1. Groepsimmuniteit bestaat meer dan waarschijnlijk niet voor de deltavariant, door de herbesmetting.Maar ondertussen heeft nog niemand van jullie op mijn vraag geantwoord: Als de groepsimmuniteit op dat moment niet genoeg is, wanneer gaat het dat dan ooit wel zijn?
2. Ik zeg niet dat het niet genoeg gaat zijn. Nogmaals. Ook al probeer je me in het hokje te duwen van mensen die maar maatregelen willen, terwijl ik telkens zeg van niet.
Ik vind het een slimme beslissing om het niet door te laten gaan op gewone, volle capaciteit. En als dat dan betekent dat Pukkelpop afgelast, dan is het zo. Ze hadden het mogelijk ook anders kunnen regelen, en mogelijk hadden ze dan hun broek eraan gescheurd. Daar valt weinig aan te doen of over te zeggen.
Wanneer gaat "het" dan ooit genoeg zijn? Voor wat? Lockdowns? Daar zijn we al aan voorbij, volgens zowat alle virologen. Reismaatregelen? Wanneer de cijfers wat gaan liggen en vooral de vaccinatiegraad omhoog is. De maatregelen? Daar is volgens mij vooral de discriminerende factor belangrijker dan die van de volksgezondheid op dit moment. Omdat je niet al grote versoepelingen kunt doen voor mensen die gevaccineerd zijn zolang nog niet iedereen die kans heeft gehad, moeten bepaalde maatregelen nog blijven. Dat hoeft niet voor mij, maar voor veel mensen is dat wel belangrijk, en dat is ook te begrijpen.
Voor echt àlle maatregelen gelost worden? Misschien tot na de winter, waarbij wat hebben kunnen zien van de gevolgen van volledige vaccinatie op de deltavariant, en de verhouding met de ziekenhuisopnames. Maar opnieuw, dat kan ook gewoon een coronapaspoort zijn bij checkin in een vliegtuig of zo. Die normaal iedereen tegen dan heeft of kan hebben. Dat zijn toch dingen die vaak terugkomen bij de experts.