Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
In de pers spreken ze er al van dat er nieuwe plannen zijn om niet-essentiele winkels te sluiten, deze regering is toch helemaal op hun kop gevallen.
Als ze niets op voorhand plannen zijn het kiekens zonder kop die maar wa doen,

Nu maken ze plannen van wat er moet gebeuren als de cijfers de verkeerde kant op gaan en is het weer niet goed.

ivm met het sluiten van de winkels, lijkt me als er nu al verschillende landen dit doen om het virus in te dijken, dat er toch een beetje over nagedacht is door verschillende mensen die meer ervaring en vooral kennis hebben dan de gemiddelde beyondgaming gebruiker.

In de pers spreken ze er al van dat er nieuwe plannen zijn om niet-essentiele winkels te sluiten, deze regering is toch helemaal op hun kop gevallen.
Indeed, echt onbegrijpelijk. Ze zouden beter wat minder talmen met de inentingen en daar wat vaart achter zetten, veel effectiever dan de zoveelste vrijheidsbeperking.

Hoe kan je dat zeggen als je ziet wat er in het buitenland gebeurt?

Preventieve maatregelen werken beter dan reactieve maatregelen.
Dat vind ik ook. De experten zullen wel beter weten waar we effectief voor staan. Vorig jaar hebben we veel te laat gereageerd op toestanden die veel verder van ons bed gebeurden.

Ik had sowieso al in mijn achterhoofd dat eind januari de winkels opnieuw zouden moeten sluiten als je ziet wat er in UK momenteel gebeurt.

Wel, dringend tijd om dit weekend dan nog eens naar de IKEA en de Action te gaan.

Oh well, the darkest hour is just before the dawn...

Hewel ik ben deze week efkes in de Ikea geweest voor iets te halen. Als er nu één keten is die hun shit voor mekaar heeft is het wel Ikea hoor. Hoe dat daar allemaal netjes geregeld is... Je neemt meer risico door naar de Delhaize te gaan denk ik.

Je mag alleen binnen, 1 bandje per auto. Max 30 minuten, duidelijke pijlen en brede gangpaden, volk aan de kassa's wordt gelijkmatig verdeeld, .... Was daar echt aangenaam verrast. En dat komt van iemand die naar de Ikea gaan verafschuwd.

Wat verwacht je nu van mensen die enkel egoïstisch naar hun eigen "vrijheidsbeperkingen" kijken? Enige reden dat ze naar het buitenland kijken is/was om met de vinger te wijzen hoeveel beter het elders gaat...

Hoe zou het nu met Zweden zitten, waar volgens die mensen de groepsimmuniteit zou werken tijdens de eerste golf? Ohja, nog steeds zwaar in hun 2e golf met recordaantallen van dagelijkse doden en nog steeds onduidelijke/incomplete berichtgevingen...

Ohja, en voor mensen terug gaan roepen van ze doen het nog steeds beter dan hier, vergelijk dan ook appels met appels; uit hetzelfde artikel:
The death rate per capita in Sweden, which avoided harsh lockdowns, is several times higher than that of its Nordic neighbours but lower than several European countries that opted for lockdowns.

Dat is toch niet abnormaal? Die plannen moeten gemaakt worden op het moment dat ze nog niet nodig zijn, anders ben je te laat. Dat wil nog niet zeggen dat ze die ook effectief nu gaan inzetten.

Ik ben oprecht benieuwd naar het overlegcomité van volgende week. Het zal (denk ik) de eerste keer zijn dat de regering zo stevig gevangen gaat zitten tussen de mening van de experts enerzijds (grenzen toe, plezierreizen verbieden, vanaf het moment dat je de grens toch oversteekt in quarantaine), en de roep om versoepelingen/perspectief (contactberoepen!) anderzijds.
Met die nieuwe variant zitten ze sowieso gewrongen tussen het preventief optreden en het helen als het te laat is.

Ik ben oprecht benieuwd naar het overlegcomité van volgende week. Het zal (denk ik) de eerste keer zijn dat de regering zo stevig gevangen gaat zitten tussen de mening van de experts enerzijds (grenzen toe, plezierreizen verbieden, vanaf het moment dat je de grens toch oversteekt in quarantaine), en de roep om versoepelingen/perspectief (contactberoepen!) anderzijds.
Met die nieuwe variant zitten ze sowieso gewrongen tussen het preventief optreden en het helen als het te laat is.

Inderdaad. Tenzij er met die nieuwe variant ineens veel uitbraken zijn en de pers daarop focust. Dan hebben ze slagkracht om 't zeker voor 't onzekere te nemen.

Kweet dat bijna heel mijn sector (niet-medisch contactberoep) zit te roepen voor versoepelingen, maar ik wil gewoon toe blijven tot het echt veilig is, om dan te heropenen en nooit meer te moeten sluiten vanwege een zoveelste golf.

Ik hoop ook dat ze nu vrijdag hun ballen blijven vasthouden en niet beginnen te plooien 'omdat het volk dat wilt'.

Kweet dat bijna heel mijn sector (niet-medisch contactberoep) zit te roepen voor versoepelingen, maar ik wil gewoon toe blijven tot het echt veilig is, om dan te heropenen en nooit meer te moeten sluiten vanwege een zoveelste golf.

Ik hoop ook dat ze nu vrijdag hun ballen blijven vasthouden en niet beginnen te plooien 'omdat het volk dat wilt'.
Krijg echt het schijt van al die "oproepen tot opstand" tegen de coronamaatregelen.

Er komen in totaal 94 vaccinatiecentra in Vlaanderen, minder dan het "maximum" van 120 locaties:

Opvallend is wel dat grote steden zoals Gent en Antwerpen iedereen laten toekomen in resp. Flanders Expo en Spoor Oost terwijl kleinere eerstelijnszones soms 2 locaties aanbieden. Qua drukte kan dat zeker tellen maar normaal zullen er ook meer "vaccinatielijnen" zijn. Bij enkele zones is de bereikbaarheid wel erg ver (tot ruim een half uur met de auto). Logistieke experts hadden wel gerekend op 40 locaties dus het zijn er 2x zoveel geworden.

Heb je dan zoveel reserves?

Ik snap wel dat er mensen roepen om versoepeling. Een kapster in loondienst moet nu rondkomen met een krats..

Same.

+ veel mensen hebben volgens mij niet door dat de prostituées ook onder de niet-medische contactberoepen vallen 😂

Mocht ik politieker zijn zou ik kapsalons open laten, maar kinderen tussen 10 & 12 een mondmasker verplichten etc. Dan geef je aan dat de bevolking het "verdient" omdat de cijfers ok zijn, maar dat je wel extra je voorzorgen neemt voor een uitbraak van de Britse variant.

Maar er zijn héél wat mogelijkheden om zowel te versoepelen als te verstrengen:

- versoepelingen met relatief) weinig impact op de cijfers imho: winkelen met 2 terug toelaten, sport buiten volledig toelaten, buiten samenscholingen tot 15 man toelaten, ...
- "verstrengingen" met relatief weinig extra last: gemeenten sneltests kunnen verplichten bij toegang tot bvb winkelzones, mondmaskers algemeen verplichten binnen bebouwde kom, sport voor kinderen enkele weken verbieden, ...

Mocht ik politieker zijn zou ik kapsalons open laten, maar kinderen tussen 10 & 12 een mondmasker verplichten etc. Dan geef je aan dat de bevolking het "verdient" omdat de cijfers ok zijn, maar dat je wel extra je voorzorgen neemt voor een uitbraak van de Britse variant.

Maar er zijn héél wat mogelijkheden om zowel te versoepelen als te verstrengen:

- versoepelingen met relatief) weinig impact op de cijfers imho: winkelen met 2 terug toelaten, sport buiten volledig toelaten, buiten samenscholingen tot 15 man toelaten, ...
- "verstrengingen" met relatief weinig extra last: gemeenten sneltests kunnen verplichten bij toegang tot bvb winkelzones, mondmaskers algemeen verplichten binnen bebouwde kom, sport voor kinderen enkele weken verbieden, ...
Njah, dat vind ik een moeilijke. Enerzijds ga je inderdaad iets moeten doen om de bevolking gemotiveerd te houden, maar dan houd je het best rechtlijnig. Die kappers weer open tot daar aan toe, maar bv enerzijds buitensporten toelaten en kinderen het sporten verbieden vind ik wat dubbel. Ik snap je redenering erachter, maar dan ga je gemengde signalen uitsturen. Idem met het buiten samenscholen enerzijds, en dan hameren op het feit dat met u collega samen lunchen in dezelfde refter helemaal niet aan te raden is, etc.
Die mondmaskers binnen de bebouwde kom vind ik zelf al helemaal van de pot gerukt, omdat je dan ook weer die discussie gaat krijgen van mensen die gaan lopen/fietsen in de stad en (terecht) mottig komen omdat ze het met een mondmasker moeten doen.
Nu soit, een ideaal systeem bestaat er niet natuurlijk :)

Ik heb het hier ook eerder aangegeven, maar ik hoop ook dat ze heel dat systeem van die drempelwaarden eens goed onder de loep nemen, en dan met name de positiviteitsratio en de drempelwaarde van de besmettingen. Die 2 cijfers staan haaks op mekaar om naar beneden te krijgen. In een ideale wereld dalen ze rechtevenredig, maar je gaat veel eerder onder de positiviteitsratio zitten dan de besmettingen, of omgekeerd.
Simpel gezegd, met 60.000 tests zoals we die laatst haalden zit je nog steeds aan 1800 besmettingen met een positiviteitsratio van 3% (ene drempelwaarde)
Ofwel doe je 10.000 tests, zitten er 799 positieve tussen, dus joepie, drempelwaarde bereikt, maar wel 8% positief. Dat is iets wat me wel stoort. Het is nu nog absoluut niet aan de orde, maar we zitten er ook niet heel erg ver meer van.

Op welke manier stoort je dat? Ik vind het juist enorm logisch dat men op deze manier het probleem van veranderende cijfers door meer/minder testen grotendeels kan uiteffenen.

Op welke manier stoort je dat? Ik vind het juist enorm logisch dat men op deze manier het probleem van veranderende cijfers door meer/minder testen grotendeels kan uiteffenen.
Omdat het in essentie nog altijd de bedoeling is van zoveel mogelijk te testen en omdat ge bij meer tests logischerwijs ook meer besmettingen zult vinden, terwijl dat niet noodzakelijk betekent dat de situatie erger is/wordt. Een absoluut aantal besmettingen is gewoon een hele onlogische drempel om te leggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan