Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat lobmans zijn originele statment wat te optimistisch was zoals @ugar zei.
Oké, niet 100% gevaccineerd maar wel 100% beschermd tegen een dodelijke infectie.

Dus @Lobmans zijn punt blijft toch nog steeds overeind dat we meer vrijheid kunnen veroorloven.

nee, voor mij niet maar je kan niet ontkennen toch dat er besmettingen geweest zijn op het songfestival. Net zoals er hoogst waarschijnlijk wel besmettingen zullen zijn op tomorrowland. Dus de stellingen dat er geen enkel gevaar is bij festivals kloppen niet. Waar we wel kunnen over discussiëren is of aanvaardbaar zijn of niet. Dat bedoel ik met de discussies eerlijk houden. Men zit hier te discussiëren dat zwart wit is ipv of we zwart graag zien of niet.
Wie stelt er dat er geen enkel gevaar is? Het gaat hier volgens mij alleen maar over de aanvaardbaarheid, en die begint torenhoog te worden.

rekening houdend met de besmettingscijfers van Eurosong (48 op 3500) en de ziekenhuisopnames in Belgie (75k opnames op 1078k positive testen)
kom ik voor tomorrowland (60k mensen) op 823 besmettingen en 57 ziekenhuisopnames

Zowel positief als negatief kan je argumenten aanhalen
  • + tegen dan meer vaccinaties (minder besmettingen, minder erge klachten, minder opnames)
  • + % opnames is volledige bevolking, terwijl tomorrowland een veel jonger publiek is, dus veel minder opnames
  • - bezoekers gaan meer rondlopen en mengen dan bij eurosong
Dus ik zou zeggen dat het al worst case is, dat zijn dan toch geen zotte cijfers, dat zijn de dagcijfers van een maand geleden (bij wijze van spreken)

Ik zie echt het probleem van Tomorrowland niet, buiten wat emotionele redenen zie ik geen redenen waarom het niet zou kunnen doorgaan (corona gerelateerd).
Er is zeker extra werk voor controle en dergelijke, maar dat lijkt me ook maar een pover excuus (er zijn al voorbeelden aangehaald waarbij het wel mogelijk is, dus voor TML zal dat ook wel kunnen)
Dat de buurt/inwoners de drukte niet tof vinden, zal zeker kloppen. Maar durf dat dan ook te zeggen als burgemeester, dat dat de reden is en verschuil u niet achter het Corona-excuus.
Begin het beu te worden dat Corona voor alles als excuus kan dienen.

Laatst bewerkt:
Duidelijk dat jij niet veel kent van organisatie van massa evenementen :')
Efkes gans het draaiboek voor een giga festival aanpassen naar een ander locatie
*hold my beer*
Niet efkes. Anderhalf jaar hebben ze gehad om scenario's te bedenken en uit te schrijven.
Waarom moet het nu perse full blown zijn? Hadden ze niet een beetje hun kunnen aanpassen naar de situatie waar we in zitten?

Dat lobmans zijn originele statment wat te optimistisch was zoals @ugar zei.

Ik had inderdaad geen rekening gehouden met de risicopatiënten die (voor de gewijzigde strategie met AZ) pas als laatste aan de beurt zullen komen. Maar voor de rest van de bevolking klopt m'n statement wel, zeker voor het doelpubliek (20-40jarigen, ruim genomen) van festivals. Aangezien die geen AZ kregen, gaan zij in de loop van augustus wel volledig gevaccineerd zijn.

Dat er nog een kleine groep niet-gevaccineerden is, mag geen argument zijn om bepaalde dingen toe te laten of tegen te houden want er gaat ALTIJD een groep mensen zijn die niet gevaccineerd is. Hoe hoger de vaccinatiegraad hoe beter, maar een vaccinatiegraad van 100% is sowieso onmogelijk.

Imo is dat wel de schuld van diegene die de beloftes gedaan heeft en veel te optimistisch geweest is (en ook wie daar eigenlijk met open ogen ingelopen is)
Dit dus, er zijn quasi geen virologen die ooit die dingen hebben gezegd zonder "maar enkel als de cijfers goed zijn". En dan zijn mijn mensen dat laatste stuk elke keer vergeten.

De reden dat er schrik is voor varianten is trouwens ook niet zo moeilijk hoor. Varianten zijn genetische mutaties, die komen voor bij "voortplanting". Zolang het huidige virus nog actief is, is er veel "voortplanting" en dus veel kans op mutaties.
Eens de besmettingen globaal enorm gezakt zijn, dan zal het risico op varianten.

Oké, niet 100% gevaccineerd maar wel 100% beschermd tegen een dodelijke infectie.

Dus @Lobmans zijn punt blijft toch nog steeds overeind dat we meer vrijheid kunnen veroorloven.
Kan toch bijna niet? In mijn stad zitten wij onder het Belgische gemiddelde qua percentage vaccinaties. Ik ben 28 en krijg de eerste week van augustus mijn tweede prik. Zo optimistisch is die voorspelling dan toch echt niet. Wat loopt er fout bij jullie is eerder de vraag? En wat dan nog... uw eerste prik countert bijna alle risico en de rest heb je ook nog voornamelijk zelf in de hand. Daarvoor moet niet heel het land op slot blijven.
Het was wel gij die @ugar de woorden in de mond legde dat het land zou op slot moeten blijven, hij zij gewoon dat @Lobmans zijn statement wat te optimistisch was.
Wie stelt er dat er geen enkel gevaar is? Het gaat hier volgens mij alleen maar over de aanvaardbaarheid, en die begint torenhoog te worden.
Wel als het gaat over aanvaardbaarheid, hou het dan daar bij ipv allerlei zaken die er niets mee te maken hebben te willen ontkennen.
rekening houdend met de besmettingscijfers van Eurosong (48 op 3500) en de ziekenhuisopnames in Belgie (75k opnames op 1078k positive testen)
kom ik voor tomorrowland (60k mensen) op 823 besmettingen en 57 ziekenhuisopnames

Zowel positief als negatief kan je argumenten aanhalen
  • + tegen dan meer vaccinaties (minder besmettingen, minder erge klachten, minder opnames)
  • + % opnames is volledige bevolking, terwijl tomorrowland een veel jonger publiek is, dus veel minder opnames
  • - bezoekers gaan meer rondlopen en mengen dan bij eurosong
Dus ik zou zeggen dat het al worst case is, dat zijn dan toch geen zotte cijfers, dat zijn de dagcijfers van een maand geleden (bij wijze van spreken)
Die besmettingen zijn volgens mij het probleem niet maar de vraag hoe men er mee zal om gaan, als die 823 besmettingen direct getracked worden kan men dit perfect onder controle houden, als die niet gedetecteerd zullen worden dan kan dit wel voor grote problemen zorgen. Dat is volgens mij wel hun grote vrees dat diegene die besmet zijn hun verantwoordelijkheid niet zullen nemen om zich effectief in quarantaine te zetten.
Edit: en eer men weer afkomt dat het zeker is door corona gerelateerde zaken, waarom reageren die burgemeesters dan niet dat het in de vorm zoals men nu het festival ziet het niet kan doorgaan maar moest men bepaalde maatregelen in acht nemen dat ze nog eens kunnen praten.

Verder ben ik het volledig eens met uw edit, die ik nu pas gezien heb. Men misbruikt gewoon de situatie om niet de onpopulaire mening te moeten verkondigen voor de rest van belgie dat ge het festival niet wil omdat er teveel overlast zou zijn. Want buiten de dorpsgrenzen maak je je hierdoor persona non grata.

Laatst bewerkt:
Ik ga er het deze keer op voorhand bijzetten: dit is geen mening over het al dan niet toelaten van TML, gewoon een opmerking/vraag bij een bepaalde stelling! (Anders gaat men toch weer mij woorden in de mond leggen of het verdraaien)

Vergeet niet dat een maand geleden, bij deze "geen al te zotte cijfers" dit nog niet voldoende was om de maatregelen te versoepelen.

En ik heb geen glazen bol, ik weet niet wat er op TML zou gebeuren moest het doorgaan. Maar er is een negatief advies (again, momenteel, kan ook nog veranderen) van het GEMS om op dat tijdstip al zo'n soort event door te laten gaan.

In dat geval 100 procent bescherming tegen hospitalisatie en ernstige COVID-19 vanaf 3 weken na de eerste inenting.

Dus wat is precies het probleem?

Dit is gewoon foutieve informatie. Deze cijfers gelden niet voor de delta variant.
Het gaat mij trouwens over iets anders dan mijn situatie. Ik weet mij wel te beschermen. Ik reageerde op totale desinformatie over de vaccinatiegraad.

Velen hier vergeten dat de zomer in België twee maanden duurt en dat de jeugd dan weer 12 maanden mag wachten. Oh wacht... we moeten allemaal rekening houden met een 50-jarige die nu twee weken langer in zijn kot moet blijven omdat hij pas eind augustus een 2de vaccin gaat krijgen.

Echt, respect komt van twee kanten. De jeugd heeft zich al volledig weggecijferd voor de ouderen, nu is het wel welletjes geweest.
Die 50 jarige, want je spreekt duidelijk over mij, heeft nergens gezegd dat alles dicht moet. Maar kom ook niet janken wanneer de situatie terug ontspoort en we weer een hele winter met beperkingen zitten door nieuwe mutaties die wel door de vaccinatieweerstand breken.
Daar heb ik geen zin.

En stop over dat “ volledig wegcijferen”. Denk jij nu echt dat ik een heel jaar feestvier?

Het was wel gij die @ugar de woorden in de mond legde dat het land zou op slot moeten blijven, hij zij gewoon dat @Lobmans zijn statement wat te optimistisch was.

Wel als het gaat over aanvaardbaarheid, hou het dan daar bij ipv allerlei zaken die er niets mee te maken hebben te willen ontkennen.
Jongens toch, is dat uw manier van discussiëren? @ugar ondermijnt een argument bewust of onbewust en ik weerleg die met te zeggen dat hij eigenlijk weinig risico heeft. Ik leg niemand iets in de mond, dat maakt gij er zelf van. Aanvaardbaarheid staat in direct verband met risico op een ernstige infectie. In plaats van mij te verwijten allerlei zaken erbij te halen zou ge beter eens uw eigen redenatie op orde brengen.

Dit is gewoon foutieve informatie. Deze cijfers gelden niet voor de delta variant.
Het gaat mij trouwens over iets anders dan mijn situatie. Ik weet mij wel te beschermen. Ik reageerde op totale desinformatie over de vaccinatiegraad.

Die 50 jarige, want je spreekt duidelijk over mij, heeft nergens gezegd dat alles dicht moet. Maar kom ook niet janken wanneer de situatie terug ontspoort en we weer een hele winter met beperkingen zitten door nieuwe mutaties die wel door de vaccinatieweerstand breken.
Daar heb ik geen zin.

En stop over dat “ volledig wegcijferen”. Denk jij nu echt dat ik een heel jaar feestvier?
Die data komen rechtstreeks van de website van UZ Gent voor iemand mij hier verwijt foutieve informatie te verspreiden. Voor uw eigen gemoedsrust kan je ook een het nieuwe onderzoek lezen dat dit bevestigd. Het ging trouwens niet over u maar over een bevolkingsgroep, excuses dat ik u in mijn achterhoofd had zitten, ik had dit inderdaad breder moeten kaderen.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ge mijn punt volledig mist. Het gaat mij over mensen die compleet doordraaien over eventuele lange termijneffecten van een vaccin, maar die afweging niet maken van een besmetting. Als het over Corona gaat, hebben ze het vooral over de doden, maar niet over eventuele langetermijneffecten.

En een beetje belachelijk om te zeggen dat die conclusie getrokken wordt door mensen die maatregelen langer willen laten doorgaan. Precies alsof ik er plezier in heb om overoa rekening mee te houden.
Je zegt "De effecten op langer termijn worden enorm onderschat heb ik de indruk." met een anekdote over een collega met een bestaande aandoening die soms ademproblemen heeft. Dan lijkt het me niet zo raar om daarop te reageren dat lange termijneffecten totaal niet onderschat worden maar dat de beschikbare data weinig betrouwbaar is.

Ik vind ook dat mensen die niet gevaccineerd worden, een andere risico-inschatting maken dan ikzelf en hun beslissing individualistisch is maar vind niet dat het onderschatten van lange termijneffecten van COVID daar de reden voor is. Daar zijn nog heel weinig deftige studies voor beschikbaar en dat een jonge, gezonde mens dat risico voor hem inschat als heel klein tot onbestaande is niet onlogisch. Het risico op negatieve effecten van een vaccin daarentegen heeft op basis van wat in de pers verschijnt minder te maken met leeftijd of gezondheid. Er zal dus wel een groep mensen zijn waarvoor het ingeschatte risico op vaccinatiebijwerkingen groter is dan de impact het ingeschatte risico op een coronabesmetting. Als je dan puur vanuit de eigen persoon redeneert, is het logisch dat zij niet gevaccineerd worden. Voor een gezonde 18-jarige bijvoorbeeld kan ik me goed inbeelden dat er puur vanuit zijn persoonlijk risico weinig reden is om gevaccineerd te worden. Daarvoor is de reden vooral om het voor de maatschappij te doen en administratieve rompslomp te besparen als die iets wil gaan doen.

Inderdaad. En het punt dat er onzekerheid is over alle precieze langetermijneffecten van covid, en dat we daarom totaal blind moeten zijn voor elk mogelijk langetermijneffect, is een beetje jammer ook.
Maar wat is dan het gevolg? "We mogen daar niet blind voor zijn". Qua platitude kan dat tellen. Wie zijn de "we" hier en wat betekent er niet blind voor zijn? Komt dat neer op het feit dat het doel nu ook effectief is verlegd van de zorg niet overbelasten naar zero covid? Welke lange termijneffecten zijn al duidelijk voor jou op dit moment en hoe vertaalt zich dat?
Ik heb nog nergens bewijs van langetermijneffecten van Covid voor gezonde mensen gezien dat het nodig maakt om maatregelen voor die gezonde bevolking te nemen. De enige reden voor maatregelen is het garanderen van zorg. Zoals het er nu naar uit ziet is er binnenkort geen enkele reden meer voor maatregelen. Maakt mij dat blind?
Elke activiteit in het leven houdt een risico in en een groot deel daarvan heeft ook een risico op zware lange termijngevolgen. Als er mensen zijn die zich nog een jaar willen opsluiten omdat er een mogelijk klein risico is op lange termijneffecten als ze met corona besmet geraken, doe gerust maar dat maakt de rest van de bevolking die binnenkort naar Pukkelpop gaat of z'n normale leven terug opneemt nog niet blind.
Dat er geen aandacht is voor lange termijneffecten van Covid lijkt me ook niet te kloppen. De kranten popelen om zo'n artikels te brengen aangezien die kliks opleveren.

Jongens toch, is dat uw manier van discussiëren? @ugar ondermijnt een argument bewust of onbewust en ik weerleg die met te zeggen dat hij eigenlijk weinig risico heeft. Ik leg niemand iets in de mond, dat maakt gij er zelf van. Aanvaarbaarheid staat in direct verband met risico op een ernstige infectie. In plaats van mij te verwijten allerlei zaken erbij te halen zou ge beter eens uw eigen redenatie op orde brengen.

Die data komen rechtstreeks van de website van UZ Gent voor iemand mij hier verwijt foutieve informatie te verspreiden.

Voor uw eigen gemoedsrust kan je ook een het nieuwe onderzoek lezen dat dit bevestigd.

Ach, wie was het die vroeg waar men zegt dat er geen enkel gevaar is?
Ik snap écht niet dat ze die beslissing nemen over Tomorrowland met een hoop drogredenen bij elkaar gegooid. Het EK bewijst dat het perfect mogelijk is om evenement te organiseren met duizenden toeschouwers zonder noemenswaardige problemen. Trouwens, tegen augustus zijn vrijwel alle mensen die risico lopen, dus vanaf 40/50 jaar toch -al lang- 2 keer gevaccineerd? Wie loopt er dus eigenlijk nog risico met zo'n festival? Juist, heel misschien de jongeren zelf. Echt... wat een circus van oudeventenpolitiek op de kap van de jeugd.
O ja en mssh wat minder onrechtstreeks op de man willen spelen, uw spelletje van de ene te quoten en in die antwoorden serieuze steken naar een ander te geven mogen ook wel stoppen.

en uit uw onderzoek:
Zo is AstraZeneca 92 procent effectief tegen hospitalisatie, en Pfizer haalt zelfs 96 procent. Op voorwaarde wel dat je twee prikken hebt gekregen.
terwijl jij zei 100 procent na eerste inenting. En dan een ander gaan verwijten foutieve informatie te verspreiden.

Die data komen rechtstreeks van de website van UZ Gent voor iemand mij hier verwijt foutieve informatie te verspreiden.

Voor uw eigen gemoedsrust kan je ook een het nieuwe onderzoek lezen dat dit bevestigd.

Jouw stelling ging over 1 prik. Letterlijk uit de titel van het artikel die je post:
Zo is AstraZeneca 92 procent effectief tegen hospitalisatie, en Pfizer haalt zelfs 96 procent. Op voorwaarde wel dat je twee prikken hebt gekregen.

Maar er is een negatief advies (again, momenteel, kan ook nog veranderen) van het GEMS om op dat tijdstip al zo'n soort event door te laten gaan.
Intussen kan Pukkelpop wel tickets verkopen voor 60.000 man
Kan je kaarten kopen voor Mooze bar XXL (12.000 personen indoor)
En kijken voetbalclubs hoe ze bij de start van het nieuwe seizoen weer publiek kunnen toelaten (25-30.000 personen)

Intussen kan Pukkelpop wel tickets verkopen voor 60.000 man
Kan je kaarten kopen voor Mooze bar XXL (12.000 personen indoor)
En kijken voetbalclubs hoe ze bij de start van het nieuwe seizoen weer publiek kunnen toelaten (25-30.000 personen)
Het is niet omdat andere organisaties/gemeentes negatief advies naast zich neerleggen, dat het negatief advies er niet is :sarcastic:

Het is en blijft een advies natuurlijk.

Jouw stelling ging over 1 prik. Letterlijk uit de titel van het artikel die je post:
Mensen die nog maar één prik hadden gehad waren 17 procent minder beschermd tegen een doorbraak met symptomen van die Delta-variant.

Maar dat zegt toch niets over de dodelijkheid waar ik het al de hele tijd over heb?

Het is niet omdat andere organisaties/gemeentes negatief advies naast zich neerleggen, dat het negatief advies er niet is :sarcastic:

Het is en blijft een advies natuurlijk.
Dus eigenlijk gewoon politieke willekeur en op electoraal gewin uit van de lokale bewoners :)

Maar dat zegt toch niets over de dodelijkheid waar ik het al de hele tijd over heb?
Hoe zit het met je kortetermijnsgeheugen? :thinking:
De post hieronder is van 40min geleden...
Er zijn mensen die Astra-Zeneca toegediend krijgen. Ik zit nog met 12 weken interval.
In dat geval 100 procent bescherming tegen hospitalisatie en ernstige COVID-19 vanaf 3 weken na de eerste inenting.

Dus wat is precies het probleem?

Hoe zit het met je kortetermijnsgeheugen? :thinking:
De post hieronder is van 40min geleden...

Ach, wie was het die vroeg waar men zegt dat er geen enkel gevaar is?

O ja en mssh wat minder onrechtstreeks op de man willen spelen, uw spelletje van de ene te quoten en in die antwoorden serieuze steken naar een ander te geven mogen ook wel stoppen.

en uit uw onderzoek:

terwijl jij zei 100 procent na eerste inenting. En dan een ander gaan verwijten foutieve informatie te verspreiden.
Geen enkel gevaar =/= geen noemenswaardige problemen. Beetje niveau aub.

Sinds wanneer is informatie van UZ Gent foutieve informatie? En waar heb ik iemand iets verweten? Iets in vraag stellen is iets anders hé vriend.

AstraZeneca
Het AstraZeneca-vaccin beschermt voor 100 procent tegen hospitalisatie en ernstige COVID-19 vanaf 3 weken na de eerste inenting en voor 70-75 procent tegen milde COVID-infecties. De werkzaamheid stijgt tot boven de 80 procent na de tweede prik als die na 12 weken wordt gegeven.

Bron: https://www.uzgent.be/nl/zorgverleners/Paginas/covid-19-vaccinatie.aspx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan