Die vraag voor een combinatiestrategie heb ik doorgaans gehoord van oudere mensen die het niet kunnen verkroppen dat ze een Astrazeneca vaccin gekregen hebben en meegaan in de angstpsychose gecreëerd voor dat vaccin in de media. Had je die mensen laten kiezen, die hadden al eerder voor zichzelf een Pfizer opgeëist en de generaties na hen nog langer laten wachten. Zie o.a. de treurige vraaggesprekken in De Zevende Dag.
Feiten:
- Ze kwamen al eerst in de vaccinatievolgorde, toen er nog geen enkele garantie was dat Pfizer zo betrouwbaar grote volumes zou kunnen leveren. Hun 2e vaccinprik die overigens ook een grote bescherming garandeert was daarmee al verzekerd.
- De bijwerkingen van Astrazeneca waren duidelijk beperkt tot jongeren, daarom dat er een leeftijdsgrens kwam.
- Door nu een Pfizer te geven aan die mensen die al een eerste Astrazeneca kregen, neem je een vaccinprik af van een jongere die je anders sneller zou kunnen vaccineren.
- 'Overschotten' zijn een behoorlijk slecht argument wanneer die net ontstaan door een gebrek aan vaccinatiebereidheid bij bepaalde groepen, ik ben er eerder voorstander van om die groepen dan te overtuigen of zelfs te dwingen.
Dus wat mij betreft vooral geen combinatiestrategie tot zelfs élke tiener of zelfs elk kind dat gevaccineerd wil worden, die kans gekregen heeft.
Tenzij eventueel voor risicopatiënten (kanker- en immuun patiënten die een 3e booster nodig hebben). Daarna kan er gepraat worden of zo'n derde prik met Pfizer een meerwaarde biedt voor mensen die AZ of J&J kregen.
Zelfs dan moeten we overigens ook wel eens kijken of we niet beter meer vaccins naar het buitenland beginnen sturen om het ontstaan van nieuwe varianten in landen met een lage vaccinatiegraad in te dijken.
Zo'n derde booster is mogelijk ook kostenefficiënter als je wacht tot die is aangepast aan de huidige varianten en dan weer iedereen, pakweg eind 2022 ofzo een nieuwe prik aanbiedt. Europa heeft daarvoor al extra mRNA-vaccins besteld, maar zal waarschijnlijk geen AZ meer bijbestellen. J&J weet ik niet hoe het daar mee zit.