Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar daar zit het probleem niet. Dit gaat via de EU Digital Green Certificate Gateway. Er is een trust tussen holder (gij dus met uw coronacertificaat), de gateway (of een lokale/nationale proxy) en de verifier (de persoon die het nagaat). Het probleem zit niet bij het tonen van uw certificaat, het probleem zit hem bij verifiëren door de verifier. Als die stap er niet is, kan je gewoon een random QR code ofzo laten zien... Zeker als men ook een offline-oplossing wilt voorzien. De offline versie is zeker GDPR onderhevig en mag niet zomaar door iedereen opgezet/gebruikt worden. Voor de online versie ben ik het niet zeker. De EU documentatie daarrond spreekt toch meestal over "customs officers, police, ..." of gebruikt ook soortgelijke icoontjes in hun documentatie:
xKYBysU.png
Als die certificaten al niet mogen gebruikt worden om in risico-omgeving te verifiëren of de persoon in kwestie gevaccineerd/immuun/getest is, dan is hun nut toch ook wel bedenkelijk.

En als GDPR zelfs in een pandemie en in zo een basisgeval toch belangrijker blijft, dan kom ik terug op iets van vroeger: als tanks van Rusland de EU binnenvallen, zou het mij niet verwonderen dat we ze gaan proberen counteren door hen te wijzen op een overtreding van de GDPR-wetgeving of het feit dat hun voertuig niet voldoet aan het juiste import-certificaat.
 
En een wapen meenemen is ook illegale wapendracht? Daar zijn toch ook controles op en geloven ze u niet "op uw woord"?
Vandaar CovidScanBe en wellicht ook te integreren varianten/API's, meer kan een van een organisatie (of uitbater, ...) niet verwacht worden.
 
Als die certificaten al niet mogen gebruikt worden om in risico-omgeving te verifiëren of de persoon in kwestie gevaccineerd/immuun/getest is, dan is hun nut toch ook wel bedenkelijk.

En als GDPR in dit geval toch belangrijker blijft, dan kom ik terug op iets van vroeger: als tanks van Rusland de EU binnenvallen, zou het mij niet verwonderen dat we ze gaan proberen counteren door hen te wijzen op een overtreding van de GDPR-wetgeving of het feit dat hun voertuig niet voldoet aan het juiste import-certificaat.
Het rookgordijn van Mr Fingers werkt dus gewoon, hij weet dat het een non-argument is maar heeft het toch maar gezegd om de discussie af te leiden van de andere weerlegde argumenten.
 
Omdat ik een evenwicht zoek tussen versoepelingen en het risico op een nieuwe uitbraak. Virusverspreiding onder mensen die gevaccineerd zijn kan mogelijk vervelendere varianten de kans geven. Ik ben absoluut voor zowat alle versoepelingen, maar echte massa-evenementen zie ik liever nog even on hold. Ik heb geen zin om nog eens een winter opgesloten te zitten.
Misschien is de situatie over een maand wel ok om die evenementen te organiseren, nu is dat nog te onzeker.
Als dat volgens jou wil zeggen dat ik een hekel aan dat soort activiteiten heb, zegt dat meer over jou dan over mij.
Ik vraag me vooral af wat ze gaan doen als binnen een maand blijkt dat de situatie slechter is. Dan terug alles cancellen zonder gezeur?

En voor zij die gaan zeggen "dat kan niet, meer gevaccineerden". De UEFA moet nog steeds op zoek naar een plek voor de EK-finale omdat het ene land te slecht zit qua cijfers, en het andere land geen versoepeling wil doorvoeren onder druk van de UEFA.
 

Jeroen Baert, burgemeester van Boom (N-VA):


“We hebben een strafrechtelijke, maar ook een morele verantwoordelijkheid als burgemeester”, zegt Baert. “Ik zou het persoonlijk erg moeilijk hebben als er naar aanleiding van Tomorrowland een lokale uitbraak zou zijn waarbij slachtoffers zouden vallen. Onze grootste bezorgdheid is dan ook de epidemiologische situatie en de risico’s naar de lokale bevolking toe.”

Jurgen Callaerts, burgemeester van Rumst (N-VA):


“Dit is een beslissing van het gezond verstand, niet van het hart”, zegt Callaerts. “Tomorrowland is hier al jaren thuis en we hopen dat we hen in 2022 kunnen terugzien. Maar nu komt het te vroeg, op een moment waarop de epidemiologische situatie nog niet volledig onder controle is en we ook nog geen zekerheid hebben dat dat wel zo zal zijn eind augustus.”
Na de wereldvreemde rechters nu ook de wereldvreemde politici..

Een lokale uitbraak bij de bevolking ? Hoe ? Krijgen de mensen in Boom geen vaccin misschien ?
Hoezo is de situatie nu nog niet onder controle ? Wat moet er volgens mijnheer de burgemeester nog gebeuren om alles eind augustus onder controle te krijgen..
Zou het een kwestie kunnen zijn van "wij willen meer centjes nu?"
Een festival van die grote niet laten doorgaan omdat er die week ook 800 kindjes uit de wijk naar school moeten..
 
Ik vraag me vooral af wat ze gaan doen als binnen een maand blijkt dat de situatie slechter is. Dan terug alles cancellen zonder gezeur?

En voor zij die gaan zeggen "dat kan niet, meer gevaccineerden". De UEFA moet nog steeds op zoek naar een plek voor de EK-finale omdat het ene land te slecht zit qua cijfers, en het andere land geen versoepeling wil doorvoeren onder druk van de UEFA.
Je weet dat de demografie daar anders is, de verdeling in gebruikte vaccins anders is, dat daar de strategie van de eerste prik voor zo veel mogelijk mensen is toegepast, en dat bij bepaalde bevolkingsgroepen een veel lagere vaccinatiebereidheid is?
De UEFA als maatstaf nemen lijkt me bovendien nogal discutabel, die geven geen fuck om iets anders dan geld.
 
Is er nu eigenlijk al iets officieel gezegd of TML enkel voor Belgen of Europeanen georganiseerd zou mogen worden? Vind de organisatie dat ok, vind de EU dat ok?
Men krijgt dat toch vlot uit verkocht, zelfs met puur Belgisch publiek, niet?

Ik begrijp zeker de argumenten wel om geen buitenlandse varianten binnen te halen, maar denk wel dat de Belgische toestand eind augustus goed genoeg is om het te laten doorgaan.
 
https://www.vlaanderen.be/covid-cer...obiele-app-om-covid-certficaten-te-downloaden

Ik vind het certificaat vervalsen een te ver gezochte piste, en niet TML of grote evenementen specifiek. Kan de organisatie daarvoor aansprakelijk gesteld worden? Lijkt me niet. Dan zijn we toch ook al bezig over fraude en schriftvervalsing ...
Thanks, dat wist ik nog niet, ik was vooral op europees niveau aan't zoeken en daar is die info niet beschikbaar (of heb ik hem niet gevonden).
In dat geval zijn er idd weinig tot geen problemen ;)
 
Thanks, dat wist ik nog niet, ik was vooral op europees niveau aan't zoeken en daar is die info niet beschikbaar (of heb ik hem niet gevonden).
In dat geval zijn er idd weinig tot geen problemen ;)
Ik vermoed dat er over enkele weken ook wel een API ter beschikking zal komen om dit in andere systemen te integreren:
The national Backend servers of the Member State will provide access to the Public Keys according to national specifications, in particular to the entities that will perform verification of DGC using the relevant Public Keys (Trust lists). To this end the national backend servers will be kept up-to-date. This will enable signature verification services and/or access to the public keys needed to perform verifications.
This feature will be implemented on the national backends level for instance through a secure API interface and SDKs. Such feature would be of particular relevance for airlines.
p10: https://ec.europa.eu/health/sites/default/files/ehealth/docs/digital-green-certificates_v2_en.pdf
 
Is er nu eigenlijk al iets officieel gezegd of TML enkel voor Belgen of Europeanen georganiseerd zou mogen worden? Vind de organisatie dat ok, vind de EU dat ok?
Men krijgt dat toch vlot uit verkocht, zelfs met puur Belgisch publiek, niet?

Ik begrijp zeker de argumenten wel om geen buitenlandse varianten binnen te halen, maar denk wel dat de Belgische toestand eind augustus goed genoeg is om het te laten doorgaan.
Enige probleem daarin lijkt mij dat er reeds mensen buiten de EU tickets hebben (kaarten van 2020) dus wat ga je met hen doen ?
 
Ik vermoed dat er over enkele weken ook wel een API ter beschikking zal komen om dit in andere systemen te integreren:
Was ik ook tegengekomen (screenshot en benamingen komen uit dat document of een soortgelijk denkek), maar is niet 100% duidelijk daarin of dat publiek toegankelijk zou zijn. Daarom dat ik er niet vanuit gegaan ben puur op basis van dat :)
 
Enige probleem daarin lijkt mij dat er reeds mensen buiten de EU tickets hebben (kaarten van 2020) dus wat ga je met hen doen ?
Terugbetalen of tegoedbon voor 2022, moeilijk is dat toch niet.
Wegens overmacht, controlecomplexiteit en het niet onder controle zijn van de pandemie ex-EU: enkel EU dit jaar.
 
Trouwens wel opvallend hoe "JM Dedecker zet terrassen buiten" hier werd onthaald als "eindelijk een burgemeester die het opneemt voor zijn bevolking". Nu zijn er 2 burgemeesters die dat ook doen (en die een stuk minder verdienen door die maatregel trouwens) en nu is het plots dat het toch niet kan dat burgemeesters zoiets kunnen kiezen.
 
Trouwens wel opvallend hoe "JM Dedecker zet terrassen buiten" hier werd onthaald als "eindelijk een burgemeester die het opneemt voor zijn bevolking". Nu zijn er 2 burgemeesters die dat ook doen (en die een stuk minder verdienen door die maatregel trouwens) en nu is het plots dat het toch niet kan dat burgemeesters zoiets kunnen kiezen.
Ook bij JMD had je twee kampen. Er zal altijd wel een kant zijn die het niet kunnen vindt waar de andere kant er helemaal okay mee is.
 
Trouwens wel opvallend hoe "JM Dedecker zet terrassen buiten" hier werd onthaald als "eindelijk een burgemeester die het opneemt voor zijn bevolking". Nu zijn er 2 burgemeesters die dat ook doen (en die een stuk minder verdienen door die maatregel trouwens) en nu is het plots dat het toch niet kan dat burgemeesters zoiets kunnen kiezen.
Omdat "het opnemen voor de eigen bevolking" hier op basis van (in mijn ogen) onnozele argumenten gebeurt.
Ik was het overigens niet eens met Dedecker, maar het is niet zo'n tegenstelling als je het wil voorstellen. Het is enkel tegenstrijdig als je in beide gevallen er van uit gaat dat de beslissing 'goed is voor de bevolking'.
 
Omdat "het opnemen voor de eigen bevolking" hier op basis van (in mijn ogen) onnozele argumenten gebeurt.
Ik was het overigens niet eens met Dedecker, maar het is niet zo'n tegenstelling als je het wil voorstellen. Het is enkel tegenstrijdig als je in beide gevallen er van uit gaat dat de beslissing 'goed is voor de bevolking'.
Maar bij JMD was het argument toen: "hij is verkozen en zijn kiezers willen het zo". Wel, de bewoners van Boom hebben ook hun burgemeester verkozen en willen het dus zo.

Nog eentje die ik raar vind, is het argument "ze willen het festival gewoon weg". Enig idee hoeveel TML oplevert voor die gemeentes?
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Enige probleem daarin lijkt mij dat er reeds mensen buiten de EU tickets hebben (kaarten van 2020) dus wat ga je met hen doen ?

Als het niét doorgaat dit jaar dan hebben ze die tickets ook al he? Het enige verschil is dat ge nu enkel tickets van mensen buiten de EU moet terugbetalen/overdragen naar 2022 ipv iedereen.

Zulke praktische zaken mogen toch geen argument zijn om een festival wel of niet toe te laten. Net zoals bij elke andere versoepeling/heropstart van andere sectoren, zijn er toch tig praktische oplossingen voor praktische problemen.

Het enige wat moet bepalen of iets kan en mag doorgaan is de vitologische situatie, en die leiden we al een jaar af uit de cijfers van besmetting en vooral ziekenhuisbezetting, en daarnaast ook sinds een tijd de vaccinatiegraad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan