Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wel langdurige vermoeid is al redelijk zwaar en zeldzamer. Van de mensen in mijn persoonlijke omgeving die corona met symptomen hebben gehad, is dat beperkt gebleven tot wat verkoudheid-achtige symptomen en bij sommige tijdelijk (als in een maand) verlies van geur.
Ik zeg niet dat dat niet vervelend is. Of geen ingrijpend symptoom zou zijn. Maar als ze het hebben over zware symptomen en ziekenhuisopname, dan hoort vermoeidheid daar niet bij.

Onder ernstig verloop wordt verstaan:
- ademhalingsmoeilijkheden
- Hoge koorts
- bloedklonters
En vooral: longontsteking

Dat is het onderscheid dat wordt gemaakt. Als het gaat over het feit dat 96% van de ziekenhuisopnames tegengehouden wordt, gaat het om bovenstaande gevallen, niet de langere vermoeidheid.

Daarom, Oldskooler vroeg of de zware symptomen ook gedrukt worden, of even zwaar blijven (ze dalen sterk), maar noemde dan een paar van de minder zware symptomen. "Van de mensen in je buurt" zegt dan ook weinig, door alle mogelijke risicofactoren. Vermoeidheid valt onder de symptomen die "de meeste gevallen" van corona doormaken.

Wel langdurige vermoeid is al redelijk zwaar en zeldzamer.

Van de mensen in mijn persoonlijke omgeving die corona met symptomen hebben gehad (dat zijn er wel een aantal, ook ouderen van 50-60 jaar), is dat beperkt gebleven tot wat verkoudheid-achtige symptomen en bij sommige tijdelijk (als in een maand) verlies van geur.

Langdurige vermoeidheid is toch nog een stukje zwaarder (maar minder zwaar dan de zeldzamere ziekenhuis opname natuurlijk)
"Uw persoonlijke omgeving" is geen bewijs voor de hele bevolking, dat is maar anecdotisch bewijs.

Als we enkel al kijken naar long-covid, wat dus is dat het blijft hangen, dan kan ik evengoed afkomen met de 1/5e bij jonge sportieve mensen:

Bepaalde real-life studies hebben het over 1/3e na 42dagen:

Er zijn nog maar weinig concrete studies over long covid (toch over in welke mate het voorkomt), maar in het algemeen is het toch minder zeldzaam dan wat velen denken.

Idem voor dezelfde symptomen tijdens het actieve ziekteverloop dus.

Waarom kom je dan af met cijfers die enkel kijken naar de besmettingen tijdens uitbraken en dus in een periode zijn voor de algemene besmettingen bij de hele bevolking en in een periode waar de vaccinatietrein nog op gang moest komen?

Die periode zegt niets over de huidige situatie en is geen represantatief percentage over gevaccineerden.

Maarja, als je natuurlijk altijd maar deel van de situatie/data bekijkt, ga je uw gelijk in uw hoofd wel kunnen halen.
ik wilde gewoon mijn punt bewijzen, namelijk dat de ziekenhuisopnames vooral te wijten zijn aan het niet hebben van een (volledige) vaccinatie. Tenzij jij het tegendeel kan bewijzen en kan aantonen dat het vooral gevaccineerden zijn die in het ziekenhuis belanden nu?

ik wilde gewoon mijn punt bewijzen, namelijk dat de ziekenhuisopnames vooral te wijten zijn aan het niet hebben van een (volledige) vaccinatie. Tenzij jij het tegendeel kan bewijzen en kan aantonen dat het vooral gevaccineerden zijn die in het ziekenhuis belanden nu?
Maar je punt dat het "vooral" is, maakt niet zo heel veel uit. Natuurlijk zijn het vooral de niet-gevaccineerden die nu in het ziekenhuis belanden.

Maar de echte vraag is of als we allemaal gevaccineerd zijn (wat niet volgende week is, trouwens), het aantal mensen in het ziekenhuis sterk genoeg gezakt zal zijn om geen probleem meer te zijn. En dat is heel wat moeilijker te voorspellen, maar met jouw "vooral niet-gevaccineerden" lijk je wel te insinueren dat dat automatisch ook zo zal zijn.

"Uw persoonlijke omgeving" is geen bewijs voor de hele bevolking, dat is maar anecdotisch bewijs.

Als we enkel al kijken naar long-covid, wat dus is dat het blijft hangen, dan kan ik evengoed afkomen met de 1/5e bij jonge sportieve mensen:

Bepaalde real-life studies hebben het over 1/3e na 42dagen:

Er zijn nog maar weinig concrete studies over long covid (toch over in welke mate het voorkomt), maar in het algemeen is het toch minder zeldzaam dan wat velen denken.

Idem voor dezelfde symptomen tijdens het actieve ziekteverloop dus.

Het interessantste zou het percentage na 1,3,6 en 12 maanden zijn. Liefst nog per age groep & risico factor.

Soms word er toch niet duidelijk gesplitst op leeftijd & risico en geïmpliceerd in artikels dat bepaalde studieresultaten gelden voor gezonde 25-jarige, terwijl er bijvoorbeeld op -40j is gekeken zonder rekening te houden met risico factors (en dus dat voor een gezonde 25 jarige de risico's waarschijnlijk veel minder zijn). Of ze komen af met cherry picked anekdotes van gezonde 25 jarige die 'langdurig' last hebben (wat dan ook eerder doelt op maanden en niet voor jaren zoals soms geïmpliceerd)

Aangezien er niet echt zo'n targeted studies zijn kan dat mijn buikgevoel noch bevestigen/ontkrachten dat als gezonde 25-30 jarige ik een kleine kans loop dat ik van covid vrij ziek ben voor 1-2 weken, en een zeeer kleine kans dat ik nog effecten heb na 3 maand, laat staan na een jaar.

Het is dus ook iets dat ik niet echt uit de weg loop, zeker omdat letterlijk al mijn close familie al gevaccineerd is (door dokter te zijn, J&J via qvax of ouder te zijn), en mijn vrienden mijn leeftijd/risico hebben.

Laatst bewerkt:
Wie had nu gedacht dat de cijfers terug zouden stijgen? Daarvoor moet je een genie zijn!

Europees voetbal en iedereen terug massaal op vakantie terwijl de jongeren die op reis gaan helemaal nog niet gevaccineerd zijn of slechts gedeeltelijk.

Het interessantste zou het percentage na 1,3,6 en 12 maanden zijn. Liefst nog per age groep & risico factor.

Soms word er toch niet duidelijk gesplitst op leeftijd & risico en geïmpliceerd in artikels dat bepaalde studieresultaten gelden voor gezonde 25-jarige, terwijl er bijvoorbeeld op -40j is gekeken zonder rekening te houden met risico factors (en dus dat voor een gezonde 25 jarige de risico's waarschijnlijk veel minder zijn). Of ze komen af met cherry picked anekdotes van gezonde 25 jarige die 'langdurig' last hebben (wat dan ook eerder doelt op maanden en niet voor jaren zoals soms geïmpliceerd)

Aangezien er niet echt zo'n targeted studies zijn kan dat mijn buikgevoel noch bevestigen/ontkrachten dat als gezonde 25-30 jarige ik een kleine kans loop dat ik van covid vrij ziek ben voor 1-2 weken, en een zeeer kleine kans dat ik nog effecten heb na 3 maand, laat staan na een jaar.

Het is dus ook iets dat ik niet echt uit de weg loop, zeker omdat letterlijk al mijn close familie al gevaccineerd is (door dokter te zijn, qvax via J&J of ouder te zijn), en mijn vrienden mijn leeftijd/risico hebben.
Oké, maar Oldskooler stelde een algemene vraag, en jij antwoordde algemeen, terwijl je antwoord maar opging voor een heel specifiek deel.
Dit antwoord is heel wat minder algemeen, want je hebt het over een kerngezonde 25-30-jarige en vermoeidheid van een jaar. Allemaal bepalingen die er eerst niet in stonden.

Die cijfers zijn er trouwens ook gewoon, hè. Er staan er heel wat op Sciensano. En ja, als kerngezonde 25-jarige zul je waarschijnlijk weinig last hebben daarvan, maar dat is niet de meerderheid van de bevolking.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/09/coronablog-9-juli-2021/
Wie had nu gedacht dat de cijfers terug zouden stijgen? Daarvoor moet je een genie zijn!

Europees voetbal en iedereen terug massaal op vakantie terwijl de jongeren die op reis gaan helemaal nog niet gevaccineerd zijn of slechts gedeeltelijk.

Niemand is daarover verbaasd, toch? Versoepelen = vrede hebben met de stijging in cijfers die dat met zich meebrengt. Altijd.

Oké, maar Oldskooler stelde een algemene vraag, en jij antwoordde algemeen, terwijl je antwoord maar opging voor een heel specifiek deel.
Dit antwoord is heel wat minder algemeen, want je hebt het over een kerngezonde 25-30-jarige en vermoeidheid van een jaar. Allemaal bepalingen die er eerst niet in stonden.

Die cijfers zijn er trouwens ook gewoon, hè. Er staan er heel wat op Sciensano. En ja, als kerngezonde 25-jarige zul je waarschijnlijk weinig last hebben daarvan, maar dat is niet de meerderheid van de bevolking.

Niemand is daarover verbaasd, toch? Versoepelen = vrede hebben met de stijging in cijfers die dat met zich meebrengt. Altijd.

Oke, misschien antwoordde ik op de verkeerde post met de verkeerde context :).
Maar tof dat je het eens bent met mijn buikgevoel, dat is toch iets wat online (zowel nieuws als fora) nog vaak betwist word.

Staan die cijfers op scienscano ? Kwa doden & ziekenhuis opnames staat het per leeftijd (en die zijn zeer laag zelfs al word er geen rekening gehouden met risico patienten), maar vaak is er nog de ondertoon op veel plaatsen (zoals in dat artikel eerder) dat er nog andere zware effecten zijn die wel 'vaak' gebeuren. En daar heb ik nog geen super targeted studies over gezien.

Maar je punt dat het "vooral" is, maakt niet zo heel veel uit. Natuurlijk zijn het vooral de niet-gevaccineerden die nu in het ziekenhuis belanden.

Maar de echte vraag is of als we allemaal gevaccineerd zijn (wat niet volgende week is, trouwens), het aantal mensen in het ziekenhuis sterk genoeg gezakt zal zijn om geen probleem meer te zijn. En dat is heel wat moeilijker te voorspellen, maar met jouw "vooral niet-gevaccineerden" lijk je wel te insinueren dat dat automatisch ook zo zal zijn.
Ik geloof daar inderdaad in ja. Vaccins die 85-100% bescherming bieden tot hospitalisatie gaan geen ziekenhuisgolven meer teweeg brengen.
Dat zijn de cijfers en de data voorlopig en ik kies om me daarop te baseren ipv een opbod aan paniek.

Op de radio deze ochtend had ik de indruk dat de Hunnen op komst waren. Pure stemmingmakerij en angstzaaierij met als enige doel om terug restricties op te gaan leggen aan de bevolking. De maatregelen zijn goed zoals ze zijn (sluitingsuur nog op de schop misschien), maar vanaf augustus zijn we met z'n allen volledig gevaccineerd, dan mag er geen issue of angst meer zijn.

Ik geloof daar inderdaad in ja. Vaccins die 85-100% bescherming bieden tot hospitalisatie gaan geen ziekenhuisgolven meer teweeg brengen.
Dat zijn de cijfers en de data voorlopig en ik kies om me daarop te baseren ipv een opbod aan paniek.

Op de radio deze ochtend had ik de indruk dat de Hunnen op komst waren. Pure stemmingmakerij en angstzaaierij met als enige doel om terug restricties op te gaan leggen aan de bevolking. De maatregelen zijn goed zoals ze zijn (sluitingsuur nog op de schop misschien), maar vanaf augustus zijn we met z'n allen volledig gevaccineerd, dan mag er geen issue of angst meer zijn.
Dat zijn de cijfers en data voorlopig inderdaad. En daar ben ik het ook helemaal eens mee. Alleen: Een heel groot stuk van wat de experts doen, is niet kijken naar de cijfers en data op dit moment, maar naar het verloop, de progressie. En naar de cijfers in andere landen die op andere punten staan in dat verloop. En op basis van die twee, en van voorspellingen op basis van testresultaten van de vaccins en kennis over virussen, een voorspelling maken over cijfers die nu nog niet bestaan. Lijkt me wel beter om ook preventief te werken dan alleen maar reactief. En die modellen geven aan dat er wel nog wat zit aan te komen. Dat is daarom geen opbod aan paniek, omdat jij het toevallig nog niet ziet in de huidige cijfers.

En "terug restricties" kan van alle betekenen. Ook: geen massa-evenement in een slechtverluchte ruimte waar iedereen koorts heeft.

Allez kom, wie gaat als eerste dit uit context trekken?

De deur staat wagenwijd open om het woord kamp te misbruiken om er uw eigen gedacht aan te geven (ook al wordt dat totaal niet bedoelt)!
En ik vermoed dat ze het bij VRT ook weten, want ze beginnen het artikel door de zuip-reizen te benoemen als "jongerenkampen" :D

Ik zie weinig vrede in de media.
Nu ook Geert Molenberghs zich nog eens laat horen, zie ik het al helemaal somber in.

Ik zie weinig vrede in de media.
Nu ook Geert Molenberghs zich nog eens laat horen, zie ik het al helemaal somber in.
Die man zei vanochtend op de radio dat ondanks vaccinatie we nog maatregelen zullen moeten opleggen, gezien de vaccins niet volledig beschermen. Hoe iemand zoals hem zulke uitspraken mag doen op nationale radio gaat mijn petje te boven, wat een achterlijke klojo is die vent.

Dat eerste is ook zo, daar geloof ik zelf ook heel hard in. Het probleem is echter dat we daar nu nog niet zitten.
Daarnaast is ook de vraag waar de 'grens' ligt, in september zullen er nog weinigen niet gevaccineerd zijn, de eerste week van augustus zitten er nog wat risico-patiënten tussen die (met AZ) nog niet volledig gevaccineerd zijn. Daarnaast ook niet vergeten dat na de tweede prik ook nog een paar weken nodig zijn voor een optimale bescherming.

De vraag kan inderdaad gesteld worden "als we er bijna zijn, welke maatregelen zijn dan nog uberhaupt nodig?", maar dat is een vraag die moeilijk te beantwoorden valt.

Die man zei vanochtend op de radio dat ondanks vaccinatie we nog maatregelen zullen moeten opleggen, gezien de vaccins niet volledig beschermen. Hoe iemand zoals hem zulke uitspraken mag doen op nationale radio gaat mijn petje te boven, wat een achterlijke klojo is die vent.
Kon geen job krijgen in de prive en is dan maar gaan doctoreren aan een inferieure universiteit zoals de uHasselt. Dat men dergelijke figuren zo een klankbord geeft is inderdaad heel jammerlijk.

Wat letten op taalgebruik is ook wel gepast.

Het is immers niet onlogisch dat als er een bepaald gebied een andere, onbekende variant, zou zitten met een hoog aantal besmettingen, dat we dan maatregelen nemen om deze niet in te voeren tot we hier meer van kennen. We moeten ook niet overmoedig worden.

Ja, de kans is klein dat er nog veel impact zal zijn vanaf volledig vaccinatie, maar het zou, naar mijn mening, pas achterlijk zijn om dan totaal op niets meer te letten. En dat wil dat dan niet zeggen, mondmaskers ophouden, nachtclubs gesloten houden, ... Maar dat wilt dan wel zeggen, voorzichtigheid naar gebieden waar men nog niet zo ver staat qua vaccinaties. Er is meer dan zwart-wit.

Het is immers niet onlogisch dat als er een bepaald gebied een andere, onbekende variant, zou zitten met een hoog aantal besmettingen, dat we dan maatregelen nemen om deze niet in te voeren tot we hier meer van kennen. We moeten ook niet overmoedig worden.

Ja, de kans is klein dat er nog veel impact zal zijn vanaf volledig vaccinatie, maar het zou, naar mijn mening, pas achterlijk zijn om dan totaal op niets meer te letten. En dat wil dat dan niet zeggen, mondmaskers ophouden, nachtclubs gesloten houden, ... Maar dat wilt dan wel zeggen, voorzichtigheid naar gebieden waar men nog niet zo ver staat qua vaccinaties. Er is meer dan zwart-wit.
De realiteit is spijtig genoeg dat het, gezien zijn discours uit het verleden, volgens mij vrij duidelijk is dat Molenberghs het eerder heeft over dat eerste en niet (alleen) over dat laatste.

Ben jij een mod ofzo? Ik vind uw manier van anderen terechtwijzen nogal hautain overkomen. Indien ik een publiek figuur een idioot vind zal ik dat ook zonder twijfel zeggen. Als het woord idioot niet mag, kan de moderatie mijn post altijd editeren. Een bekende wetenschapper die op nationale radio de vaccinbereidheid ondermijnt is een idioot.

En ja alles kan, we kunnen morgen ook een vulkaanuitbarsting op Yellowstone hebben die de hele aarde verwoest, allemaal best ondergronds gaan leven dan, want je weet nooit?

Nee, sorry, van een wetenschapper verwacht ik dat hij zijn uitspraken en suggesties onderbouwt met bewijs en data. Heeft hij misschien bewijs dat de huidige vaccins niet zullen werken tegen mutaties? Voorlopig is dit niet het geval en horen we vanuit de wetenschappelijke wereld net het omgekeerde. Deze vaccins zijn een klein mirakel, eentje waar Molenberghs zijn bek over moet houden tenzij hij betere data of inzichten heeft dan de hele wereld.

Voorzichtigheid, voorzichtigheid, kan het woord niet meer horen. Wie voorzichtig wil leven kan daar een individuele keuze van maken, moet ge de samenleving niet mee lastigvallen.

Ben jij een mod ofzo? Ik vind uw manier van anderen terechtwijzen nogal hautain overkomen. Indien ik een publiek figuur een idioot vind zal ik dat ook zonder twijfel zeggen. Als het woord idioot niet mag, kan de moderatie mijn post altijd editeren. Een bekende wetenschapper die op nationale radio de vaccinbereidheid ondermijnt is een idioot.

En ja alles kan, we kunnen morgen ook een vulkaanuitbarsting op Yellowstone hebben die de hele aarde verwoest, allemaal best ondergronds gaan leven dan, want je weet nooit?

Nee, sorry, van een wetenschapper verwacht ik dat hij zijn uitspraken en suggesties onderbouwt met bewijs en data. Heeft hij misschien bewijs dat de huidige vaccins niet zullen werken tegen mutaties? Voorlopig is dit niet het geval en horen we vanuit de wetenschappelijke wereld net het omgekeerde. Deze vaccins zijn een klein mirakel, eentje waar Molenberghs zijn bek over moet houden tenzij hij betere data of inzichten heeft dan de hele wereld.

Voorzichtigheid, voorzichtigheid, kan het woord niet meer horen. Wie voorzichtig wil leven kan daar een individuele keuze van maken, moet ge de samenleving niet mee lastigvallen.
Heb je dan een mod nodig om wat beleefdheid te tonen? Een gesprekspartner mag dat niet vragen? Ik vind het fijner om wat minder in zwart-wit en denigrerende termen te discussiëren. Ik vind het heel hautain overkomen om alles wat niet in jouw frame past als idioot, achterlijk, ... te bestempelen, terwijl er duidelijk heel wat meer nuance achter kan zitten, zoals ik aanbreng in mijn post.

Om dan weeral dingen in het belachelijke te gaan trekken, daar zie ik het nut ook niet van in. En weeral zoals hier al zo vaak aangehaald, wie zegt dat die uitspraken niet onderbouwd zijn? Dat maak jij er weer van, weeral zwart-wit, weeral onzin. De uitspraak "vaccins beschermen niet volledig", is ook gewoon volledig de waarheid. Er is geen 100% bescherming. Dus jij bent weeral degene die leugens/onzin/... verspreid/verkondigd. Dus ja, daar ga ik tegenin.

Het sentiment, daar kan ik zeker mee akkoord gaan, zoals ik hierboven ook al zeg. Ik stel me ook vragen bij de mate van voorzichtigheid die nodig is. Maar dan wel aan de hand van feiten, niet aan de hand van sprookjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan