Mocht ik politieker zijn zou ik kapsalons open laten, maar kinderen tussen 10 & 12 een mondmasker verplichten etc. Dan geef je aan dat de bevolking het "verdient" omdat de cijfers ok zijn, maar dat je wel extra je voorzorgen neemt voor een uitbraak van de Britse variant.
Maar er zijn héél wat mogelijkheden om zowel te versoepelen als te verstrengen:
- versoepelingen met relatief) weinig impact op de cijfers imho: winkelen met 2 terug toelaten, sport buiten volledig toelaten, buiten samenscholingen tot 15 man toelaten, ...
- "verstrengingen" met relatief weinig extra last: gemeenten sneltests kunnen verplichten bij toegang tot bvb winkelzones, mondmaskers algemeen verplichten binnen bebouwde kom, sport voor kinderen enkele weken verbieden, ...
Njah, dat vind ik een moeilijke. Enerzijds ga je inderdaad iets moeten doen om de bevolking gemotiveerd te houden, maar dan houd je het best rechtlijnig. Die kappers weer open tot daar aan toe, maar bv enerzijds buitensporten toelaten en kinderen het sporten verbieden vind ik wat dubbel. Ik snap je redenering erachter, maar dan ga je gemengde signalen uitsturen. Idem met het buiten samenscholen enerzijds, en dan hameren op het feit dat met u collega samen lunchen in dezelfde refter helemaal niet aan te raden is, etc.
Die mondmaskers binnen de bebouwde kom vind ik zelf al helemaal van de pot gerukt, omdat je dan ook weer die discussie gaat krijgen van mensen die gaan lopen/fietsen in de stad en (terecht) mottig komen omdat ze het met een mondmasker moeten doen.
Nu soit, een ideaal systeem bestaat er niet natuurlijk
Ik heb het hier ook eerder aangegeven, maar ik hoop ook dat ze heel dat systeem van die drempelwaarden eens goed onder de loep nemen, en dan met name de positiviteitsratio en de drempelwaarde van de besmettingen. Die 2 cijfers staan haaks op mekaar om naar beneden te krijgen. In een ideale wereld dalen ze rechtevenredig, maar je gaat veel eerder onder de positiviteitsratio zitten dan de besmettingen, of omgekeerd.
Simpel gezegd, met 60.000 tests zoals we die laatst haalden zit je nog steeds aan 1800 besmettingen met een positiviteitsratio van 3% (ene drempelwaarde)
Ofwel doe je 10.000 tests, zitten er 799 positieve tussen, dus joepie, drempelwaarde bereikt, maar wel 8% positief. Dat is iets wat me wel stoort. Het is nu nog absoluut niet aan de orde, maar we zitten er ook niet heel erg ver meer van.