Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo verdeeld zijn de meningen toch echt wel niet, hoor. Dat is voor een groot stuk schijn omdat dat de luidere meningen zijn, en omdat er maar één iemand moet komen zeggen dat hij twijfelt. Als er dan 20 uitleggen waarom dat dat niet nodig is, lijkt het nog altijd 50/50. En omdat je waarschijnlijk in bepaalde kringen dezelfde meningen tegenkomt. Jij kent veel vaccintwijfelaars, ik persoonlijk amper tot geen. Dat komt door die kringen.

Wil je echt gaan kijken naar hoe groot die groep is, of hoe erg we verdeeld zijn daarover, moet je naar onderzoeken kijken.

In Nederland is de vaccinatiebereidheid notoir lager dan bij ons. En daar zijn dit de cijfers: 94,3% is gevaccineerd of bereid zich te laten vaccineren, en 3,8% is niet bereid. 3,8% zou het ook niet bepaald halen in een referendum.

In andere statistieken komen we als één van de meest bereide landen naar boven om gevaccineerd te worden:

En dat zie je ook in onze cijfers. Er is een heel hoge vaccinatiegraad bij ons. Dan vind ik het toch vooral maar een schijnverdeeldheid. Ik denk niet dat er veel onderwerpen zijn waarover je meer eensgezindheid zult vinden onder de volledige bevolking dan 90%...
Je verwart vaccinatiebereidheid met bereid verplichtingen te accepteren van een regering die niet gedragen wordt. Ouders die hun tieners moeten laten vaccineren bv.
Je hebt geen 50% extra kiezers nodig om het Vlaams Belang onmisbaar te maken.

Dat is niet wat ik gezegd heb. Waar ik wel op doelde is dat je veel meer vaccinatiebereidheid zal creëren door positieve communicatie, informeren en blijven informeren van probleemgroepen en sensibiliseren, sensibiliseren, sensibiliseren. Dit is en blijft gewoon een zwaktebod. Het vrije Westen, waar al anderhalf jaar geen andere oplossing voor het covidprobleem bestaat bij beleidsmakers dan repressie, repressie, repressie.

Daar moet je vooral trots op zijn, verlichte geest. :)

De repressie is er omdat er een hardnekkig deel van de bevolking niet vertrouwd kan worden als je hun verantwoordelijkheid geeft.

Op een gegeven moment stopt het lokken met de wortel en begint het laten bewegen met de stok

Je verwart vaccinatiebereidheid met bereid verplichtingen te accepteren van een regering die niet gedragen wordt. Ouders die hun tieners moeten laten vaccineren bv.

Wat heeft vaccinatiebereidheid te maken met het feit dat diegene waar jij op gestemd hebt niet in de regering zitten?
Dat is niet de discussie die hier moet gevoerd worden.

Denk je echt dat de mensen die zich nu in Frankrijk hebben ingeschreven voor een afspraak tot die groep van hardliners die je zelf beschrijft behoren?

En een regering dient de grondregels van het land (en de bevolking) die ze dient te respecteren. Iets wat nogmaals, al anderhalf jaar, niet zoals het moet gebeurt.
Ik denk dat je toch veilig mag stellen dat zeker een deel daarvan eerst niet van plan was om te gaan, maar nu het directe gevolgen heeft voor hen, ineens wel. Eén maatregel, meteen een miljoen extra inschrijvingen. Lijkt me dan toch duidelijk?

Ja, en dat heb je met elke regel. Een deel mensen die ertegen zijn, gewoon omdat ze tegen regels zijn. Oké, dat kan, maar zegt dat veel over de inhoud? Of over de volksgezondheid en het maatschappelijk belang? Het politieke luik is maar een schaamlapje dan om gewoon "ontevreden" te zijn, en niet relevant in dit geval.

Als het van mij zou afhangen hadden er nooit coronalaatregelen geweest en had elk persoon zelf mogen beslissen wat ze wel niet nog willen doen.
Dat er daardoor meer mensen zouden sterven, daar kan ik mee leven. Je beslist namelijk zelf of je mensen ziet.
Ik ben al sinds maart 2020 vrij consistent in dat ik al die maatregelen omwille van ideologische redenen niet wil.
In het ziekenhuis selectie maken wie je probeert te redden en wie niet kan ziekenhuisopnames ook inperken. Dat er veel oude en of zieke mensen sterven en een groep mensen blijvende last heeft is iets dat je ook kan kiezen om te dragen.
Het is ook een absolute schande dat dit soort enorme beslissingen niet gebeuren met een volksraadpleging.
Herinnering dat @kingjulie ook al een referendum wilde over het feit dat er vorig jaar uberhaupt zelfs maatregelen zouden zijn naar aanleiding van corona.

Was ook voorstander van triage in ziekenhuizen, vond het niet erg dat er tienduizenden doden extra zouden vallen en er velen met langetermijn gevolgen zouden zijn.

Libertarisme lijkt me nogal een mad max gehalte te hebben.
Gelukkig een klein % van de bevolking.

Ja, en dat heb je met elke regel. Een deel mensen die ertegen zijn, gewoon omdat ze tegen regels zijn. Oké, dat kan, maar zegt dat veel over de inhoud? Of over de volksgezondheid en het maatschappelijk belang? Het politieke luik is maar een schaamlapje dan om gewoon "ontevreden" te zijn, en niet relevant in dit geval.

Vooral dit. Als ik op social media zo de reacties zie van echte tegenstanders dan bestaat een klein deel daarvan mss uit boomknuffelaars die hypergezond proberen te leven en er van uit gaan dat ze hun eigen immuunsysteem ten volle kunnen benutten dmv vitamines blablabla, maar het merendeel lijken me toch vooral dat soort type te zijn dat over eender welk onderwerp kritiek moet kunnen geven en afgeven op de overheid enz. Mensen die "de gezondheid" nu aanwenden om kritiek te kunnen geven maar anders ook niet zo nauwgezet met hun gezondheid bezig zijn. Die meme van de vergelijking tussen frikandellen en vaccins is dan mss wel afgezaagd en niet zo grappig, maar eigenlijk toont het wel gewoon de hypocrisie van een groot deel van de tegenstanders aan :)

Bij een citaat hoort een bronvermelding
In Griekenland is het officieel dat ze daar ook de coronapas gaan gebruiken voor allerlei openbare plekken (VRTNws):

Griekenland eist vaccinatie voor toegang tot binnenruimtes van horeca vanaf vrijdag (al)​

Vanaf vrijdag mogen enkel mensen die volledig gevaccineerd zijn tegen het coronavirus nog Griekse horeca, bioscopen en theaters bezoeken. Dat heeft premier Kyriakos Mitsotakis bekendgemaakt. Niet-gevaccineerden zijn buiten op terrassen wel nog welkom. De maatregel is van kracht tot en met augustus, geldt ook op de Griekse eilanden en moet helpen een nieuwe lockdown te vermijden.

De overheid wil zo meer mensen aansporen om zich te laten vaccineren. Momenteel is zo’n 40 procent van de inwoners gevaccineerd, maar het aantal afspraken voor vaccinaties is recentelijk gedaald. "Griekenland gaat niet op slot voor de houding van sommige mensen. Het is niet Griekenland dat in gevaar is, maar wel de ongevaccineerde Grieken", zei Mitsotakis. Het aantal besmettingen in het land is sinds eind juni enorm gestegen, en de Griekse regering ziet naast de deltavariant ook de slordige omgang met de coronaregels in bars en restaurants als schuldige.

Griekenland kiest daarmee voor een soortgelijke maatregel als in Frankrijk. Bij onze zuiderburen geldt de verstrenging wel pas vanaf volgende maand.

Laatst bewerkt:
In Griekenland is het officieel dat ze daar ook de coronapas gaan gebruiken voor allerlei openbare plekken (VRTNws):
Mja, zit niet 90% van de Griekse horeca in de buitenlucht rond deze periode? Als ze het echt hadden willen verplichten hadden ze verder moeten gaan dan dit.

Er zijn 2 mogelijkheden:

- ofwel is ieder land stilaan gek aan het worden

- ofwel... hear me out... is het compleet logisch en normaal dat we in een pandemie (die als ze nog eens doorbreekt zoals vorig jaar ons economisch en medisch keihard kan treffen met gevolgen voor de gehele maatschappij) misschien de drivers van die pandemie beperken, zoals niet-gevaccineerde contacten, zeker indoor.

Ik heb een voorgevoel maar ik verklap het nog niet.

Laatst bewerkt:
Herinnering dat @kingjulie ook al een referendum wilde over het feit dat er vorig jaar uberhaupt zelfs maatregelen zouden zijn naar aanleiding van corona.

Was ook voorstander van triage in ziekenhuizen, vond het niet erg dat er tienduizenden doden extra zouden vallen en er velen met langetermijn gevolgen zouden zijn.

Libertarisme lijkt me nogal een mad max gehalte te hebben.
Gelukkig een klein % van de bevolking.
Daar is niets aan verandert hoor.
Nu beslissen ze dat een hoop doden de prijs is die ze willen betalen voor vrijheid in de UK. Ik (en vele anderen) zou en had kunnen leven met een hogere prijs.

Ik maak me zorgen over de steeds sterkere drang naar meer regels op alle vlakken. Een nog rechtsere shift of het politieke landschap hier zou een ramp zijn. Kies Dries is grappig, ik zou graag hebben dat het bij grappige youtube filmpjes blijft.

Daar is niets aan verandert hoor.
Nu beslissen ze dat een hoop doden de prijs is die ze willen betalen voor vrijheid in de UK. Ik (en vele anderen) zou en had kunnen leven met een hogere prijs.

Ik maak me zorgen over de steeds sterkere drang naar meer regels op alle vlakken. Een nog rechtsere shift of het politieke landschap hier zou een ramp zijn. Kies Dries is grappig, ik zou graag hebben dat het bij grappige youtube filmpjes blijft.
Het is makkelijk om te leven met een prijs waarvan je weet dat je ze vrij zeker nooit zelf zal betalen.

Ik heb hiervoor al meermaals aangehaald dat je covid patienten kan scheiden op basis van verwachte gezonde levensjaren en enkel de minst zieke kan redden. De gewone zorg komt enkel in het gedrang als en slechts als je meer intensieve bedden wil creëren, dat is een keuze hoor.
Jij en jouw klein % aan medestanders zullen nog steeds een kleine extreme % van de bevolking uitmaken als ik 65+ ben later.

Gelukkig.

Laatst bewerkt:
Er zijn 2 mogelijkheden:

- ofwel is ieder land stilaan gek aan het worden

- ofwel... hear me out... is het compleet logisch en normaal dat we in een pandemie (die als ze nog eens doorbreekt zoals vorig jaar ons economisch en medisch keihard kan treffen met gevolgen voor de gehele maatschappij) misschien de drivers van die pandemie beperken, zoals niet-gevaccineerde contacten, zeker indoor.

Allemaal goed en wel maar men had dat moeten beslissen en communiceren voordat de vaccinatievolgorde bepaald werd, of nadat de vaccinatiecampagne volledig afgerond is. Niet tussenin.

Samen uit, samen thuis. Zo en niet anders was het afgesproken, ondanks toch wel serieuze (en vergeefse) oproepen om jongeren voorrang te geven bij de vaccinatie. Op zich was de afgesproken strategie de juiste, zou je denken, toch in functie van de volksgezondheid, ... tot je deze zever ziet gebeuren. Enfin, niets nieuws onder de zon natuurlijk, het is ondertussen al enkele maanden bezig met ballonnetjes die overduidelijk deze richting uitgingen, en van de sussers van weleer hoort ge op dat vlak ook niet veel meer, vreemd genoeg. Ik zie het nog zo voor mij: "Enkel voor begrafenissen, waar maak jij je druk over?" of "Europa laat geen enkele discriminatie toe dat hebben ze uitdrukkelijk zo gesteld!" ( :laugh: )
Ge zult als jongere maar een reis naar Frankrijk of Griekenland geboekt hebben met uw twee gratis testjes, ouch. En ondanks dat de vaccinatiecampagne zelf écht wel goed geregeld is in ons land, is het niet bepaald zo dat iedereen die dat wil, al volledig ingeënt is, laat staan twee weken geleden. Hallucinant gewoon dat dat allemaal zomaar kan, wie hier niet kwaad over is zou beter verhuizen naar één of andere bananenrepubliek.

Dat terzijde is dit een klassiek vals dilemma en is het eigenlijk veel complexer dan "er zijn 2 mogelijkheden", maar een ongebreideld intelligent, verheven en voorzienig man als gij had dat ongetwijfeld al lang begrepen. Ik kan alleen maar blij zijn dat ikzelf, eveneens ongebreideld intelligent, verheven en voorzienig als ik ben, niets gepland heb in de zomermaanden. Dan kan men mij toch niet verwijten betrokken partij te zijn in dit debat, en kan ik zorgeloos verontwaardigde epistels blijven schrijven op het internet tijdens mijn thuiswerkuren, om dan - wanneer de klok zesmaal zal luiden - een aperitief in te schenken en op mijn hopelijk zonovergoten terras te gaan zitten en geen seconde meer aan jullie of aan die bende bedriegers in Brussel te moeten denken. Tot morgen, vriendjes, en kust voor de rest mijn kloten.

Laatst bewerkt door een moderator:
De kans is reëel dat later versoepelen in het VK tot een hogere prijs zou leiden, ook op vlak van (dodelijke) slachtoffers. Ik zeg het maar. :)

Allemaal goed en wel maar men had dat moeten beslissen en communiceren voordat de vaccinatievolgorde bepaald werd, of nadat de vaccinatiecampagne volledig afgerond is. Niet tussenin.

Samen uit, samen thuis. Zo en niet anders was het afgesproken, ondanks toch wel serieuze (en vergeefse) oproepen om jongeren voorrang te geven bij de vaccinatie.
Jongeren voorrang bij vaccinatie?

Er is zowat wereldwijde consensus voor de gekozen volgorde van ouderen naar jongeren
En deze consensus is gebaseerd op rationele overwegingen op basis van de data.
Op zich was de afgesproken strategie de juiste, zou je denken, toch in functie van de volksgezondheid, ... tot je deze zever ziet gebeuren. Enfin, niets nieuws onder de zon natuurlijk, het is ondertussen al enkele maanden bezig met ballonnetjes die overduidelijk deze richting uitgingen, en van de sussers van weleer hoort ge op dat vlak ook niet veel meer, vreemd genoeg. Ik zie het nog zo voor mij: "Enkel voor begrafenissen, waar maak jij je druk over?" of "Europa laat geen enkele discriminatie toe dat hebben ze uitdrukkelijk zo gesteld!" ( :laugh: )
Dat heb ik toen alleszins niet gezegd. Coronacertificaten, daar was al sprake van sinds de resultaten van het Pfizer vaccin begin november 2020.
Dat die ergens voor zouden dienen, was de logica zelve.

Blijkbaar was de valse communicatie "samen uit samen thuis" toen wel nodig om bepaalde egoïsten te overtuigen om zich aan de maatregelen te houden.
Ge zult als jongere maar een reis naar Frankrijk of Griekenland geboekt hebben met uw twee gratis testjes, ouch.
Redelijk dom om dit te doen voor half augustus, als je wist dat vaccinatie een voorwaarde zou zijn in veel gevallen.

Daarbij: ook bij het 'samen uit, samen thuis' principe, zouden zij die geboekte reis zogezegd in het water zien vallen toch?

Dat terzijde is dit een klassiek vals dilemma en is het eigenlijk veel complexer dan "er zijn 2 mogelijkheden", maar een ongebreideld intelligent, verheven en voorzienig man als gij had dat ongetwijfeld al lang begrepen. Ik kan alleen maar blij zijn dat ikzelf, eveneens ongebreideld intelligent, verheven en voorzienig als ik ben, niets gepland heb in de zomermaanden. Dan kan men mij toch niet verwijten betrokken partij te zijn in dit debat, en kan ik zorgeloos verontwaardigde epistels blijven schrijven op het internet tijdens mijn thuiswerkuren, om dan - wanneer de klok zesmaal zal luiden - een aperitief in te schenken en op mijn hopelijk zonovergoten terras te gaan zitten en geen seconde meer aan jullie of aan die bende bedriegers in Brussel te moeten denken. Tot morgen, vriendjes, en kust voor de rest mijn kloten.
Vind een oplossing voor volgend probleem:

- Communicatie vooraf waarbij je zoveel mensen motiveert om zich voorlopig nog zo goed mogelijk aan de maatregelen te houden, terwijl je zoveel mogelijk mensen motiveert om zich te vaccineren.

- Tijdens de vaccinatie: economische schade beperken door gericht de economie te openen, zonder de pandemie opnieuw uit de hand te laten lopen

- Na vaccinatie: iedereen dezelfde regels, maar liefst zo weinig mogelijk regels aan de hand van de beschikbare data

De oplossing is zowat exact wat er de laatste 6 maanden gebeurd is.

Ach, het vaccin is 'maar' een spuit.
Waarom die dan niet nemen vraag ik me af.

Net zoals je auto verzekering ook maar een papiertje is. Toch kan ik ook weinig geduld opbrengen voor mensen die rondrijden zonder verzekering.
Wil je deelnemen aan het verkeer met een auto, dan heb je een verzekering nodig.
Wil je deelnemen aan de maatschappij, dan heb je een vaccin of een recente test nodig.
Ik vind dat niet abnormaal.
Wil je deelnemen aan het verkeer is een verzekering verplicht …..niet nodig .
hoe je u dan verzekerd hangt van uzelf af (omnium of gewone ba+)

en waarom zou ik deze dan wel moeten nemen ….gewoon om terug bij de maatschappij te komen …als de maatschappij afhangt van een spuit kunt ge mijn ….. kussen .

Wil je deelnemen aan het verkeer is een verzekering verplicht …..niet nodig .
hoe je u dan verzekerd hangt van uzelf af (omnium of gewone ba+)

en waarom zou ik deze dan wel moeten nemen ….gewoon om terug bij de maatschappij te komen …als de maatschappij afhangt van een spuit kunt ge mijn ….. kussen .
Die vergelijking gaat wel op, hè. Om deel te nemen aan de samenleving is het ook verplicht om je voorzorgen te nemen. Hoe, dat hangt van jou af: Een test, een vaccin of een herstelcertificaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan