Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
1) Je kan dat afdwingen met het coronapaspoort. En de landen van buiten de EU die dit niet toepassen?
Lijkt me logisch dat daarvoor dezelfde regels gelden (als ze al welkom zijn): bewijs van test of vaccinatie en anders ticketje retour.
Dat is trouwens iets wat al in de luchthaven gecheckt zou moeten worden. Wat dus ook geldt voor alle tomorrowland bezoekers die via het vliegtuig komen.

Daarnaast staat die persoon op die moment in een menigte, dus iedereen die daar in de buurt staat, zou dan ook opnieuw getest moeten worden voor ze binnen mogen.
Daarnaast is het coronapaspoort ook geen teken van vaccinatie he. Het is een teken dat je niet besmettelijk bent op dat moment. Maar als je dus met een negatieve test in de rij staat naast iemand zonder corona-paspoort, kan je terug wel besmettelijk zijn.
Nee, besmettelijk <> besmet
Als je naast iemand staat in een rij, kan je zelf besmet worden, maar het duurt nog enkele dagen voordat je besmettelijk bent.
Bovendien vermoed ik dat je in die rij ook afstand moet houden (en waarschijnlijk in de open lucht gaat zijn), dus risico op besmetting is zeer zeer klein.

Het klopt wel dat een test een momentopname is en het dus kan zijn dat je een negatieve test hebt, maar op het festival zelf besmettelijk bent.
Anderzijds gaat tegen dan iedereen (die wilt) een eerste keer gevaccineerd zijn, waardoor de kans dat je besmettelijk gaat zijn ook kleiner wordt.

Hoe graag sommigen het ook zien als een mogelijk gigantische uitbraak, zie ik niet van waar dat ramp scenario zou komen.
  • veel festival gangers gaan al gevaccineerd zijn (met minstens 1 prik)
  • het is een vrij jonge doelgroep (zeker jong in de term van corona/ziekenhuis opname), dus zelfs als er veel besmettingen zouden zijn (pakt 1000) dan nog gaat dat een zeer klein effect geven in de ziekenhuizen (en daar doen we het toch voor), we spreken over enkele tientallen opnames of zo (heb eigenlijk geen idee van hoeveel % van de jongeren die besmet worden in het ziekenhuis belanden)
  • de omgeving (vb. ouders) van mogelijk besmette festivalgangers zijn al wel volledig gevaccineerd, dus die gaan niet ziek worden.
    m.a.w het gaat zich niet verder verspreiden over de bevolking en weinig anderen gaan in het ziekenhuis belanden
Eerlijk gezegd had ik veel meer schrik van het feit dat de cafés en restaurant binnen open gingen. Dat leek mij veel gevaarlijker
  • tienduidenden mensen over heel België die uren binnen gingen zitten vlak bij elkaar (met uw tafelgezelschap)
  • en dat dan herhalen met vrienden, familie, collega's, ...
  • wanneer er nog een aanzienlijk deel van de bevolking geen vaccin gekregen heeft
Maar het maakte zelfs nog geen deukje in de neerwaartste grafiek, dus ik zie niet in hoe een tomorrowland voor een groot probleem kan zorgen.

En we zijn terug in Maart 2020 met "het is maar een griep". Ondertussen weten we dat de gevolgen véél drastischer zijn dan bij griep. We zien nog quasi dagelijks nieuwe varianten verschijnen waarvan niemand kan zeggen of het vaccin er nu tegen helpt of niet. Dat is bij griep niet zo.
Klopt, er kunnen altijd nieuwe varianten verschijnen en daar zal dan wel gepast op gereageerd worden.
Maar het heeft weinig zin om nu iets te verbieden dat binnen maanden gaat plaatsvinden omdat er misschien een nieuwe variant gaat zijn.
Dan kan je dus nooit nog iets organiseren ;)

ps: heb vandaag gelezen dat ze verwachten dat de delta variant binnenkort dominant wordt. Dus het 'buitenlanders gaan de varianten binnenbrengen' argument is tegen dan niet meer van toepassing (op de tot nu toe gekende varianten)

"De Deltavariant gaat het pleit winnen over twee tot drie weken en op 50 procent uitkomen.”

En het probleem zoals beschreven hierboven bij het eurovisie songfestival? Die hadden allemaal negatieve testen van 24u oud en toch zijn daar uitbraken.
Voor het corona-certificaat is die test 72u oud (wat in praktijk wel lastig wordt, want je dat wil in praktijk zeggen dat je geen certificaat kan hebben voor het hele weekend) dus die resultaten gaan al een pak slechter uitkomen.
Nul besmettingen is niet het doel, nooit geweest.

Je vergeet voor het gemak ook de vaccins? Er is meer dan enkel negatief testen, zeker eind augustus.

En voor de 1000'ste keer in deze thread: heb je daar enig cijfer voor? Want ik heb namelijk wel cijfers die het tegendeel bewijzen.
Ah, dus gij vergelijkt iets tijdelijk zoals Corona met iets langdurig zoals depressies? Zoiets kunt ge amper kwantificeren en vergelijken. Doe eens een telefoontje naar het ziekenhuis en vraag naar de bezetting van de paaz-afdeling of een random psychologiepraktijk. Psychologen zitten op hun tandvlees: ‘In sommige gevallen geldt: first come, first served’ Als doden uw enige maatstaf zijn dan kunnen we misschien een permanente lockdown invoeren want ondanks corona zijn er minder doden dit jaar.

Doet niks terzake als men maatregelen neemt om het aantal besmettingen te beperken.
Dat doet alles terzake want de enige reden dat we maatregelen hebben is om onze gezondheid te beschermen.

Een vaccin verminderd trouwens de ernst van een infectie dus zelfs als je besmet bent kan het gewoon een snotvalling zijn.

Kan toch bijna niet? In mijn stad zitten wij onder het Belgische gemiddelde qua percentage vaccinaties. Ik ben 28 en krijg de eerste week van augustus mijn tweede prik. Zo optimistisch is die voorspelling dan toch echt niet. Wat loopt er fout bij jullie is eerder de vraag? En wat dan nog... uw eerste prik countert bijna alle risico en de rest heb je ook nog voornamelijk zelf in de hand. Daarvoor moet niet heel het land op slot blijven.
Er zijn mensen die Astra-Zeneca toegediend krijgen. Ik zit nog met 12 weken interval.

Dat doet alles terzake want de enige reden dat we maatregelen hebben is om onze gezondheid te beschermen.

Een vaccin verminderd trouwens de ernst van een infectie dus zelfs als je besmet bent kan het gewoon een snotvalling zijn.
Het doet niks terzake omdat men hier continue de doelpalen verzet. Men gaat van" grote evenementen zijn geen enkel probleem "naar "mensen die besmet raken op grote evenementen raken toch niet ziek" naar " besmette personen van grote evenementen zijn geen probleem want de rest moet maar gevaccineerd zijn"....
Sorry maar hou de discussie eens eerlijk

Ah, dus gij vergelijkt iets tijdelijk zoals Corona met iets langdurig zoals depressies? Zoiets kunt ge amper kwantificeren en vergelijken. Doe eens een telefoontje naar het ziekenhuis en vraag naar de bezetting van de paaz-afdeling of een random psychologiepraktijk. Psychologen zitten op hun tandvlees: ‘In sommige gevallen geldt: first come, first served’ Als doden uw enige maatstaf zijn dan kunnen we misschien een permanente lockdown invoeren want ondanks corona zijn er minder doden dit jaar.
Ah tiens, van Corona tellen alleen de doden mee? Want "psychologen zitten op hun tandvlees", We hebben letterlijk alle niet-noodzakelijk hulp in ziekenhuizen moeten stopzetten door Corona. Dat komt erop neer dat psychologen niet "first come, first serve" zouden moeten toepassen maar "gaat ge zelfmoord plegen, nee? Kom dan later nog is terug".

1.3%* :p

(wat nog altijd beperkt is overigens)
Maar die 3500 is per show, en die 48 is over alle shows heen. Op het totale bezoekersaantal is het 0.16% (terwijl het nationale gemiddelde toen 0.49% was). Er zijn geen cijfers over hoeveel mensen naar meerdere shows gingen... Maar het blijft dus zo dat op een volledig getest event er nog steeds 1/3e van het aantal besmettingen van het gemiddelde over blijft.

En daar zit je fout. Er worden niet telkens nieuwe argumenten gevonden. Dezelfde argumenten gaan al mee vanaf dag 1, alleen is er een bepaalde groep in de bevolking die blijkbaar en slecht korte termijngeheugen hebben.

Maart 2020: flatten the curve, korte harde lockdown, even volhouden aub
Juni 2020: Het is achter ons, we gaan nooit meer in lockdown
November 2020: Ah nee toch lockdown
December 2020: Deze lockdown gaat tot pasen duren
Maart 2021: De lente van de vrijheid komt eraan
April 2021: Ah nee, zomer van de vrijheid dan
Juni 2021: In september is het achter ons (herfst van de vrijheid ?)
Augustus 2021: ...

Het doet niks terzake omdat men hier continue de doelpalen verzet. Men gaat van" grote evenementen zijn geen enkel probleem "naar "mensen die besmet raken op grote evenementen raken toch niet ziek" naar " besmette personen van grote evenementen zijn geen probleem want de rest moet maar gevaccineerd zijn"....
De discussie is eerlijk want het is niet meer zwart/wit, besmet of niet besmet. Er zijn 500 tinten grijs van mild tot gehospitaliseerd tot dood.

Die laatste categorie is een zeldzaamheid aan het worden voor mensen die gekozen hebben voor een vaccin. Facts.

Dat hangt er toch louter van af wat je een probleem noemt. Is een besmetting een probleem?

In dat geval 100 procent bescherming tegen hospitalisatie en ernstige COVID-19 vanaf 3 weken na de eerste inenting.

Dus wat is precies het probleem?
Dat lobmans zijn originele statment wat te optimistisch was zoals @ugar zei.
Dat vind ik eigenlijk nog een pessimistische schatting want mij lijkt het dat zowat elke +18-jarige vollédig gevaccineerd gaat zijn tegen half augustus (en zeker tegen eind augustus/september wanneer Tomorrowland plaatsvindt). Het merendeel daarvan gaat volgens mij tegen dan ook al de twee weken "buffer" achter de rug hebben na de tweede vaccinatie.

Gewoon vaccinatiebewijs of negatieve test eisen, waarbij zowat elke volwassene in België tegen dan ook gewoon dat bewijs gaat kunnen voorleggen (tenzij ze natuurlijk geweigerd zouden hebben). In welke mate de buitenlandse toeschouwers al gevaccineerd gaan/kunnen zien weet ik natuurlijk ook niet, maar dan kunt ge nog werken met véélvuldig testen. (sowieso gaan ze al een test moeten hebben om het land uberhaupt binnen te mogen).

Maart 2020: flatten the curve, korte harde lockdown, even volhouden aub
Juni 2020: Het is achter ons, we gaan nooit meer in lockdown
November 2020: Ah nee toch lockdown
December 2020: Deze lockdown gaat tot pasen duren
Maart 2021: De lente van de vrijheid komt eraan
April 2021: Ah nee, zomer van de vrijheid dan
Juni 2021: In september is het achter ons (herfst van de vrijheid ?)
Augustus 2021: ...
Dat zijn maatregelen, geen argumenten?

Dat hangt er toch louter van af wat je een probleem noemt. Is een besmetting een probleem?
nee, voor mij niet maar je kan niet ontkennen toch dat er besmettingen geweest zijn op het songfestival. Net zoals er hoogst waarschijnlijk wel besmettingen zullen zijn op tomorrowland. Dus de stellingen dat er geen enkel gevaar is bij festivals kloppen niet. Waar we wel kunnen over discussiëren is of aanvaardbaar zijn of niet. Dat bedoel ik met de discussies eerlijk houden. Men zit hier te discussiëren dat zwart wit is ipv of we zwart graag zien of niet.

mensen uit 2 landen. Die getest zijn op vaccinatie, niet op "niet besmettelijk".
Wat ga je doen met die bezoeker uit Madagascar die afkomt met een papier waarop gewoon geschreven staat "Jos van Madagascar is ingeënt"?

Als je dan een deftig voorbeeld wil nemen, neem dan het eurovisiesongfestival. Daar zijn 48 mensen besmet geraakt. Dat is 1/3e van wat op dat moment het gemiddelde was, op een event waar je alleen binnen kon komen met een negatieve test van max 24u geleden op een event van maar 3500 man. Dat toont vooral aan dat een groot event organiseren met "negatieve tests" relatief weinig garandeert.

Ten eerste, is het bewezen dat ze besmet zijn geraakt OP het festival, of besmet terwijl ze aanwezig zijn geweest?

En ten tweede, Eurosong was een maand geleden, TL is pas over meer dan twee maanden. Ruim drie maanden verschil dus, drie maanden die qua vaccinatiegraad een zéér groot verschil uitmaken bij zowel bezoekers als bevolking in het algemeen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan