Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
“Medewerker 1: Dus we doen reizen naar populaire feestbestemmingen?
Medewerker 2: Ja
Medewerker 1: Met jongeren die al anderhalf jaar lang zo goed als afgesloten zijn van een losbandig leven?
Medewerker 1: En we gaan er voor zorgen dat alle maatregelen mooi gevolgd worden en dat die altijd in hun bubbel zitten, mondmasker ophebben en niet schuren met alles wat een hartslag heeft?
Medewerker 1: Wow, goed idee. Doen.”
Zo zal het wel niet gegaan zijn. Eerder:
Medewerker 1: Kunnen we nog altijd een reisverbod hanteren nu alle andere buurlanden hun reisregels versoepelen, de horeca en events terug mogen gebeuren en de covid-cijfers terug op historische laagtes liggen?
Medewerker 2: Neen, we zitten niet op een eiland en het draagvlak voor die maatregels is ondertussen ook zo goed als weggesmolten. Veel opties hebben we hier dus niet.

Zo zal het wel niet gegaan zijn. Eerder:
Medewerker 1: Kunnen we nog altijd een reisverbod hanteren nu alle andere buurlanden hun reisregels versoepelen, de horeca en events terug mogen gebeuren en de covid-cijfers terug op historische laagtes liggen?
Medewerker 2: Neen, we zitten niet op een eiland en het draagvlak voor die maatregels is ondertussen ook zo goed als weggesmolten. Veel opties hebben we hier dus niet.
Ik denk niet dat de medewerkers van die reisorganisatie heel veel te zeggen hebben over het reisverbod aanhouden of niet.

Het gezond verstand… Dat de beleidsmakers hier in België daar nog op durven rekenen. Uiteindelijk hebben de vorige pieken toch bewezen dat de gemiddelde Belg uiteindelijk toch doet waar hij of zij zin in heeft. Dat we leven in een egoïstische maatschappij is al heel lang duidelijk, maar ik had het toch nog een beetje onderschat.
Ben ook niet akkoord met alle beslissingen van de regering, maar al goed dat zij op vlak van gezondheid wel keuzes maken voor de mensen die ofwel het verstand daar niet voor hebben en voor de mensen die louter naar zichzelf kijken en alleen maar zien wat hen wordt afgenomen.

Nee, de Belg doet niet gewoon waar hij zin in heeft en is niet egoïstisch. Een groot deel van de bevolking heeft meer dan een jaar hun leven stop gezet om de maatschappij te beschermen terwijl ze zelf weinig risico liepen. Als ze dan keer op keer genegeerd worden als ze signalen geven aan de beleidsmakers en hun experten en die volharden in dezelfde oplossingen en zich opstellen als foutloze helden terwijl er objectief gigantisch veel is fout gelopen op vlak van beleid en communicatie, is het normaal dat er steeds minder mensen luisteren. Maar het is uiteraard makkelijker om vanuit de ideologische toren iedereen dom en egoïstisch te noemen dan om acties en beslissingen kritisch te bekijken. De bevolking begrijpt de politici niet meer, dan zal het wel aan de bevolking liggen ... In het begin van de pandemie had je ongeziene maatregelen die door een heel groot percentage van de bevolking werden gevolgd. Je bent daar een heel groot deel van kwijt geraakt de laatste 6-10 maanden en dat is niet omdat dat plots allemaal domme egoïsten zijn geworden. Een gemiddelde werknemer geeft meer dan de helft van zijn loon af aan de staat wat voor een heel groot stuk gebruikt worden om noden van andere op te vangen, wie dat een egoïstische maatschappij noemt, weet niet wat egoïsme is.

Thanks.

Dus samengevat: de titel spreekt over dat het niet zonder gevolgen zal zijn, terwijl er buiten de verplichte 10 daagse quarantaine en verplichte testing eigenlijk waarschijnlijk geen gevolgen zullen zijn.
Stomme clickbait-titels.

Edit mod: quote aangepast omdat volledig artikel niet mag worden geciteerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks.

Dus samengevat: de titel spreekt over dat het niet zonder gevolgen zal zijn, terwijl er buiten de verplichte 10 daagse quarantaine en verplichte testing eigenlijk waarschijnlijk geen gevolgen zullen zijn.
Stomme clickbait-titels.
Vermoedelijk zal men toch wel kunnen rekenen op wetgeving die zegt dat "het moedwillig in gevaar brengen van anderen" strafbaar is, of iets in die aard?

Het is niet omdat er specifiek omtrent corona hier misschien geen maatregel rond is, dat men hun niets ten laste zou kunnen leggen. Al zal dat dan wel specifiek uitgezocht moeten worden op welke manier dit dan wel kan.

Ze zijn minderjarig dacht ik? Het zal bij een bolwassing blijven.

(trouwens van die burgemeesters en andere notabelen die familie hebben laten voorsteken bij prikken horen we ook niks meer).

Vermoedelijk zal men toch wel kunnen rekenen op wetgeving die zegt dat "het moedwillig in gevaar brengen van anderen" strafbaar is, of iets in die aard?

Het is niet omdat er specifiek omtrent corona hier misschien geen maatregel rond is, dat men hun niets ten laste zou kunnen leggen. Al zal dat dan wel specifiek uitgezocht moeten worden op welke manier dit dan wel kan.
ja, maar an sich hebben ze geen wetten overtreden: Spanje liet het toe dat ze het vliegtuig namen en hier mochten ze dus ook gewoon binnen en ze zijn alle controleposten gewoon gepasseerd. En bovendien nog eens als minderjarige. Hoe gaat ge dat bestraffen?
Het is moreel verwerpelijk wat ze gedaan hebben, maar dit is dus een dode mus kwestie van gevolgen.

Vorige zondag op restaurant geweest met broer, zus en schoonbroer/zus. Vandaag op schoonzus na allemaal positief. :thinking: Mijn vriendin, mijn broer en ik hebben vrij veel last: pijnlijke droge hoest, koorts, hoofdpijn, spierpijn, algemeen voelen als een enorme kater eigenlijk. Met dat ik dan ook nog eens astma heb, is het niet bepaald aangenaam, want ademen kan ik enkel erg oppervlakkig. Schoonbroer heeft gewoon een vallingske en zus merkt niets. Opvallend is wel dat we allemaal gevaccineerd zijn. :laugh: Enfin, de drie die er ziek van zijn, hebben nog maar 1 vaccin gehad en de anderen al twee.

Vorige zondag op restaurant geweest met broer, zus en schoonbroer/zus. Vandaag op schoonzus na allemaal positief. :thinking: Mijn vriendin, mijn broer en ik hebben vrij veel last: pijnlijke droge hoest, koorts, hoofdpijn, spierpijn, algemeen voelen als een enorme kater eigenlijk. Met dat ik dan ook nog eens astma heb, is het niet bepaald aangenaam, want ademen kan ik enkel erg oppervlakkig. Schoonbroer heeft gewoon een vallingske en zus merkt niets. Opvallend is wel dat we allemaal gevaccineerd zijn. :laugh: Enfin, de drie die er ziek van zijn, hebben nog maar 1 vaccin gehad en de anderen al twee.
hehe, uw post is ingekort :p

Waarom is mijn zin scheef? Ze is besmettelijker, maar de kans op ziekenhuisopname met vaccinatie is lager dan bij alfa. Met andere woorden, meer kans om het te krijgen, minder kans om er zwaar ziek van te worden. :)
Scheef letterlijk om wat er staat. Klopt voor het indidividu, niet voor de maatschappij.
Want je post ging over delta variant en je schreef:
Dus mogelijk besmettelijker maar net minder gevaarlijk. :)
Minder gevaarlijk eens besmet en gevaccineerd maar als de besmettelijkheid stijgt gaan er meer gevallen zijn in de maatschappij, en stijgt de hospitalisatie ook.

Laat ons volgend fictief (en ook weer simplistisch, maar de redenering wordt er wel duidelijker mee) voorbeeld nemen:
Massa-event met x personen waar de alfavariant rondgaat, hier komen 1000 nieuwe besmettingen uit voort.
Zelfde masse-event met evenveel personen maar delta gaat rond, hier komen 1550 nieuwe besmettingen uit voort.
In België zijn momenteel 65% van de mensen deels gevaccineerd en 40% volledig. Maar laten we nog naar best case scenario kijken, 100% gevaccineerd!
Volgens jouw bron komen we dus op 93% beschermd tegen hospitalisatie bij alfa, 96% bij delta.

Enkel van de initiële besmetting komt dit dus op 70 gehospitaliseerden bij alfa & 62 bij delta (bij 100% vaccinatiegraad hé!).
Maar vanaf dan gaat het bergaf. R0 voor alfa is geschat op 4.5, voor delta op 7 (gemiddelden, is eigenlijk 4-5 & 6-8; wat die +55% is van WHO).
Dus na een paar cycli zitten we op:
alfa besmettingendelta besmettingenalfa hospitalisatiesdelta hospitalisaties
cyclus 0
1000​
1550​
70​
62​
cyclus 1
4500​
10850​
315​
434​
cyclus 2
20250​
75950​
1418​
3038​
Dit is maar een simplistische vergelijking hé, dus alle remmen los zonder maatregelen + geen rekening gehouden met bescherming tegen besmetting door vaccinatie of eerdere besmetting. Maar is dan ook vooral om de trend te zien.

Dus, zoals ik zei, hoe meer besmettingen (en dit werkt ook exponentiëel!), hoe schever de vergelijking. Na een tijd gaat die stelling niet meer op voor de maatschappij.
Voor het individu natuurlijk wel: als je als gevaccineerde besmet wordt, is het "veiliger" als het delta is.

[edit]typfoutje in een formule voor mijn tabel, dus aangepast.

Laatst bewerkt:
Nee, de Belg doet niet gewoon waar hij zin in heeft en is niet egoïstisch. Een groot deel van de bevolking heeft meer dan een jaar hun leven stop gezet om de maatschappij te beschermen terwijl ze zelf weinig risico liepen. Als ze dan keer op keer genegeerd worden als ze signalen geven aan de beleidsmakers en hun experten en die volharden in dezelfde oplossingen en zich opstellen als foutloze helden terwijl er objectief gigantisch veel is fout gelopen op vlak van beleid en communicatie, is het normaal dat er steeds minder mensen luisteren. Maar het is uiteraard makkelijker om vanuit de ideologische toren iedereen dom en egoïstisch te noemen dan om acties en beslissingen kritisch te bekijken. De bevolking begrijpt de politici niet meer, dan zal het wel aan de bevolking liggen ... In het begin van de pandemie had je ongeziene maatregelen die door een heel groot percentage van de bevolking werden gevolgd. Je bent daar een heel groot deel van kwijt geraakt de laatste 6-10 maanden en dat is niet omdat dat plots allemaal domme egoïsten zijn geworden. Een gemiddelde werknemer geeft meer dan de helft van zijn loon af aan de staat wat voor een heel groot stuk gebruikt worden om noden van andere op te vangen, wie dat een egoïstische maatschappij noemt, weet niet wat egoïsme is.

Een groot deel van de bevolking heeft zijn leven stop gezet omdat het MOEST. Vorig jaar toen de maatregelen werden afgebouwd (ondanks stijgende cijfers) en er beroep werd gedaan op het gezond verstand van de bevolking, hebben we onze grootste piek van de hele epidemie doorgemaakt. Omdat het dan niet meer MOEST.
Als je de snelheidslimiet op de autosnelweg gaat opheffen, zal nog een deel 120 gaan rijden omdat het nog steeds veiliger is (cfr. gezond verstand). Maar hoeveel mensen zouden niet tegen 160-170 over de autosnelweg beginnen racen. Te veel naar mijn mening. We houden ons nu al zo slecht aan de snelheidslimieten (wel een beetje buiten de kwestie, maar soite).

Of denk je misschien dat de nachtclubs legen zouden gebleven zijn indien de politiek niet had gekozen voor het sluiten van deze etablissementen en het invoeren van een avondklok. Stel je zou zeggen: "Beter niet naar een nachtclub gaan, want het draagt risico's met zich mee". Hetzelfde met de wintervakanties die ten stelligste werden afgeraden en die op zich een (kleine) piek hebben veroorzaakt.

Akkoord dat de beslissingen van de politici soms op een veel betere manier hadden gecommuniceerd moeten worden. Die verwarring begrijp ik nog wel. Maar los daarvan had iedereen toch al lang moeten doorhebben hoe ernstig de situatie is.

Ben benieuwd hoeveel % van de "gemiddelde werknemer" vrijwillig de helft van zijn loon zou afstaan om noden van anderen op te vangen. Dit is ook weer een geval van moeten en niet van mogen. Opnieuw is het dan goed dat de politici die keuzes voor ons maken, anders zou het volgens mij heel slecht gesteld zijn met ons sociaal opvangnet.

Kort gezegd: ik geloof niet in het gezonde verstand van de bevolking in zijn geheel. Er zal wel een deel zijn van de bevolking die zijn hersentjes wel zal gebruiken, maar een te groot deel (in mijn ogen) zal dit niet doen tenzij opgelegd.

Laatst bewerkt:
Kort gezegd: ik geloof niet in het gezonde verstand van de bevolking in zijn geheel. Er zal wel een deel zijn van de bevolking die zijn hersentjes wel zal gebruiken, maar een te groot deel (in mijn ogen) zal dit niet doen tenzij opgelegd.
Ik denk dat bij veel het zou zijn van : als al de rest het niet doet, doe ik het ook niet, mijn goed gedrag zal het verschil niet maken.

Besmettingen schieten de hoogte in en in NL verstrengen ze opnieuw.

Ongelooflijk dat er een paar weken terug nog enorme druk werd uitgeoefend om Tomorrowland wél te laten doorgaan.
"Politieke pletwals voor Tomorrowland: Jambon, Verlinden én Somers gaan persoonlijk praten met burgemeesters van Boom en Rumst"
Als je compleet incapabel bent als politicus: hou aub de eer aan jezelf en zoek een andere job waar onkunde minder gevolgen heeft.

@Remake
Veel beterschap gewenst!

Een groot deel van de bevolking heeft zijn leven stop gezet omdat het MOEST. Vorig jaar toen de maatregelen werden afgebouwd (ondanks stijgende cijfers) en er beroep werd gedaan op het gezond verstand van de bevolking, hebben we onze grootste piek van de hele epidemie doorgemaakt. Omdat het dan niet meer MOEST.
Als je de snelheidslimiet op de autosnelweg gaat opheffen, zal nog een deel 120 gaan rijden omdat het nog steeds veiliger is (cfr. gezond verstand). Maar hoeveel mensen zouden niet tegen 160-170 over de autosnelweg beginnen racen. Te veel naar mijn mening. We houden ons nu al zo slecht aan de snelheidslimieten (wel een beetje buiten de kwestie, maar soite).

Of denk je misschien dat de nachtclubs legen zouden gebleven zijn indien de politiek niet had gekozen voor het sluiten van deze etablissementen en het invoeren van een avondklok. Stel je zou zeggen: "Beter niet naar een nachtclub gaan, want het draagt risico's met zich mee". Hetzelfde met de wintervakanties die ten stelligste werden afgeraden en die op zich een (kleine) piek hebben veroorzaakt.

Akkoord dat de beslissingen van de politici soms op een veel betere manier hadden gecommuniceerd moeten worden. Die verwarring begrijp ik nog wel. Maar los daarvan had iedereen toch al lang moeten doorhebben hoe ernstig de situatie is.

Ben benieuwd hoeveel % van de "gemiddelde werknemer" vrijwillig de helft van zijn loon zou afstaan om noden van anderen op te vangen. Dit is ook weer een geval van moeten en niet van mogen. Opnieuw is het dan goed dat de politici die keuzes voor ons maken, anders zou het volgens mij heel slecht gesteld zijn met ons sociaal opvangnet.

Je hebt moeten en moeten. Er is minder protest en burgerlijke ongehoorzaamheid geweest in Belgie dan bv in Nederland. Ook word bijvoorbeeld de mondmasker plicht hier relatief goed gevolgd (ga maar is meer naar Oost Europa en kijk hoe ze daar de corona regels volgen).

Of kijk in de VS naar hoe groot de anti lockdown protesten waren.

Ook nu zie je met de vaccinaties dat we vrijwillig 1 van de hoogste graden halen. Heb al veel jongeren horen zeggen dat ze een vaccinatie willen om anderen (zelfs random vreemden!) te beschermen.

Besmettingen schieten de hoogte in en in NL verstrengen ze opnieuw.

Ongelooflijk dat er een paar weken terug nog enorme druk werd uitgeoefend om Tomorrowland wél te laten doorgaan.
"Politieke pletwals voor Tomorrowland: Jambon, Verlinden én Somers gaan persoonlijk praten met burgemeesters van Boom en Rumst"
Als je compleet incapabel bent als politicus: hou aub de eer aan jezelf en zoek een andere job waar onkunde minder gevolgen heeft.

@Remake
Veel beterschap gewenst!
Misschien eens voor de 10de maal herhalen: tomorrowland zou plaatsvinden eind augustus/begin september, wanneer ongeveer 90% van de Vlaanderen 18+ gevaccineerd is.

Dat is niet te vergelijken met Nederland dat eind juni al alle discotheken opende, maskerplicht ophief, en daarmee het signaal gaf dat alles voorbij was.

Misschien eens voor de 10de maal herhalen: tomorrowland zou plaatsvinden eind augustus/begin september, wanneer ongeveer 90% van de Vlaanderen 18+ gevaccineerd is.
Bedankt voor de 10e herhaling. ;)

400.000 personen uit alle windstreken van de wereld hier samen op een festivalwei steken, terwijl we een paar weken terug nog maar bitter weinig wisten of de vaccins wel opgewassen waren tegen de nieuwe varianten.
Dat was dan wel slim volgens jou?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan