Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
De coronapaspoorten zijn toch al gedigitaliseerd hier in BE? Sinds dinsdag bestaat die covidsafe app. Ge hoeft zelfs niets speciaals van codes in te vullen. Gewoon 1x inloggen met uw eid/itsme en wat ge nodig hebt staat er onmiddellijk in, met qr code.
Andere landen zullen ook wel al zo ver staan zeker?
Verplicht tegen 1 juli zelfs.
 
Bron? Want dat klinkt nogal als geroddel en buikgevoel.
De logische verklaring lijkt vooral dat er weinig aanbod is omdat er weinig vraag is, niet een kunstmatige capaciteitsbeperking.
"Kom op tijd en hou rekening met de drukte" is toch bij veel luchthavens het devies.
Euhm, weet ge wat mijn job is? :p Ik werk op de luchthaven en ik schrijf letterlijk de rapporten voor de CEO om het beleid daarrond te bepalen...

Het nieuws van Charleroi van gisteren was dan ook heel raar, want no way dat die genoeg plek hebben om hun passagiers veilig te houden. EN luchthavens zijn verantwoordelijk voor het HANDHAVEN van de afstand tussen mensen, niet voor het MOGELIJK MAKEN ervan. Met diezelfde voorwaarde kunnen ze TML ook laten doorgaan natuurlijk, als iedereen op 1.5m van elkaar moet staan, maar dan gaan de organisatoren niet willen organiseren...
 
Ik kan persoonlijk geen redenen vinden waarom een dertiger die tegen dan al gevaccineerd is, zo hard tegen het doorgaan van een Tomorrowland is?

Sommigen zijn gewoon verzuurd tot op het bot, en voelen zich nu in hun sas omdat een ander ook niet ten volle kan genieten. Zeker jongeren mogen het nu bekopen volgens zo een soort mensen.
Omdat sommige mensen verder kijken dan zichzelf...

En zoals @Loser ook al zegt, de redenen zien hier al tal van keren gepasseerd. Maarja, als je ze negeert of niet als reden aanvaard zal je het nooit inzien.

Ik wil ook terug op restaurant gaan, op café kunnen gaan, reizen zonder zorgen, festivals doen, ... Maar dan wel als het veilig is. En niet enkel voor mij die dan al gevaccineerd zou zijn, maar voor iedereen.
Zijn mensen hier onlangs ook niet over beginnen stijgeren om dingen toe te laten enkel voor gevaccineerden? En nu stellen dezelfde mensen hetzelfde voor :sarcastic:

En zoals ik al zei, ik ben niet tegen het doorgaan van pukkelpop of TML. Momenteel ben ik ook niet voor. Ik heb gewoon geen glazen bol dus ga nu nog geen mening vormen over een situatie binnen 2maand die nog kan veranderen.
En PS: tegen PKP/TML gaan misschien (afgaand op projecties van de huidige vaccinatiecijfers is dat nog geen zekerheid) alle dertigers gevaccineerd zijn. Maar ga je PKP/TML dan enkel 30+ maken? :unsure:
 
Het gaat er hier weer flink bitsig aan toe zeg. Waarom is dat nu toch altijd nodig om mensen die hun twijfels hebben bij bepaalde versoepelingen weg te zetten als verzuurde cranky old men of als mensen die in de handjes wrijven bij het horen van het woord 'maatregelen'? Ik kan persoonlijk niet wachten tot alle maatregelen weg zijn en of Tomorrowland en Pukkelpop nu plaatsvinden of niet kan me hoegenaamd niets schelen (en ik begrijp de argumenten aan beide kanten maar ben niet van plan om te gaan dit jaar) maar is het zo moeilijk om elkaar te respecteren en niet onmiddellijk over te gaan tot persoonlijke aanvallen? Dat je vindt dat bepaalde dingen te vroeg komen of dat bepaalde maatregelen nog steeds nodig zijn wilt toch ook niet zeggen dat je fan bent van die maatregelen?

Er wordt dan gesproken over verzuring, maar discussies op die manier verzieken vind ik toch ook al wel behoorlijk verzurend hoor. Dat gebeurt langs beide kanten, daar niet van, maar komaan zeg.
 
Euhm, weet ge wat mijn job is? :p Ik werk op de luchthaven en ik schrijf letterlijk de rapporten voor de CEO om het beleid daarrond te bepalen...
Hoe moet ik nu raden wat jouw job is? En vooral op basis van welke autoriteit je claims maken? :unsure:
Ik vraag toch naar een bron, en ik zeg bewust "klinkt als".
 
Klinkt als een goed idee maar als je ziet hoelang het geduurt heeft eer ze dat coronapasspoort klaar hadden..

Dat coronapasspoort werd georganiseerd door de overheid/EU.
Als de overheid Tomorrowland zou organiseren dan zou er één podium staan dat bestaat uit een paar paletten om op de dag zelf zichzelf voor het hoofd te moeten slaan omdat ze vergeten waren dat er ook nog een geluidsinstallatie moest zijn, gewoon omdat ze tijdens de voorbereiding te druk bezig waren om met de hand 100.000 papiertjes met "goed voor 1 consumptie" te schrijven.

Gelukkig zijn de mensen achter Tomorrowland iéts beter in het organiseren van zaken, dus controle mag en zal écht geen probleem vormen.
 
Je zegt "De effecten op langer termijn worden enorm onderschat heb ik de indruk." met een anekdote over een collega met een bestaande aandoening die soms ademproblemen heeft. Dan lijkt het me niet zo raar om daarop te reageren dat lange termijneffecten totaal niet onderschat worden maar dat de beschikbare data weinig betrouwbaar is.

Ik vind ook dat mensen die niet gevaccineerd worden, een andere risico-inschatting maken dan ikzelf en hun beslissing individualistisch is maar vind niet dat het onderschatten van lange termijneffecten van COVID daar de reden voor is. Daar zijn nog heel weinig deftige studies voor beschikbaar en dat een jonge, gezonde mens dat risico voor hem inschat als heel klein tot onbestaande is niet onlogisch. Het risico op negatieve effecten van een vaccin daarentegen heeft op basis van wat in de pers verschijnt minder te maken met leeftijd of gezondheid. Er zal dus wel een groep mensen zijn waarvoor het ingeschatte risico op vaccinatiebijwerkingen groter is dan de impact het ingeschatte risico op een coronabesmetting. Als je dan puur vanuit de eigen persoon redeneert, is het logisch dat zij niet gevaccineerd worden. Voor een gezonde 18-jarige bijvoorbeeld kan ik me goed inbeelden dat er puur vanuit zijn persoonlijk risico weinig reden is om gevaccineerd te worden. Daarvoor is de reden vooral om het voor de maatschappij te doen en administratieve rompslomp te besparen als die iets wil gaan doen.
De redenen waarom mensen zich niet willen vaccineren zal inderdaad voor iedereen anders zijn, maar je hoort toch vaak dat vooral is wegens de "mogelijke" langetermijneffecten.

Dat er weinig studies zijn over de langetermijneffecten na een besmetting klopt, maar mensen die zich laten informeren door studies lijken mij net niet de mensen te zijn die zich niet willen vaccineren eerlijk gezegd. Meestal is dat het gebrek aan de juiste informatie. Althans de mensen die ik ken/hoor.

Ik vind trouwens dat het onderschat wordt door mensen die geen vaccin willen nemen. Er zijn volgens mij ook genoeg voorbeelden van mensen zonder longaandoeningen die nog veel last hebben.
 
Ik kan persoonlijk geen redenen vinden waarom een dertiger die tegen dan al gevaccineerd is, zo hard tegen het doorgaan van een Tomorrowland is?
Ik ben een dertiger, ik ga op 12/7 volledig gevaccineerd zijn met Moderna, en ik ben tegen volledig vrije festivals deze zomer (niet juist TML). Pak het eerst wat kleinschaliger aan met een mindere bezetting (zodat je wat afstand kunt bewaren en/of een volledig geisoleerd festivalterrein hebt waardoor je festivalgangers niet "op de wilden boef" overal kunnen rondlopen in de gewone dorpen, en paar dat met verplichte vaccinatie-status, en dan kun je al eens iets gaan overwegen).

We zijn nu al zo'n eind gekomen dat nu op het laatste niet gewoon alle remmen los moeten gegooid worden om dan potentieel met veel gebakken peren te zitten in het najaar vanwege "buitenlandse varianten" die en-masse binnengekomen zijn op zo'n internationaal event, en waar een vaccin weinig tegen doet (want gevaccineerd wil niet zeggen dat je geen drager kunt zijn).

Dus neen, controle van je corona kan geen argument zijn om het festival niet te laten doorgaan.
Je zit met een hele GDPR-wetgeving daarrond (soit, valt wel op te lossen), maar 't vraagt ook redelijk wat extra mankracht, en ook handhaving (als je ziet wat voor vodden & extra werk je nu al voorhebt aan de Blaarmeersen). Als de gemeente dat laatste niet kan garanderen, dan is het onverantwoord om toch door te zetten. Tenzij je natuurlijk hoofdelijke verantwoordelijkheid opneemt als organisatie, maar dàt zullen ze ook niet doen.
 
'Als het veilig is'

Als het voor u te onveilig is blijf er dan gewoon weg. Tenzij ge zelf hoog risicopatiënt zijt, dagelijks in contact komt met enorm veel mensen of in de zorg werkt, zie ik dus vanuit niemands standpunt ook maar één reden om TML eind augustus niet te laten doorgaan.

Wanneer zal het voor sommigen eigenlijk veilig genoeg zijn om terug naar het normale leven te gaan? Iemand die afgaande op de trends die we nu zien in de cijfers, concludeert dat het binnen een dikke twee maand nog niet veilig genoeg is. Wel dat zijn het soort mensen die in de zomer van 2023 nog steeds zullen rondwandelen met een mondmasker op ergens in een veldbaan in Poelkapelle.
 
'Als het veilig is'

Als het voor u te onveilig is blijf er dan gewoon weg. Tenzij ge zelf hoog risicopatiënt zijt, dagelijks in contact komt met enorm veel mensen of in de zorg werkt, zie ik dus vanuit niemands standpunt ook maar één reden om TML eind augustus niet te laten doorgaan.

Wanneer zal het voor sommigen eigenlijk veilig genoeg zijn om terug naar het normale leven te gaan? Iemand die afgaande op de trends die we nu zien in de cijfers, concludeert dat het binnen een dikke twee maand nog niet veilig genoeg is. Wel dat zijn het soort mensen die in de zomer van 2023 nog steeds zullen rondwandelen met een mondmasker op ergens in een veldbaan in Poelkapelle.
Ik vermoed dat dit op mij bedoeld is?

Lees mijn post dan nog eens goed, vooral voor je laatste stukje. Staat er letterlijk in:
En zoals ik al zei, ik ben niet tegen het doorgaan van pukkelpop of TML. Momenteel ben ik ook niet voor. Ik heb gewoon geen glazen bol dus ga nu nog geen mening vormen over een situatie binnen 2maand die nog kan veranderen.

En voor het eerste stukje:
Omdat sommige mensen verder kijken dan zichzelf...
 
Je zit met een hele GDPR-wetgeving daarrond (soit, valt wel op te lossen), maar 't vraagt ook redelijk wat extra mankracht, en ook handhaving (als je ziet wat voor vodden & extra werk je nu al voorhebt aan de Blaarmeersen). Als de gemeente dat laatste niet kan garanderen, dan is het onverantwoord om toch door te zetten. Tenzij je natuurlijk hoofdelijke verantwoordelijkheid opneemt als organisatie, maar dàt zullen ze ook niet doen.
GDPR is veelal een dooddoener om geen moeite te moeten doen. Er zijn zes grondslagen om gegevens te mogen verwerken:
U heeft toestemming van de persoon om wie het gaat.
Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken om een overeenkomst uit te voeren.
Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken omdat u dit wettelijk verplicht bent.
Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken om vitale belangen te beschermen.
Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken om een taak van algemeen belang of openbaar gezag uit te oefenen.
Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken om uw gerechtvaardigde belang te behartigen.
Alle grondslagen lijken me van toepassing te kunnen zijn, meer dan een boolean met "coronatoegang = OK" moet er niet verwerkt worden qua extra persoonsgegevens. Ticketcontrole is er sowieso, bij wie het vinkje nog op false staat kan een extra QR-code gescand worden. Wie het vinkje op voorhand op true laat zetten, kan sneller doorlopen. Geen bezwaar dus.
 
En ik bevestig het en leg het wat meer uit :unsure:
Punt is, het is een onzinnig argument, en je weet het, maar intussen heb je het balletje toch maar eens opgegooid, bij de hoop al weerlegde argumenten. Als er maar iets blijft plakken zeker?
 
Ik ben een dertiger, ik ga op 12/7 volledig gevaccineerd zijn met Moderna, en ik ben tegen volledig vrije festivals deze zomer (niet juist TML). Pak het eerst wat kleinschaliger aan met een mindere bezetting (zodat je wat afstand kunt bewaren en/of een volledig geisoleerd festivalterrein hebt waardoor je festivalgangers niet "op de wilden boef" overal kunnen rondlopen in de gewone dorpen, en paar dat met verplichte vaccinatie-status, en dan kun je al eens iets gaan overwegen).

We zijn nu al zo'n eind gekomen dat nu op het laatste niet gewoon alle remmen los moeten gegooid worden om dan potentieel met veel gebakken peren te zitten in het najaar vanwege "buitenlandse varianten" die en-masse binnengekomen zijn op zo'n internationaal event, en waar een vaccin weinig tegen doet (want gevaccineerd wil niet zeggen dat je geen drager kunt zijn).


Je zit met een hele GDPR-wetgeving daarrond (soit, valt wel op te lossen), maar 't vraagt ook redelijk wat extra mankracht, en ook handhaving (als je ziet wat voor vodden & extra werk je nu al voorhebt aan de Blaarmeersen). Als de gemeente dat laatste niet kan garanderen, dan is het onverantwoord om toch door te zetten. Tenzij je natuurlijk hoofdelijke verantwoordelijkheid opneemt als organisatie, maar dàt zullen ze ook niet doen.

Het is niet dat er anders geen massaal veel controles op TL plaatsvonden die ook veel mankrachten opeisten he?
De TL-organisatie is ene grote geoliede machine, die ene extra controle zal men heus wel kunnen opvangen hoor.
Ik snap bovendien ook niet waarom het tonen van een vaccinatiebewijs in strijd is met GDPR? Ge toont dat toch gewoon uit vrije wil?
Op uw gewoon toegangstickets staan méér persoonsgegevens die ge op voorhand ook aan de organisatie geeft (vrijwillig), en vervolgens ook nog eens toont aan degene die de tickets controleert he.

En als dat daadwerkelijk een probleem zou zijn tov GDPR dan geldt dat voor alles waar ge dat certificaat voor nodig hebt he.
 
We zijn nu al zo'n eind gekomen dat nu op het laatste niet gewoon alle remmen los moeten gegooid worden om dan potentieel met veel gebakken peren te zitten in het najaar vanwege "buitenlandse varianten" die en-masse binnengekomen zijn op zo'n internationaal event, en waar een vaccin weinig tegen doet (want gevaccineerd wil niet zeggen dat je geen drager kunt zijn).
Als het uitsluitend EU-toegang is met coronacertificaat, is er toch geen "exotische varianten" argument? En ook geen 'moeilijkheden met controle' argument?
En ook geen 'vervalsingsmogelijkheden van buiten EU' argument? (want qr code is uniek en op naam, wordt samen met toegangsticket dat ook op naam is, gecontroleerd aan ingang)

En mRNA vacccins blokkeren bovendien 90-95% van de transmissie, naast de 90% beschermingsgraad.

Daarnaast stelde ik hier een paar dagen geleden voor om gewoon te stoppen met Astrazeneca want het duurt 12 weken eer je volledig ingeent bent, en dan nog is de effectiviteit lager, ook tegen toekomstige varianten.
De 3 weken dat de campagne hierdoor vertraagd wordt, win je terug doordat mRNA's 2de vaccin 7-8 weken vroeger toegediend wordt. ( @ugar zijn case)

Jullie argument was toen: neen, iedereen zo snel mogelijk zijn eerste vaccin, zo krijgen we het virus sneller klein.
Nu is het plots: ja ok aantal gevallen zijn heel laag, hospitalisaties heel laag, maar we kunnen bepaalde maatregelen niet lossen want het is heel belangrijk dat we wachten tot iedereen zijn 2de vaccin gekregen heeft.
Ja zeg...
 
Laatst bewerkt:
Het is niet dat er anders geen massaal veel controles op TL plaatsvonden die ook veel mankrachten opeisten he?
De TL-organisatie is ene grote geoliede machine, die ene extra controle zal men heus wel kunnen opvangen hoor.
Ik snap bovendien ook niet waarom het tonen van een vaccinatiebewijs in strijd is met GDPR? Ge toont dat toch gewoon uit vrije wil?
Op uw gewoon toegangstickets staan méér persoonsgegevens die ge op voorhand ook aan de organisatie geeft (vrijwillig), en vervolgens ook nog eens toont aan degene die de tickets controleert he.

En als dat daadwerkelijk een probleem zou zijn tov GDPR dan geldt dat voor alles waar ge dat certificaat voor nodig hebt he.
Maar daar zit het probleem niet. Dit gaat via de EU Digital Green Certificate Gateway. Er is een trust tussen holder (gij dus met uw coronacertificaat), de gateway (of een lokale/nationale proxy) en de verifier (de persoon die het nagaat). Het probleem zit niet bij het tonen van uw certificaat, het probleem zit hem bij verifiëren door de verifier. Als die stap er niet is, kan je gewoon een random QR code ofzo laten zien... Zeker als men ook een offline-oplossing wilt voorzien. De offline versie is zeker GDPR onderhevig en mag niet zomaar door iedereen opgezet/gebruikt worden. Voor de online versie ben ik het niet zeker. De EU documentatie daarrond spreekt toch meestal over "customs officers, police, ..." of gebruikt ook soortgelijke icoontjes in hun documentatie:
xKYBysU.png
 
Voor de online versie ben ik het niet zeker. De EU documentatie daarrond spreekt toch meestal over "customs officers, police, ..." of gebruikt ook soortgelijke icoontjes in hun documentatie:

Daarnaast bestaat er ook een app CovidScanBE, die toe laat om een certificaat dat voldoet aan de Europese richtlijn, te scannen en de gegevens ervan controleren op correctheid. De app kan door iedereen gedownload en geïnstalleerd worden, maar zal alleen nuttig zijn voor die doelgroepen die beroepsmatig certificaten moeten kunnen controleren op geldigheid.
https://www.vlaanderen.be/covid-cer...obiele-app-om-covid-certficaten-te-downloaden

Ik vind het certificaat vervalsen een te ver gezochte piste, en niet TML of grote evenementen specifiek. Kan de organisatie daarvoor aansprakelijk gesteld worden? Lijkt me niet. Dan zijn we toch ook al bezig over fraude en schriftvervalsing ...
 
Ik snap niet waarom sommigen hier, die afgaande op hun mening toch niet liever doen dan thuis blijven, zo hard tegen versoepelingen en het laten varen van de maatregelen zijn? Als je zelf een hekel hebt aan festivals, reizen, feestjes, restaurantbezoeken,... blijf dan gewoon in u kot en doe u mondmasker aan als ge achter boodschappen moet. Maar laat de rest gerust.
Omdat ik een evenwicht zoek tussen versoepelingen en het risico op een nieuwe uitbraak. Virusverspreiding onder mensen die gevaccineerd zijn kan mogelijk vervelendere varianten de kans geven. Ik ben absoluut voor zowat alle versoepelingen, maar echte massa-evenementen zie ik liever nog even on hold. Ik heb geen zin om nog eens een winter opgesloten te zitten.
Misschien is de situatie over een maand wel ok om die evenementen te organiseren, nu is dat nog te onzeker.
Als dat volgens jou wil zeggen dat ik een hekel aan dat soort activiteiten heb, zegt dat meer over jou dan over mij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan