Ik ben dit jaar ook niet verkouden geweest, buikgriep al langer niet meer maar dat is dan ook iets dat mensen al wat sneller thuishoudt en ik kom weinig in contact met kleine kinderen.Te proper leven is inderdaad slecht, maar je handen regelmatig wassen is gewoon basic hygiëne imo. Als je ziet wat er voor volk rondloopt in de winkel vind ik handen wassen na zo'n bezoek geen overbodige luxe. Dan heb ik het niet alleen over mensen die er vies bijlopen maar vooral mensen die bijvoorbeeld ziek rondlopen of zieke kinderen meesleuren.
Mijn immuunsysteem lijdt er in ieder geval niet onder. Het moet natuurlijk geen obsessief gedrag worden, maar 3x handen wassen per dag kan je echt wel behoeden voor zaken zoals buikgriep. Ik doe het dan ook omdat als ik zoiets oploop ik ziek ben als een hond, terwijl ik nu al jaren ziekvrij ben. En dat houd ik graag zo
![]()
Mijn vrouw komt uit Latijns-Amerika, waar "handen wassen" er veel meer van thuis uit en op school wordt ingeprent en ze vind ons als maatschappij eigenlijk niet erg hygiënisch.
Je handen niet wassen voor het eten "want ik heb toch niets vuil gedaan", dat begrijpt ze niet.
De plaatselijke bakker die brood uit de vitrine neemt zonder handschoenen en daarna cash geld aanneemt en zo verder zonder die handen te wassen of ontsmetten, in haar thuisland zouden mensen daarvoor naar een andere winkel gaan.
En zo vallen haar altijd van die kleine zaken op, die meestal neerkomen op het feit dat wij daarin gewoon lakser zijn. Dan heb ik het nog niet over het aantal mensen met een kwalijke lichaamsgeur.
Zover ik weet heeft men daar in Latijns-Amerika geen grote problemen met het immuunsysteem van de mensen, dus ik zou al die uitspraken -door mensen die er niets van weten- dat dit nodig is voor het immuunsysteem toch met een korrel zout nemen. Het immuunsysteem onthoudt ook wel zaken hé, het is niet of je moet elke x maand eens bv. buikgriep hebben om dit aan te kunnen. Als je dan toch over overdreven hygiëne wil spreken zou ik eerder denken aan zaken zoals "Dettol allesreiniger voor heel het huis".
. Het moet natuurlijk geen obsessief gedrag worden, maar 3x handen wassen per dag kan je echt wel behoeden voor zaken zoals buikgriep. Ik doe het dan ook omdat als ik zoiets oploop ik ziek ben als een hond, terwijl ik nu al jaren ziekvrij ben. En dat houd ik graag zo