Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En heb jij dan zicht op de huidige modellen?

In geval van het VK hoop ik dat ze hun niet laten vangen door exponentiële groei. Momenteel is de doubling time voor zowel besmettingen als hospitalisaties 10~11dagen. (datum laatste 7 day rolling average voor besmettingen is 1 juli en voor hospitalisaties 3 juli; bron)
trYsKTT.png

y4TONkr.png

Dat is momenteel sneller dan tijdens de 2e golf in het VK waar zowel voor cases als hospitalisaties het 12~16 dagen was.

Ik ga er vanuit dat ze het 'plafond' hebben berekend. Met een hoop gevaccineerden kan dat lager liggen dan de ziekenhuizen aankunnen.

De UK hun modellen zeiden vorig jaar dat alles laten gaan in de eerste wave een factor 8 te veel zou zijn voor de zorg. De vaccinatie van de ouderen zorgt er nu misschien voor dat ze het wel (misschien net) aankunnen.

Maar to be seen. Het is in ieder geval een interessant experiment waar we uit gaan kunnen leren.

En heb jij dan zicht op de huidige modellen?

In geval van het VK hoop ik dat ze hun niet laten vangen door exponentiële groei. Momenteel is de doubling time voor zowel besmettingen als hospitalisaties 10~11dagen. (datum laatste 7 day rolling average voor besmettingen is 1 juli en voor hospitalisaties 3 juli; bron)
trYsKTT.png

y4TONkr.png

Dat is momenteel sneller dan tijdens de 2e golf in het VK waar zowel voor cases als hospitalisaties het 12~16 dagen was.
Als ik het goed voorheb, komt uit alle scenario's die ze hebben gemodelleerd dit als 'minst slechte' optie uit de bus, dwz met het minst aantal slachtoffers (ziekenhuispiek+overlijdens). Tenzij ze pas in de late lente van 2022 volledig zouden lossen, maar dat is niet haalbaar/realistisch, want geen draagvlak voor en blijkbaar economisch ook niet mogelijk.

Frankrijk gaat zorgverleners verplichten om zich te laten vaccineren:
Aan de andere Fransen zegt hij een warme oproep te doen om naar het vaccinatiecentrum te trekken, de verplichting laat hij echter open als optie.

Het coronapaspoort wordt ook verplicht op verscheidene openbare locaties: treinen, vliegtuigen maar ook cafés, restaurants, winkelcentra en grotere evenementen (niet enkel concerten maar ook cinema's, vaste schouwburgen, ...). En dit vanaf augustus, grotere evenementen reeds vanaf 21 juli.

De reizende Belg zal wss wat uit de lucht vallen met hun PCR test die na 2 dagen is vervallen als ze eens op restaurant willen trekken... Volledig gevaccineerden kunnen gerust hun CovidSafeBE app tonen.

Wie uit risicogebied komt (bvb Spanje en Portugal) moet in isolatie, tenzij die gevaccineerd is.

Als ik het goed voorheb, komt uit alle scenario's die ze hebben gemodelleerd dit als 'minst slechte' optie uit de bus, dwz met het minst aantal slachtoffers (ziekenhuispiek+overlijdens). Tenzij ze pas in de late lente van 2022 volledig zouden lossen, maar dat is niet haalbaar/realistisch, want geen draagvlak voor en blijkbaar economisch ook niet mogelijk.
Uitspraak van de modellen ging over België (zo interpreteerde ik de "we" toch, zeker sinds het in de vorige posts over overlegcomité en versoepelen bij ons ging).

Maar als je die modellen van het VK nog ergens vindt, lijken mij die wel intressant (heb heel ff gezocht en niet direct gevonden; moest je ze niet direct vinden, zoek ik morgen wel eens als ik tijd heb).

Aan de andere Fransen zegt hij een warme oproep te doen om naar het vaccinatiecentrum te trekken, de verplichting laat hij echter open als optie.

Het coronapaspoort wordt ook verplicht op verscheidene openbare locaties: treinen, vliegtuigen maar ook cafés, restaurants, winkelcentra en grotere evenementen (niet enkel concerten maar ook cinema's, vaste schouwburgen, ...). En dit vanaf augustus, grotere evenementen reeds vanaf 21 juli.

De reizende Belg zal wss wat uit de lucht vallen met hun PCR test die na 2 dagen is vervallen als ze eens op restaurant willen trekken... Volledig gevaccineerden kunnen gerust hun CovidSafeBE app tonen.

Wie uit risicogebied komt (bvb Spanje en Portugal) moet in isolatie, tenzij die gevaccineerd is.
wie gaat dat allemaal controleren ? jammer dat de vrije democratie wordt vervangen door een gezondheidsdictatuur

wie gaat dat allemaal controleren ? jammer dat de vrije democratie wordt vervangen door een gezondheidsdictatuur
Als het geregeld wordt als in België (wat we dus nog niet weten in Frankrijk, want gaat pas in vanaf augustus omdat ze de wettekst nog moeten schrijven) zou iedereen dit kunnen controleren.

En dan is het simpel hé, boete voor zowel de persoon als uitbater indien in fout; dan zal de uitbater snel controleren. Is maar een QR code scannen en ze krijgen groen/rood scherm + naam, voornaam & geboortedatum. Vlug te valideren met uw identiteitskaart.
Dit is de oplossing in België:

En uit de privacyverklaring:
De gebruiker kan beslissen om de QR code van zijn Digitaal EU-Covid-Certificaat te tonen aan derde partijen. Met deze handeling zal de gebruiker identiteitsgegevens en inhoudelijke gegevens van het certificaat doorgeven aan deze derde. (Derde partij in deze is de gebruiker van deze app)
Komt er dus op neer dat je niet verplicht bent het te tonen, maar dat men je de toegang kan weigeren indien je het niet doet.

Geen idee hoe ze natuurlijk gaan controleren of een uitbater de controles correct doet :p

Interessant grafiekje van The Economist, een overzicht van de evolutie van het aantal hospitalisaties en doden per 1,000 besmettingen in Engeland. Om problemen te vermijden zou dat getal heel snel nog een heel eind moeten zakken want met officiële voorspellingen van >100k besmettingen per dag kan dat met een langdurige golf terug voor heel veel ziekenhuisopnames zorgen.

Nonetheless, England’s unlocking on July 19th does not come without risks. As cases rise exponentially—the government has warned that they might surpass 100,000 a day in August—more people will need treatment in hospital and more will die. At current rates of hospitalisation, official cases would need to rise to about 150,000 a day—three times their winter peak—for hospital admissions to approach the levels experienced in January. That could occur in about four weeks.
E6HTSLRVkAIYS60

Uitspraak van de modellen ging over België (zo interpreteerde ik de "we" toch, zeker sinds het in de vorige posts over overlegcomité en versoepelen bij ons ging).

Maar als je die modellen van het VK nog ergens vindt, lijken mij die wel intressant (heb heel ff gezocht en niet direct gevonden; moest je ze niet direct vinden, zoek ik morgen wel eens als ik tijd heb).
Excuus, misbegrepen in dat geval.

Wat die modellen betreft, dit is de meest interessante die ik al gezien heb:

Projecties vind je verder in het draadje terug. Essentie is dat bij het uitstellen van de vooropgestelde versoepelingen, er een kleinere golf zou zijn deze zomer maar een (veel) grotere golf komende lente, die dan ook nog eens samenvalt met het hoogseizoen van andere respiratoire virussen.

Maar zoals hij zelf ook zegt, er is geen zekerheid. Er zijn eigenlijk gewoon te veel factoren om een accuraat beeld te scheppen van wat gaat gebeuren, dus wat er ook beslist werd, het zou altijd een berekend risico zijn geweest.

En wat ook niet onbelangrijk is:

Zelfs aan de onderkant van het betrouwbaarheidsinterval is dat nog altijd een waanzinnig hoog cijfer. Dat zou dus ook willen zeggen dat zelfs bij een serieuze besmettingspiek, die ofwel relatief snel zal omkeren, ofwel zal leiden tot weinig hospitalisaties/overlijdens (want veel immuniteit bij de populatie).

Ben ik de enige die vindt dat het enge/rare vormen begint aan te nemen? Nee ik ben geen complotgekkie en geen antivaxer want ik ga bijna voor mijn 2de dosis maar maanden geleden riepen de die hard complotgekkies dat er moment gaat komen dat enkel gevaccineerden winkels en ziekenhuizen mogen betreden en kijk eens hier.
Ze willen het nog wel mooi verbloemen door het een 'gezondheidspas' te noemen maar feit is dat ze het beetje bij beetje aan het verplichten zijn wat ik dan ergens weer fout vind.
Ik heb me laten vaccineren omdat IK het wil en omdat ik mezelf en anderen wil beschermen maar wat als ik er absoluut tegen was?
Vind het niet oké om dan dit soort gekkigheid uit te halen, om eerlijk te zijn.

Ja, 't is een tweesnijdend zwaard, maar als je in de zorg werkt, ben je beroepshalve bezig met het welzijn van de (fysiek) zwakkeren in de maatschappij, en dan valt het te begrijpen dat daar bepaalde verplichtingen bij komen. Geef de mensen dan de keuze welk vaccin ze krijgen (en riskeer de toorn van degenen die dit ook wilden, maar het niet gedaan hebben "uit burgerzin") om het wat gemakkelijker verkocht te krijgen.

Dat van de winkels is niet waar hé, daar gaat het gewoon om "het certificaat", en of dat nu door vaccinatie, negatieve PCR of bewezen besmetting+herstel" komt maakt niet uit. Ja, je maakt het de vaccinweigeraars dan moeilijker door ze op kosten te jagen om telkens die PCR's te gaan doen, maar dat is dan maar zo. Er is een keuze: de gemakkelijke en de omslachtige. En de keuze is vrij.

Ja, 't is een tweesnijdend zwaard, maar als je in de zorg werkt, ben je beroepshalve bezig met het welzijn van de (fysiek) zwakkeren in de maatschappij, en dan valt het te begrijpen dat daar bepaalde verplichtingen bij komen. Geef de mensen dan de keuze welk vaccin ze krijgen (en riskeer de toorn van degenen die dit ook wilden, maar het niet gedaan hebben "uit burgerzin") om het wat gemakkelijker verkocht te krijgen.

Dat van de winkels is niet waar hé, daar gaat het gewoon om "het certificaat", en of dat nu door vaccinatie, negatieve PCR of bewezen besmetting+herstel" komt maakt niet uit. Ja, je maakt het de vaccinweigeraars dan moeilijker door ze op kosten te jagen om telkens die PCR's te gaan doen, maar dat is dan maar zo. Er is een keuze: de gemakkelijke en de omslachtige. En de keuze is vrij.

Het is heel simpel: Verplicht vaccinatie, of verplicht het niet. Maar zeggen dat je het niet verplicht, en dan het leven van iemand die niet gevaccineerd is (bewust) zo moeilijk mogelijk maken, dat is gewoon een trieste manier van werken.

Komt er op neer dat ik vanaf ik het huis uitstap nu ook nog eens covid-certificaat moet meenemen ?

En dat vaccineren in theorie niet verplicht is maar in praktijk eigl wel ,anders heb je een zware tijd tegemoet .

Dit terwijl 1000 kilometers zuidwaarts niemand zich wil laten vaccineren , omdat ze de overheid simpelweg niet vertrouwen .

Ik zie nog wel een algemene verplichting gebeuren voor de brede bevolking, als er voldoende vaccins van alle types beschikbaar zijn, zodat ze de keuze hebben. Anders is dat ethisch een erg moeilijk vraagstuk.

Het is heel simpel: Verplicht vaccinatie, of verplicht het niet. Maar zeggen dat je het niet verplicht, en dan het leven van iemand die niet gevaccineerd is (bewust) zo moeilijk mogelijk maken, dat is gewoon een trieste manier van werken.
Ik deel deze mening ook. Verplicht dan gewoon op Europees niveau die vaccinatie en stop met al deze pesterijen. Het begint echt dictatoriale trekken te krijgen. Binnen 5 maand klopt de politie u bij wijze van spreken in elkaar op straat als je uw certificaat niet laat zien. Ik heb al heimwee naar de zomer van 2020.

Haha die Fransen zijn toch zo gek als een achterdeur. Een coronacertificaat vereisen voor zowat alles terwijl nog niet eens iedereen zich kon vaccineren. Geen wonder dat dat land al 40 jaar achteruit boert.

Ben ik de enige die vindt dat het enge/rare vormen begint aan te nemen? Nee ik ben geen complotgekkie en geen antivaxer want ik ga bijna voor mijn 2de dosis maar maanden geleden riepen de die hard complotgekkies dat er moment gaat komen dat enkel gevaccineerden winkels en ziekenhuizen mogen betreden en kijk eens hier.
Ze willen het nog wel mooi verbloemen door het een 'gezondheidspas' te noemen maar feit is dat ze het beetje bij beetje aan het verplichten zijn wat ik dan ergens weer fout vind.
Ik heb me laten vaccineren omdat IK het wil en omdat ik mezelf en anderen wil beschermen maar wat als ik er absoluut tegen was?
Vind het niet oké om dan dit soort gekkigheid uit te halen, om eerlijk te zijn.

ik volg. En ik vind de communicatie heel eenzijdig.
Bijwerkingen vaccin mogen amper besproken worden (ook hier op het forum: “bijwerkingen zijn steeds toeval”).
En men is ook nooit echt open (geweest) over de echte cijfers. Een gebroken been, maar ook Corona? Aha Corona-opname !!
Moest men elke patiënt bv testen op herpes, men zou veel herpes-patiënten hebben (terwijl ze daar wel liggen met bv een kapotte hartklep, een lui oog of kanker.

Ook het organiseren van tombola’s in andere landen komt mij heel bevreemdend over, waar zijn we mee bezig?

Het vaccin is blijkbaar straf spul, ik twijfel voor de tweede prik.

ik ben geen antivaxxer, maar wat mis ik van informatie?
En dat gevoel is niet prettig.

Het vaccin is blijkbaar straf spul, ik twijfel voor de tweede prik.

ik ben geen antivaxxer, maar wat mis ik van informatie?
En dat gevoel is niet prettig.
Veel informatie die publiekelijk beschikbaar is blijkbaar.

Het vaccin is geen straf spul, wel de immuunreactie. Die je dus ook krijgt bij besmetting + dan nog eens de ziekte erbij.
Verder wordt er nooit gesproken over "toeval" bij bijwerkingen, wel over hoe uitzonderlijk ze voorkomen. Wat bij elk vaccin zo is. Maar we hebben nog nooit zo'n grootschalige vaccinatiecampagne gezien op zo'n korte tijd, dus qua absolute nummers kan dit als hoog overkomen (zeker in ons globaal informatietijdperk waar dit gretig en makkelijk gedeeld wordt).

Verder verwacht iedereen ook alle data en informatie, maar doen maar weinigen de moeite om de effectieve bron op te zoeken of het te begrijpen. Het moet voorgekauwd worden. En dan gaan er dingen verloren.

Bijwerkingen vaccin mogen amper besproken worden (ook hier op het forum: “bijwerkingen zijn steeds toeval”).
Dat klopt toch gewoon niet? Ik lees vaak mensen in de thread over het vaccin die het over bijwerkingen hebben, daar is toch helemaal geen sprake van dat dat 'amper mag besproken worden'? Tenzij je het hebt over een recent voorval of ik het gemist heb.

En een bijwerking is geen 'toeval,' integendeel zelfs. Iedereen weet dat er bijwerkingen zijn, zoals dat bij veel geneesmiddelen en vaccins het geval is. Er wordt enorm veel moeite gedaan om elke mogelijke bijwerking te noteren (en in sommige gevallen worden die bijwerkingen naar mijn mening zelfs veel te hard uitvergroot in de media). Wat wel zo is, en wat vaak wordt gezegd, is dat zware bijwerkingen zeldzaam zijn. Dat klopt dan ook gewoon.

Voorts kan je wel degelijk heelder schatten aan informatie over de vaccins online vinden. Dat je die info dan ook begrijpt is een andere zaak (da's geen steek; ik begrijp diepe medische teksten ook niet) maar ze is er toch? Er wordt toch niets verborgen gehouden?

Edit: ik zie net dat iemand ongeveer exact hetzelfde heeft gepost, maar goed

Macron kondigde daarnaast een uitbreiding van de zogenoemde "pass sanitaire" of gezondheidspas aan die iedereen vanaf volgende maand zal moeten kunnen voorleggen om binnen te mogen in cafés, restaurants, winkelcentra, vliegtuigen, treinen, bioscopen en ga zo maar door. Enkel wie is gevaccineerd of wie een negatieve test kan voorleggen, zal daar nog binnen mogen.
Dat slaagt toch nergens op. Het is altijd ok geweest om dergelijke zaken te doen (met mondmasker en afstand waar nodig) en vanaf augustus zou het niet meer mogen terwijl net al een deel van de bevolking gevaccineerd is en het risico dus net lager is dan x aantal maanden geleden.
Klinkt toch wel als een pestmaatregel.

Dat wilt ook zeggen dat alle niet-gevacineerde toeristen na 2 dagen niets meer kunnen doen (zelfs niet naar de winkel), want test is vervallen :wtf:

Dan vind ik het "Belgisch" model toch wel logischer, corona pass voor (grotere) evenementen waar afstand niet bewaard kan blijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan