Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de 10e herhaling. ;)

400.000 personen uit alle windstreken van de wereld hier samen op een festivalwei steken, terwijl we een paar weken terug nog maar bitter weinig wisten of de vaccins wel opgewassen waren tegen de nieuwe varianten.
Dat was dan wel slim volgens jou?
Enkel EU met coronacertificaat en effectieve controle hierop.
Dat de vaccins werkten tegen delta wisten we toen al.

Indien wereld: akkoord met jou.

Enkel EU met coronacertificaat en effectieve controle hierop.
Dat de vaccins werkten tegen delta wisten we toen al.

Indien wereld: akkoord met jou.
Je moet zelfs niet zo ver gaan:
Indien je naar doelpubliek/gemiddelde leeftijd van TML-gangers kijkt voor Vlaanderen, klopt zijn stelling ook al.
Indien België en niet enkel Vlaanderen, klopt zijn stelling ook al.
Indien EU nog meer.
Indien wereld nog meer :p

Achja , gemakshalve vergeet hem dan dat ze dit in Nederland al voor de discotheken deden en dat ze dus gewoon fake coronapaspoorten naar elkaar lagen te mailen ….Die burgemeesters hebben gelijk gehad om niet toe t geven aan de politieke druk .

Ondertussen in Nederland een stijging van 700% op een week tijd :D. Dat hadden we weer niet zien aankomen...
Dat is al gecorrigeerd. Nu is het al 900% (check HLN even)

Nieuwe data van Public Health England die erop zou wijzen dat delta net beter beschermt tegen hospitalisatie (en dus waarschijnlijk ook tegen overlijden).

Dus mogelijk besmettelijker maar net minder gevaarlijk. :)
Puur natuur is dit normaal. Een virus heeft een gastheer nodig. Dus dat jij of ik overlijden daar heeft het virus niets aan.
Dat jij en ik besmet geraken juist wel, daar krijgt het virus gewoon ne stijve van.

Kort gezegd: De ideale mutatie voor een virus is altijd zo besmettelijk mogen zijn, maar met zo weinig mogelijke overlijdenskans.

Als je ziet hoeveel besmettingen er in Spanje gebeuren op die jongerenvakanties (hoge double-digit rates) dan stel ik mij ook de vraag of beleidsmakers het nog verantwoord gaan vinden om iets zoals Pukkelpop binnen een maand al te laten doorgaan.
Eigenlijk zouden ze dat NU moeten beslissen. En niet zoals in Nederland. Gisteren pas beslissen dat vandaag bepaalde festivals niet meer mochten doorgaan.

Laatst bewerkt:
Je moet zelfs niet zo ver gaan:
Indien je naar doelpubliek/gemiddelde leeftijd van TML-gangers kijkt voor Vlaanderen, klopt zijn stelling ook al.
Indien België en niet enkel Vlaanderen, klopt zijn stelling ook al.
Indien EU nog meer.
Indien wereld nog meer :p
Over welke stelling van Tim heb je het eigenlijk?
Ik zie vooral hln niveau opmerkingen die niet onderbouwd zijn ;)

Zoals al zo vaak gezegd, de situatie eind augustus is helemaal anders dan nu, 2 weken gelden, of wanneer Nederland besliste om nachtclubs te openen (mij een raadsel waarom ze dachten dat dat toen al een goed plan was).

Geen idee wat de gemiddelde leeftijd is op TML, maar ik zou gokken op 18+ (afgaande op de verhalen die ik hoor van collega's die daar naartoe gaan).
Anyway, ook al zoals zo vaak gezegd (en bewezen door studies), Covid heeft veel minder impact op een jonge bevolking, zowel milde als ernstige symptonen. En "jong" in dergelijke studies is vaak nogal een ruim begrip (40 jarigen worden vaak ook als jong gezien).
Dus het TML doelpubliek lijkt me wel ok :)

Wat de vaccinatie betreft zitten we nu aan 87% deels en 51% volledig gevaccineerd voor de volwassen bevolking in Vlaanderen. Voor België is dat 81% en 50%.
Dus tegen eind augustus zal 80% volledig gevaccineerd (en beschermd zijn, incl 2 weken). Voor de risicogroepen en ouderen liggen die percentages nog hoger.
Eigenlijk kan je er van uitgaan dat bijna iedereen die zich wil laten vaccineren, tegen dan ook volledig gevaccineerd gaat zijn. ("worst case" door vrijwillig te kiezen voor het J&J vaccin).
Iedereen die tot vandaag een eerste dosis pfizer of moderna heeft gekregen is tegen het laatste weekend van augustus volledig beschermd (5 weken + 2 weken).
Dus nee, tot nu toe zie ik geen aanwijzing waarom TML door laten gaan een probleem zou zijn voor de volksgezondheid.
Maar please prove me wrong, ik ben zeer benieuwd naar studies of situaties die het tegendeel bewijzen.

Je hebt moeten en moeten. Er is minder protest en burgerlijke ongehoorzaamheid geweest in Belgie dan bv in Nederland. Ook word bijvoorbeeld de mondmasker plicht hier relatief goed gevolgd (ga maar is meer naar Oost Europa en kijk hoe ze daar de corona regels volgen).

Of kijk in de VS naar hoe groot de anti lockdown protesten waren.

Ook nu zie je met de vaccinaties dat we vrijwillig 1 van de hoogste graden halen. Heb al veel jongeren horen zeggen dat ze een vaccinatie willen om anderen (zelfs random vreemden!) te beschermen.
En dan heb je nog die jongeren die gaan feesten in Spanje, besmet raken en dan mama/papa tickets laten boeken om terug in België te geraken en complete leugens verkopen op hun PLF.

Over welke stelling van Tim heb je het eigenlijk?
Ik zie vooral hln niveau opmerkingen die niet onderbouwd zijn ;)

Zoals al zo vaak gezegd, de situatie eind augustus is helemaal anders dan nu, 2 weken gelden, of wanneer Nederland besliste om nachtclubs te openen (mij een raadsel waarom ze dachten dat dat toen al een goed plan was).

Geen idee wat de gemiddelde leeftijd is op TML, maar ik zou gokken op 18+ (afgaande op de verhalen die ik hoor van collega's die daar naartoe gaan).
Anyway, ook al zoals zo vaak gezegd (en bewezen door studies), Covid heeft veel minder impact op een jonge bevolking, zowel milde als ernstige symptonen. En "jong" in dergelijke studies is vaak nogal een ruim begrip (40 jarigen worden vaak ook als jong gezien).
Dus het TML doelpubliek lijkt me wel ok :)

Wat de vaccinatie betreft zitten we nu aan 87% deels en 51% volledig gevaccineerd voor de volwassen bevolking in Vlaanderen. Voor België is dat 81% en 50%.
Dus tegen eind augustus zal 80% volledig gevaccineerd (en beschermd zijn, incl 2 weken). Voor de risicogroepen en ouderen liggen die percentages nog hoger.
Eigenlijk kan je er van uitgaan dat bijna iedereen die zich wil laten vaccineren, tegen dan ook volledig gevaccineerd gaat zijn. ("worst case" door vrijwillig te kiezen voor het J&J vaccin).
Iedereen die tot vandaag een eerste dosis pfizer of moderna heeft gekregen is tegen het laatste weekend van augustus volledig beschermd (5 weken + 2 weken).
Dus nee, tot nu toe zie ik geen aanwijzing waarom TML door laten gaan een probleem zou zijn voor de volksgezondheid.
Maar please prove me wrong, ik ben zeer benieuwd naar studies of situaties die het tegendeel bewijzen.
Deze stelling:
400.000 personen uit alle windstreken van de wereld hier samen op een festivalwei steken, terwijl we een paar weken terug nog maar bitter weinig wisten of de vaccins wel opgewassen waren tegen de nieuwe varianten.
Dat was dan wel slim volgens jou?
TML is normaal 18+, maar er loopt ook (een klein) deel -18 rond. Gemiddelde leeftijd zit rond de 25j dachtek (zou ik moeten opzoeken, maar had ergens toch zoiets gelezen).
En dan een paar belangrijke puntjes die al meermaals hier gepasseerd zijn:
  • Het gaat hem niet enkel over de deelnemers zelf, maar ook wie zij kunnen besmetten.
  • "Een kleine kans" wordt opeens wel een groot absoluur aantal als je een grote populatie hebt.
  • Zelfde opmerking als hierboven: uw vaccinatiecijfers zijn enkel van Vlaanderen. Dat is irrelevant, want TML is niet enkel voor Vlamingen.
  • Het is niet datum vaccinatie die telt maar datum bescherming (toch als men een gelijkaardig systeem als voor reizen wilt gebruiken). Dat is dus nog 2 weken later.

* fluistert stil * Zouden er mrna vaccins over zijn misschien?

In Wallonië alvast al 10 dagen het geval, had deze gemist van 28 juni:
"Wallonië vervroegt tweede prik pfizer" tot zelfs 19 dagen!
Blijkbaar wel he, in Hasselt konden de mensen vandaag zelf kiezen welk vaccin ze wilden hebben hoorde ik daarstraks op de radio.

En dan heb je nog die jongeren die gaan feesten in Spanje, besmet raken en dan mama/papa tickets laten boeken om terug in België te geraken en complete leugens verkopen op hun PLF.
Offffff ouders die zo in paniek zijn dat ze onmiddellijk een vliegtuigticket naar huis kopen voor hun kind.

Volgens de Vlaamse regelgeving hebben ze trouwens niets verkeerd gedaan volgens mij. Vlaams preventiedecreet heeft geen enkele juridische waarde op Spaans grondgebied. Het kan zijn dat ze de Spaanse wetgeving hebben overtreden, maar dan moeten ze ook op basis daarvan beboet worden. Alle grote woorden van Jambon en Beke ten spijt.

Offffff ouders die zo in paniek zijn dat ze onmiddellijk een vliegtuigticket naar huis kopen voor hun kind.

Volgens de Vlaamse regelgeving hebben ze trouwens niets verkeerd gedaan volgens mij. Vlaams preventiedecreet heeft geen enkele juridische waarde op Spaans grondgebied. Het kan zijn dat ze de Spaanse wetgeving hebben overtreden, maar dan moeten ze ook op basis daarvan beboet worden. Alle grote woorden van Jambon en Beke ten spijt.
Dat kun jij toch onmogelijk weten met de informatie die er nu is? Je weet niet of ze hun PLF hebben ingevuld, of ze tests hebben gedaan, welke voorwaarden ze al dan niet geschonden hebben bij het opstappen en of ze zich aan de regels hebben gehouden voor het inreizen. Noch wie voor welke regels verantwoordelijk is.

Laatst bewerkt:
Dat kun jij onmogelijk weten met de informatie die er nu is.
Net zoals hij niet kan weten of het op vraag van die kinderen is dat die met het vliegtuig naar huis zijn gekomen. Maar daar zie ik u niet op reageren.

Het Vlaams Preventiedecreet is ginds niet afdwingbaar. Dat is wel degelijk zeker. Hetzelfde decreet stelt ook dat je je moet laten testen bij aankomst, en niet bij vertrek (logisch, want Vlaanderen/België kan dat niet afdwingen op buitenlands grondgebied).

En nog beter, het decreet stelt (blijkbaar) ook dat je bij bewezen besmetting in quarantaine mag gaan op je hoofdverblijfplaats. Iets wat je perfect kan interpreteren als 'indien besmet, mag je naar huis komen en hier in quarantaine'.

Nogmaals, geen idee wat de Spaanse regels zeggen. Maar als ze daartegen gezondigd hebben (en dat lijkt me wel plausibel), moeten ze ook in/door Spanje gestraft worden. :)

Net zoals hij niet kan weten of het op vraag van die kinderen is dat die met het vliegtuig naar huis zijn gekomen. Maar daar zie ik u niet op reageren.

Het Vlaams Preventiedecreet is ginds niet afdwingbaar. Dat is wel degelijk zeker. Hetzelfde decreet stelt ook dat je je moet laten testen bij aankomst, en niet bij vertrek (logisch, want Vlaanderen/België kan dat niet afdwingen op buitenlands grondgebied).

En nog beter, het decreet stelt (blijkbaar) ook dat je bij bewezen besmetting in quarantaine mag gaan op je hoofdverblijfplaats. Iets wat je perfect kan interpreteren als 'indien besmet, mag je naar huis komen en hier in quarantaine'.

Nogmaals, geen idee wat de Spaanse regels zeggen. Maar als ze daartegen gezondigd hebben (en dat lijkt me wel plausibel), moeten ze ook in/door Spanje gestraft worden. :)
Ik had m'n post nog wat aangepast, omdat hij wel bijzonder kort was.
Er zijn wel een paar gaten in je redenering, want bijvoorbeeld bij het reizen naar de VS wordt wel degelijk je visum hier al gecontroleerd, en mag je niet opstappen als je niet de juiste papieren hebt. Dat wordt gedaan, omdat als een passagier uiteindelijk niet binnenmag door zulke dingen, de terugvlucht op kosten van de vliegtuigmaatschappij is. Daarom kijken die het daar al na. Wat ook gebeurt in Europese luchthavens bij deze testen.

Nu, ik vind sowieso twee dingen. Ten eerste is het wel een beetje buitenproportioneel. Als we 1.000 nieuwe besmettingen hebben, en er komen 100 van die jongeren terug besmet van op vakantie, dan zijn er nog 900 andere besmettingen die ook terugkomen. En die het misschien niet weten. Versoepelen is stijgende cijfers. Versoepelen is meer besmettingen. Dat hebben we aanvaard toen we hebben versoepeld, en terecht volgens mij. Als ze zich niet aan de regels hebben gehouden, vind ik dat even erg en egoïstisch als iemand die dat op een ander moment niet doet, maar dit is daarom niet plots erger. Het is niet dat zij de oorzaak zijn van de vierde golf die nu sowieso gaat komen.

En ten tweede, of ze nu juridisch iets fout hebben gedaan, maakt al niet heel veel uit. Het is schaamtelijk en echt erg. De procedure is om daar te blijven, ze krijgen een uitzondering en mogen met de bus naar huis, dit is dat uitbuiten, juridisch juist of niet. (en waarom je me over het andere niet hoorde reageren, is omdat ik alleen zeg dat je heel stellige bewering dat ze niks fout hebben gedaan, niet zo stellig is)

Maar daar had ik het niet over. Wel over de straffen die ze willen opleggen aan die personen. Daar is geen enkele juridische basis voor.

En natuurlijk dat Elosopardo een assumptie maakte die nergens op gebaseerd is. Waar jij nogmaals niet op reageerde, maar wel op mijn tegenassumptie. :)

Denk ook dat Puni daar een punt heeft en dat ze daar bitter weinig aan kunnen doen .
Toen er een uitreis verbod was heeft de Europese raad zich ook gemoeid en gezegd dat dit niet kon binnne Europa omdat de vrijheid van reizen (verplaatsing )moest gegarandeerd zijn …dus je kon niemand verhinderen om te reizen ook al ben besmet of niet …gewoon boete van dat land betalen en ze moesten u laten gaan

Denk ook dat Pubni daar een punt heeft en dat ze daar bitter weinig aan kunnen doen .
Toen er een uitreis verbod was heeft de Europese raad zich ook gemoeid en gezegd dat dit niet kon binnne Europa omdat de vrijheid van reizen (verplaatsing )moest gegarandeerd zijn …dus je kon niemand verhinderen om te reizen ook al ben besmet of niet …gewoon boete van dat land betalen en ze moesten u laten gaan
Dat uitreisverbod heeft daar niet veel mee te maken. Je kunt ze zeker wel verhinderen om te reizen als ze besmet zijn, dat is net de basis van het hele coronapaspoort. Maar er is blijkbaar te weinig opgesteld in verband met terugreizen naar je eigen land. Daar zit het hem. Op dit moment lijkt het juridisch niet bepaald te zijn hoe ze je daarbij kunnen tegenhouden.

Blijkbaar zijn de vluchten wel al geannuleerd, lees ik?

Dat uitreisverbod heeft daar niet veel mee te maken. Je kunt ze zeker wel verhinderen om te reizen als ze besmet zijn, dat is net de basis van het hele coronapaspoort. Maar er is blijkbaar te weinig opgesteld in verband met terugreizen naar je eigen land. Daar zit het hem. Op dit moment lijkt het juridisch niet bepaald te zijn hoe ze je daarbij kunnen tegenhouden.

Blijkbaar zijn de vluchten wel al geannuleerd, lees ik?
Je kan ze inderdaad verhinderen van te reizen bij positieve test vermoed ik. Wat je niet kan, is als Vlaanderen of België iemand verbieden van in Spanje op het vliegtuig te stappen of hem/haar daarvoor een boete/straf opleggen. :)

Je kan ze inderdaad verhinderen van te reizen bij positieve test vermoed ik. Wat je niet kan, is als Vlaanderen of België iemand verbieden van in Spanje op het vliegtuig te stappen of hem/haar daarvoor een boete/straf opleggen. :)
Ik vermoed dat de situatie iets complexer is dan dat. En dat het aan een rechter zal liggen om te beslissen als het ooit zo ver komt.
Nergens in het Vlaams Preventiedecreet staat er dat men enkel de Vlaamse tijdelijke afzondering moet opvolgen. Dus van het ogenblik dat ze voet zetten op Belgische bodem (allez, Vlaamse ;) ), zijn ze in overtreding van het decreet. De vraag dan natuurlijk is hoe men wetsgeldig in België kan aantonen dat men de Spaanse quarantaineregeling overtreden heeft.

Ik vermoed dat de situatie iets complexer is dan dat. En dat het aan een rechter zal liggen om te beslissen als het ooit zo ver komt.
Nergens in het Vlaams Preventiedecreet staat er dat men enkel de Vlaamse tijdelijke afzondering moet opvolgen. Dus van het ogenblik dat ze voet zetten op Belgische bodem (allez, Vlaamse ;) ), zijn ze in overtreding van het decreet. De vraag dan natuurlijk is hoe men wetsgeldig in België kan aantonen dat men de Spaanse quarantaineregeling overtreden heeft.
Niet, want nogmaals, Spanje is een soeverein land en Vlaanderen heeft daar niets te zeggen. Vlaanderen kan de Spaanse quarantaineregeling niet afdwingen, en vice versa. :)

Deze stelling:

TML is normaal 18+, maar er loopt ook (een klein) deel -18 rond. Gemiddelde leeftijd zit rond de 25j dachtek (zou ik moeten opzoeken, maar had ergens toch zoiets gelezen).
En dan een paar belangrijke puntjes die al meermaals hier gepasseerd zijn:
  • Het gaat hem niet enkel over de deelnemers zelf, maar ook wie zij kunnen besmetten.
  • "Een kleine kans" wordt opeens wel een groot absoluur aantal als je een grote populatie hebt.
  • Zelfde opmerking als hierboven: uw vaccinatiecijfers zijn enkel van Vlaanderen. Dat is irrelevant, want TML is niet enkel voor Vlamingen.
  • Het is niet datum vaccinatie die telt maar datum bescherming (toch als men een gelijkaardig systeem als voor reizen wilt gebruiken). Dat is dus nog 2 weken later.
Over wie heb je het dan, dat die eind augustus nog niet volledig beschermd zijn? de kleine kinderen? want iedereen 30+ (die een vaccin wilt/kan hebben zal volledig gevaccineerd zijn)
klopt, dat is wiskunde/statistiek, weet niet goed over welke kleine kans dat je het hebt. ziekenhuisopname? ja de kans is zeer groot dat er ziekenhuisopnames gaan zijn, maar de kans is ook zeer groot dat dat de zorg niet gaat overbelasten. Bij iedere maaregel die je versoepelt is dat het geval. vb café's/restaurants binnen open, er zullen zeker besmettingen gebeurd zijn, zeer waarschijnlijk ook ziekenhuisopnames, maar so what? Zolang er geen overbelasting is, zie ik het probleem niet.
Men mag ondertussen gerust wat minder rap beginnen panikeren, zelf nadenken i.p.v. de (sensatie)media te volgen helpt daarbij.
Mijn cijfers zijn voor België & Vlaanderen. Hoe kan dat niet relevant zijn aangezien het plaats vindt in België/Vlaanderen.
Vlamigen/Belgen zijn nog altijd de grootste groep festivalgangers.
Wat kan mij het schelen dat er toeristen uit "timboektoe" besmet worden (en dus pas besmettelijk zijn tegen dat ze terug in hun thuisland zijn).
En omgekeerd zie ik ook geen groot probleem, want "wij" zijn gevaccineerd.
En zelfs dan nog, stel dat er een uitbraak zou zijn in België/Vlaanderen, door de hoge vaccinatiegraad (zeker van de niet-festivalgangers) gaat dat niet doorbreken (en ervoor zorgen dat de zorg overbelast wordt)
De hele "TML is niet enkel voor Vlamingen" vind ik ook maar een zwak argument. Bijna heel Europa volgt een gelijkaardig vaccinatietempo (en ik denk niet dat niet-eu welkom zou zijn). Ik zie ook niet echt hoe dat een groot verschil zou maken, zo precies of het onder Vlamingen veiliger zou zijn. Dat denkt volgens mij iedere buitenlander over andere buitenlanders ;)
Ja, dat zeg ik toch ook meermaals, ik vermeld zelfs expliciet de 2 weken. Voor welk cijfer dat ik geef, zou dat niet kloppen?
Eerste weekend TML zou binnen 7 weken zijn, dus iedereen die nu (een eerste keer) gevaccineerd is, is tegen dan volledig beschermd. Hence de 80% voor België tegen dan.
(leuk dat je nog is de informatie over 2 weken wachten deelt, maar zie niet wat dat met TML te maken heeft, kan je volgende keer de link met TML leggen, dat zou helpen in de discussie ;) )

Niet, want nogmaals, Spanje is een soeverein land en Vlaanderen heeft daar niets te zeggen. Vlaanderen kan de Spaanse quarantaineregeling niet afdwingen, en vice versa. :)
‘Iemand’ verbieden van Spanje naar hier te reizen kun je dus wel degelijk. Zoals de VS kan verbieden aan Belgen om naar hen te reizen zonder visum. En dan raak je dus hiér niet op het vliegtuig. Ook al is dat niet de Belgische wet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan