Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik snap hem anders wel, wat bepaalde virlogen betreft toch. Van Ranst werd vandaag ook weer losgelaten in een interview in HLN waarin hij stelt dat er ten vroegste binnen twee maanden versoepeld kan worden. Ik vind dat soort uitspraken op dit moment niet alleen not done, het werk ook gewoon contraproductief.
En wat heeft dit te maken met de huidige discussie? Gaat hierover hé:
Als de risicogroepen en ouderen ingeënt zijn, dan kan het normale leven hervatten? Dan zal de druk op de ziekenhuizen toch sterk afnemen gezien Covid patiënten daar van hogere leeftijd zijn.

Of zie ik het te simpel?
Het zou logisch zijn, maar niet voor onze overheid en staatsvirologen ;)
Volgens de huidige planning en mogelijkheden, spreekt Van Ranst niet tegen wat MJ beweerde en waar het hier over ging. Is een inschatting van hem op basis van wat momenteel geweten is en wat de doelstellingen zijn. Geen prettig nieuws, maar volgens de huidige evoluties en wat vooropgesteld is om te versoepelen een realistische schatting.

Of heb je liever dat men zegt dat volgende week/maand alle maatregelen afgeschaft worden om er dan op terug te komen omdat de situatie nog niet goed genoeg is om te versoepelen?

En PS, interview zit achter een paywall, maar dit kan ik lezen en bevestigd wat ik hierboven zeg ook:
De federale overheid wil de coronaregels pas bijsturen, als we drie weken lang maximaal 800 besmettingen per dag optekenen en er hooguit 75 ziekenhuisopnames per dag zijn. Daar zitten we met 2.020 besmettingen en 127 hospitalisaties nog ver vandaan. De vaccinatieronde zal pas over twee maanden vruchten beginnen af te werpen, meent Van Ranst. Volgens hem zal het nog vijf tot zes weken duren eer we de drempel van de hospitalisaties bereiken. Tel daar drie weken bij om te consolideren en dan zitten we aan twee maanden. “Tenzij de politiek toch anders beslist”, benadrukt Van Ranst. Onze politici zullen immers ook kijken naar wat onze buurlanden doen. “Als het buitenland eerder versoepelt dan wij, zal de druk op de beleidsmakers groot worden.”

Maar zoals aangehaald kan je die 800 besmettingen zo hard sturen als je zelf wilt naargelang het aantal tests je uitvoert. We hebben het nu pas gezien, in de kerstvakantie werd er minder getest -> aantal besmettingen naar beneden. Sinds kort zijn ze terug meer aan het testen -> aantal besmettingen omhoog. Als een hoop mensen op een forum eerlijkere criteria kunnen bedenken, dan mag dat voor de mensen die het beleid uitstippelen toch ook niet moeilijk zijn.

In het laatste HLN bericht staat dat er al 34500 mensen gevaccineerd zijn maar ik vermoed dat de 6600 van de testweek hier nog niet bijgerekend zijn?

Maar zoals aangehaald kan je die 800 besmettingen zo hard sturen als je zelf wilt naargelang het aantal tests je uitvoert. We hebben het nu pas gezien, in de kerstvakantie werd er minder getest -> aantal besmettingen naar beneden. Sinds kort zijn ze terug meer aan het testen -> aantal besmettingen omhoog. Als een hoop mensen op een forum eerlijkere criteria kunnen bedenken, dan mag dat voor de mensen die het beleid uitstippelen toch ook niet moeilijk zijn.
Als er 900 mensen besmet geraakt zijn, en dit zijn 900 twintigers (bv. omdat de rest gevaccineerd is), dan zal er wellicht niemand in het ziekenhuis belanden. Daarom schrappen ze dat criteria beter gewoon volledig.

Het aantal besmettingen (en de positiviteitsratio) is ook maar één van de criteria waar ze naar kijken he jongens ...
Klopt, maar het blijft onzinnig in die zin van dat een absoluut aantal besmettingen als grens leggen een nietszeggende parameter is, zeker omdat het een én is met het andere criterium, ziekenhuisopnames. Dus het is én 800 besmettingen én 75 ziekenhuisopnames. Dat laatste is ok, want over het algemeen een correcte weerspiegeling van de situatie, dat eerste daarentegen niet, en kan alles blokkeren.

Klopt, maar het blijft onzinnig in die zin van dat een absoluut aantal besmettingen als grens leggen een nietszeggende parameter is, zeker omdat het een én is met het andere criterium, ziekenhuisopnames. Dus het is én 800 besmettingen én 75 ziekenhuisopnames. Dat laatste is ok, want over het algemeen een correcte weerspiegeling van de situatie, dat eerste daarentegen niet, en kan alles blokkeren.
Ja ... maar soit, ze zullen die parameter wel wijzigen wanneer het nodig is. Wat heeft het voor zin om te jammeren over die parameter, wanneer de belangrijkste (ziekenhuisopnames) de eerstvolgende twee maanden toch niet gehaald zal worden.

Precies toch ook veel 'mentale' symptomen? "Fatigue or muscle weakness, sleep difficulties, and anxiety or depression".
Met uitzondering van 'muscle weakness' zijn dat symptomen die momenteel ook bij niet-besmette mensen terug te vinden zijn... Allemaal een rechtstreeks gevolg van angst en stress.
Een vriendin van mij heeft Corona gehad in Maart vorig jaar en die heeft tot vandaag nog altijd haar smaak en reuk niet terug. En die is daardoor in een soort van depressie geraakt dus ja dat kan een gevolg zijn van corona.

Die heeft echt schrik dat dit nooit meer normaal gaat worden :(

Inderdaad, daarom ook hetgene dat sciensano momenteel voorlegt:
Om de inperkingsfase te kunnen verlaten, moeten de indicatoren aan volgende voorwaarden voldoen:
Nieuwe ziekenhuisopnames < 75 per dag op nationaal niveau voor een opeenvolgende periode van 7 dagen (Dit komt overeen met een 7-daagse cumulatieve incidentie < 4,5/100.000 inwoners) EN een Rt ziekenhuisopnames <1
EN

Nieuwe gevallen < 100/100.000 inwoners voor 14 dagen voor een opeenvolgende periode van 3 weken (Dit komt overeen met ~800 gevallen per dag) EN Rt gevallen <1

Wanneer de indicatoren onderstaande drempels bereikt hebben, betekent dit dat we ons niet langer in de controlefase bevinden maar de grens naar de inperkingsfase hebben overschreden:
Nieuwe gevallen > 100/100.000 inwoners voor 14 dagen op nationaal niveau (Dit komt overeen met ~800 gevallen per dag) EN een positiviteitsratio > 3%.
OF
Nieuwe ziekenhuisopnames > 75 per dag op nationaal niveau voor een opeenvolgende periode van 7 dagen (Dit komt overeen met een 7-daagse cumulatieve incidentie > 4,5/100.000 inwoners)
Is dus "en" om de inperkingsfase te verlaten maar "of" om er terug in te komen vanuit de controlefase ;)

Kunt ge ook weer over discussiëren, gevallen per 100k zijn ook (wederom) afhankelijk van hoeveel ge test en Rt is afhankelijk van op welke basis het berekend wordt. Laat ons wel wezen, als dat de drempel is, zitten we in augustus nog altijd met dezelfde maatregelen als nu.

Een vriendin van mij heeft Corona gehad in Maart vorig jaar en die heeft tot vandaag nog altijd haar smaak en reuk niet terug. En die is daardoor in een soort van depressie geraakt dus ja dat kan een gevolg zijn van corona.

But all hope is not lost for those struggling to regain their sense of smell and taste after COVID-19. Your olfactory nerve, which has fibers in your brain and nose that contribute to your ability to smell (and, in turn, taste), can regenerate on its own, explains Dr. Wrobel. Not only that, but she says your brain can also be trained to restore the nerve connections responsible for interpreting smells. If you choose to see an otolaryngologist, she says, they will guide you through olfactory training to help you restore these senses.

As part of olfactory training, Dr. Wrobel recommends smelling four different essential oils for 20 to 40 seconds each, twice a day. Specifically, she suggests using rose, clove, lemon, and eucalyptus oils for this technique.

"When you smell each oil, think intensely about the smell and recall the memories associated with it," she says. Air particles carry the scent to fibers in your nose, which then send signals through the olfactory pathway to the brain, she explains. Thinking intensely about the scent wakes up the part of the brain that holds olfactory memories, instead of letting it go into "sleep mode" from lack of use, says Dr. Wrobel.
"We currently don't have big studies on [this olfactory training technique's effectiveness for] COVID-19 patients," admits Dr. Wrobel. "But since the mechanism is, to some degree, similar to the smell loss from other viral infections, we are applying that technique to COVID-19 patients."

Bron

Ze kan maar proberen zeker uw vriendin?

Zelfde hier (behalve het depressie-stukje dan).
Soms kan ik voor 10-30% proeven of ruiken. Meestal kan ik wel iets erg zuur of zout oppikken.

Het vreemde is wel dat als mijn neus ergens wat oppikt, mijn brein er zelf wat van gaat maken. En meestal is dat iets helemaal anders als wat er te ruiken valt. Beetje zoals optische illusies, maar dan in mijn neus :D

Zelfde hier (behalve het depressie-stukje dan).
Soms kan ik voor 10-30% proeven of ruiken. Meestal kan ik wel iets erg zuur of zout oppikken.

Het vreemde is wel dat als mijn neus ergens wat oppikt, mijn brein er zelf wat van gaat maken. En meestal is dat iets helemaal anders als wat er te ruiken valt. Beetje zoals optische illusies, maar dan in mijn neus :D
Zijn mijn quote hierboven, mocht je het willen testen.

Ja, ik ben me bewust dat de bron allesbehalve wetenschappelijk is.

J&J zou in februari al een Europese goedkeuring voor hun vaccin vragen. Europarlementslid Peter Liese sprak zelfs over een vierde vaccin binnen een paar weken, maar dat lijkt me optimistisch. Either way, een vroege goedkeuring voor J&J kan wel een wereld van verschil maken, want logistiek veel minder gecompliceerd én maar een dosis nodig.

Als J&J al goedkeuring kan hebben in februari zitten we met 4 vaccins hé.
Ik ga er vanuit dat AstraZeneca wel goedkeuring gaat krijgen eind deze maand en kan beginnen met verdeling begin februari.

Als J&J al goedkeuring kan hebben in februari zitten we met 4 vaccins hé.
Ik ga er vanuit dat AstraZeneca wel goedkeuring gaat krijgen eind deze maand en kan beginnen met verdeling begin februari.
Klopt, ik had het ook op J&J als vierde vaccins voor alle duidelijkheid. Maar 'binnen een paar weken' valt bij mij nog binnen januari. Als die goedkeuring gevraagd wordt begin februari, zal het nog wel een paar weken duren eer die er ook effectief is. Dus die uitspraak van Liese lijkt mij gewoon niet haalbaar. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan