Je vergeet toevallig wel alle langdurige symptomen die er mogelijk bij komen kijken.
Ik heb ze nog niet gezien, maar er is wel al veel documentatie over. Statistisch is het wat moeilijker, wrs ook door de situatie. Als ziekenhuizen dicht gaan en huisartsen geen aangename plek zijn om even in de wachtkamer te gaan zitten, kan ik me voorstellen dat het lastig is daar studies over te doen. Maar dat weet ik niet.
Ik denk dat iedereen die corona heeft gehad wel weet hoe zwaar corona een weerslag kan hebben. Mijn mama is nu na 4 weken nog altijd sneller moe, en een brug overfietsen lukt nog altijd niet echt. Ik had totaal geen smaak en geur meer, maar alles was binnen de week terug zoals daarvoor. Mijn zussen en stiefvader zijn ook al compleet hersteld.
Ik ken wel mensen die ettelijke maanden na de besmetting nog altijd geen smaak meer hebben, of zich nog altijd moe voelen. Dus ja, die zijn er natuurlijk ook. Alleen mensen die onder een steen geleefd hebben zullen dat ontkennen.
Maar enfin, al bij al is het langdurig moe/verzwakt voelen niet iets wat alléén bij corona voorkomt eh (corona-klachten zijn wel veel diverser).
Dat is na een, ja, zware griep of longontsteking of weet ik wat, óók. Heb jij het trouwens al gehad?
Moest men die "langdurige symptomen" in kaart hadden willen brengen hadden ze dat wel kunnen doen door besmette mensen bv. op bepaalde tijdstippen na hun besmetting surveys ofzo te laten invullen. Maar bon, dat is niet of amper gebeurd.
Een vierde tot een vijfde van de bevolking heeft al corona gehad, en moesten symptomen massaal zeer persistent blijven aanhouden was dat sowieso al veel beter gedocumenteerd. Ze kunnen een handvol mensen die ineens een hartspierontsteking of bloedklonters ontwikkelen causaal linken aan een vaccinatie, maar aanhoudende symptomen in kaart brengen dan niet?
Het gros van de mensen voelt het na 10-14 dagen nog altijd, maar je kan toch geen beleid stoelen op een (hoogstwaarschijnlijk) klein percentage mensen dat maanden daarna nog altijd niet hersteld is (want anders was dat al wel veel beter gedocumenteerd)?
In een vroeger stadium van de pandemie was dat mogelijks een verzwarende reden om niet te versoepelen, maar nu dat de vaccinatietrein de zware bochten al heeft gepasseerd en iedereen goed vastgeklikt zit zou dat toch geen rol meer mogen spelen?
Sommige mensen blijven precies zoeken naar zaken om toch maar niet te moeten versoepelen. Beangstigend. Stockholmsyndroom.
Je zou bijna denken dat sommigen de Covid-beperkingsregels nog gaan missen in een post-Covid era.
Ik denk dat vooral verzuurde mensen het moeilijk gaan hebben als corona gedaan is. Ze zijn bijna anderhalf jaar geen feestende mensen, spelende kinderen, etc meer gewoon, dus dat gaat wat geven. De vredegerechten gaan overuren draaien.
Ik moet bekennen dat het breken van de 'we gaan niemand die nog geen vaccin heeft kunnen krijgen discrimineren'-belofte me een erg vieze smaak in de mond geeft. Hadden we natuurlijk kunnen verwachten maar dat het op zo'n schaamteloze manier zou gebeuren had ik nu niet verwacht om eerlijk te zijn.
Tuurlijk, wat had je anders gedacht? "We gaan het nooit verplichten", maar ze gaan u indirect wel dwingen om het te nemen. En om geen 200 tests meer te moeten ondergaan wil je nog reizen of naar een simpel concert gaan, laat iedereen zich vaccineren.
Is ook de enigste reden waarom ik me laat vaccineren; om van al die shit af te zijn. Na twee coronabesmettingen met milde symptomen is de kans nihil dat ik in het ziekenhuis kom (laat staan er aan sterf), maar ach hoe sneller we die groepsimmuniteit bereiken des te sneller we terug alles kunnen doen. En al de rest interesseert mij niet.