Waarom is mijn zin scheef? Ze is besmettelijker, maar de kans op ziekenhuisopname met vaccinatie is lager dan bij alfa. Met andere woorden, meer kans om het te krijgen, minder kans om er zwaar ziek van te worden.
Scheef letterlijk om wat er staat. Klopt voor het indidividu, niet voor de maatschappij.
Want je post ging over delta variant en je schreef:
Dus mogelijk besmettelijker maar net minder gevaarlijk.
Minder gevaarlijk
eens besmet en gevaccineerd maar als de besmettelijkheid stijgt gaan er meer gevallen zijn in de maatschappij, en stijgt de hospitalisatie ook.
Laat ons volgend fictief (en ook weer simplistisch, maar de redenering wordt er wel duidelijker mee) voorbeeld nemen:
Massa-event met x personen waar de alfavariant rondgaat, hier komen 1000 nieuwe besmettingen uit voort.
Zelfde masse-event met evenveel personen maar delta gaat rond, hier komen 1550 nieuwe besmettingen uit voort.
In België zijn momenteel 65% van de mensen deels gevaccineerd en 40% volledig. Maar laten we nog naar
best case scenario kijken, 100% gevaccineerd!
Volgens jouw bron komen we dus op 93% beschermd tegen hospitalisatie bij alfa, 96% bij delta.
Enkel van de initiële besmetting komt dit dus op 70 gehospitaliseerden bij alfa & 62 bij delta (
bij 100% vaccinatiegraad hé!).
Maar vanaf dan gaat het bergaf. R0 voor alfa is geschat op 4.5, voor delta op 7 (gemiddelden, is eigenlijk 4-5 & 6-8; wat die +55% is van WHO).
Dus na een paar cycli zitten we op:
| alfa besmettingen | delta besmettingen | alfa hospitalisaties | delta hospitalisaties |
| cyclus 0 | 1000 | 1550 | 70 | 62 |
| cyclus 1 | 4500 | 10850 | 315 | 434 |
| cyclus 2 | 20250 | 75950 | 1418 | 3038 |
Dit is maar een simplistische vergelijking hé, dus alle remmen los zonder maatregelen + geen rekening gehouden met bescherming tegen besmetting door vaccinatie of eerdere besmetting. Maar is dan ook vooral om de trend te zien.
Dus, zoals ik zei, hoe meer besmettingen (en dit werkt ook exponentiëel!), hoe schever de vergelijking. Na een tijd gaat die stelling niet meer op voor de maatschappij.
Voor het individu natuurlijk wel: als je als gevaccineerde besmet wordt, is het "veiliger" als het delta is.
[edit]typfoutje in een formule voor mijn tabel, dus aangepast.