen. 12-jarige wil niet kiezen omdat dat obvs een keuze tussen mama en papa wordt.

Mama gaat 'onderzoeken' doorsturen maar amai, ik heb geen goesting om tegenonderzoeken door te sturen? Ik heb de energie niet om mijn tijd te steken in halve anti-vaxers.

Hier in de gemeente is gevraagd dat zoveel mogelijk 12-15-jarigen zich in schrijven op QVax. De 15-jarigen zijn maandag aan de beurt maar velen hebben nog niet bevestdigd dus ze gokken dat ze maandag veel tieners kunnen vaccineren. Daarmee dat we haar wilden inschrijven, maar de mama heeft liever van niet...
Voor -18-jarigen zal vaccinatie waarschijnlijk geen voordeel bieden.

Hier zie je een inschatting van het IFR (sterfterisico na infectie) per leeftijd en geslacht:

E6_BSHeXsAUhAzy

Voor een twaalfjarige zal dat dan ongeveer op 0.001% liggen, wat omgerekend in mensentaal 1 op 100.000 is. Ter vergelijking: in de ontwikkelde wereld hebben kinderen (-18 jaar) jaarlijks een kans van 1 op 75.000 om een vorm van kanker te ontwikkelen. Dat zeg ik overigens niet enkel om de vergelijking te maken, maar ook om aan te tonen dat er ook heel wat kinderen met ernstige comorbiditeiten/immuniteitsproblemen zijn. De reële kans voor een gezond kind om te sterven aan Covid-19 zal dan ook compleet verwaarloosbaar zijn.

Aan de andere kant zijn ook de gekende neveneffecten van vaccinatie bij kinderen evenzeer zo goed als verwaarloosbaar. Er zijn de hartontstekingen, maar zelfs die relatief stevige neveneffecten zijn meestal snel opgelost. Verder in het voordeel van het vaccin spreekt ook de bijdrage tot groepsimmuniteit, al vind ik dat persoonlijk vanuit ethisch standpunt (en zeker in het geval van kinderen) geen relevant punt. Dat maakt echter ieder voor zich uit. Langetermijneffecten zijn echter nog wel ongekend.

Eigenlijk is een vaccinatie voor kinderen een compleet onbelangrijke beslissing: amper voordeel, amper nadeel.

Hier nog additionele informatie: https://news.sky.com/story/covid-19...ccine-would-have-to-be-very-low-risk-12351975

Hier in de gemeente is gevraagd dat zoveel mogelijk 12-15-jarigen zich in schrijven op QVax. De 15-jarigen zijn maandag aan de beurt maar velen hebben nog niet bevestdigd dus ze gokken dat ze maandag veel tieners kunnen vaccineren. Daarmee dat we haar wilden inschrijven, maar de mama heeft liever van niet...
Is altijd heel moeilijk en zou niet weten wat kan als één ouder geen toestemming geeft. Ik zou als ze echt niet te overtuigen is, wat afwachten (wat veel mensen bij eerste vaccins ook gedaan hebben) en dan toch de slag slaan en ze overtuigen met 'zie er is toch nx aan de hand' .

Voor -18-jarigen zal vaccinatie waarschijnlijk geen voordeel bieden.

Hier zie je een inschatting van het IFR (sterfterisico na infectie) per leeftijd en geslacht:

E6_BSHeXsAUhAzy

Voor een twaalfjarige zal dat dan ongeveer op 0.001% liggen, wat omgerekend in mensentaal 1 op 100.000 is. Ter vergelijking: in de ontwikkelde wereld hebben kinderen (-18 jaar) jaarlijks een kans van 1 op 75.000 om een vorm van kanker te ontwikkelen. Dat zeg ik overigens niet enkel om de vergelijking te maken, maar ook om aan te tonen dat er ook heel wat kinderen met ernstige comorbiditeiten/immuniteitsproblemen zijn. De reële kans voor een gezond kind om te sterven aan Covid-19 zal dan ook compleet verwaarloosbaar zijn.

Aan de andere kant zijn ook de gekende neveneffecten van vaccinatie bij kinderen evenzeer zo goed als verwaarloosbaar. Er zijn de hartontstekingen, maar zelfs die relatief stevige neveneffecten zijn meestal snel opgelost. Verder in het voordeel van het vaccin spreekt ook de bijdrage tot groepsimmuniteit, al vind ik dat persoonlijk vanuit ethisch standpunt (en zeker in het geval van kinderen) geen relevant punt. Dat maakt echter ieder voor zich uit. Langetermijneffecten zijn echter nog wel ongekend.

Eigenlijk is een vaccinatie voor kinderen een compleet onbelangrijke beslissing: amper voordeel, amper nadeel.

Hier nog additionele informatie: https://news.sky.com/story/covid-19...ccine-would-have-to-be-very-low-risk-12351975
Ik weet dat kinderen niet snel bijwerkingen hebben, maar ook geen long covid? Ben daar niet van op de hoogte.

Ik vermoed eerder een politieke truk.

Pukkelpop afschaffen zou niet populair zijn en we leven nu eenmaal in een democratie.

Brood en spelen afnemen van het volk kan je duur te komen staan.

Wat doe je dan, onmogelijke maatregelen nemen en regeltjes opleggen zogezegd voor de goeie zaak en achteraf vooral doen dat je het heeeeel erg vond.

Ook dat trapsgewijs die regels "verhogen" vind ik heel verdacht.

Dan nog wat roddels verspreiden om zo helemaal de verantwoordelijkheid af te wimpelen.

Hier in de gemeente is gevraagd dat zoveel mogelijk 12-15-jarigen zich in schrijven op QVax. De 15-jarigen zijn maandag aan de beurt maar velen hebben nog niet bevestigd dus ze gokken dat ze maandag veel tieners kunnen vaccineren. Daarmee dat we haar wilden inschrijven, maar de mama heeft liever van niet...
Persoonlijk indien ik de papa was, schreef ik die kleine in voor een prik op de datum dat die bij mij waren.

En werd die prik gezet. Ik excuseer mij er daarna dan wel voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan