Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Discussies starten ergens maar blijven niet eeuwig bij hun startpunt.
Ik geef je gelijk dat het punt van puni een beetje nuancering kan gebruiken, maar dan liefst wel met valabele argumenten.
Let dan een beetje op waar ik op antwoord voor je op je paard kruipt :sarcastic:
Want de discussie was enkel dat toen ik er op antwoordde en jij het uit context trok.

De burgemeesters van Boom & Rumst hadden dus toch gelijk.

Mogelijk gaan we naar situatie met veel besmettingen maar weinig hospitalisaties.

UK & portugal lopen gewoon voorop in deze vierde (veel minder problematische) wave.

Let dan een beetje op waar ik op antwoord voor je op je paard kruipt :sarcastic:
Want de discussie was enkel dat toen ik er op antwoordde en jij het uit context trok.
*in context plaats, omdat dat (opnieuw) een heel slecht argument was, een oud artikel in de context van vaccinatieprogramma voor landen die daar minder geld voor hebben met voorspellingen die nu al stillaan uitgekomen zouden moeten zijn, quod non.

En inherent is er niet veel mis met een corona besmetting d.m.v. een nieuwe variant die geen hospitalisatie vereist. Twee weken goed ziek in uw bed is een peulenschil.

Het is allemaal terug in orde wanneer men controle krijgt over het virus. Niet wanneer het besmettingscijfer op 0 staat. We gaan het nog halen hoor, en zeker in Vlaanderen.

Als je ziet dat de teller voor één prikje (en je mag er vanuit gaan dat 99% dat er eentje laat zetten ook effectief zijn tweede wel gaat halen) in Vlaanderen voor volgende leeftijden al boven de 90% ligt.

>45j 93.28%
>35j 91.31%

Begin augustus gaan we een serieus hoge vaccinatie graad optekenen in Vlaanderen, en al zeker wanneer de AZ naar 8 weken mag. 18+ in Vlaanderen staat nu op 81.68% voor mensen met minstens de eerste prik.

Nog enkele weken en het kan wel eens zijn dat we het land zijn met meeste gevaccineerden. (Nu staan we wereldwijd op nummer 10)

Komaan Walen, harder prikken.

Laatst bewerkt:
Misschien loop ik achter, maar zij doen het in proeffase, toch? Dat is iets anders dan het doen als vaccinatiestrategie.
In ieder geval vraag je waarom wij dat nog doen, en heb je een antwoord gekregen.
Even herhalen: de huidige vaccinatiestrategie (wachten op 2de astrazeneca) versus combinatiestrategie, zal gemiddeld 8 weken langer duren én minder beschermen tegen zowel besmetting áls transmissie.

Ik klaag dat aan.
Jouw reactie: 'het duurt even lang' (quod non) en het is 'veilig genoeg' (het alternatief is veiliger voor zowel de gevaccineerde als de maatschappij).

Sta mij toe om te vragen om mij hier gelijk te geven in de plaats van je in alle hoeken te wringen :)
Kan dat ooit nog veranderen? Waarschijnlijk wel. Maar meer dan waarschijnlijk niet om deze mensen nu sneller gevaccineerd te krijgen, dat is een beetje te kort dag.
Goalpost moving.
Maar dan nog: kort dag?
Dat is 1 parameter wijzigen in de agendasoftware voor binnen 2 weken.
Duitsland en Spanje konden het wel van dag op dag na de beslissing.

En men heeft vaccins genoeg, reden waarom plots weigeraars zich sinds vandaag opnieuw kunnen inschrijven, dat Gent ad hoc vaccinaties begint te doen, Brussel zwaar achter zit en veel vaccins over heeft, ...

Maar ik snap dat de reden waarschijnlijk politiek is.
Mensen met 2x astrazeneca zouden misschien ook nog een extra mRNA vragen + men heeft de afgelopen 6 maanden gecommuniceerd dat alle vaccins gelijkwaardig waren, dus politiek moeilijk om dit nu plots te wijzigen.

Die vraag voor een combinatiestrategie heb ik doorgaans gehoord van oudere mensen die het niet kunnen verkroppen dat ze een Astrazeneca vaccin gekregen hebben en meegaan in de angstpsychose gecreëerd voor dat vaccin in de media. Had je die mensen laten kiezen, die hadden al eerder voor zichzelf een Pfizer opgeëist en de generaties na hen nog langer laten wachten. Zie o.a. de treurige vraaggesprekken in De Zevende Dag.

Feiten:
  • Ze kwamen al eerst in de vaccinatievolgorde, toen er nog geen enkele garantie was dat Pfizer zo betrouwbaar grote volumes zou kunnen leveren. Hun 2e vaccinprik die overigens ook een grote bescherming garandeert was daarmee al verzekerd.
  • De bijwerkingen van Astrazeneca waren duidelijk beperkt tot jongeren, daarom dat er een leeftijdsgrens kwam.
  • Door nu een Pfizer te geven aan die mensen die al een eerste Astrazeneca kregen, neem je een vaccinprik af van een jongere die je anders sneller zou kunnen vaccineren.
  • 'Overschotten' zijn een behoorlijk slecht argument wanneer die net ontstaan door een gebrek aan vaccinatiebereidheid bij bepaalde groepen, ik ben er eerder voorstander van om die groepen dan te overtuigen of zelfs te dwingen.
Dus wat mij betreft vooral geen combinatiestrategie tot zelfs élke tiener of zelfs elk kind dat gevaccineerd wil worden, die kans gekregen heeft.
Tenzij eventueel voor risicopatiënten (kanker- en immuun patiënten die een 3e booster nodig hebben). Daarna kan er gepraat worden of zo'n derde prik met Pfizer een meerwaarde biedt voor mensen die AZ of J&J kregen.

Zelfs dan moeten we overigens ook wel eens kijken of we niet beter meer vaccins naar het buitenland beginnen sturen om het ontstaan van nieuwe varianten in landen met een lage vaccinatiegraad in te dijken.

Zo'n derde booster is mogelijk ook kostenefficiënter als je wacht tot die is aangepast aan de huidige varianten en dan weer iedereen, pakweg eind 2022 ofzo een nieuwe prik aanbiedt. Europa heeft daarvoor al extra mRNA-vaccins besteld, maar zal waarschijnlijk geen AZ meer bijbestellen. J&J weet ik niet hoe het daar mee zit.

Die vraag voor een combinatiestrategie heb ik doorgaans gehoord van oudere mensen die het niet kunnen verkroppen dat ze een Astrazeneca vaccin gekregen hebben en meegaan in de angstpsychose gecreëerd voor dat vaccin in de media. Had je die mensen laten kiezen, die hadden al eerder voor zichzelf een Pfizer opgeëist en de generaties na hen nog langer laten wachten. Zie o.a. de treurige vraaggesprekken in De Zevende Dag.

Feiten:
  • Ze kwamen al eerst in de vaccinatievolgorde, toen er nog geen enkele garantie was dat Pfizer zo betrouwbaar grote volumes zou kunnen leveren. Hun 2e vaccinprik die overigens ook een grote bescherming garandeert was daarmee al verzekerd.
  • De bijwerkingen van Astrazeneca waren duidelijk beperkt tot jongeren, daarom dat er een leeftijdsgrens kwam.
  • Door nu een Pfizer te geven aan die mensen die al een eerste Astrazeneca kregen, neem je een vaccinprik af van een jongere die je anders sneller zou kunnen vaccineren.
  • 'Overschotten' zijn een behoorlijk slecht argument wanneer die net ontstaan door een gebrek aan vaccinatiebereidheid bij bepaalde groepen, ik ben er eerder voorstander van om die groepen dan te overtuigen of zelfs te dwingen.
Dus wat mij betreft vooral geen combinatiestrategie tot zelfs élke tiener of zelfs elk kind dat gevaccineerd wil worden, die kans gekregen heeft.
Tenzij eventueel voor risicopatiënten (kanker- en immuun patiënten die een 3e booster nodig hebben). Daarna kan er gepraat worden of zo'n derde prik met Pfizer een meerwaarde biedt voor mensen die AZ of J&J kregen.

Zelfs dan moeten we overigens ook wel eens kijken of we niet beter meer vaccins naar het buitenland beginnen sturen om het ontstaan van nieuwe varianten in landen met een lage vaccinatiegraad in te dijken.

Zo'n derde booster is mogelijk ook kostenefficiënter als je wacht tot die is aangepast aan de huidige varianten en dan weer iedereen, pakweg eind 2022 ofzo een nieuwe prik aanbiedt. Europa heeft daarvoor al extra mRNA-vaccins besteld, maar zal waarschijnlijk geen AZ meer bijbestellen. J&J weet ik niet hoe het daar mee zit.
Dit inderdaad. Als je nu gaat beslissen om de facto te stoppen met het gebruik van AZ. (Jongeren krijgen dit niet, ouderen zijn al reeds aan de beurt geweest.) Dan ga je enkel deze bevolkingsgroep wat sneller volledig gevaccineerd hebben, terwijl anderen dan nog langer zouden moeten wachten. We blijven afhankelijk van de leveringen van de vaccins.

Door gewoon AZ aan te houden ga je sneller de bereidwillige bevolking volledig gevaccineerd hebben, dan door deze nu niet meer te gaan gebruiken.

Het enige waar misschien wat voor te zeggen valt (naar mijn mening), is om risicopatiënten die minder dan 5 weken geleden hun eerste AZ gehad hebben eventueel een tweede ander vaccin te geven om deze groep sneller gevaccineerd te hebben, aangezien deze wel degelijk een bepaald risico lopen. (Degenen die reeds langer geleden hun AZ gekregen hebben, staan reeds in de heel nabije toekomst ingepland voor hun tweede spuit, organisatorisch en qua aantal vaccins weer minder interessant om dan 'last minute' hun vaccin toch nog te gaan wijzigen.)

Landen die groen worden volgende week van Noors perspectief:

LandSmitte per 100.000 siste 14 dager
Frankrike43
Færøyene37
Luxembourg37
Slovenia34
Estland32
Litauen29
Kroatia26
Sveits22
Italia21
Liechtenstein21
Østerrike17
Bulgaria16
Tsjekkia15
Tyskland12
Ungarn10
Slovakia10
Island8
Malta8
Romania5
Polen5

Geen belgie dus, dank u Brussel >.<

De burgemeesters van Boom & Rumst hadden dus toch gelijk.

Dit zijn studentikoze feestjes op privé-initiatief door jongeren die wss nog niet eens 1e maal ingeënt zijn.
Tomorrowland is een event waar enkel Europese volledig gevaccineerde of recent geteste mensen toegelaten zouden geweest zijn.

Deze feestjes waren in juni, tomorrowland is gepland in september, wanneer de vaccinaties nog mijlen verder zullen staan.

Dus hoezo hebben de burgemeesters gelijk?

waar heb je die tabel? Wat zijn de nieuwe grenswaarden dan ? 50? Want daar zit België nu in principe onder (weliswaar nipt, maar toch...)
Dat is van nrk.

Om een of andere reden gebruiken ze nu die kaart van ecdc en pakken ze niet het gemiddelde voor het land maar kijken ze gewoon naar of alle regios in een land groen zijn. ( ironisch genoeg is noorwegen dus ook niet groen :p )

Maar ik ga waarschijnlijk de gok nemen dat belgie groen is tegen dat we terug komen.

Dus wat mij betreft vooral geen combinatiestrategie tot zelfs élke tiener of zelfs elk kind dat gevaccineerd wil worden
Zodat elke tiener weer in september terug fatsoenlijk terug naar het school kan gaan. Want voor hun is het echt wel schrijnend geweest. Sommige scholen moet men toch echt tegen zichzelf gaan beschermen.

Eergisteren gehoord van een andere ouder dat een bepaalde school nu toch echt wel serieus zware risico's aan het nemen was. Drie school uitstapjes op één week om het jaar in te halen. Activiteiten met gezellig samen binnen zitten, het maakt allemaal niet uit. Je kunt het je niet zotter voorstellen. En dat met enkele klassen die de week ervoor al volledig in quarantaine moesten.

Die ouder zei tegen de directeur: fock off met ulle fantonten, er wordt geen les meer gegeven, wij gaan in congé. Ik houd mijn kinderen thuis. Rarara, laatste dag van het schooljaar: besmettingshaard, hier komt de testbus.

Dan kunnen de ouderen met hun twee astra zeneca'tjes wel ff wachten om de jeugd die hun heeft laten voorgaan ook een zomer en een deftige start van het schooljaar te gunnen. Want op de school kunt ge toch niet rekenen.

Laatst bewerkt:

In Frankrijk begint de vaccinatiemotor nu al te sputteren, terwijl maar 50% van de mensen gevaccineerd zijn . In Parijs vreest men te slechts 50% van de inwoners te kunnen vaccineren.
Over heel Frankrijk is nog 20% van de 80-plussers en 40% van de 60-plussers niet gevaccineerd in Frankrijk (in Vlaanderen is dat ongeveer 5 %)

Ik heb hier heel wat mensen kritiek zien geven op de vaccinatie-strategie in België, waarbij mensen volgens een vaste agenda worden uitgenodigd om zich te laten vaccineren, terwijl zoveel andere Europese landen mensen de kans gaven om zich zelf in te schrijven en afspraken te maken.

En neen, ik ben geen 'systeemfan'. Ik hou gewoon niet van al die domme, blinde kritiek die kant noch wal raakt.

In Frankrijk begint de vaccinatiemotor nu al te sputteren, terwijl maar 50% van de mensen gevaccineerd zijn . In Parijs vreest men te slechts 50% van de inwoners te kunnen vaccineren.
Over heel Frankrijk is nog 20% van de 80-plussers en 40% van de 60-plussers niet gevaccineerd in Frankrijk (in Vlaanderen is dat ongeveer 5 %)

Ik heb hier heel wat mensen kritiek zien geven op de vaccinatie-strategie in België, waarbij mensen volgens een vaste agenda worden uitgenodigd om zich te laten vaccineren, terwijl zoveel andere Europese landen mensen de kans gaven om zich zelf in te schrijven en afspraken te maken.

En neen, ik ben geen 'systeemfan'. Ik hou gewoon niet van al die domme, blinde kritiek die kant noch wal raakt.
Het systeem van een vaste datum was veruit het beste systeem, dat werd 6 maanden geleden ook al verwacht. (Misschien niet op BG).

Degenen met kritiek daarop hebben gewoon te weinig kennis van Thaler/Kahneman en 'nudging' in het algemeen.

Iedere iets of wat motivatiepsycholoog zat het van de daken te roepen dat het veel beter is om mensen automatisch een datum te geven ipv nog expliciet een affirmatieve keuze te moeten maken.

Laatst bewerkt:

Feiten:

En ik zeg dat er vaccins over zijn, en massaal binnen de 2 weken, dus uw punt is goalpost moving.

Toffe discussies hier altijd.

Ik zegt a en b.
Zegt @Loser niet-a en niet-b.
Ik bewijs a en b.
Komt iemand anders af met c, met conclusie dat ik dus ongelijk zou hebben, en dat vindt @Loser dan uiteraard 'leuk' zonder enige verdere input.

Nog altijd aan het wachten op @Loser die toegeeft dat de combinatiestrategie sneller én effectiever zou zijn, zoals ik zei.
Los van extra overwegingen zoals 'jongeren zouden moeten wachten' want dat was niet jouw argument. (En klopt ook niet binnen 2 weken).

Ma ze moeten in juli en begin augustus bijna elke 18-60 jarige die pfizer in juni heeft gehad wel die 2e prik kunnen geven, daarvoor zijn ook miljoenen vaccins nodig hè.

En ik zeg dat er vaccins over zijn, en massaal binnen de 2 weken, dus uw punt is goalpost moving.

Ik zegt a en b.
Ik bewijs a en b.
Komt iemand anders af met c, met conclusie dat ik dus ongelijk zou hebben, en dat vindt @Loser dan uiteraard 'leuk' zonder enige verdere input.

Nog altijd aan het wachten op @Loser die toegeeft dat de combinatiestrategie sneller én effectiever zou zijn, zoals ik zei.
Los van extra overwegingen zoals 'jongeren zouden moeten wachten' want dat was niet jouw argument. (En klopt ook niet binnen 2 weken).

Toffe discussie? Jij zegt dat er vaccins over zijn, maar daarom is dat nog niet de waarheid.

Ik zie alvast zeker geen massale overschotten, hooguit wat planningsfouten waardoor je inderdaad situaties zoals in Gent krijgt.
Ik zie vooral nog een hele generatie jongeren die nog niet gevaccineerd is, een hoop weigeraars die we nuttig zouden kunnen vaccineren om de vaccinatiegraad te verhogen en afdoende groepsimmuniteit te bereiken en ten slotte vaccins die we naar andere landen kunnen sturen/verkopen om daar de schade te beperken en minder varianten te laten verspreiden.

Die "efficiëntie" waar je over spreekt is vooral in het voordeel van de klagers en zagers die zoals ik het zei niet kunnen verkroppen dat ze AstraZeneca kregen, om de redenen die ik al aangaf is dat onverantwoord om die nu Pfizer te gaan geven, zelfs als tweede prik.

De hogere bescherming op individueel niveau is van minder belang voor de groepsimmuniteit en overbelasting van de ziekenhuizen.
Alle vaccins beschermen tegen de ergste vormen van corona en tegen ziekenhuisopname, ook bij AZ is die bescherming praktisch volledig.
Dat je met het ene vaccin nog iets meer kans hebt om corona door te maken als een milde verkoudheid, tja... is dat eerlijk? Neen, maar er was veel oneerlijk in deze coronacrisis en jongeren/kinderen waren bij de grootste slachtoffers, laten we hun vooral geen Pfizer-prik gaan ontnemen om slachtoffers van angstpsychose en egoïstische zuurpruimen snel een combinatieprik te geven.

Mocht het echt nodig blijken, kunnen die laatsten zoals ik al zei later nog een Pfizer prik krijgen na de update voor varianten.

Ik zegt a en b.
Ik bewijs a en b.

Ik had in je eerste post niet gelezen dat je het had over de combinatie maken van Pfizer/Moderna & AZ. Als je daarnaar kijkt, is het inderdaad wel sneller. Voor dié mensen. En misschien ook beter gevaccineerd, maar dat is nog altijd een ongeldig punt voor mij, omdat "goed genoeg" gewoon "goed genoeg" is. Dat vaccinshoppen snap ik niet, goedgekeurd is goedgekeurd. Ik doe dat voor andere medicijnen ook niet, en zeker niet voor percentjes verschil in werkzaamheid op een gebied waar ik 4 maanden geleden nog het bestaan niet van wist.

Maar zoals gezegd, als je vaccins anders gaat gebruiken dan goedgekeurd, zit je in een heel ander parket. Om dat dan massaal te gaan toepassen als nieuwe strategie, daar mag ik toch ook vragen bij hebben? Dat andere landen het bij wijze van test ook al eens doen, zegt daar dan weinig in.

En ja, ik vind de post van KoC een goeie (behalve het beschuldigende eraan :D ). Dat je pas kunt veranderen van strategie als echt iedereen zijn vaccin heeft. Gaan schakelen zodat mensen die hun eerste al gehad hebben ook sneller hun tweede kunnen krijgen, terwijl er nog 2 weken mensen zijn die er géén hebben gehad (net in twee weken dat iedereen z'n vrijheid nodig heeft, in de vakantie), dat wringt bij mij ernstig.

Dan kun je nog je "overschot" gebruiken om de AZ's een boostershot te geven als dat ooit goedgekeurd raakt, of om te sturen naar landen die snakken naar vaccins om het ook wereldwijd aan te pakken.

En ja, ik vind de post van KoC een goeie (behalve het beschuldigende eraan :D ). Dat je pas kunt veranderen van strategie als echt iedereen zijn vaccin heeft. Gaan schakelen zodat mensen die hun eerste al gehad hebben ook sneller hun tweede kunnen krijgen, terwijl er nog 2 weken mensen zijn die er géén hebben gehad (net in twee weken dat iedereen z'n vrijheid nodig heeft, in de vakantie), dat wringt bij mij ernstig.
Dat schip is al lang vertrokken hoor. Ik krijg nog net mijn certificaat in de loop van augustus, voor vele jongeren zal het september worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan