Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Te proper leven is inderdaad slecht, maar je handen regelmatig wassen is gewoon basic hygiëne imo. Als je ziet wat er voor volk rondloopt in de winkel vind ik handen wassen na zo'n bezoek geen overbodige luxe. Dan heb ik het niet alleen over mensen die er vies bijlopen maar vooral mensen die bijvoorbeeld ziek rondlopen of zieke kinderen meesleuren.

Mijn immuunsysteem lijdt er in ieder geval niet onder :cool:. Het moet natuurlijk geen obsessief gedrag worden, maar 3x handen wassen per dag kan je echt wel behoeden voor zaken zoals buikgriep. Ik doe het dan ook omdat als ik zoiets oploop ik ziek ben als een hond, terwijl ik nu al jaren ziekvrij ben. En dat houd ik graag zo 😊
Ik ben dit jaar ook niet verkouden geweest, buikgriep al langer niet meer maar dat is dan ook iets dat mensen al wat sneller thuishoudt en ik kom weinig in contact met kleine kinderen.

Mijn vrouw komt uit Latijns-Amerika, waar "handen wassen" er veel meer van thuis uit en op school wordt ingeprent en ze vind ons als maatschappij eigenlijk niet erg hygiënisch.
Je handen niet wassen voor het eten "want ik heb toch niets vuil gedaan", dat begrijpt ze niet.
De plaatselijke bakker die brood uit de vitrine neemt zonder handschoenen en daarna cash geld aanneemt en zo verder zonder die handen te wassen of ontsmetten, in haar thuisland zouden mensen daarvoor naar een andere winkel gaan.
En zo vallen haar altijd van die kleine zaken op, die meestal neerkomen op het feit dat wij daarin gewoon lakser zijn. Dan heb ik het nog niet over het aantal mensen met een kwalijke lichaamsgeur.

Zover ik weet heeft men daar in Latijns-Amerika geen grote problemen met het immuunsysteem van de mensen, dus ik zou al die uitspraken -door mensen die er niets van weten- dat dit nodig is voor het immuunsysteem toch met een korrel zout nemen. Het immuunsysteem onthoudt ook wel zaken hé, het is niet of je moet elke x maand eens bv. buikgriep hebben om dit aan te kunnen. Als je dan toch over overdreven hygiëne wil spreken zou ik eerder denken aan zaken zoals "Dettol allesreiniger voor heel het huis".

Iemand een idee hoe dat nu zit met +12 jaar kinderen en op vakantie gaan in Frankrijk?

PCR test van minder dan 72h nodig.
Dus is me duidelijk dat ik ze hier een test moeten laten nemen.
Maar als je in Frankrijk rond rijdt kan je op ieder moment tegen gehouden worden voor controle. Dus als je daar zaken gaat bezoeken, moet je die dan in Frankrijk eigenlijk om de 3 dagen opnieuw laten testen? Iemand een idee waar je daar een antwoord voor kan terugvinden?

Iemand een idee hoe dat nu zit met +12 jaar kinderen en op vakantie gaan in Frankrijk?

Maar als je in Frankrijk rond rijdt kan je op ieder moment tegen gehouden worden voor controle. Dus als je daar zaken gaat bezoeken, moet je die dan in Frankrijk eigenlijk om de 3 dagen opnieuw laten testen? Iemand een idee waar je daar een antwoord voor kan terugvinden?
hou u eerste péage bonneke bij als bewijs dat ge sinds die dag in Frankrijk zijt.

zulke controles gebeuren enkel bij de grens en bij het binnenkomen

Veel moeten we wat mij betreft niet houden van de maatregelen na de pandemie maar op dat vlak hoop ik toch dat we een permanente verandering zien. Pre-corona zag je dat zo vaak: van die mensen die dan zitten te snotteren en zweten van de koorts/koortsremmers die toch koste wat het kost gaan werken of toch naar die vriendenbijeenkomst zijn gegaan. Vaak is dat ook wel door een lichte externe druk ('ge gaat toch niet thuis blijven voor een griepke zeker?') maar daar mogen we als maatschappij wel in veranderen vind ik.
Nu gaan sommige wel het vertrouwen en mogelijkheid hebben tot thuis werken.

Vroeger was dat: jaja thuis werken, netflixen zeker? Manu militari naar den bureau. Nu zal er daar hopelijk wel wat veranderingen in komen van: oei ja ziek? Ja best ff thuis blijven, ik schiet wel een teams meeting in.

Dat is enkel bij het betreden van het grondgebied.

Maar bij het reisadvies wordt er nergens gesproken van de vaccinatie. Moet je ook een negatieve test kunnen voorleggen wanneer je gevaccineerd bent, of ben je er van vrijgesteld?

Dat klopt 100% zeker niet. Controles gebeuren ook gewoon in het binnenland als je daar me auto rond rijdt.

Maar het is inderdaad 72u voor dat je Frankrijk bent binnen gereden.
Quote uit reisadvies :

"Daarenboven is een negatieve PCR-test van minder dan 72 uur oud verplicht om het Franse grondgebied te betreden."

Of mis ik nog iets?

Ik ga die toch nog een tijd dragen zeker in winkels en op drukke plaatsen

Heb altijd jaarlijks een keer of 7 een keelontsteking, kan er mijn klok opzetten na elke vakantie kinderen terug naar school en 3 dagen later heb ik het zitten, sinds corona en met handen ontsmetten/mondmaker heb ik de afgelopen 16 maand nog maar 1 x een keelontsteking gehad, van een griep seizoen was er dit jaar ook geen sprak.

Die dingen moeten dan toch wel nut hun hebben, vooral dat handen ontsmetten mag wel blijven, als je er over nadenkt zo een winkel kar waar dagelijks 10tallen handen aankomen dat zijn gewoon broedhaarden, vele zijn ook niet van de properste, neuspikken of nog erger mensen die letterlijk aan hun kont gat zitten krappen en dan terug de kar vastpakken je moet maar net de gene zijn die deze kar erna in zijn handen krijgt.

Dat klopt inderdaad. Proper is een kar nooit.
Langs andere kant...mensen waren vroeger minder allergisch voor van alles en nog wat.

Dat is niet wat ik wou insinueren ze, of alleszins die zwaarte niet. Dat er globaal gezien minder influenza uitbraken waren is uiteraard niet toevallig. Dar er minder vroeggeboortes waren ook niet (al is de link daar iets minder eenvoudig te leggen). Maar uw eigen ervaring compleet daaraan toeschrijven is moeilijker.
Ik heb zelf ook helemaal geen griep of andere zware ziektes gehad. Het waren enkel telkens verkoudheden, die deze keer langer duurden en meer klachten gaven. Gezien ik kleine kinderen heb zijn die verkoudheden helemaal niet raar. Wat ik wel raar vind is dat ze deze keer altijd zoveel invloed hadden. Maar ik wou vooral gewoon een andere anekdote geven, want dat is het ook maar bij die andere poster hé. ('gelijkaardige' medische situatie, andere ervaring)

Het is trouwens helemaal niet raar dat te proper leven linken valt aan gezondheidsproblemen. Er is al genoeg bewijs geleverd voor allergieën bv.

Inderdaad. Te proper leven heeft niet enkel voordelen.

Dat is enkel bij het betreden van het grondgebied.

Maar bij het reisadvies wordt er nergens gesproken van de vaccinatie. Moet je ook een negatieve test kunnen voorleggen wanneer je gevaccineerd bent, of ben je er van vrijgesteld?
Ik denk dat het daarvoor zal wachten worden op paspoort

Op het journaal zijn ze die regels voor reizen aan 't opsommen.
Niet simpel als elk land andere voorwaarden heeft 😬

Over die bewijzen kunnen ze er ook niet aan uit blijkbaar waar ge dat kunt halen. :unsure:

Zouden ze tegen september al een vaccinatiepaspoort systeem op poten hebben staan? Ik wil dan graag naar Schotland reizen en momenteel is dat ook nog het systeem met die PCR tests.

Zouden ze tegen september al een vaccinatiepaspoort systeem op poten hebben staan? Ik wil dan graag naar Schotland reizen en momenteel is dat ook nog het systeem met die PCR tests.
Euh, Schotland is geen EU meer dus ge hangt volledig af van wat het VK beslist.

Euh, Schotland is geen EU meer dus ge hangt volledig af van wat het VK beslist.
I know, maar het lijkt toch plausibel dat ze daar evenzeer vragende partij zijn naar een vaccinatiepaspoort? Het is nog 3 maanden, tegen dan zou er toch een soort paspoort moeten zijn (ook voor reizen naar de USA, Azië, ...).

Aangezien dit toch een onrechtstreeks gevolg is van de corona crisis. Ik vind dit eigenlijk absoluut niet schokkend. Als je de vacatures eens leest is het vaak werken met de meest afschuwelijke uren, voor vaak een vrij laag loon. Ik snap wel dat je daar steeds minder en minder mensen voor warm krijgt.

Aangezien dit toch een onrechtstreeks gevolg is van de corona crisis. Ik vind dit eigenlijk absoluut niet schokkend. Als je de vacatures eens leest is het vaak werken met de meest afschuwelijke uren, voor vaak een vrij laag loon. Ik snap wel dat je daar steeds minder en minder mensen voor warm krijgt.
Aan de prijsstijgingen te zien hier in de plaatselijke horeca zullen ze hun personeel gewoon meer betalen.

Dan zullen ze wel genoeg volk vinden icm flexi jobbers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan