Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je vergelijking met de financieel expert is wel erg krom. Je zou het kunnen vergelijken met een financieel expert die, als de overheidschuld veel te groot wordt, komt zeggen dat het nog niet het moment is om allemaal belastingsverlagingen te beloven en tegelijk zware uitgaven. Dat is dan misschien een "politieke keuze", maar het blijft wel een economisch feit.
Zelfs een econoom die dat komt verklaren gaat nog tegenstanders vinden onder experts :LOL: Als het gaat over maatregelen (belastingen, overheidsuitgaven) zijn er buiten de huidige en historische cijfers weinig feiten in de economie. Je kan altijd voorstanders van eender welke aanpak vinden en terugverdienmodellen zijn gigantisch ideologisch gekleurd naargelang de visie die je wil verdedigen. Lagere belastingen kunnen tot positieve of negatieve totale impact leiden, meer overheidsuitgaven ook. Als dat een juiste vergelijking is dan draagt dat alleen maar bij aan de visie dat er te weinig debat is (geweest) over de pandemiestrategie. Het is alsof je Paul De Grauwe het alleenrecht over de economische advies zou geven. Vergelijkingen lopen snel mank en ik denk niet dat er in dit geval in de economie veel goede vergelijking te rapen valt voor jouw punt.

Ik meen enkele weken terug gelezen te hebben dat de kans op de opkomst van nieuwe varianten, die de vaccinatie minstens gedeeltelijk zullen omzeilen, vrij groot is. Een vaccinatie die trouwens in een groot deel van de wereld nog wel even op zich zal laten wachten. Ik vind het onderzoek wel niet meteen terug, zou er thuis nog eens achter moeten kijken. Met dat in het achterhoofd lijkt het me nu niet zo gek om het permanent lossen van alle maatregelen onder voorbehoud te plaatsen. Misschien zal het nodig zijn, misschien niet. We weten het niet, maar de kans is er. En dan mag dat wat mij betreft best gezegd worden.

Ik meen enkele weken terug gelezen te hebben dat de kans op de opkomst van nieuwe varianten, die de vaccinatie minstens gedeeltelijk zullen omzeilen, vrij groot is. Een vaccinatie die trouwens in een groot deel van de wereld nog wel even op zich zal laten wachten. Ik vind het onderzoek wel niet meteen terug, zou er thuis nog eens achter moeten kijken. Met dat in het achterhoofd lijkt het me nu niet zo gek om het permanent lossen van alle maatregelen onder voorbehoud te plaatsen. Misschien zal het nodig zijn, misschien niet. We weten het niet, maar de kans is er. En dan mag dat wat mij betreft best gezegd worden.
Wat is vrij groot en wat is gedeeltelijk omzeilen? Alle beschikbare cijfers wijzen er volgens mij nog steeds op dat de vaccins voldoende efficiënt zijn tegen de gekende varianten. Kan het zijn dat dat voor een nieuwe variant niet zo is of dat we binnenkort een boostervaccin nodig hebben? Uiteraard maar dat eerste is momenteel nog onwaarschijnlijk en dat tweede staat al op de mogelijke planning.
Als je wil dat de mensen alle regels die er nu nog zijn loslaten en profiteren van deze maanden want binnenkort kan het maar weer gedaan zijn, is constant het negatieve van de toekomst benadrukken, het beste dat je kan doen. Alles mag gezegd worden maar als hoofd van de adviesraad van de regering pas je best op wat en hoe je iets zegt. Als ze morgen zegt "misschien is er volgend jaar een COVID-22 en zullen we lockdowns moeten heroverwegen". Helemaal juist en niets tegen in te brengen tegen al die voorzichtigheid en hypotheticals maar wel heel slechte communicatie als je niet aangeeft wat de kans is dat het voorvalt.

Het valt mij op dat er de laatste weken veel ongevallen zijn op de weg, toch meer dan anders. Zou dit een gevolg zijn van mensen die meer dan een jaar lang de auto zo goed als aan de kant hebben moeten laten staan door thuiswerk en andere maatregelen en nu plots weer geconfronteerd worden met het verkeer?

Dat het voor veel mensen weer even wennen zal zijn om terug in druk verkeer te vertoeven, lijkt me vrij aannemelijk. Dat er de laatste tijd veel ongevallen zijn én dat daar aan te wijten zou zijn, lijkt me echter puur gevoelsmatig te zijn en kan pas gestaafd worden als hier degelijke statistieken over zijn.

Tja, zolang het virus op verschillende plaatsen op de wereld vrij kan circuleren, blijft de kans op "succesvolle" mutaties (vanuit het standpunt van het virus) vrij groot natuurlijk. En met de globale mobiliteit verspreidt zo'n mutant zich onvermijdelijk, zoals dat al herhaaldelijk is gebleken.

is vrij groot en wat is gedeeltelijk omzeilen? Alle beschikbare cijfers wijzen er volgens mij nog steeds op dat de vaccins voldoende efficiënt zijn tegen de gekende varianten. Kan het zijn dat dat voor een nieuwe variant niet zo is of dat we binnenkort een boostervaccin nodig hebben? Uiteraard maar dat eerste is momenteel nog onwaarschijnlijk en dat tweede staat al op de mogelijke planning.
Als je wil dat de mensen alle regels die er nu nog zijn loslaten en profiteren van deze maanden want binnenkort kan het maar weer gedaan zijn, is constant het negatieve van de toekomst benadrukken, het beste dat je kan doen. Alles mag gezegd worden maar als hoofd van de adviesraad van de regering pas je best op wat en hoe je iets zegt. Als ze morgen zegt "misschien is er volgend jaar een COVID-22 en zullen we lockdowns moeten heroverwegen". Helemaal juist en niets tegen in te brengen tegen al die voorzichtigheid en hypotheticals maar wel heel slechte communicatie als je niet aangeeft wat de kans is dat het voorvalt.
Ik betwijfel dat er exacte data zijn over het ontwikkelen van een random mutatie die mogelijk nog moet plaatsvinden, maar waarvan men de kans reëel acht dat ze er komt (dus onwaarschijnlijk zou ik zeker niet zeggen?). Tja, dat vind jij. Als er niets over gecommuniceerd wordt, en het gebeurd, staat iedereen hier weer gezamenlijk verontwaardigd op de barricades dat vaccinatie de weg naar het rijk van de vrijheid was, en dat ze beloofd hadden dat we van alles af waren. Dan liever op deze manier wat mij betreft. Ik betwijfel trouwens ten zeerste dat het overgrote deel van de mensen ook maar iets gehoord heeft van boostershots, die denken dat we eind augustus corona voor de laatste keer uitgesproken zullen hebben.

Laatst bewerkt:
Je vergelijking met de financieel expert is wel erg krom. Je zou het kunnen vergelijken met een financieel expert die, als de overheidschuld veel te groot wordt, komt zeggen dat het nog niet het moment is om allemaal belastingsverlagingen te beloven en tegelijk zware uitgaven. Dat is dan misschien een "politieke keuze", maar het blijft wel een economisch feit.
Ai, dit is wel een gewaagde vergelijking, want het is momenteel in de US en EU effectief de beleidskeuze dat er nu meer moet uitgegeven en geïnvesteerd worden ipv minder, om op lange termijn de overheidsfinanciën te verbeteren :-)

Waar ik overigens mee akkoord ben.

Ai, dit is wel een gewaagde vergelijking, want het is momenteel in de US en EU effectief de beleidskeuze dat er nu meer moet uitgegeven en geïnvesteerd worden ipv minder, om op lange termijn de overheidsfinanciën te verbeteren :)

Waar ik overigens mee akkoord ben.
En daarom zijn de meeste vergelijkingen als een opaatje op schaatsen: krom en erg wankel.

Ik betwijfel dat er exacte data zijn over het ontwikkelen van een random mutatie die mogelijk nog moet plaatsvinden, maar waarvan men de kans reëel acht dat ze er komt (dus onwaarschijnlijk zou ik zeker niet zeggen?). Tja, dat vind jij. Als er niets over gecommuniceerd wordt, en het gebeurd, staat iedereen hier weer gezamenlijk verontwaardigd op de barricades dat vaccinatie de rijk naar de vrijheid was, en dat ze beloofd hadden dat we van alles af waren. Dan liever op deze manier wat mij betreft. Ik betwijfel trouwens ten zeerste dat het overgrote deel van de mensen ook maar iets gehoord heeft van boostershots, die denken dat we eind augustus corona voor de laatste keer uitgesproken zullen hebben.
Ik ga hier volledig mee akkoord. Iedereen die hier klaagt dat de experts zaken beter moeten kaderen of onderbouwen moet beseffen dat als je deze thread met een half oog volgt je volgens mij al bovengemiddeld geïnformeerd bent. Af en toe de mensen eens wakkerschudden -ook al is dat niet plezant- mag ook wel eens.

Wat deze crisis opnieuw is duidelijk geworden is dat mensen graag goed nieuws horen en kwaad worden op de boodschappers van slecht nieuws. Deze keer waren dat vooral experten zoals Vlieghe en Van Ranst, ook omdat de politiek meestal zich probeerde zo onzichtbaar mogelijk te maken wanneer de zaken slecht gingen.

Ik betwijfel dat er exacte data zijn over het ontwikkelen van een random mutatie die mogelijk nog moet plaatsvinden, maar waarvan men de kans reëel acht dat ze er komt (dus onwaarschijnlijk zou ik zeker niet zeggen?). Tja, dat vind jij. Als er niets over gecommuniceerd wordt, en het gebeurd, staat iedereen hier weer gezamenlijk verontwaardigd op de barricades dat vaccinatie de rijk naar de vrijheid was, en dat ze beloofd hadden dat we van alles af waren. Dan liever op deze manier wat mij betreft. Ik betwijfel trouwens ten zeerste dat het overgrote deel van de mensen ook maar iets gehoord heeft van boostershots, die denken dat we eind augustus corona voor de laatste keer uitgesproken zullen hebben.
Als ze vindt dat de kans op een mutatie die de vaccins omzeilt, reëel is, heb ik er totaal geen probleem mee dat ze dat zegt, dat zou niet meer dan normaal zijn voor een expert. Dan zegt ze tenminste waarom ze denkt dat er een herinvoering van regels zal moeten heroverwogen worden. Dat zou een start zijn van duidelijke communicatie en is ook wat ik in post #20.797 zei: als ze al uitlegt waarom ze dat denkt, neemt ze de rol aan van expert en kunnen andere experten bevestigen of ontkennen of haar inschatting van het risico op evasieve varianten, klopt. De rol van een expert moet zijn om wetenschappelijk inzichten te delen, anders speelt ze niet de rol van expert in dat interview maar geeft ze gewoon een mening en dan is het heel normaal dat mensen met een andere mening daarop reageren. Of die kans effectief zo reëel is? Ik heb daarvoor nog niet veel gegevens gezien, enkel wetenschappers die zeggen dat door het type vaccin en de meest voorkomende virusmutaties, de vaccins heel grote bescherming zouden moeten blijven bieden.

@Fitzcarraldo: heb je het interview eigenlijk beluisterd?

Het was een interview van ~23min dat het Nieuwsblad gereduceerd heeft tot 3 uitspraken zonder context. Je bent daar opgesprongen en hebt direct je verontwaardiging geuit op basis van die 2 zinnetjes en wat jij interpreteerde dat ze bedoelde maar niet gezegd heeft.

De duiding die je mogelijks wilt, zit in het interview. Een aantal dingen die ze daar in zegt (vrije vertaling):
  • Ze is blij met de huidige cijfers maar we zijn er nog niet, ze deelt niet 100% het optimisme. Ze vindt dat we nog steeds voorzichtig de situatie moeten opvolgen. Alles stap per stap bekijken en daaruit conclusies trekken.
  • We moeten ook bekijken wat er in het VK gebeurt. Momenteel is er de deltavariant maar er kunnen er in de toekomst nog andere komen. Deze voorzichtigheid is niet voor heel ons leven, de vaccinatiecampagne kan ons helpen maar momenteel is die nog niet ver genoeg om het vooropgestelde doel te bereiken.
  • In het stuk waar ze zegt dat we maatregelen zullen moeten behouden, benoemt ze specifiek buitenlandse reizen (en andere landen met problemen of waar de vaccinatiecampagne niet zo vlot verloopt). Dus dat is dan ook al uitgeklaard dat ze het daarover had.
  • Ze zegt dat er al een groot verschil is met vorig jaar, mede door de vaccinatie, maar de huidige vaccinatiegraad is nog niet hoog genoeg om de huidige maatregelen te verantwoorden. Dan verwijst naar de minder grote versoepelingen vorig jaar die toch wel de 2e golf als gevolg hadden.
  • Ze zegt letterlijk ook dat men niet moet gaan voor een 0 virus strategie, maar dat men moet zorgen dat men het ten alle tijden onder controle houdt. Momenteel niet zo zeer want nu ziet er het goed uit, maar zeker in de winter als men meer binnen samenhokt.
  • De interviewer zelf haalt het EK aan en de 2 halve finales en finale in Wembley en vraagt of ze het een goed idee vindt of dat doorgaat gezien de huidige situatie daar. Al lachend antwoord ze dat ze dat als virologe en vanuit epidemologisch standpunt ze dit natuurlijk geen goed idee vindt en dat men vooral moet opletten voor terugkerende supporters. Hierbij zie je ook mooi hoe een interview soms gestuurd kan worden door de interviewer. Als het Nieuwsblad nu afkomt met een artikel met als titel "Erika Vlieghe vindt finale EK geen goed idee", dan klopt het dat ze dat gezegd heeft maar de context is toch anders...
  • Ze zegt dat het mogelijk is dat de deltavariant de komende weken hier dominant wordt. Dan legt ze uit wat hier al talloze keren gezegd is, de verschillen tussen de deltavariant en de andere, alsook dat de deltavariant mogelijks volgens studies (die ze niet quote op de radio) aggressiever is voor jongeren; de groep die momenteel dus nog niet gevaccineerd is. Ze zegt nogmaals dat we het vooral alles moeten blijven opvolgen en maatregelen nemen indien nodig om erger te voorkomen.
  • Dan nog een stuk over festivals en reizen dat in deze discussie er niet veel toe doet.
  • En dan gans op het einde komt het stukje dat overduidelijk uit context getrokken is.
  • Eerst spreekt ze nog over scholen en dat we de fouten van vorig jaar niet mogen herhalen, MOEST de deltavariant hier tegen september gretig circuleren, moeten we toch voorzichtig zijn bij de opening van de scholen.
  • Dan vraagt de interviewer vanaf wanneer we concreet alles kunnen versoepelen. Hier antwoord ze terughouden en heel voorzichtig op. Ze zegt nogmaals dat we alles in de gaten moeten houden en dat voor haar persoonlijk het einde van de pandemie na de komende winter zal zijn (terug verwijzend naar wat eerder gezegd is). Daarmee kan ze nu nog niet zeggen tot wanneer de maatregelen nodig zijn. Op aandringen van de interviewer antwoord ze dan toch dat ze denkt dat er in de winter mogelijks bepaalde maatregelen moeten herbekeken worden voor binnenshuis. Daarop vult ze direct aan dat er vooral ingezet moet worden op de lange termijn en dat dingen zoals ventilatie ingeburgerd moeten worden. Verder zegt ze dat ze denkt dat mondmaksers misschien wel een plaats zouden kunnen hebben in bepaalde plaatsen binnen waar andere zaken (zoals ventilatie) niet toegepast kunnen worden. We moeten aantonen dat we op een duurzame manier kunnen omgaan met het virus zodat we de controle niet opnieuw verliezen.

Ze heeft in de 23minuten meer dan 5 keer gezegd dat we het ten alle tijden moeten kijken wat de situatie op dat moment is.

Duiding genoeg voor u @Fitzcarraldo?

Duurt het lang eer dat een testcertificaat zichtbaar is in de app van CovidSafe? Vanmiddag een antigeen test gedaan voor morgen te vertrekken op congé.

Nee, waarschijnlijk niet. Als je een rondje bij psychologen doet, gaat de conclusie niet zijn dat het hoofdprobleem bij een pandemie door een besmettelijk virus het mogelijke psychologische effect van "het projecteren van data op de bevolking" is. Want daar ging het wel over, hè.
In 1990 was er nog geen sprake van het internet onder de gewone mensen trouwens.

Er is gewoon veel meer data voorhanden (op alle gebied) dan vroeger. Alles wordt bijgehouden op micro-niveau. (Google weet alles wat je zoekt bvb...die tendens zit in alles).
Bvb hier—>jpv met zijn dagelijks aantal besmettingen...in 1990 onmogelijk dat zo openbaar te weten te komen.

Dankzij al die technologische vooruitgang komen de geringste wijzigingen in die geregistreerde data makkelijk naar boven en kunnen dus ook gebruikt om aan de noodrem te trekken.

Die desastreuze wijzigingen ogen mooi op alle mediakanalen...want paniekerig nieuws verkoopt beter dan goed nieuws.

In 1990 was er nog geen sprake van het internet onder de gewone mensen trouwens.

Er is gewoon veel meer data voorhanden (op alle gebied) dan vroeger. Alles wordt bijgehouden op micro-niveau. (Google weet alles wat je zoekt bvb...die tendens zit in alles).
Bvb hier—>jpv met zijn dagelijks aantal besmettingen...in 1990 onmogelijk dat zo openbaar te weten te komen.

Dankzij al die technologische vooruitgang komen de geringste wijzigingen in die geregistreerde data makkelijk naar boven en kunnen dus ook gebruikt om aan de noodrem te trekken.

Die desastreuze wijzigingen ogen mooi op alle mediakanalen...want paniekerig nieuws verkoopt beter dan goed nieuws.
Je hebt op de verkeerde post gereageerd, de eerste is een antwoord op zowel je vorige als op deze herhaling van je post:

Ik denk dat je misschien nog iets jonger bent dan ik? Want je doet alsof massahysterie iets is wat pas voorkomt sinds het internet groot was. Jaren 90 sprak je van, toen was het internet nog niet zo groot. Moet je eens opzoeken over de massahysterie rond Coca Cola hier in België toen. Maar één van de bekendste voorbeelden om aan te tonen dat het zeker niet nieuw is, is wel de Dansplaag van 1500.

Naast het feit dat massahysterie van alle tijden is, heb je ook dat we ten eerste niet zo snel zo'n goed vaccin hadden kunnen vinden, dat de economie totaal zou ingestort zijn omdat we niet op deze schaal konden telewerken, en hét grote nadeel aan de informatie die minder snel rondgaat (wat jij als voordeel ziet), is dat we ook pas veel later de schaal van de gebeurtenissen in China zouden kennen en pas veel later hadden kunnen reageren.

Dus al bij al vind ik het een rare conclusie. Tenzij jij denkt dat het psychologische effect van de angst voor het virus groter is dan het fysieke effect van het virus zelf. En dan zou ik je aanraden om eens een rondje in het ziekenhuis te doen en te vragen aan artsen op de covidafdelingen of zij dat ook vinden.

We hebben heden ten dage "moeilijk bereikbare gemeenschappen" om de hypothese te testen dat onwetendheid beter is.
Blijkt van niet.

Het was een interview van ~23min dat het Nieuwsblad gereduceerd heeft tot 3 uitspraken zonder context. Je bent daar opgesprongen en hebt direct je verontwaardiging geuit op basis van die 2 zinnetjes en wat jij interpreteerde dat ze bedoelde maar niet gezegd heeft.

De duiding die je mogelijks wilt, zit in het interview. Een aantal dingen die ze daar in zegt (vrije vertaling):
  • Ze is blij met de huidige cijfers maar we zijn er nog niet, ze deelt niet 100% het optimisme. Ze vindt dat we nog steeds voorzichtig de situatie moeten opvolgen. Alles stap per stap bekijken en daaruit conclusies trekken.
  • We moeten ook bekijken wat er in het VK gebeurt. Momenteel is er de deltavariant maar er kunnen er in de toekomst nog andere komen. Deze voorzichtigheid is niet voor heel ons leven, de vaccinatiecampagne kan ons helpen maar momenteel is die nog niet ver genoeg om het vooropgestelde doel te bereiken.
  • In het stuk waar ze zegt dat we maatregelen zullen moeten behouden, benoemt ze specifiek buitenlandse reizen (en andere landen met problemen of waar de vaccinatiecampagne niet zo vlot verloopt). Dus dat is dan ook al uitgeklaard dat ze het daarover had.
  • Ze zegt dat er al een groot verschil is met vorig jaar, mede door de vaccinatie, maar de huidige vaccinatiegraad is nog niet hoog genoeg om de huidige maatregelen te verantwoorden. Dan verwijst naar de minder grote versoepelingen vorig jaar die toch wel de 2e golf als gevolg hadden.
  • Ze zegt letterlijk ook dat men niet moet gaan voor een 0 virus strategie, maar dat men moet zorgen dat men het ten alle tijden onder controle houdt. Momenteel niet zo zeer want nu ziet er het goed uit, maar zeker in de winter als men meer binnen samenhokt.
  • De interviewer zelf haalt het EK aan en de 2 halve finales en finale in Wembley en vraagt of ze het een goed idee vindt of dat doorgaat gezien de huidige situatie daar. Al lachend antwoord ze dat ze dat als virologe en vanuit epidemologisch standpunt ze dit natuurlijk geen goed idee vindt en dat men vooral moet opletten voor terugkerende supporters. Hierbij zie je ook mooi hoe een interview soms gestuurd kan worden door de interviewer. Als het Nieuwsblad nu afkomt met een artikel met als titel "Erika Vlieghe vindt finale EK geen goed idee", dan klopt het dat ze dat gezegd heeft maar de context is toch anders...
  • Ze zegt dat het mogelijk is dat de deltavariant de komende weken hier dominant wordt. Dan legt ze uit wat hier al talloze keren gezegd is, de verschillen tussen de deltavariant en de andere, alsook dat de deltavariant mogelijks volgens studies (die ze niet quote op de radio) aggressiever is voor jongeren; de groep die momenteel dus nog niet gevaccineerd is. Ze zegt nogmaals dat we het vooral alles moeten blijven opvolgen en maatregelen nemen indien nodig om erger te voorkomen.
  • Dan nog een stuk over festivals en reizen dat in deze discussie er niet veel toe doet.
  • En dan gans op het einde komt het stukje dat overduidelijk uit context getrokken is.
  • Eerst spreekt ze nog over scholen en dat we de fouten van vorig jaar niet mogen herhalen, MOEST de deltavariant hier tegen september gretig circuleren, moeten we toch voorzichtig zijn bij de opening van de scholen.
  • Dan vraagt de interviewer vanaf wanneer we concreet alles kunnen versoepelen. Hier antwoord ze terughouden en heel voorzichtig op. Ze zegt nogmaals dat we alles in de gaten moeten houden en dat voor haar persoonlijk het einde van de pandemie na de komende winter zal zijn (terug verwijzend naar wat eerder gezegd is). Daarmee kan ze nu nog niet zeggen tot wanneer de maatregelen nodig zijn. Op aandringen van de interviewer antwoord ze dan toch dat ze denkt dat er in de winter mogelijks bepaalde maatregelen moeten herbekeken worden voor binnenshuis. Daarop vult ze direct aan dat er vooral ingezet moet worden op de lange termijn en dat dingen zoals ventilatie ingeburgerd moeten worden. Verder zegt ze dat ze denkt dat mondmaksers misschien wel een plaats zouden kunnen hebben in bepaalde plaatsen binnen waar andere zaken (zoals ventilatie) niet toegepast kunnen worden. We moeten aantonen dat we op een duurzame manier kunnen omgaan met het virus zodat we de controle niet opnieuw verliezen.

Ze heeft in de 23minuten meer dan 5 keer gezegd dat we het ten alle tijden moeten kijken wat de situatie op dat moment is.

De huidige situatie ziet er inderdaad goed uitgelegd uit, haar toekomstvisie minder. Voor die specifieke uitspraak dat ze denkt dat maatregelen voor contacten binnenhuis zullen moeten heroverwogen worden, weinig duiding. Denkt ze dat nieuwe varianten de vaccinaties zullen ondermijnen of welke andere negatieve evolutie zorgt ervoor dat we terug zouden moeten verstrengen? De deltavariant alleen of verwacht ze een nog zwaardere variant waarvoor we niet kunnen vaccineren? Voor kinderen aggressiever maar als heel de bevolking gevaccineerd is dat nog een probleem? Zijn de kinderen dan tegen de winter ook niet gevaccineerd als dat zo'n risico is? Waarom zal het virus mogelijk niet meer onder controle zijn als gevaccineerden in de winter samenhokken? Waarom is het daarna en na nog eens een keer even doorbijten dan wel voorbij? Zoveel vragen bij haar uitspraak maar weinig antwoorden over de parameters die zullen bepalen of we ook effectief beperkingen op indoor-contacten zullen nodig hebben in de winter en hoe waarschijnlijk ze dat dan wel acht. Ook niet waarom maatregelen pas eind zomer 2022 volledig kunnen losgelaten worden als ze denkt dat het einde van de pandemie na de komende winter is. Laat ze zich die uitspraak ontlokken? Kan goed zijn maar ik zou denken dat ze na zoveel tijd wel beter moet weten dan en dat niet iedereen heel het interview zal bekijken. Hypothetische situaties schetsen en dan niet verduidelijken waar je hypotheses op gebaseerd zijn, voegt weinig toe. Ik zal waarschijnlijk gewoon weer zagen en haar fout begrijpen. Als er morgen een expert die niet aansluit bij de visie van het GEMS op de radio komt verkondigen dat we er in de winter volledig van af zijn, zou je van Vlieghe en co net dezelfde reactie krijgen. Positieve toekomstvisies worden ook verwacht om duidelijk uit te leggen hoe we daar geraken, voor negatieve is het blijkbaar genoeg om te zeggen dat het mogelijk is.

Als er effectief een reële kans dat we nog tot eind zomer 2022 met maatregelen zullen opgescheept zitten is het wel stilaan tijd om in gang te schieten. Parlementaire, virologische, maatschappelijke debatten wat wenselijk is en welke maatregelen effectief een impact hebben. Blijkbaar moeten we wachten tot het zeker is wat komt en dan weer last minute reageren. Maar om een plan te kunnen maken is er natuurlijk wel wat meer nodig dan gewoon "het zou kunnen dat". Een expert zou ondertussen bekwaam moeten zijn om de verschillende mogelijke scenario's te schetsen. Daar zal dan inderdaad wel een scenario bijzitten waarin we terug verstrengen maar dan dus graag meer duiding over de parameters in dat scenario en wat we er aan gaan doen. Verschillende scenario's, open en transparant gecommuniceerd wat de verschillen zijn en wat de maatregelen zullen zijn als dat scenario de waarheid wordt. Dat zou nog eens proactief beleid zijn! Als expert ligt je rol in het eerste deel: zorg voor de scenario's waarop de politici zich kunnen baseren en geef er de wetenschappelijke onderbouwing voor. Als je maar één scenario op de radio belicht, dan komt er commentaar op want je geeft maar een beperkt beeld. Als je dan nog eens bekend staat als iemand die het laatste jaar liever veel te veilig was dan enig risico te nemen en deel van een groep die niet liever deed dan naast hun rol van expert ook nog eens opiniemaker te zijn, dan is dat uiteraard koren op de molen van je tegenstanders.

We moeten kijken wat de situatie dan is en tegelijk toch aangeven dat ze denkt dat x of y nodig zal zijn voor een periode die tot een jaar ver weg ligt. :wtf:

De huidige situatie ziet er inderdaad goed uitgelegd uit, haar toekomstvisie minder. Voor die specifieke uitspraak dat ze denkt dat maatregelen voor contacten binnenhuis zullen moeten heroverwogen worden, weinig duiding.
Ik vermoed dat je dus afgaat puur op mijn post. Als je toch oh zoveel duiding wilt, luister eens naar het interview; ik heb geen 23minuten kunnen condenseren in dat stukje tekst... Dan kan je misschien eens deftig antwoorden op wat zij effectief zelf zegt en niet afgaan op iemand die het doorvertelt waardoor er dingen verloren gaan ongetwijfeld.

We moeten kijken wat de situatie dan is en tegelijk toch aangeven dat ze denkt dat x of y nodig zal zijn voor een periode die tot een jaar ver weg ligt. :wtf:
Dat spreekt elkaar toch niet tegen?
Ze zegt niet dat het dan zo zal moeten zijn, maar ze denkt op basis van vakkennis en ervaring dat tegen dan het virus nog niet uitgeroeid zal zijn (is het doel ook niet) en dat er zaken zullen zijn om opflakkeringen te voorkomen. Ze haalt vooral ventilatie aan dat zou moeten ingeburgerd raken. Als je dat al een maatregel zou kunnen noemen... :unsure:

Top, duidelijk.
Dringend nood aan een krant die niet afhangt van het aantal clicks en waar journalisten meer betaald worden zodat ze betere profielen kunnen aantrekken.
Mecenas die 100 miljoen in een permanent en onafhankelijk trust dumpt waardoor er een eeuwigdurend inkomen gegenereerd wordt om de journalisten en werkingskosten te betalen of zoiets.

Want zelfs de Standaard staat vol met fouten ofwel artikels op hln-doelpubliek/hln-niveau.

Algemeen overzicht, nationaal
Disclaimer: recentste 2 dagen zijn zwaar onvolledig
Code:
Rijlabels #Hosp #ICU Opname Ontslag #Besm.#Test1D #Besm.7D #Test7D Bsm/Test7D Hsp(7/7) Case(7/7) Tests(7/7)
2021-06-21  470  206     27    14      0     907    2139   229473      0,93%  -32,87%   -54,76% -17,25%
2021-06-20  459  204     28    18     73   20608    2895   271713      1,07%  -31,32%   -44,28%  -1,96%
2021-06-19  458  203     33    57    260   31491    3023   269563      1,12%  -30,30%   -43,83%  -2,99%
2021-06-18  492  212     29    65    419   44676    3151   272330      1,16%  -28,96%   -44,09%  -3,42%
2021-06-17  552  234     33    66    448   42187    3504   271663      1,29%  -27,27%   -43,52%  -5,43%
2021-06-16  592  247     27    85    413   42668    3809   272648      1,40%  -25,99%   -44,86%  -7,05%
2021-06-15  651  256     45   112    526   46936    4225   274613      1,54%  -25,15%   -44,19%  -8,19%
2021-06-14  723  276     40    22    756   43147    4728   277302      1,71%  -24,68%   -42,45%  -8,71%
2021-06-13  702  274     25    45    201   18458    5196   277153      1,87%  -24,06%   -42,32% -10,76%
2021-06-12  721  285     45    87    388   34258    5382   277874      1,94%  -23,12%   -41,56% -10,97%
2021-06-11  770  300     47    88    772   44009    5636   281961      2,00%  -22,10%   -41,72%  -9,41%
2021-06-10  817  302     48    84    753   43172    6204   287257      2,16%  -21,90%   -39,97%  -8,87%
2021-06-09  852  309     65    94    829   44633    6908   293319      2,36%  -21,79%   -37,51%  -8,41%
2021-06-08  888  319     73   139   1029   49625    7570   299101      2,53%  -21,71%   -37,30% -10,31%
2021-06-07  968  336     42    45   1224   42998    8215   303766      2,70%  -22,06%   -37,49%  -8,00%
2021-06-06  967  331     46    39    387   19179    9008   310567      2,90%  -21,75%   -25,02%  +1,72%
2021-06-05  978  337     76   105    642   38345    9210   312126      2,95%  -21,43%   -24,49%  +1,93%
2021-06-04 1007  342     74   109   1340   49305    9671   311235      3,11%  -21,39%   -22,70%  +1,06%
2021-06-03 1063  365     75   126   1457   49234   10335   315210      3,28%  -21,02%   -20,16%  +1,83%
2021-06-02 1124  378     81   132   1491   50415   11055   320235      3,45%  -20,22%   -15,96%  +2,31%
2021-06-01 1159  404     92   153   1674   54290   12073   333469      3,62%  -18,87%   -12,46%  +6,38%
2021-05-31 1232  439     56    47   2017   49799   13142   330187      3,98%  -16,90%    -8,13%  -1,39%
2021-05-30 1219  442     69    48    589   20738   12014   305314      3,93%  -16,64%   -29,37% -13,01%
2021-05-29 1206  451     92   166   1103   37454   12197   306209      3,98%  -16,38%   -28,19% -12,28%
2021-05-28 1290  469     83   144   2004   53280   12511   307968      4,06%  -16,19%   -25,69% -10,92%
2021-05-27 1366  491     91   166   2177   54259   12945   309540      4,18%  -15,83%   -23,66%  -6,53%
2021-05-26 1463  508    110   202   2509   63649   13155   313001      4,20%  -15,48%   -15,13%  +3,25%
2021-05-25 1547  531     90    84   2743   51008   13791   313462      4,40%  -15,74%    -8,95%  +6,06%
2021-05-24 1532  542     76    38    889   24926   14305   334825      4,27%  -16,43%    -3,84% +16,21%
2021-05-23 1501  542     88    73    772   21633   17010   350968      4,85%  -16,47%   +16,20% +19,90%
2021-05-22 1491  544    123   189   1417   39213   16986   349091      4,87%  -16,53%   +15,10% +18,15%
2021-05-21 1600  540    127   171   2438   54852   16837   345704      4,87%  -16,46%   +10,79% +14,12%
2021-05-20 1640  562    121   169   2387   57720   16957   331176      5,12%  -16,52%    +6,36%  +1,57%
2021-05-19 1702  589    141   174   3145   64110   15500   303152      5,11%  -17,41%   -16,23% -15,74%
2021-05-18 1753  595    131   222   3257   72371   15146   295555      5,12%  -17,75%   -21,71% -18,66%
2021-05-17 1857  613     99    45   3594   41069   14877   288121      5,16%  -18,08%   -25,65% -20,85%
2021-05-16 1802  619    105    92    748   19756   14639   292715      5,00%  -18,19%   -30,24% -20,56%
2021-05-15 1804  621    168   242   1268   35826   14758   295467      4,99%  -18,30%   -30,56% -19,47%
2021-05-14 1917  643    102    91   2558   40324   15197   302927      5,02%  -18,22%   -27,22% -16,05%
2021-05-13 1912  644    144   235    930   29696   15943   326058      4,89%  -17,87%   -24,26%  -7,97%
2021-05-12 2025  660    148   217   2791   56513   18503   359767      5,14%  -16,89%   -11,55%  +4,19%
2021-05-11 2108  686    166   275   2988   64937   19345   363344      5,32%  -15,92%    -6,71%  +7,01%
2021-05-10 2253  710    134    48   3356   45663   20010   364015      5,50%  -14,43%    -4,01%  +9,44%
2021-05-09 2172  702    159    89    867   22508   20985   368450      5,70%  -12,66%    +1,01% +11,42%
2021-05-08 2167  707    164   274   1707   43286   21252   366913      5,79%  -11,27%    +2,28% +11,00%
2021-05-07 2307  727    163   217   3304   63455   20881   360821      5,79%  -10,26%    -2,11%  +8,64%
2021-05-06 2402  744    145   220   3490   63405   21051   354281      5,94%   -9,32%    -2,03%  +8,51%
2021-05-05 2481  757    164   253   3633   60090   20919   345310      6,06%   -8,43%    -4,60%  +8,04%
2021-05-04 2605  795    191   291   3653   65608   20737   339545      6,11%   -8,03%    -8,05%  +7,84%
2021-05-03 2760  831    153    58   4331   50098   20847   332614      6,27%   -7,90%   -10,32%  +5,98%
2021-05-02 2648  825    161    98   1134   20971   20775   330677      6,28%   -7,82%   -14,99%  +6,68%
2021-05-01 2593  824    195   278   1336   37194   20778   330552      6,29%   -7,21%   -15,55%  +6,94%
2021-04-30 2707  855    191   235   3474   56915   21331   332111      6,42%   -6,30%   -14,84%  +8,29%
2021-04-29 2776  864    206   247   3358   54434   21487   326511      6,58%   -5,51%   -15,55%  +9,03%
2021-04-28 2809  888    210   249   3451   54325   21927   319605      6,86%   -4,69%   -13,84%  +8,82%
2021-04-27 2858  892    231   342   3763   58677   22553   314851      7,16%   -3,30%   -10,80%  +9,28%
2021-04-26 2951  892    156    65   4259   48161   23246   313847      7,41%   -2,27%    -7,43% +10,54%
2021-04-25 2883  886    162   122   1137   20846   24437   309974      7,88%   -1,73%    +0,22% +10,15%
2021-04-24 2846  886    228   325   1889   38753   24605   309114      7,96%   -1,57%    +0,94% +10,07%
2021-04-23 2943  901    222   275   3630   51315   25047   306679      8,17%   -1,79%    +2,68%  +9,24%
2021-04-22 2989  910    231   280   3798   47528   25444   299459      8,50%   -1,92%    +2,41%  +5,00%
2021-04-21 3078  935    244   293   4077   49571   25449   293707      8,66%   -2,16%    -0,18%  +0,26%
2021-04-20 3103  926    303   333   4456   57673   25283   288121      8,78%   -2,80%    -3,90%  -6,75%
2021-04-19 3140  946    210    62   5450   44288   25111   283911      8,84%   -2,84%    -7,73%  -6,42%
2021-04-18 3000  931    201    96   1305   19986   24383   281416      8,66%   -1,78%    +1,31%  -0,71%
2021-04-17 2910  923    245   327   2331   36318   24375   280843      8,68%   -0,65%    +0,55%  -2,38%
2021-04-16 3015  923    249   260   4027   44095   24393   280730      8,69%   +0,38%    -0,79%  -5,73%
2021-04-15 3032  930    239   247   3803   41776   24846   285191      8,71%   +1,29%    -0,56% -10,01%
2021-04-14 3049  941    217   277   3911   43985   25496   292956      8,70%   +2,56%    +1,11% -11,63%
2021-04-13 3130  947    267   356   4284   53463   26309   308982      8,51%   +4,21%    +4,40% -10,48%
2021-04-12 3215  919    225    91   4722   41793   27215   303399      8,97%   +5,89%    +7,97% -19,88%
2021-04-11 3085  899    202   119   1297   19413   24067   283425      8,49%   +6,33%   -19,20% -31,44%
2021-04-10 3022  905    255   322   2349   36205   24242   287688      8,43%   +6,74%   -19,19% -31,22%
2021-04-09 3117  925    275   267   4480   48556   24587   297806      8,26%   +8,02%   -19,01% -31,98%
2021-04-08 3129  911    250   263   4453   49541   24986   316915      7,88%  +10,47%   -19,90% -29,39%
2021-04-07 3164  909    333   334   4724   60011   25217   331501      7,61%  +12,30%   -21,42% -28,86%
2021-04-06 3167  892    235   110   5190   47880   25200   345148      7,30%  +14,03%   -23,49% -26,94%
2021-04-05 3055  866    230    89   1574   21819   25206   378702      6,66%  +15,33%   -25,29% -20,80%
2021-04-04 2923  831    171   144   1472   23676   29786   413396      7,21%  +16,94%   -12,06% -13,68%
2021-04-03 2911  821    259   330   2694   46323   29997   418251      7,17%  +18,64%   -11,19% -12,56%
2021-04-02 3026  801    296   224   4879   67665   30359   437830      6,93%  +19,49%    -9,54%  -6,62%
2021-04-01 2959  790    290   280   4684   64127   31194   448795      6,95%  +18,84%    -5,60%  -3,21%
2021-03-31 2938  756    309   281   4707   73658   32089   465982      6,89%  +18,54%    -1,30%  +3,75%
2021-03-30 2868  737    319   295   5196   81434   32937   472417      6,97%  +17,92%    +3,58%  +8,29%
2021-03-29 2820  740    199    95   6154   56513   33738   478155      7,06%  +17,32%   +10,95% +12,96%
2021-03-28 2693  712    213    89   1683   28531   33869   478926      7,07%  +16,37%   +15,18% +15,42%
2021-03-27 2568  701    296   260   3056   65902   33776   478318      7,06%  +15,22%   +15,62% +17,07%
2021-03-26 2503  667    205   201   5714   78630   33561   468861      7,16%  +14,44%   +17,54% +17,86%
2021-03-25 2493  652    242   211   5579   81314   33044   463703      7,13%  +13,89%   +21,84% +21,21%
2021-03-24 2452  636    251   242   5555   80093   32512   449125      7,24%  +13,28%   +27,04% +22,26%
2021-03-23 2402  601    282   236   5997   87172   31800   436237      7,29%  +12,37%   +31,61% +22,50%
2021-03-22 2372  589    201    77   6285   57284   30409   423291      7,18%  +11,07%   +32,35% +23,09%
2021-03-21 2249  569    185    75   1590   27923   29405   414957      7,09%  +10,12%   +37,37% +22,44%
2021-03-20 2160  557    243   232   2841   56445   29212   408566      7,15%   +8,99%   +40,42% +22,16%
2021-03-19 2153  550    182   171   5197   73472   28553   397810      7,18%   +7,31%   +41,73% +21,32%
2021-03-18 2142  543    208   183   5047   66736   27121   382559      7,09%   +5,55%   +41,76% +18,72%
2021-03-17 2123  534    207   192   4843   67205   25592   367351      6,97%   +3,88%   +39,68% +15,64%
2021-03-16 2085  522    208   230   4606   74226   24162   356100      6,79%   +2,88%   +36,64% +13,78%
2021-03-15 2112  503    150    61   5281   48950   22976   343898      6,68%   +2,43%   +34,85% +11,39%
2021-03-14 2013  485    159    65   1397   21532   21406   338912      6,32%   +1,99%   +29,18% +10,00%
2021-03-13 1905  474    195   194   2182   45689   20804   334440      6,22%   +1,75%   +26,13%  +8,87%
2021-03-12 1915  468    170   172   3765   58221   20146   327898      6,14%   +1,90%   +22,29%  +7,25%
2021-03-11 1910  448    139   166   3518   51528   19132   322245      5,94%   +2,50%   +15,54%  +7,24%
2021-03-10 1943  452    154   156   3413   55954   18322   317676      5,77%   +3,60%   +10,96%  +7,64%
2021-03-09 1963  441    202   238   3420   62024   17683   312981      5,65%   +4,48%    +7,15%  +6,86%
2021-03-08 1994  436    113    62   3711   43964   17038   308730      5,52%   +5,57%    +2,35%  +6,46%
2021-03-07 1938  425    122    71    795   17060   16571   308099      5,38%   +6,94%    -1,27%  +7,33%
2021-03-06 1880  416    141   172   1524   39147   16494   307197      5,37%   +9,02%    -2,30%  +6,70%
2021-03-05 1915  433    152   163   2751   52568   16474   305746      5,39%  +11,08%    -2,75%  +7,63%
2021-03-04 1905  426    171   154   2708   46959   16559   300489      5,51%  +12,61%    -2,30%  +7,79%
2021-03-03 1900  434    152   164   2774   51259   16513   295121      5,60%  +13,02%    -2,09%  +6,29%
2021-03-02 1902  426    176   226   2775   57773   16503   292889      5,63%  +13,07%    -0,94%  +7,75%
2021-03-01 1937  413    107    52   3244   43333   16647   290009      5,74%  +12,49%    +3,15%  +8,88%
2021-02-28 1896  407    127    62    718   16158   16784   287055      5,85%  +11,39%    +7,94%  +8,47%
2021-02-27 1835  397    156   165   1504   37696   16883   287897      5,86%   +9,13%   +10,02%  +9,21%
2021-02-26 1838  393    204   126   2836   47311   16940   284083      5,96%   +6,74%   +13,53%  +7,65%
2021-02-25 1759  369    142   142   2662   41591   16949   278777      6,08%   +4,42%   +20,03%  +3,88%
2021-02-24 1749  362    150   145   2764   49027   16866   277669      6,07%   +2,41%   +23,61%  +1,28%
2021-02-23 1711  353    155   179   2919   54893   16659   271816      6,13%   +0,80%   +25,79%  -3,24%
2021-02-22 1721  348    115    37   3381   40379   16138   266361      6,06%   -0,82%   +24,11%  -8,85%
2021-02-21 1619  329     88    52    817   17000   15550   264645      5,88%   -2,05%   +21,29% -11,33%
2021-02-20 1567  316    112   162   1561   33882   15345   263616      5,82%   -2,91%   +19,79% -12,59%
2021-02-19 1607  314    125   121   2845   42005   14921   263894      5,65%   -3,60%   +15,27% -14,72%
2021-02-18 1588  314    142   163   2579   40483   14121   268355      5,26%   -4,22%    +5,49% -16,15%
2021-02-17 1610  315    141   125   2557   43174   13644   274162      4,98%   -4,65%    -0,39% -16,38%
2021-02-16 1600  311    145   177   2398   49438   13244   280919      4,71%   -5,35%    -5,11% -17,04%
2021-02-15 1639  319     84    33   2793   38663   13003   292237      4,45%   -5,68%   -10,22% -15,58%
2021-02-14 1598  307     91    50    612   15971   12820   298475      4,30%   -6,39%   -15,97% -14,00%
2021-02-13 1567  298    107   176   1137   34160   12810   301570      4,25%   -6,57%   -17,45% -13,89%
2021-02-12 1634  295    132   151   2045   46466   12944   309434      4,18%   -6,73%   -18,17% -12,91%
2021-02-11 1642  294    137   158   2102   46290   13386   320057      4,18%   -6,45%   -18,21%  -9,72%
2021-02-10 1652  303    132   161   2157   49931   13698   327858      4,18%   -6,09%   -17,29%  -7,98%
2021-02-09 1674  308    163   179   2157   60756   13957   338633      4,12%   -5,52%   -16,64%  -5,35%
2021-02-08 1698  302     72    44   2610   44901   14483   346157      4,18%   -5,58%   -14,00%  -2,38%
2021-02-07 1678  300    108    80    602   19066   15256   347081      4,40%   -5,13%    -9,62%  -1,69%
2021-02-06 1650  292    123   179   1271   42024   15517   350215      4,43%   -5,27%    -7,85%  -0,66%
2021-02-05 1737  304    144   161   2487   57089   15819   355297      4,45%   -5,35%    -5,08%  +3,33%
2021-02-04 1751  306    141   149   2414   54091   16366   354507      4,62%   -5,61%    +0,60%  +4,78%
2021-02-03 1785  310    142   143   2416   60706   16561   356271      4,65%   -5,96%    +3,21%  +8,61%
2021-02-02 1794  311    142   202   2683   68280   16744   357787      4,68%   -6,09%    +4,70% +12,06%
2021-02-01 1852  325    128    51   3383   45825   16841   354585      4,75%   -5,32%    +7,27% +11,62%
2021-01-31 1788  315     77    55    863   22200   16880   353037      4,78%   -4,71%   +10,13% +13,55%
2021-01-30 1760  315    137   175   1573   47106   16839   352525      4,78%   -3,49%   +10,59% +15,20%
2021-01-29 1810  315    119   138   3034   56299   16665   343861      4,85%   -2,11%   +10,96% +14,05%
2021-01-28 1819  323    138   159   2609   55855   16268   338324      4,81%   -0,98%   +11,74% +14,79%
2021-01-27 1850  313    121   169   2599   62222   16046   328035      4,89%   +0,13%   +11,70% +12,15%
2021-01-26 1928  322    153   173   2780   65078   15993   319277      5,01%   +0,75%   +13,93%  +7,86%
2021-01-25 1954  325     92    39   3422   44277   15700   317673      4,94%   +0,94%   +11,82%  +6,01%
2021-01-24 1923  322    106    63    822   21688   15327   310921      4,93%   +0,74%    +8,90%  +1,55%
2021-01-23 1888  327    143   171   1399   38442   15227   306003      4,98%   +0,04%    +7,16%  -2,02%
2021-01-22 1923  338    158   145   2637   50762   15019   301507      4,98%   -1,12%    +4,20%  -4,77%
2021-01-21 1941  338    148   153   2387   45566   14559   294737      4,94%   -2,23%    +1,89%  -7,62%
2021-01-20 1938  337    144   169   2546   53464   14365   292489      4,91%   -3,15%    +2,04%  -8,63%
2021-01-19 1960  361    187   196   2487   63474   14038   295998      4,74%   -4,03%    -2,36%  -7,02%
2021-01-18 1974  369    105    29   3049   37525   14040   299664      4,69%   -5,11%    -4,56%  -3,73%
2021-01-17 1892  367     79    24    722   16770   14074   306179      4,60%   -6,15%    -4,58%  -0,42%
2021-01-16 1828  352    111   169   1191   33946   14210   312327      4,55%   -7,20%    -3,42%  +3,36%
2021-01-15 1883  345    142   149   2177   43992   14414   316611      4,55%   -7,75%    -0,17% +12,07%
2021-01-14 1915  346    133   180   2193   43318   14289   319062      4,48%   -7,52%   +11,03% +28,65%
2021-01-13 1943  360    142   172   2219   56973   14078   320099      4,40%   -7,88%   +11,66% +36,69%
2021-01-12 1966  356    139   200   2489   67140   14377   318343      4,52%   -8,56%   +18,13% +50,42%
2021-01-11 2020  378     94    38   3083   44040   14711   311267      4,73%   -9,19%   +25,01% +61,30%
2021-01-10 1955  371     85    54    858   22918   14750   307458      4,80%   -9,12%   +29,44% +69,13%
2021-01-09 1927  379    137   204   1395   38230   14713   302177      4,87%   -8,66%   +32,17% +70,16%
2021-01-08 1996  377    141   156   2052   46443   14439   282524      5,11%   -8,38%   +29,25% +59,74%
2021-01-07 2018  381    156   219   1982   44355   12869   248015      5,19%   -8,99%   +14,81% +39,34%
2021-01-06 2076  404    145   217   2518   55217   12608   234171      5,38%   -9,40%   +11,86% +27,01%
2021-01-05 2130  430    149   242   2823   60064   12171   211632      5,75%   -8,61%    +4,44%  +9,71%
2021-01-04 2226  464    110    61   3122   40231   11768   192976      6,10%   -7,67%    -1,45%  -5,09%
2021-01-03 2185  468    137    60    821   17637   11395   181793      6,27%   -7,33%    -9,47% -12,07%
2021-01-02 2122  481    110    55   1121   18577   11132   177587      6,27%   -7,28%   -12,24% -14,53%
2021-01-01 2081  489    150   234    482   11934   11171   176866      6,32%   -7,60%   -13,98% -20,63%
2020-12-31 2187  494    145   226   1721   30511   11209   177990      6,30%   -8,21%   -26,74% -29,39%
2020-12-30 2333  496    159   222   2081   32678   11271   184370      6,11%   -7,97%   -30,91% -29,48%
2020-12-29 2417  498    208   209   2420   41408   11654   192894      6,04%   -8,40%   -30,24% -28,78%
2020-12-28 2440  510    150    68   2749   29048   11941   203315      5,87%   -8,71%   -30,73% -25,24%
2020-12-27 2359  491    158    63    558   13431   12587   206753      6,09%   -9,16%   -28,83% -23,69%
2020-12-26 2286  493     95    69   1160   17856   12684   207766      6,10%   -9,76%   -28,64% -23,09%
2020-12-25 2282  511    151   285    520   13058   12986   222843      5,83%   -9,69%   -27,48% -16,60%
2020-12-24 2447  514    211   240   1783   36891   15301   252064      6,07%   -9,27%   -14,96%  -4,34%
2020-12-23 2471  512    190   248   2464   41202   16313   261461      6,24%   -9,35%    -8,73%  +2,37%
2020-12-22 2557  536    219   259   2707   51829   16706   270829      6,17%   -9,65%    -6,07%  +9,94%
2020-12-21 2610  546    139    55   3395   32486   17238   271971      6,34%  -10,21%    -0,19% +13,67%
2020-12-20 2538  543    133    76    655   14444   17687   270942      6,53%  -10,53%    +5,29% +15,58%
2020-12-19 2523  541    198   286   1462   32933   17774   270134      6,58%  -10,48%    +6,71% +16,78%
2020-12-18 2616  547    201   254   2835   42279   17907   267184      6,70%  -10,96%   +10,79% +18,18%
2020-12-17 2683  562    208   220   2795   46288   17992   263492      6,83%  -11,51%   +13,80% +17,78%
2020-12-16 2707  571    201   240   2857   50570   17873   255403      7,00%  -12,07%   +15,16% +16,27%
2020-12-15 2772  594    225   290   3239   52971   17785   246342      7,22%  -12,77%   +15,71% +14,67%
2020-12-14 2888  615    125    54   3844   31457   17271   239265      7,22%  -13,33%   +12,57% +12,19%
2020-12-13 2861  617    187    78    742   13636   16798   234412      7,17%  -14,39%    +9,96% +11,52%
2020-12-12 2770  627    185   268   1595   29983   16657   231314      7,20%  -15,65%    +9,33% +10,52%
2020-12-11 2896  646    184   247   2920   38587   16163   226079      7,15%  -16,83%    +6,76%  +7,49%
2020-12-10 2961  658    207   257   2676   38199   15810   223717      7,07%  -17,83%    +3,24%  +7,66%
2020-12-09 3034  662    185   300   2769   41509   15520   219673      7,07%  -19,02%    +1,07%  +5,70%
2020-12-08 3136  677    215   341   2725   45894   15370   214818      7,15%  -19,85%    -0,34%  +3,10%
2020-12-07 3272  724    147    68   3371   26604   15343   213275      7,19%  -20,82%    -1,65%  +3,38%
2020-12-06 3210  744    151    91    601   10538   15276   210203      7,27%  -21,14%    -6,02%  +2,38%
2020-12-05 3163  753    226   334   1101   24748   15235   209293      7,28%  -21,26%    -6,44%  +1,40%
2020-12-04 3348  789    219   294   2567   36225   15140   210323      7,20%  -21,18%    -8,47%  +4,05%
2020-12-03 3417  786    196   327   2386   34155   15314   207794      7,37%  -21,42%    -9,29%  +2,44%
2020-12-02 3590  829    238   347   2619   36654   15356   207819      7,39%  -21,54%   -12,12%  +1,92%
2020-12-01 3707  854    208   469   2698   44351   15422   208364      7,40%  -21,78%   -16,60%  +2,47%
2020-11-30 4014  900    123    92   3304   23532   15601   206301      7,56%  -21,94%   -23,69%  +2,44%
2020-11-29 3989  904    149   147    560    9628   16255   205313      7,92%  -22,22%   -27,13%  +2,50%
2020-11-28 3994  946    225   427   1006   25778   16284   206413      7,89%  -22,53%   -28,50%  +1,48%
2020-11-27 4215  997    234   335   2741   33696   16541   202146      8,18%  -22,83%   -30,74%  -2,98%
2020-11-26 4376 1034    257   359   2428   34180   16882   202849      8,32%  -22,45%   -36,32%  -4,21%
2020-11-25 4570 1071    285   440   2685   37199   17474   203914      8,57%  -21,97%   -41,70%  -0,32%
2020-11-24 4783 1105    305   524   2877   42288   18492   203344      9,09%  -20,63%   -34,60%  +1,81%
2020-11-23 5076 1168    211   102   3958   22544   20444   201390     10,15%  -18,93%   -34,36%  +1,41%
2020-11-22 5025 1194    215   144    589   10728   22307   200297     11,14%  -16,87%   -34,32%  +0,40%
2020-11-21 5017 1201    261   542   1263   21511   22775   203394     11,20%  -14,54%   -33,71%  +2,22%
2020-11-20 5418 1256    323   500   3082   34399   23883   208352     11,46%  -12,17%   -31,82%  +1,70%
2020-11-19 5651 1286    363   555   3020   35245   26512   211757     12,52%  -10,27%   -26,29%  +2,58%
2020-11-18 5930 1323    358   582   3703   36629   29974   204563     14,65%   -8,03%   -19,31%  -8,72%
2020-11-17 6240 1356    380   688   4829   40334   28275   199723     14,16%   -7,11%   -36,28% -15,84%
2020-11-16 6580 1408    285   128   5821   21451   31147   198593     15,68%   -6,23%   -36,14% -21,50%
2020-11-15 6518 1439    305   212   1057   13825   33963   199508     17,02%   -4,99%   -37,10% -23,13%
2020-11-14 6505 1423    461   680   2371   26469   34355   198985     17,27%   -3,87%   -37,78% -26,41%
2020-11-13 6762 1457    526   669   5711   37804   35030   204876     17,10%   -2,33%   -40,10% -29,99%
2020-11-12 7010 1456    414   251   6482   28051   35967   206436     17,42%   +0,17%   -46,50% -35,35%
2020-11-11 6879 1463    565   638   2004   31789   37145   224107     16,57%   +3,05%   -50,25% -35,13%
2020-11-10 7058 1470    618   716   7701   39204   44373   237316     18,70%   +7,48%   -46,81% -37,32%
2020-11-09 7221 1474    443   148   8637   22366   48775   252988     19,28%  +12,99%   -47,86% -35,98%
2020-11-08 6955 1470    415   302   1449   13302   53996   259550     20,80%  +18,22%   -45,76% -37,67%
2020-11-07 6895 1464    516   761   3046   32360   55214   270410     20,42%  +23,70%   -45,75% -37,36%
2020-11-06 7224 1459    606   635   6648   39364   58476   292637     19,98%  +29,39%   -45,36% -33,60%
2020-11-05 7290 1428    577   673   7660   45722   67231   319292     21,06%  +35,74%   -39,16% -28,06%
2020-11-04 7411 1412    675   684   9232   44998   74662   345489     21,61%  +42,70%   -33,99% -23,55%
2020-11-03 7461 1353    899   669  12103   54876   83429   378586     22,04%  +50,09%   -25,90% -16,73%
2020-11-02 7233 1302    612   183  13858   28928   93540   395161     23,67%  +56,92%   -14,69% -14,38%
2020-11-01 6824 1223    578   253   2667   24162   99550   416394     23,91%  +64,43%    -5,49% -10,89%
2020-10-31 6502 1161    707   665   6308   54587  101778   431697     23,58%  +72,17%    -2,82%  -8,64%
2020-10-30 6439 1105    748   469  15403   66019  107029   440720     24,29%  +79,57%    +5,79%  -6,39%
2020-10-29 6187 1057    688   480  15091   71919  110506   443857     24,90%  +85,36%   +15,39%  -5,63%
2020-10-28 5924  994    759   476  17999   78095  113104   451918     25,03%  +88,78%   +25,82%  -1,03%
2020-10-27 5548  912    707   487  22214   71451  112592   454639     24,77%  +89,86%   +32,91%  +1,31%
2020-10-26 5268  812    545   174  19868   50161  109643   461521     23,76%  +89,89%   +40,52%  +7,34%
2020-10-25 4825  756    529   222   4895   39465  105337   467285     22,54%  +89,70%   +45,89% +11,63%
2020-10-24 4408  694    610   359  11559   63610  104731   472509     22,16%  +88,73%   +48,94% +16,88%
2020-10-23 4056  633    617   322  18880   69156  101168   470798     21,49%  +86,64%   +51,84% +20,73%
2020-10-22 3649  573    520   282  17689   79980   95766   470336     20,36%  +84,16%   +57,14% +25,42%
2020-10-21 3275  525    437   250  17487   80816   89895   456604     19,69%  +82,64%   +61,35% +27,21%
2020-10-20 2978  487    428   267  19265   78333   84712   448770     18,88%  +80,79%   +68,71% +31,83%
2020-10-19 2773  446    274    64  15562   55925   78026   429973     18,15%  +79,06%   +80,12% +31,59%
2020-10-18 2497  412    271    86   4289   44689   72202   418583     17,25%  +74,71%   +85,94% +35,19%
2020-10-17 2267  384    365   224   7996   61899   70316   404267     17,39%  +70,02%   +87,69% +36,02%
2020-10-16 2099  358    252   157  13478   68694   66630   389964     17,09%  +66,31%   +91,13% +37,38%
2020-10-15 1951  327    292   137  11818   66248   60943   375021     16,25%  +62,64%   +97,92% +37,94%
2020-10-14 1778  313    266   138  12304   72982   55713   358938     15,52%  +57,90%  +101,76% +36,24%

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan