Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weet niet miss als je ooit eens zelf een auto imunne ziete krijgt waar je medicatie voor neemt die je immune systeem omlaag haalt dat je er dan anders over denkt, nu ik ga zeker niet doorgeschoten hygiënisch zijn vanaf nu maar een winkelkar ga ik toch blijven ontsmetten, wat er gezond zou zijn aan een winkelkar vast te pakken waar neuspikkers en kont krappers hebben aangezeten ontgaat me toch ook.
Ik heb een auto-immuunziekte met immuniteitsonderdrukkende medicatie en ik ben nog nooit zo regelmatig ziek geweest als het laatste jaar. Of dat komt door die doorgedreven hygiëne, geen idee maar overdreven hygiënisch zijn is (tenzij uw immuunsysteem volledig afgebroken wordt) geen goed idee.
Mondmaskers dragen wanneer ge zelf ziek zijt (om anderen dan niet te besmetten), dat is iets anders natuurlijk.

Ik heb een auto-immuunziekte met immuniteitsonderdrukkende medicatie en ik ben nog nooit zo regelmatig ziek geweest als het laatste jaar. Of dat komt door die doorgedreven hygiëne, geen idee maar overdreven hygiënisch zijn is (tenzij uw immuunsysteem volledig afgebroken wordt) geen goed idee.
Mondmaskers dragen wanneer ge zelf ziek zijt (om anderen dan niet te besmetten), dat is iets anders natuurlijk.
Ik heb het over een winkelkar onstmetten niet meer, en ja dat mondmasker, bij de schoolpoort zal ik dat nog dragen tot 2 weken na mijn laatste biological kuur, dit lijkt me toch helemaal niet overdrijven maar wel voor je eigen lichaam zorgen.

Trouwens benieuwd wanneer de mensen hun mondmasker gaan laten vallen. Denk dat er een pak gaan zijn dat dat nooit meer gaan weglaten.

Zodra het kan, gewoon omdat ik het onzinnig vind om de hele tijd een masker te dragen om u te beschermen tegen een handvol ziektes die voor de meeste mensen dan ngo geen betekenisvol risico inhouden.

Redelijk hallucinant dat er ineens wordt geïnsinueerd dat we ineens te proper hebben geleefd en dat nefast is voor onze gezondheid :wtf:. Ge leest hier toch wat zever.

De reden dat er veel minder influenza uitbraken waren dit jaar, dat de cijfers op pediatrie in quasi alle ziekenhuizen veel lager liggen, da's ook toeval zeker.

Zodra het kan, gewoon omdat ik het onzinnig vind om de hele tijd een masker te dragen om u te beschermen tegen een handvol ziektes die voor de meeste mensen dan ngo geen betekenisvol risico inhouden.
Hoe is het nu mogelijk dat na meer dan een jaar sommige mensen het nog niet snappen?
Je draagt een mondmasker vooral om anderen te beschermen, niet jezelf.

Iets wat in bepaalde aziatische culturen al veel langer ingebakken zit, daar dragen de mensen die zelf ziek zijn (bv verkoudheid) een masker.

Redelijk hallucinant dat er ineens wordt geïnsinueerd dat we ineens te proper hebben geleefd en dat nefast is voor onze gezondheid :wtf:. Ge leest hier toch wat zever.

De reden dat er veel minder influenza uitbraken waren dit jaar, dat de cijfers op pediatrie in quasi alle ziekenhuizen veel lager liggen, da's ook toeval zeker.
Natuurlijk niet. Maar toch maken kinderartsen zich zorgen. Immuniteit tegen bepaalde ziektes wordt (sterk) opgebouwd in uw baby-/kinderjaren en dat ontbreekt bij een (groot) deel van de baby's/peuters/kleuters nu.
Er zijn natuurlijk ziektes die ge beter niet krijgt als baby/peuter genre RSV en Noro, maar er zijn dan ook weer andere ziektes (zoals de xde kinderziekte, of windpokken, of ...) die ge beter wel als kind doormaakt en niet als volwassene, wegens dan veel gevaarlijker.
Dubbeltje op zijn kant lijkt het me. Leuk dat de kinderen momenteel minder ziek zijn/lijken, maar op lange(re) termijn lijkt af en toe een ziekte doormaken als baby/kind geen slecht idee.

Dat is niet wat ik wou insinueren ze, of alleszins die zwaarte niet. Dat er globaal gezien minder influenza uitbraken waren is uiteraard niet toevallig. Dar er minder vroeggeboortes waren ook niet (al is de link daar iets minder eenvoudig te leggen). Maar uw eigen ervaring compleet daaraan toeschrijven is moeilijker.
Ik heb zelf ook helemaal geen griep of andere zware ziektes gehad. Het waren enkel telkens verkoudheden, die deze keer langer duurden en meer klachten gaven. Gezien ik kleine kinderen heb zijn die verkoudheden helemaal niet raar. Wat ik wel raar vind is dat ze deze keer altijd zoveel invloed hadden. Maar ik wou vooral gewoon een andere anekdote geven, want dat is het ook maar bij die andere poster hé. ('gelijkaardige' medische situatie, andere ervaring)

Het is trouwens helemaal niet raar dat te proper leven linken valt aan gezondheidsproblemen. Er is al genoeg bewijs geleverd voor allergieën bv.

Iets wat in bepaalde aziatische culturen al veel langer ingebakken zit, daar dragen de mensen die zelf ziek zijn (bv verkoudheid) een masker.
True, en is respectvol na elkaar. Eigenlijk zouden we daar ni naar mogen opkijken en naar mentaliteit gaan dat als je ziek bent je gewoon thuis blijft. Dat is zelfs nog socialer.
Maar da zie ik nog minder veranderen.

True, en is respectvol na elkaar. Eigenlijk zouden we daar ni naar mogen opkijken en naar mentaliteit gaan dat als je ziek bent je gewoon thuis blijft. Dat is zelfs nog socialer.
Maar da zie ik nog minder veranderen.
Inderdaad, ideaal is een combinatie van beide.
Zoveel mogelijk thuisblijven indien ziek, maar als het echt niet anders mogelijk is (alleenstaanden moeten ook naar de winkel/dokter/apotheker kunnen als ze ziek zijn bv. ;) ) toch een masker dragen.

Hoe is het nu mogelijk dat na meer dan een jaar sommige mensen het nog niet snappen?
Je draagt een mondmasker vooral om anderen te beschermen, niet jezelf.

My bad, verkeerd uitgedrukt. Maar zelfs dan nog hoop ik dat die maskers gewoon weer uit het straatbeeld verdwijnen.

Niets mis met te leren uit goede gewoontes van andere culturen: als je zelf licht ziek bent en toch buiten komt is zo'n mondmasker (medisch) draagt, mag dat gerust blijven. Iedereen een mondmasker buiten tijden van pandemie is dan weer absurd.

Hier in België hebben we bovendien nog een veel gevaarlijkere gewoonte: beetje ziek? Ik ga toch werken. Ik pleit daar overigens ook schuldig aan. Ik heb in héél mijn loopbaan nog maar één echte ziektedag genomen, ondanks dat ik toch wel al vaker verkouden/grieperig ben geweest dan één dag. Dat je met een migraine toch nog gaat werken, is iets anders natuurlijk.

Also karren ontsmetten aan de supermarkt, doe ik al maanden niet meer. Alle redelijke bewijs wijst erop dat dat compleet zinloos is in de strijd tegen corona. Ik zit ook niet aan m'n gezicht als ik met de supermarktkar rondrijd.

Voor mij mag het zoals in Japan e.d. wel een gewoonte worden om als je zelf (besmettelijk) ziek bent, dat je in het openbaar een mondmasker draagt. En dat we terughoudender worden om naar kantoor te gaan wanneer we ziek zijn. Dat laatste zou voor mij ook een lastige zijn, gezien ik hier sinds ik kinderen heb al een jaar of twee quasi permanent verkouden ben :unsure:

En ik heb al heel lang een milde vorm van smetvrees, dus voor mij is de maatschappij het afgelopen anderhalf jaar eerder op mij beginnen lijken :unsure: Voor mij mag men dus wel voortdoen met karren ontsmetten e.d., dat maakt mijn leven prettiger :p

Het is dan ook veel beter om gewoon je handen goed te wassen na je winkelbezoek, i.p.v. te staan knoeien met een fles ontsmettingsalcohol die in 100x zoveel handen is geweest als het winkelkarretje wat je gaat gebruiken.

Het is dan ook veel beter om gewoon je handen goed te wassen na je winkelbezoek, i.p.v. te staan knoeien met een fles ontsmettingsalcohol die in 100x zoveel handen is geweest als het winkelkarretje wat je gaat gebruiken.
Dat van die bus alcohol lees ik wel vaker... maar snap ik toch echt niet.
Je ontsmet je handen toch letterlijk nadat je de fles hebt vastgenomen? Dan maakt het toch niet uit in hoeveel handen die is geweest? Die mag nog in een vat corona gedompeld worden?

wel aangezien je je handen ontsmet met die gel nadat je die fles heb teruggezet maakt het niet uit :)

Maarja, gewoon basishygiëne gaat ook al heel veel doen ipv ontsmettinggels en dergelijke.
Ik hoop vooral daarop, dat mensen gewoon meer basishygiëne hebben.

Ziek naar werk gaan zit nog te veel ingebakken bij ons dus ik denk niet dat het rap gaat veranderen.
Dit gaat ook meer uit van de werkgever die mensen rapper naar huis moet sturen als hij/zij merkt dat een werknemer ziek komt werken.

Nu gene zever, vorige week zelf gezien in de winkel ene die onder zijn oksels aan het wrijven was in de winkel dan er nog lekker aan ruiken, wie weet waar die nog meer met zijn handen gezeten heeft tijdens het winkel bezoek (er loopt echt wel reppig volk rond hoor) ik wil na hem toch liever niet die zijn kar zonder eerst te ontsmetten vastnemen, dit heeft dan niks met corona te maken wel met respect voor mezelf.

Dat van die bus alcohol lees ik wel vaker... maar snap ik toch echt niet.
Je ontsmet je handen toch letterlijk nadat je de fles hebt vastgenomen? Dan maakt het toch niet uit in hoeveel handen die is geweest? Die mag nog in een vat corona gedompeld worden?

Ik bedoel daarmee dat een karretje niet ineens viezer is geworden dan vroeger door het coronavirus en dat wat ontsmettingsalcohol mijn inziens niet zoveel doet (zeker als je ziet hoe de meeste mensen dat gebruiken, even snel snel over je handen gaan maakt ze niet ineens goed ontsmet).

Beter gewoon niet te druk in maken en eenmaal thuis je handen zeer grondig wassen. Zou helpen als iedereen dat standaard deed, voor allerlei vieze kwaaltjes eigenlijk. Als je bedenkt dat er mensen zijn die hun handen niet eens wassen na een wc-bezoek...

Belgen moeten echt hygiënischer worden, dat is zeker. Maar ik vind die alcoholgel maar een lapmiddeltje, een sensibiliseringscampagne kan misschien beter helpen (ik zeg maar wat). En natuurlijk opvoeding, het belang van grondig handen wassen is er van het begin ingestampt bij mij.

Dit.

Van zodra alles terug normaal is, gaat ge zelf uw alcohol gelleke mogen meepakken voor uw handen en karren. Daar gaan ze echt geen tijd meer in stoppen. Da's weer zo typisch dat iedereen smetvrees ga beginnen krijgen nu..

1. Er is ne mens die in het midden van de winter idioot doet en elke ochtend, bij 5 graden in zijne blote flikker elke dag 20km gaat lopen.
2. Zet daar ne mens tegenover die zoveel mogelijk binnen blijft. En als die mens buitenkomt, doet ie ne sjaal aan en ne dikke jas en een mondmasker op. Die laatste ontsmet ook echt alles, nummer 1 doet gewoon niks.

In het begin heeft nummer 1 meer kans daar ziek van te worden. Maar stel dat ze beiden geluk hebben en 2 maand later allebei niet ziek geworden zijn.

Ik ben zelf ziek en ik kuch een uur lang in de nabijheid van deze twee mensen.
Wie ziek wordt hangt er vanaf, maar je mag 1x raden wie statistisch gezien of % gewijs, de meeste kans heeft daarna ook ziek te worden.
(Nummer 2 dus)

Ps. Deze post is in typische Makila stijl met serieuze overdrijvingen, maar mijn eindconclusie is wel gewoon correct ;)

Redelijk hallucinant dat er ineens wordt geïnsinueerd dat we ineens te proper hebben geleefd en dat nefast is voor onze gezondheid :wtf:.
Hehe ja das een mythe. Maar het is wel zo dat het wel goed is een weerstand op te bouwen (en zorg te dragen voor je immuunsysteem). Beiden zijn niet hetzelfde hé.

Laatst bewerkt:
Wat misschien nog frappanter is, is dat dat allemaal geen nieuwe ontdekkingen zijn. Het is alsof we allemaal een bende kakkerlakken waren die nu ineens ontdekken dat we onze handen moeten wassen.

Ik heb zelf verre van smetvrees, maar het eerste wat ik deed na mijn winkelbezoek was toch mijn handen wassen thuis. En had ook standaard een alcogelleke in de auto liggen. Ineens valt iedereen zijn frank dat ge toch beter uw handen wast na ge uw gat afkuist.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan