Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als degenen die momenteel aan het reizen, zuipen, dansen, muilen zijn het gaan verkakken voor degenen die hun reis al dan niet noodgedwongen gepland hebben nadat ze dubbel gevaccineerd zijn (hallo mede-losers), ga ik wel echt bijzonder kwaad zijn.

Mijn opgravingscampagne hangt ook alweer, voor de derde keer op rij (!), aan een zijden draadje. En voor wie of voor wat? Godverdomme zeg.
Het zal u verbazen maar tieners kunnen hun vakantieplannen niet zomaar even verplaatsen naar september of oktober.

En het zijn diezelfde tieners die al anderhalf jaar hun eigen leven on hold zetten terwijl ze zelf amper risico lopen. Ik vind het ronduit triestig om te zien hoeveel mensen die kinderen (want daar gaat het uiteindelijk om) nu zo afbreken.

Anti-vaxxers willen dat en vinden nu in bepaalde kranten en experten die springen op stijgingen in besmettingen een goede bondgenoot. Die laatste bedoelen daar meestal iets anders mee maar zoals zo vaak gaat nuance heel snel verloren. Zo lang er zoveel focus op het aantal besmettingen blijft liggen, zullen de cijfers misbruikt worden. Als de rapportering niet gaat veranderen naar wat belangrijk is in een populatie met veel gevaccineerden, wordt enkel maar meer koren op de molen van die anti-vaxxers gegooid en zullen ze makkelijk zieltjes winnen bij de mensen die nog twijfelen. Jongeren zonder symptomen die positief testen zijn te verwachten en allesbehalve een probleem. Je lijkt te suggereren dat dat ook de visie van de experts is en dat je daar zelf ook mee akkoord bent, dat is echter niet hoe het nu in de pers komt.
Ik denk dat het probleem niet zozeer de pers is, maar wat sommige mensen ervan willen maken. Om welke reden dan ook.

Het artikel dat hierboven gelinkt werd als voorbeeld van "sensatie" en media die experts opvoeren die angst willen opkloppen, is een mooi voorbeeld. Dat gaat over stijgende cijfers, en het is prijs. Wat zou jij daar liever in zien staan?
- Jongeren zonder symptomen die positief zijn, zijn te verwachten: Dat zegt Molenberghs letterlijk in het interview.
- Het is pas een probleem als er een hoge besmettingsdruk komt.
- De vaccins beschermen ons, maar we moeten wel eerst nog voldoende gevaccineerd raken.

Dat staat daar allemaal in, maar toch is het zogezegd bangmakerij en foute rapportering... Ik denk dat het vooral ligt aan mensen die iets wìllen lezen erin, die zullen het er wel in lezen.

Dat zal de tijd moeten uitwijzen, want gisteren terug amper 7 opnames.

Triestig hoe die jongeren zo geviseerd en geschandaliseerd worden.

Blijkbaar is het enkel oké om te feesten als de Rode Duivels winnen, met live reportages ter plaatse
Het enige schandalige aan heel het verhaal is het feit dat ze terug naar huis gehaald worden na een positieve test. Er is een procedure die ze moeten volgen bij positieve test ter plaatse, had die dan ook gewoon gevolgd.

Het zal u verbazen maar tieners kunnen hun vakantieplannen niet zomaar even verplaatsen naar september of oktober.

En het zijn diezelfde tieners die al anderhalf jaar hun eigen leven on hold zetten terwijl ze zelf amper risico lopen. Ik vind het ronduit triestig om te zien hoeveel mensen die kinderen (want daar gaat het uiteindelijk om) nu zo afbreken.
Nja, het afbreken vind ik ook wel er over. Dat er kritiek op komt vind ik echter wel heel normaal. Al blijft het inderdaad zuur voor de jongeren zelf.
Het probleem, qua imago, voor jongeren is natuurlijk voor een groot stuk dat dit veel meer in het 'publiek domein' gebeurd. Jongeren hebben geen eigendom, ze gaan over het algemeen niet veel bij hun ouders thuis zitten om zich 'niet aan corona maatregelen te houden'. Bij andere generaties, bij ouderen die hun eigen woonst hebben(/huren), daar gaat het overtreden van corona-maatregelen veel meer plaats achter gesloten deuren.

Zeker daarmee vind ik het heel wat keren te kort door de bocht om "de jongeren" als boosdoener af te schilderen.
Indien jongeren ergens gaan feesten en zich niet aan de maatregelen houden, dan mogen deze specifieke jongeren echter zeker kritiek verwachten. Ik moet me ook nog aan bepaalde maatregelen houden. Ik zou ook graag gaan feesten. Als ik me dan niet aan de regels hou, dan is het terecht als ik dan kritiek zou krijgen. De regels zijn er voor iedereen.

Ik heb wel begrip voor de "je m'en fous", maar kan het niet goedpraten.

Waar ik niet kan inkomen is dat men nu zegt : Ja nee, quarantaine is niet echt nodig, steek ze maar gewoon bij wat andere mensen (hun ouders thuis). Daar moeten ze wel binnen blijven en afstand houden! Daar zie ik de logica niet van in.

Als je mijn postgeschiedenis doorneemt ga je merken dat ik die jongeren absoluut niet viseer, integendeel.

Wie wil dat, vaccins in twijfel trekken? Want ik mag hopen dat we toch niet nog altijd bezig zijn over die foute voorstelling van Kingrotra?
Molenbergh op de radio bijvoorbeeld, stellen dat de vaccins niet volledig beschermen en er bijgevolg maatregelen blijvend nodig zijn.

In Nederland gaan ze dus allicht terug verstrengen...

Vanavond persconferentie om 19.00 uur​

Demissionair premier Rutte geeft samen met demissionair minister De Jonge (Volksgezondheid) zoals verwacht om 19.00 uur een persconferentie. Mogelijk kondigen ze dan maatregelen aan om de sterke toename van het aantal coronabesmettingen tegen te gaan. Vanochtend hebben de verantwoordelijke ministers het spoedadvies van het Outbreak Management Team besproken.
Het kabinet zou onder meer kunnen besluiten meerdaagse evenementen af te blazen en clubs en discotheken te sluiten.
De afgelopen week kwamen berichten naar buiten over corona-uitbraken in discotheken, ondanks het Testen voor Toegang-systeem. In een Enschedese discotheek raakte een derde van de 600 bezoekers besmet. Gisteren werden er bij het RIVM 5475 nieuwe coronabesmettingen geregistreerd, 1815 meer dan de dag ervoor. Afgelopen week werden gemiddeld 2308 positieve tests per dag geregistreerd. Dat is 277 procent meer dan de zeven dagen daarvoor.

Ik breek persoonlijk eigenlijk meer de 'randomstandigheden' af. Die jongeren ginds zijn inderdaad 'maar' dat: jongeren. Ik bedoel dat niet beledigend, maar we zijn allemaal die leeftijd geweest en dan zit diep nadenken over bepaalde zaken er nu eenmaal niet bij als je op een festival of een feestbestemming zit. Je zet de kat ook wel bij de melk natuurlijk. Ik begrijp eigenlijk goed genoeg dat die daar massaal over de schreef zijn gegaan.

Wat ik niet begrijp is dat dat zo is kunnen gebeuren. Zo'n reis heeft toch begeleiders ter plekke? Waarom grijpen die niet eerder in als ze zien dat de regels zo massaal gebroken worden, of dat bepaalde bars geen maatregelen hebben? Waarom zijn zo'n reizen toegelaten op dit moment? Waarom moeten zij niet gewoon ginder blijven of hier op hotel (niet in 'kampen') hun quarantaine uitzitten?

Dat zijn allemaal vragen die ik persoonlijk belangrijker vind dan 'waarom hebben die jongeren zich misdragen?' Die jongeren hebben zich misdragen en hebben hun gat verbrand, dus moeten ze maar op de blaren zitten (en dan bedoel ik gewoon quarantaine, geen boetes of al van dat), maar wie dat niet had zien aankomen is toch ook echt naïef.

Ik breek persoonlijk eigenlijk meer de 'randomstandigheden' af. Die jongeren ginds zijn inderdaad 'maar' dat: jongeren. Ik bedoel dat niet beledigend, maar we zijn allemaal die leeftijd geweest en dan zit diep nadenken over bepaalde zaken er nu eenmaal niet bij als je op een festival of een feestbestemming zit. Je zet de kat ook wel bij de melk natuurlijk. Ik begrijp eigenlijk goed genoeg dat die daar massaal over de schreef zijn gegaan.

Wat ik niet begrijp is dat dat zo is kunnen gebeuren. Zo'n reis heeft toch begeleiders ter plekke? Waarom grijpen die niet eerder in als ze zien dat de regels zo massaal gebroken worden, of dat bepaalde bars geen maatregelen hebben? Waarom zijn zo'n reizen toegelaten op dit moment? Waarom moeten zij niet gewoon ginder blijven of hier op hotel (niet in 'kampen') hun quarantaine uitzitten?

Dat zijn allemaal vragen die ik persoonlijk belangrijker vind dan 'waarom hebben die jongeren zich misdragen?' Die jongeren hebben zich misdragen en hebben hun gat verbrand, dus moeten ze maar op de blaren zitten (en dan bedoel ik gewoon quarantaine, geen boetes of al van dat), maar wie dat niet had zien aankomen is toch ook echt naïef.
Hoe hebben ze zich misdragen? Ze volgden de regels van het land waar ze waren.

Stel jij al deze vragen ook voor de duizenden volwassenen die terugkomen uit verlof met besmettingen en lekker onder de radar blijven omdat onze rioolsensatiekranten daar geen headlines van maken?

Van 18 jarigen moet ge geen groot plichtsbesef verwachten, die jongeren zijn al blij dat ze godverdomme nog eens andere kinderen zien.
Hoeveel mensen gaan met de auto rustig richting rode zone zonder quarantaine te volgen ?

Simpel. Nee.
Deden niets fout?
Bekijk de beelden eens...

En vergelijk vooral wat ze doen met de regels die gelden:
IcgiylB.png

Nee, inderdaad, ze volgenden de regels perfect :sarcastic:

Pluspunt: de kerel die ze interviewen die natuurlijk weer hetzelfde argument aanhaalt "de jongeren zitten al anderhalf jaar thuis en mochten niets doen". Newsflash: de maatregelen golden voor iedereen, niet enkel voor het groepje waar jij toe behoort en die de dingen die zij wouden doen niet mochten doen.

De jongeren die ze daar in de beelden tonen, volgden de regels niet. Er zullen er wel tussengezeten hebben die het wel deden, maar jij veralgemeende het en dat klopt dus wederom niet.

Klopt niet. Zie de post van @the_fox van gisteren. Edit: en nu boven mij ook.
Stel jij al deze vragen ook voor de duizenden volwassenen die terugkomen uit verlof met besmettingen en lekker onder de radar blijven omdat onze rioolsensatiekranten daar geen headlines van maken?
Ja, ik stel mij daar ook vragen bij ja, maar daar gaat het in deze thread even niet over dus ik koos er voor om dat niet te vermelden. Voor je het weet schrijf ik hier weer een epistel neer.
Van 18 jarigen moet ge geen groot plichtsbesef verwachten, die jongeren zijn al blij dat ze godverdomme nog eens andere kinderen zien.
Hoeveel mensen gaan met de auto rustig richting rode zone zonder quarantaine te volgen ?
Ja, dat eerste is precies wat ik zeg in mijn post. Ik ben het daar mee eens. Die mensen met hun auto en hun rode zone vind ik ook verkeerd. Nog verkeerder dan wat die kinderen hebben gedaan, want van volwassenen verwacht ik wel al wat meer verantwoordelijkheidsgevoel. Tijdens deze crisis is gebleken dat dat voor veel volwassenen al te veel gevraagd is, maar dat is een andere discussie.

Ik denk dat het probleem niet zozeer de pers is, maar wat sommige mensen ervan willen maken. Om welke reden dan ook.

Het artikel dat hierboven gelinkt werd als voorbeeld van "sensatie" en media die experts opvoeren die angst willen opkloppen, is een mooi voorbeeld. Dat gaat over stijgende cijfers, en het is prijs. Wat zou jij daar liever in zien staan?
- Jongeren zonder symptomen die positief zijn, zijn te verwachten: Dat zegt Molenberghs letterlijk in het interview.
- Het is pas een probleem als er een hoge besmettingsdruk komt.
- De vaccins beschermen ons, maar we moeten wel eerst nog voldoende gevaccineerd raken.

Dat staat daar allemaal in, maar toch is het zogezegd bangmakerij en foute rapportering... Ik denk dat het vooral ligt aan mensen die iets wìllen lezen erin, die zullen het er wel in lezen.
Livestreams over bussen die aankomen in België, Devroey die komt pleiten voor quarantainekampen, artikels over nieuwe maatregelen omdat de besmettingen stijgen ... Ik vind dat allemaal onnodig.

Focus moet liggen op de hospitalisaties. Als een expert verwacht dat daar een probleem gaat komen, dat hij dan aangeeft waarop dat gebaseerd is en wat de andere mogelijke scenario's zijn. Ook het gelinkte artikel gaat nog steeds uit van de premisse dat als besmettingen stijgen, maatregelen verstrengd moeten worden. Ik heb nergens iemand zien beweren dat er een probleem komt op vlak van hospitalisaties, dan zie ik niet in waarom de huidige maatregelen in vraag gesteld moeten worden.

Voor het artikel specifiek, de laatste zin alleen al "Bij heel hoge virusdruk kunnen bovendien ook gevaccineerden ziek worden en in het ziekenhuis belanden". Je kan dat nog sterker stellen, ook bij lage virusdruk zullen gevaccineerden ziek worden en in het ziekenhuis belanden. Maar wat een waardeloze statement. En dat als laatste zin van het artikel met weinig of geen duiding over hoe, wanneer, waarom. In plaats van de metaforen over versnellende treinen en Vlieghe die voor de zoveelste keer zegt dat ze niet akkoord is met de politieke beslissingen en vindt dat de mensen zich onkwetsbaar wanen, hadden ze beter wat meer tijd besteed aan dat verder uitleggen.

Ondertussen in Nederland een stijging van 700% op een week tijd :D. Dat hadden we weer niet zien aankomen...
Ik ben zeer benieuwd hoe de ziekenhuiscijfers er daar binnen een paar weken gaan uitzien. Als het is zoals ik vermoed, dan gaan er hopelijk heel wat lichten aanspringen bij de beleidsmakers. :)

Dat besmettingen stijgen met de delta variant was te verwachten. Zeker omdat er in een bepaalde leeftijdsgroep nog helemaal geen hoge vaccin coverage is. Het enige dat we kunnen doen is afwachten wat hospitalisaties gaan doen en hoe hoog de besmettingen effectief stijgen. In de UK zien we toch (voorzichtig positief) een teken van vertraging van de groei. Time will tell hoe het virus zich gaat gedragen samen met vaccins.

Niemand is daarover verbaasd, toch? Versoepelen = vrede hebben met de stijging in cijfers die dat met zich meebrengt. Altijd.
Mijn vraag was retorisch hé. ;)

Maar dat is wat mij stoort. Als ik de huidige berichten lees in de media, dan heeft de media, de politiek en de experts helemaal geen vrede met de stijging en liggen sommigen te roepen dat alles meteen terug op slot moet. Dat noem ik dus oorlog en géén vrede ;)

Ik zie weinig vrede in de media.
Nu ook Geert Molenberghs zich nog eens laat horen, zie ik het al helemaal somber in.
Dit dus.

Ik ben zeer benieuwd hoe de ziekenhuiscijfers er daar binnen een paar weken gaan uitzien. Als het is zoals ik vermoed, dan gaan er hopelijk heel wat lichten aanspringen bij de beleidsmakers. :)
Het probleem is dat aan dit tempo ze binnen enkele weken aan x 300 zitten kwa aantal besmetting. Moest het dan niet zijn wat je (en zowat iedereen) denk met de ziekenhuisopnames dan hebben ze daar een heel groot probleem.

De vraag kan inderdaad gesteld worden "als we er bijna zijn, welke maatregelen zijn dan nog uberhaupt nodig?", maar dat is een vraag die moeilijk te beantwoorden valt.
Een derde (aangepaste?) dosis gaat zeker gebeuren.

Of we echt alles terug op slot moeten doen op basis van infecties? Neen neen en nog eens neen.

Moeten we alles terug op slot doen als de ziekenhuisopnames terug uit de hand lopen en er massaal véél doden zouden vallen ondanks dat iedereen gevaccineerd is? (Dit scenario is onwaarschijnlijk maar niet volledig onmogelijk door één of andere nieuwe variant of omdat de deltavariant zo snel verspreid dat we de mensen niet voldoende snel kunnen vaccineren) Ja, ja en nog eens ja.

Als degenen die momenteel aan het reizen, zuipen, dansen, muilen zijn het gaan verkakken voor degenen die hun reis al dan niet noodgedwongen gepland hebben nadat ze dubbel gevaccineerd zijn (hallo mede-losers), ga ik wel echt bijzonder kwaad zijn.

Mijn opgravingscampagne hangt ook alweer, voor de derde keer op rij (!), aan een zijden draadje. En voor wie of voor wat? Godverdomme zeg.
Ik vrees dat je dan nu al bijzonder kwaad mag zijn want bovenstaande is toch gewoon effectief aan de gang?

Het probleem is dat aan dit tempo ze binnen enkele weken aan x 300 zitten kwa aantal besmetting. Moest het dan niet zijn wat je (en zowat iedereen) denk met de ziekenhuisopnames dan hebben ze daar een heel groot probleem.
Het aantal besmetting mag voor mijn part verhonderdvoudigen. Dat maakt (mits mensen voldoende gevaccineerd zijn) géén moer uit. Het zijn inderdaad de ziekenhuisopnames en overlijdens die echt van tel zijn.

Zelf heb ik trouwens besloten grotendeels in mijn kot te blijven tem 21 juli. Dan is iedereen van mijn naaste vriendenkring en familie volledig gevaccineerd.

Laatst bewerkt:
Onze vaccinatiegraad zal ons serieus helpen om de 4de golf de kop in te drukken.
Echter zal pas tegen eind juli 80% volledig gevaccineerd zijn dus dan nog 2 weken erbij zitten we rond midden augustus.

Nu ik zie het wel redelijk positief in dat we dit geen grote golf met zware gevolgen ga worden.
Net naar 2 verschillende winkels geweest waaronder Ikea en je merkt dat het nog in de mensen zit om afstand te houden en mondmasker direct aan te doen. Ook zag ik veel de ontsmetting gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan