Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sommige mensen klagen natuurlijk graag. Statische afbeeldingen zijn voor 99% van de mensen voldoende + zijn dan nog eens compatibel met veel meer devices. Hell, ik durf zelfs verder gaan: statische afbeeldingen zijn voor de gewone mensen zelfs veel toegankelijker dan dynamische dashboards of raw data. Als je mensen wilt informeren, is dat nog steeds het belangrijkste.

En laten we ook niet vergeten dat het maanden geduurd heeft eer sciensano ook raw data en interactieve dashboard beschikbaar maakte. Ervoor was het ook enkel statische afbeeldingen in hun dagelijkse PDF.

Er is niks: mensen klagen dat er niks is.
Er is iets: mensen klagen dat het niet goed genoeg is, terwijl het mogelijks een bewuste keuze is om meer mensen mee te bereiken.
Beide zijn compatibel op allerlei devices. Tenzij ge bedoelt dat afbeeldingen aanpasbaar zijn aan verschillende resoluties dan is dat ook niet waar.
'k Weet niet of ge het al getest hebt, maar op mijn One Plus 5t moet ge al scrollen want ipv dat ze afbeeldingen responsive onder elkaar zetten, wordt het verkleind en naast elkaar gezet met horizontale scrollbar.

Een simpele diagram in html/svg kon responsive zijn. Dan hoefde ze gewoon de cijfers in database te gooien en werd het direct aangepast. Nu moet ge al zorgen dat marieke van de receptie niet te lui is om een screenshot te nemen en op de website te zetten.

Laatst bewerkt:
In Brussel komen ze wel op straat om onze vrijheden te bewaken, daar hebben ze tenminste nog ballen aan hun lijf nondedomme.
Zelfs Filip ging bijna gaan riotten om onze vrijheid te beschermen maar Mathilde heeft hem nog kunnen tegenhouden. Tenminste nog een echte leider :unsure:

Wat mij nog het meeste schrik aan jaagt, is hoe makkelijk mensen zich lijken neer te leggen bij die maatregelen.

Dat voorspelt niet veel goeds voor onze toekomst in het "vrije" Europa.
Die bedenking heb ik mij ook al vaak gemaakt. Sommige maatregelen zijn compleet van de pot gerukt, sommige maken het voor mensen onleefbaar (denk maar aan bepaalde zelfstandigen die al maanden zonder loon verdermoeten, grootouders die hun pasgeboren kleinkind niet kunnen zien) en toch gaat alles zijn gangetje.

Ik heb vorige week met mijn hondje aan zee op een appartementje doorgebracht. Ik vond die nachtklok zo al vreselijk voor dat beestje. Je neemt s'avonds op tijd zijn eten en drinken weg zodat hij zeker 's nachts niet moet gaan (hier thuis is het maar eens de achterdeur van de tuin te openen en hem binnen te roepen). Laat staan dat je een avondklok vanaf 18u hebt :/. Ik hoop dat ze toch paar verzachtende omstandigheden inzetten, ik dacht dat bijvoorbeeld in Wuhan en Spanje het wel toegelaten was uw hond kort uit te laten.

Die bedenking heb ik mij ook al vaak gemaakt. Sommige maatregelen zijn compleet van de pot gerukt, sommige maken het voor mensen onleefbaar (denk maar aan bepaalde zelfstandigen die al maanden zonder loon verdermoeten, grootouders die hun pasgeboren kleinkind niet kunnen zien) en toch gaat alles zijn gangetje.

Ik heb vorige week met mijn hondje aan zee op een appartementje doorgebracht. Ik vond die nachtklok zo al vreselijk voor dat beestje. Je neemt s'avonds op tijd zijn eten en drinken weg zodat hij zeker 's nachts niet moet gaan (hier thuis is het maar eens de achterdeur van de tuin te openen en hem binnen te roepen). Laat staan dat je een avondklok vanaf 18u hebt :/. Ik hoop dat ze toch paar verzachtende omstandigheden inzetten, ik dacht dat bijvoorbeeld in Wuhan en Spanje het wel toegelaten was uw hond kort uit te laten.
Ik ga sowieso met de onze rond 22u een toertje doen en dan kan die voort. Moest dat 18u zijn was dat inderdaad niet mogelijk, tenzij ik altijd heel vroeg zou opstaan. Maar, allezja pragmatisch gezien, denk ik niet dat de politie daar zo moeilijk over zou doen, als het al niet gewoon toegelaten is.

Ik ga sowieso met de onze rond 22u een toertje doen en dan kan die voort. Moest dat 18u zijn was dat inderdaad niet mogelijk, tenzij ik altijd heel vroeg zou opstaan. Maar, allezja pragmatisch gezien, denk ik niet dat de politie daar zo moeilijk over zou doen, als het al niet gewoon toegelaten is.
Als hij s'avonds op een bot heeft liggen sabbelen durft hij wat meer drinken en wil hij 's nachts sowieso buiten. Dusja daar kreeg hij s'avonds geen botje...

Ik ga deze zaterdag wandelen in de Ardennen (we gaan met 4 personen zijn), is het een probleem om 1 wagen naar daar te reizen als we allemaal mondmaskers opzetten igv controle? Of toch best met 2 aparte wagens naar daar gaan?

Als ik de regels lees zie ik het onderstaande, dus het is ok veronderstel ik?

In de auto zitten?

Met je knuffelcontact
Of de mensen met wie je samenwoont
Moet je toch met iemand anders in de auto, bijv. in een taxi? Draag dan allebei een mondmasker en zet de ramen op een kier.

https://www.watwat.be/corona/met-hoeveel-mensen-mag-ik-afspreken

Allez hop, avondklok van 18u bevestigd in heel Frankrijk.

Hopen dat dat niet komt overwaaien, want dat vind ik toch ook heel drastisch. En ik vraag me toch ook af hoeveel effect zoiets heeft...

Allez hop, avondklok van 18u bevestigd in heel Frankrijk.

Hopen dat dat niet komt overwaaien, want dat vind ik toch ook heel drastisch. En ik vraag me toch ook af hoeveel effect zoiets heeft...
Waarom zou men dit nu doen. Cijfers zijn redelijk dus hoe in godsnaam zou men dit hier verkocht krijgen?

Zuid afrikaanse variant . Eerste dode al begin januari in Oostende. Lokale besmetting.

Braziliaanse variant. UK sluit alle vluchten vanuit Portugal en Brazilië ze zijn ongerust daar een bevolkingsgroep uit Manaus waar het virus 100% heeft rondgewaard, er terug besmettingen zijn door nieuwe variant. Heel onrustwekkend.

Duitsland overweegt verplicht fpp2 maskers overal plus mega Lockdown.

Nederland vreest explosie van besmettingen.

Het wordt eerst nog veel erger voor het beter wordt denk ik.

Iedereen mag schuld op van Ranst en de regering steken maar ik denk dat dit schieten op de boodschapper is.

Hopelijk komt de vaccinatie eerder op gang voor al die varianten hier uitbreken.

En laten we ook niet vergeten dat het maanden geduurd heeft eer sciensano ook raw data en interactieve dashboard beschikbaar maakte. Ervoor was het ook enkel statische afbeeldingen in hun dagelijkse PDF.
zelden dat ik je op foutjes betrap, maar vanaf eind maart waren er excel-rapporten beschikbaar hoor (ik dacht midden april, maar zie dat ze nu vanaf eind maart online staan)

Vreemd dat hier maar weinig staat over die Britse/Zuid-Afrikaanse variant en de invloed hierop over versoepelingen/verstrengingen volgende week.

Ik verwacht nu toch dat er geen noemenswaardige versoepelingen komen en vrees vooral voor een week afstandsonderwijs voor of na de krokusvakantie.

Vraag me ook af of de extra besmettelijkheid (30% tot 70% volgens Van Gucht) gelijk verspreid is over de leeftijden. Indien de extra besmettelijkheid vooral bij kinderen zit, heb je een groot probleem. Is dat gelijk verdeeld, dan kan je de scholen nog altijd open houden, maar kan je mss beter maatregelen zoals mondmaskers voor 10-12 jaar, gesplitste speeltijden, ... nemen. En dan weet je dat de besmettingen wel zullen stijgen, maar mss nog net op een aanvaardbaar niveau tot de lente komt en het effect van beter weer én de vaccinaties komen.

terwijl ik dit aan het schrijven was, is op Ter Zake Herman Goossens bezig dat er een gelijkaardige stijging is bij alle leeftijden, het is niet dat kinderen (in verhouding) méér besmettelijk zijn dan vroeger, wel dus "gewoon" 30%-70% (volgens hem max 50%) extra besmettelijk.

In het laatste geval is dan het openhouden van scholen wel te combineren met prioriteit van vaccinatie van leerkrachten (gewoon om voldoende leerkrachten voor de klas te kunnen houden).

Volgens De Tijd kunnen we aanscherpingen verwachten op het vlak van reizen. Verscheidene virologen willen de grenzen het liefst dicht maar dat is op dit moment geen haalbare kaart. Het liefst zou men ook geen uitzondering meer willen voor mensen die minder dan 48u in het buitenland geweest zijn.
De kans is echter groot dat extra verstrengingen rond opsporing van mutanten en grensbeleid en reizen worden aangekondigd. De experts zouden daar volgens onze info op aansturen, met steun van de ministers voor volksgezondheid. Mogelijk wordt nog strenger gecontroleerd wie ons land binnenkomt. Daarbij is de vraag of het nog veel langer toegelaten zal zijn zich te onttrekken aan de verplichte test en quarantaine voor inwoners van België die minder dan 48 uur in het buitenland zijn. Een aantal experts pleit zelfs onomwonden voor het volledig sluiten van de grens, maar daar is politiek bijzonder weinig animo voor.

We kunnen nog wat import vermijden met strengere regels maar feit is wel dat nu duidelijk is dat die mutaties al wekenlang duchtig aan het circuleren zijn in België.

Volgens De Tijd kunnen we aanscherpingen verwachten op het vlak van reizen. Verscheidene virologen willen de grenzen het liefst dicht maar dat is op dit moment geen haalbare kaart. Het liefst zou men ook geen uitzondering meer willen voor mensen die minder dan 48u in het buitenland geweest zijn.

We kunnen nog wat import vermijden met strengere regels maar feit is wel dat nu duidelijk is dat die mutaties al wekenlang duchtig aan het circuleren zijn in België.
Klopt, ik denk ook niet dat een viroloog gelooft in die varianten buiten houden want daarvoor hebt ge een teletijdmachine nodig. Dat wil niet zeggen dat reizen aan strenge voorwaarden onderwerpen (verplichte registratie, quarantaine en dubbele test) wel serieus kan helpen om de verspreiding ervan in te perken en te controleren. Uiteindelijk moet ge gewoon genoeg tijd kunnen kopen om zoveel mogelijk mensen in te enten.

Klopt, ik denk ook niet dat een viroloog gelooft in die varianten buiten houden want daarvoor hebt ge een teletijdmachine nodig. Dat wil niet zeggen dat reizen aan strenge voorwaarden onderwerpen (verplichte registratie, quarantaine en dubbele test) wel serieus kan helpen om de verspreiding ervan in te perken en te controleren. Uiteindelijk moet ge gewoon genoeg tijd kunnen kopen om zoveel mogelijk mensen in te enten.
Het is dat. Van zodra zo'n variant bekend wordt is het eigenlijk al te laat om die buiten te houden. Als ik het goed voor heb is de Britse variant voor het eerst gevonden in stalen van september en is die in België in een staal van november gevonden. Zuid-Afrikaanse variant is zelfde verhaal, is hier al minstens sinds begin december onopgemerkt aan het circuleren.

Laatst bewerkt:
zelden dat ik je op foutjes betrap, maar vanaf eind maart waren er excel-rapporten beschikbaar hoor (ik dacht midden april, maar zie dat ze nu vanaf eind maart online staan)
Je hebt gelijk, ik dacht dat de dynamische dashboards er pas later waren, maar die zijn op 1 april gepubliceerd. Wel niet in de vorm die we nu kennen en heel buggy; maar ze waren er inderdaad al.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan