Enira
Well-known member
Dit is feitelijk voor mij ook op dit moment de correcte benadering. Ik volg je 100% hierin.Ik breek persoonlijk eigenlijk meer de 'randomstandigheden' af.
Die jongeren zijn ginder inderdaad ook maar jongeren. Als men hier in België beslist om braafjes alles toe te doen en andere landen vegen hier ronduit hun voeten aan voor economisch eigenbelang, dat is pure 'randomstandigheden", er mag hier zeker internationaal op gereageerd worden.Die jongeren ginds zijn inderdaad 'maar' dat: jongeren. Ik bedoel dat niet beledigend, maar we zijn allemaal die leeftijd geweest en dan zit diep nadenken over bepaalde zaken er nu eenmaal niet bij als je op een festival of een feestbestemming zit. Je zet de kat ook wel bij de melk natuurlijk. Ik begrijp eigenlijk goed genoeg dat die daar massaal over de schreef zijn gegaan.
Wat ik niet begrijp is dat dat zo is kunnen gebeuren. Zo'n reis heeft toch begeleiders ter plekke? Waarom grijpen die niet eerder in als ze zien dat de regels zo massaal gebroken worden, of dat bepaalde bars geen maatregelen hebben? Waarom zijn zo'n reizen toegelaten op dit moment? Waarom moeten zij niet gewoon ginder blijven of hier op hotel (niet in 'kampen') hun quarantaine uitzitten?
Dat zijn allemaal vragen die ik persoonlijk belangrijker vind dan 'waarom hebben die jongeren zich misdragen?' Die jongeren hebben zich misdragen en hebben hun gat verbrand, dus moeten ze maar op de blaren zitten (en dan bedoel ik gewoon quarantaine, geen boetes of al van dat), maar wie dat niet had zien aankomen is toch ook echt naïef.
Dit vraag ik mij dus ook af, waarom mocht dit uberhaupt? Ik kan begrijpen dat reizen een nood is en een ontlading. En dat men dat niet kan tegenhouden. En in sé is er niks mis met jongeren travel: bivakken in het buitenland, kajak tochtjes, etc... Maar massa drank orgies organiseren toont vooral van weinig respect en schijt aan alle regels. Het was alom geweten dat deze populatie nog niet gevaccineerd was, het aanbod van verlof had dit moeten reflecteren.
En shit happens: maar kuist uwe kak zelf op denk ik dan. Er zijn oplossingen zoals ginder in quarantaine blijven, etc... en dat noemt volwassen zijn en verantwoordelijk nemen voor je eigen beslissingen. Ik zag mij de beelden van een tijdje geleden enkele jongeren (niet deze van BE) die aan het kerften waren dat ze ocharme ochot "gegijzeld" werden (verplicht quarantaine voor ze naar huis mochten). Neen, dat is verantwoordelijkheid leren nemen, menig volwassen mens heeft zijn eigen kots opgekuist als tiener. Als je besmet raakt ginder moet je niet staan zeuren dat men je ginder of thuis in quarantaine wil houden voor het algemeen belang. De gemiddelde werkmens die reist moet ook in quarantaine en zelfs soms voor onnozelste zaken en ondergaat dit ook.
Aan het einde van de rit kan je blijven kwaad zijn op die jongeren maar wat win je er bij? Niets, nada, en zij hebben relatief gezien ook de minste impact van het virus toch quasi de grootste impact op sociaal gebied.
Het mag ook wel ergens stoppen met, na anderhalf jaar, bljiven kortzichtig kwaad te worden op de besmette en langer dan je neus kijken en effectief de verantwoordelijkheid leggen daar waar ze ligt; bij de reisorganisatie, het gastland, de discotheken, de locale diensten. Allemaal quasi professionele organisaties die verondersteld worden om de regels te kennen en zich verantwoordelijk te gedragen, iets wat we in sé moeilijk kunnen afdwingen van de nu besmette personen. Want anders blijven we in het straatje zitten van "de MP3 downloader boetes aan te smeren en de uploader maar vrij laten rondlopen". Ik ben professioneel ook nog altijd verantwoordelijk voor grove nalatigheid en fouten die hieruit voortvloeien.
Laatst bewerkt: