Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
  • Hun geplande testcapaciteit van 7000 per dag was volgens mij zelfs bij een testgeldigheid van 72 uur niet voldoende geweest, vergeet niet dat daar 66000 man per dag (dat konden ze ook gelimiteerd hebben, maar ze wilden op volle capaciteit door gaan) zou staan
Jammer dat dit argument (tot nu toe) nergens in de media wordt aangehaald om de laffe verklaring van PP onderuit te halen. Want als ik kijk naar de commentaren op nieuwssites, is de gemiddelde Belg zelf niet capabel genoeg om dit te beseffen tenzij het letterlijk wordt voorgekauwd.

19 jaar misschien (en waarschijnlijk) niet, maar iedereen weet dat jongeren het doelpubliek zijn in Pukkelpop. Dat staat ook gewoon zwart op wit in het statement van Pukkelpop zelf:
Klopt, maar ik dit jaar lijkt me wel anders. Er zijn er in mn directe omgeving veel +25ers die tickets hebben omdat het het enige grote festival ging zijn deze zomer, terwijl ze vorige jaren nooit geweest zijn/geen interesse hadden.

Pukkelpop is vooral gecancelled dankzij zichzelf denk ik.

• Zij hebben beslist om er een event van vier dagen van te maken terwijl ze wisten dat zo'n negatieve tests niet eeuwig geldig blijven; ze konden even goed twee aparte events doen van pakweg twee dagen, of gewoon het eenmalige event inkorten
  • Zij weten goed genoeg dat een groot deel van hun publiek bestaat uit jongeren die tegen dan absoluut nog niet volledig gevaccineerd/beschermd gingen zijn; als ze dachten dat dat wel het geval ging zijn dan hebben ze gegokt en verloren
  • Hun geplande testcapaciteit van 7000 per dag was volgens mij zelfs bij een testgeldigheid van 72 uur niet voldoende geweest, vergeet niet dat daar 66000 man per dag (dat konden ze ook gelimiteerd hebben, maar ze wilden op volle capaciteit door gaan) zou staan
Bij mij lijkt het er gewoon op dat PKP een beetje heeft gegokt dat het allemaal wel in orde zou komen met die besmettingen tegen augustus en wilden ze per se het eerste volwaardige festival zijn. Zoals anderen hier al hebben gezegd: gegokt en verloren.

Ik vind het enorm spijtig voor de mensen die er naar aan het uitkijken waren natuurljik en ik ben zeker niet iemand die geniet van strenge maatregelen of weet ik veel (ik zeg het maar omdat je daar nogal snel voor versleten wordt hier als je zulke zaken 'steunt') maar hier ligt de schuld mijns inziens toch vooral bij de organisatie zelf. Als je vooraleer iedereen zijn vaccin heeft gehad per se een gigantisch festival op volle kracht wilt laten doorgaan dan weet je gewoon dat daar risico's aan vast hangen.
Dit denk ik toch ook, chokri heeft veel te hoog van de toren geblazen en wou het eerste grote evenement zijn en mag door het gebrek aan realiteitszin zijn kak terug intrekken. Van bij de aankondiging vonden velen het al waanzin en blijkt dat het ook effectief zo is

Het zou me ook niks verbazen als Chokri dit allemaal een beetje "gepland" heeft. In de zin van dat hij altijd wel iets erop gaat verdienen.

Blijkbaar had zowat de helft van de internationale artiesten pkp niet eens meer op de agenda staan. Zal er ook wel iets mee te maken hebben als de affiche niet gevuld.

Ik heb echt wel genoeg van deze zever. Alsof festivals enkel voor jongeren zijn. Alsof reizen/maatregelen enkel voor jongeren zijn. Alsof...
En ja, met het vingertje wijzen naar de jongeren die daar in Spanje meegeholpen hebben om de situatie daar uit de hand te laten lopen; ik heb het gedaan omdat ik het breder zag. Dat is 1 week aan jongeren die het omzeep geholpen hebben voor alle andere jongeren die in de overige 7 weken zomervakantie hetzelfde wouden doen. En dan heb ik het niet enkel over de aflastingen bij organisaties (want die komen er het makkelijkste vanaf) maar ook mensen die geen annulatie kunnen doen omdat inreizen niet verboden is maar er ginder wel veel striktere maatregelen gelden...

Makkelijk om zeggen hé "Won't somebody please think of the children!!!!", maar het klopt gewoon niet. Tenzij je enkel met oogkleppen kijkt en niet naar het bredere plaatje.
Hij zegt niet dat festivals enkel voor jongeren zijn. Maar ze zijn wel al meer dan anderhalf jaar de dupe terwijl ze eigenlijk gewoon weinig tot geen risico lopen, en komen als puntje bij paaltje komt dan nog eens overal achteraan in de rij (zeker aangezien alsmaar vaker de koppeling vaccinatie-vrijheid wordt gemaakt). Dan moet je niet verbaasd zijn dat mensen cynisch worden daarover.

Gegokt verloren, subsidies binnen en schuld op federale overheid steken
Basicly pukkelpop dit jaar. Dit in combinatie met vouchers voor de die hards en geld is binnen dit jaar.

Trouwens nog iets dat zou kunnen : Engeland is donkerrood dus zelfs gevaccineerd kom je België niet zomaar binnen.
Waren de meeste buitenlandse acts geen Engelse bands??
Denk je dat ze in quarantaine zouden gaan om hier te spelen?

Wel ironisch dat men vanuit de politiek eerst gaat proberen Tomorrowland erdoor te duwen en vervolgens PP met gewijzigde maatregelen de das om doet. Belgische politiek op zijn best.

Huh? Moogt ge Belgie niet meer binnen als ge fully vaccinated zijn als ge van donkerrood komt?

Als inwoner van het VK blijkbaar niet want hun certificaat wordt (nog) niet in alle EU landen aangenomen?

• een niet-EU/Schengen-burger of wie daar woont, die ten minste twee weken voor de reis volledig is gevaccineerd en een EU Digitaal Covid–19 certificaat heeft. Belangrijk: België aanvaardt momenteel niet het Britse NHS-vaccincertificaat.

Het argument dat sommigen aanhalen dat pkp ook in de problemen ging komen als een test 72u geldig is, wil ik wel ff nuanceren, want vind het nogal kort door de bocht om te doen alsof de testwijziging weinig impact heeft ("want ze moesten toch testen voor zondag")

Hoe dit zou kunnen gegaan zijn (uiteraard voor niet-gevaccineerden):
Iedereen met een combi ticket zorgt er zelf voor dat ze op woensdag getest worden. Dit wilt zeggen dat alles ok is voor donderdag, vrijdag en zaterdag.
Voor zondag moeten degene met een combi ticket inderdaad opnieuw getest worden, MAAR dit kan gebeuren op donderdag, vrijdag of zaterdag. Een test op één van die 3 dagen voldoet voor zondag. Ze hadden dus 3 dagen de tijd om degene met een combi ticket opnieuw te (laten) testen. En dat leek me wel haalbaar.

Haalbaar misschien.. maar ging iedereen op die weide da doen? en hoe ging da gecontroleerd worden?
Ik zie niet in hoe dat een probleem kan zijn. Ik ga er van uit dat een festivalorganisator wel weet hoe hij mensen moet controleren (als in dat gebeurt toch ook al op grote schaal voor toegangscontrole)
Dus als je op zondag geen geldige test hebt, geen toegang, net zoals je ook geen toegang krijgt als je geen ticket hebt.
En net zoals ze dit alle andere dagen ook moeten controleren voor dag tickets.

Hij zegt niet dat festivals enkel voor jongeren zijn. Maar ze zijn wel al meer dan anderhalf jaar de dupe terwijl ze eigenlijk gewoon weinig tot geen risico lopen, en komen als puntje bij paaltje komt dan nog eens overal achteraan in de rij (zeker aangezien alsmaar vaker de koppeling vaccinatie-vrijheid wordt gemaakt). Dan moet je niet verbaasd zijn dat mensen cynisch worden daarover.
"Weinig tot geen risico" is een overdrijving die zelfs niet door je eigen cijfers wordt ondersteund. En zeker niet op massa-evenementen, zoals de praktijk heeft uitgewezen.

Hij heeft het wel specifiek enkel over de jongeren die alles opgeven voor de zwakkeren, en specifiek over zij die niet naar festivals kunnen gaan:
Ik vind dit echt zeer zielig voor de jongeren, zij geven al anderhalf jaar plezier en fun maken op om de zwakkeren en kwetsbaren te ontzien. Telkens wordt hen die wortel voorgehouden dat het beter wordt. Nog even volhouden, de zomer van de vrijheid, laat je vaccineren want dan zal alles weer kunnen. We zijn het 2e jaar zonder feesten, fuiven, uitgaan en festivals. Je zal maar een 16-20jarige zijn nu.
Dit terwijl, zoals letterlijk in mijn post staat, alle maatregelen voor iedereen gelden.

Festivals mogen doorgaan, onder voorwaarden, en PKP heeft hierop zelf beslist om het niet te laten doorgaan.
Had TML tot nu gewacht, konden ze onder de huidige maatregelen beginnen plannen en beslissen om het te laten doorgaan. Op de moment dat zij hun aanvraag ingediend hebben, waren de huidige regels nog niet officiëel.

Er zijn andere festivals die doorgaan, rekening houdend met de geldende regels. Die dan ingeboet hebben op capaciteit of aantal dagen of ... Wat een teken is dat het mogelijk is, gewoon nog niet zoals andere jaren. Maar dan moet je wel wat moeite doen als organisatie.

"Weinig tot geen risico" is een overdrijving die zelfs niet door je eigen cijfers wordt ondersteund. En zeker niet op massa-evenementen, zoals de praktijk heeft uitgewezen.
Nul overlijdens onder de 24, amper hospitalisaties en IZ-gevallen. En begin aub niet over long covid aangezien daar nog zoveel onzekerheden zijn dat je er letterlijk niets over kan zeggen, in beide richtingen.

Wat heeft de praktijk uitgewezen qua massa-evenementen trouwens? Behalve dan dat outdoorevents waar covidmaatregelen duidelijk niet gerespecteerd werden (zoals La Boum), nooit tot een explosie van besmettingen hebben geleid?

Het zou me ook niks verbazen als Chokri dit allemaal een beetje "gepland" heeft. In de zin van dat hij altijd wel iets erop gaat verdienen.
Dit. Die mens is niet te vertrouwen.

Hij heeft voor mij ook nooit respect terug gewonnen nadat er in het stormjaar als enige compensatie "hier wat bonnekes" kwam voor gedupeerde terwijl hij zichzelf vlotjes een miljoen winst uitkeerde.

Hij heeft het wel specifiek enkel over de jongeren die alles opgeven voor de zwakkeren, en specifiek over zij die niet naar festivals kunnen gaan:

Dit terwijl, zoals letterlijk in mijn post staat, alle maatregelen voor iedereen gelden.

Festivals mogen doorgaan, onder voorwaarden, en PKP heeft hierop zelf beslist om het niet te laten doorgaan.
Had TML tot nu gewacht, konden ze onder de huidige maatregelen beginnen plannen en beslissen om het te laten doorgaan. Op de moment dat zij hun aanvraag ingediend hebben, waren de huidige regels nog niet officiëel.

Er zijn andere festivals die doorgaan, rekening houdend met de geldende regels. Die dan ingeboet hebben op capaciteit of aantal dagen of ... Wat een teken is dat het mogelijk is, gewoon nog niet zoals andere jaren. Maar dan moet je wel wat moeite doen als organisatie.
En ik ben van mening dat die maatregelen op het moment dat Pukkelpop gepland stond absurd en totaal niet meer proportioneel zijn. Als het dan nog niet mogelijk is, wanneer dan wel? Als iedereen die wil gevaccineerd is? Dan moet FVDB maar de ballen hebben om dat ook duidelijk te zeggen, in plaats van continu de doelpalen te verplaatsen.

Zwakkeren beschermen
Zorg niet overbelasten
Nog even doorbijten
Kerstmis redden
Pasen redden
Tot de risicogroepen gevaccineerd zijn
Tot we een vaccinatiegraad van 70% halen
De zomer van de vrijheid redden
Tot we een vaccinatiegraad van 90% halen
Het najaar van de vrijheid redden

Elke keer een nieuwe loze belofte.

Status