Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En nu niet? De versoepelingen nu voor 9juni zijn al meer dan vorige zomer. De hele zomer.

Je pint je blijkbaar vast op reizen. Wat nu toegestaan is, mits gevaccineerd of antilichamen of met een PCR test. Iets wat de landen zelf beslissen waar België dus weinig inspraak op heeft.
Bijna alle andere maatregelen zijn losser dan vorige zomer. Nu al, nog voor de zomer begint. En wat op de planning staat, mits er aan de voorwaarden voldaan wordt, zijn nog versoepelingen tegen dat de schoolvakantie echt begint.

En ja, je zult waarschijnlijk gelijk hebben dat de ziekenhuiscapaciteit niet in gedrang gaat komen door de vaccinatiecampagne. Al is dat natuurlijk geen zekerheid, al vermoed ik het ook wel. Als je naar de evolutie kijkt sinds begin van de vaccinaties zie je een constante daling in opnames + stuikt het aandeel van de leeftijdsgroep die al gevaccineerd is naar beneden. Momenteel liggen er al meer 40-60j in het ziekenhuis dan 60-80j en meer 20-40j dan 80+.
Nu al? 🤡 Misschien ben je het vergeten, maar we zitten ondertussen wel al een jaar verder dan vorige zomer.

Corona killt vooral bejaarden en mensen met een vat aan onderliggende aandoeningen (/in het ziekenhuis belanden), en als die quasi volledig gevaccineerd zijn is er toch geen énkele reden meer om niet te versoepelen?
Ik denk dat sommige mensen zich toch eens moeten laten onderzoeken op stockholmsyndroom.

Nu al? 🤡 Misschien ben je het vergeten, maar we zitten ondertussen wel al een jaar verder dan vorige zomer.

Corona killt vooral bejaarden en mensen met een vat aan onderliggende aandoeningen (/in het ziekenhuis belanden), en als die quasi volledig gevaccineerd zijn is er toch geen énkele reden meer om niet te versoepelen?
Ik denk dat sommige mensen zich toch eens moeten laten onderzoeken op stockholmsyndroom.
Je vergeet toevallig wel alle langdurige symptomen die er mogelijk bij komen kijken.

Je zou bijna denken dat sommigen de Covid-beperkingsregels nog gaan missen in een post-Covid era.

Een beetje zoals bij de tientallen andere aandoeningen die nu gewoon mainstream geworden zijn?
Ja, ook daar doen we niet alsof het niks is. Allee, dat ik op 6/06/2021 nog moet lezen "gewoon een zware griep"... Dat snap ik niet.
Ik ben het zo goed als helemaal eens met Nahrtent zijn post, maar ook hij vermeldt die langdurige symptomen niet. Het is niet omdat dat niet past in het doel dat je voor ogen hebt, dat ze er niet zijn.

Je vergeet toevallig wel alle langdurige symptomen die er mogelijk bij komen kijken.
Zijn daar eigenlijk al echt duidelijke cijfers over? Ik herinner me het begin van de crisis nog dat we doodgegooid werden met 1/3 na 4 maanden nog symptomen. Maar is daar ondertussen al meer duidelijkheid over gekomen?

Niet dat ik zeg dat er geen langdurige gevolgen ofzo zijn eh. Gewoon uit interesse.

Zijn daar eigenlijk al echt duidelijke cijfers over? Ik herinner me het begin van de crisis nog dat we doodgegooid werden met 1/3 na 4 maanden nog symptomen. Maar is daar ondertussen al meer duidelijkheid over gekomen?

Niet dat ik zeg dat er geen langdurige gevolgen ofzo zijn eh. Gewoon uit interesse.
Ik heb ze nog niet gezien, maar er is wel al veel documentatie over. Statistisch is het wat moeilijker, wrs ook door de situatie. Als ziekenhuizen dicht gaan en huisartsen geen aangename plek zijn om even in de wachtkamer te gaan zitten, kan ik me voorstellen dat het lastig is daar studies over te doen. Maar dat weet ik niet.

Ja, ook daar doen we niet alsof het niks is. Allee, dat ik op 6/06/2021 nog moet lezen "gewoon een zware griep"... Dat snap ik niet.
Ik ben het zo goed als helemaal eens met Nahrtent zijn post, maar ook hij vermeldt die langdurige symptomen niet. Het is niet omdat dat niet past in het doel dat je voor ogen hebt, dat ze er niet zijn.

Maar wanneer is de laatste keer dat het leven stilgelegd werd voor een andere ziekte waar sommigen heel ernstig verloop kunnen hebben? Als alle risicopatiënten ingeënt zijn moet het leven gewoon terug open. Helemaal. Het is een utoptie te willen gaan naar 0 opnames, 0 ICU-patiënten, dat doen we met geen enkele andere ziekte.

De pandemie onder controle + druk op zorg onder controle + kwetsbaren bescherm = normaal leven hervatten.

Als ik hoor hoe de experten nu weeral spreken over opletten want je weet maar nooit welke varianten nog op ons afkomen... Wat, gaan we 10 jaar als kluizenaars leven omdat er potentieel een ziektevariant kan opduiken? Komaan zeg.

Gaan we nu echt voor 'het leven moet doorgaan want covid is maar gewoon een ziekte vs. de samenleving moe(s)t wel op slot' round 101 gaan? Zijn al die argumenten hier al niet minstens 50 keer gepasseerd voor beide kanten?

Met reden. Het is nooit een argument geweest om te verstrengen (de focus lag namelijk steeds op de ziekenhuizen, en terecht), hooguit werd het af en toe eens aangehaald in het journaal in een poging om mensen die zich in de eerste plaats niet aangesproken voelden toch een reden te geven om zich aan de regels te houden (wederom met hetzelfde doel voor ogen: de ziekenhuizen niet overbelasten). Op zich geen slecht idee, maar het beleid zelf heeft zich nooit iets aangetrokken van de patiënten die niet in het ziekenhuis liggen, dus ik vind dan ook dat het geen reden zou mogen zijn om al dan niet te versoepelen. Ook bij het vooruitstellen van versoepelingen werd steeds gehamerd op ziekenhuisopnames en de ICU.

Los daarvan: over hoeveel mensen gaat het echt? Ik ken er veel die ziek zijn geworden en een aantal weken geen smaak/geur hebben gehad, of sneller vermoeid waren, etc... maar echt blijvend? Dat lijken mij eerlijk gezegd uitzonderingen, en dat is dan brute pech voor die mensen maar geen reden om op de rem te staan voor de anderen (hetzelfde gaat op voor de pechvogels die een trombose hebben overgehouden aan hun vaccin).

Als je dat als argument wilt gebruiken, ga je dus met cijfers moeten komen die aantonen dat het niet om uitzonderingen gaat. Dan kunnen we daarna, zoals de traditie het wilt, een paar pagina's leuteren over de definitie van het woord 'uitzondering', elk in ons eigen grote gelijk blijven steken (met in mijn geval een sausje van woede en verontwaardiging eroverheen gegoten), en volgende week - wanneer ongetwijfeld een volgende dwaze ballon wordt opgelaten - weer helemaal herbeginnen.

Maar wanneer is de laatste keer dat het leven stilgelegd werd voor een andere ziekte waar sommigen heel ernstig verloop kunnen hebben? Als alle risicopatiënten ingeënt zijn moet het leven gewoon terug open. Helemaal. Het is een utoptie te willen gaan naar 0 opnames, 0 ICU-patiënten, dat doen we met geen enkele andere ziekte.

De pandemie onder controle + druk op zorg onder controle + kwetsbaren bescherm = normaal leven hervatten.

Als ik hoor hoe de experten nu weeral spreken over opletten want je weet maar nooit welke varianten nog op ons afkomen... Wat, gaan we 10 jaar als kluizenaars leven omdat er potentieel een ziektevariant kan opduiken? Komaan zeg.
En dat is toch waar we mee bezig zijn? We zijn het normale leven aan het hervatten. We mogen echter de gevaren gewoon niet uit het oog verliezen en doen alsof er nu plots niets meer aan de hand is, toch? Als we zien hoe er bv. ook in Israël na een vrij hoge vaccinatiegraad toch nog een serieuze piek is gekomen MET nieuwe maartegelen hierop volgend, dan is het toch logisch dat we zo'n situatie hier willen vermijden, niet?

Nu, ik ben het ook kotsbeu en ik wil er ook "vanaf zijn", maar dan liever nu iets rustiger aan, maar wel blijvend de goede richting uit, dan plots terug iets te moeten dichtgooien. Is economisch ook veel erger lijkt me. Nu, het is inderdaad heel moeilijk om hier de juiste balans in te vinden, men moet zeker niet "TE voorzichtig" zijn. Maar over drie dagen mag je 11 miljoen andere Belgen gaan binnendraaien als je wilt. (Nuja, kzou aan de andere persoon wel altijd toestemming vragen, maar van de overheid mag het. ;) ) Over twee maand weten we al dat we eigenlijk "gewone festivals" gaan hebben. Ik ben blij van dergelijke vooruitzichten. Mag het sneller? Natuurlijk. Zijn er nog altijd regels waarvan ik zelf niet goed snap dat die nog aangehouden worden, zoals max. 4 op een terras, absoluut. Maar het gaat wel snel de juiste richting op. Is gewoon een kwestie van het net niet TE snel te doen. :)

Maar ja, ik ben ook gepikeerd, zoals Nahrtent het zegt, qua "voorrang voor boomers/ouderen..." qua reisgemakken.

Met reden. Het is nooit een argument geweest om te verstrengen (de focus lag namelijk steeds op de ziekenhuizen, en terecht), hooguit werd het af en toe eens aangehaald in het journaal in een poging om mensen die zich in de eerste plaats niet aangesproken voelden toch een reden te geven om zich aan de regels te houden (wederom met hetzelfde doel voor ogen: de ziekenhuizen niet overbelasten). Op zich geen slecht idee, maar het beleid zelf heeft zich nooit iets aangetrokken van de patiënten die niet in het ziekenhuis liggen, dus ik vind dan ook dat het geen reden zou mogen zijn om al dan niet te versoepelen. Ook bij het vooruitstellen van versoepelingen werd steeds gehamerd op ziekenhuisopnames en de ICU.

Los daarvan: over hoeveel mensen gaat het echt? Ik ken er veel die ziek zijn geworden en een aantal weken geen smaak/geur hebben gehad, of sneller vermoeid waren, etc... maar echt blijvend? Dat lijken mij eerlijk gezegd uitzonderingen, en dat is dan brute pech voor die mensen maar geen reden om op de rem te staan voor de anderen (hetzelfde gaat op voor de pechvogels die een trombose hebben overgehouden aan hun vaccin).

Als je dat als argument wilt gebruiken, ga je dus met cijfers moeten komen die aantonen dat het niet om uitzonderingen gaat. Dan kunnen we daarna, zoals de traditie het wilt, een paar pagina's leuteren over de definitie van het woord 'uitzondering', elk in ons eigen groot gelijk blijven steken, en volgende week - wanneer de volgende dwaze ballon wordt opgelaten - weer helemaal herbeginnen.
Nee, hoor. Het ging mij meer om redenen waarom niet-gevaccineerde mensen nog altijd thuis kunnen blijven. Individueel. Niet zozeer als reden om te sluiten.

Nee, hoor. Het ging mij meer om redenen waarom niet-gevaccineerde mensen nog altijd thuis kunnen blijven. Individueel. Niet zozeer als reden om te sluiten.
Wie houdt ze tegen? Of wat is dan juist het probleem?

Nu, ik ben het ook kotsbeu en ik wil er ook "vanaf zijn", maar dan liever nu iets rustiger aan, maar wel blijvend de goede richting uit, dan plots terug iets te moeten dichtgooien. Is economisch ook veel erger lijkt me.
Voor een goed begrip, hier ben ik het mee eens hé. Maar dan wel voor iedereen aan dezelfde snelheid, zoals initieel ook gewoon beloofd is geweest als reactie op de vraag om jongeren prioritair te vaccineren. Is dat dan iets trager voor gevaccineerden dan zou kunnen voor hen, pech gehad. Maar dan is het anderzijds ook iets sneller weer écht vrij voor degenen die nog geen kans hebben gehad.

Men zou gewoon een inschatting moeten maken - op basis van de cijfers die JPV hier elke dag plichtbewust en op de meest onchristelijke uren post - hoeveel versoepelingen de maatschappij in zijn geheel kan verdragen, zonder enig onderscheid tussen wel- en niet-gevaccineerden, en die dan doorvoeren. En ondertussen verder vaccineren alsof uw leven ervan afhangt.

Het feit dat ge niet gaat sterven op een gang in een ziekenhuis terwijl ge het bloed uit uw longen kotst is al een meer dan degelijk privilege, vind ik dan. Van verdere privileges kan pas sprake zijn van zodra iedereen de kans heeft gehad, en geen seconde vroeger. Maanden geleden was dit nog "klagen over dingen die nog niet beslist zijn", ook al was het overduidelijk welke richting het zou uitgaan. Ondertussen is de situatie dan ook wat ze is en worden jonge mensen gewoonweg schaamteloos in 't zak gezet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik moet bekennen dat het breken van de 'we gaan niemand die nog geen vaccin heeft kunnen krijgen discrimineren'-belofte me een erg vieze smaak in de mond geeft. Hadden we natuurlijk kunnen verwachten maar dat het op zo'n schaamteloze manier zou gebeuren had ik nu niet verwacht om eerlijk te zijn.

Ik heb ze nog niet gezien, maar er is wel al veel documentatie over. Statistisch is het wat moeilijker, wrs ook door de situatie. Als ziekenhuizen dicht gaan en huisartsen geen aangename plek zijn om even in de wachtkamer te gaan zitten, kan ik me voorstellen dat het lastig is daar studies over te doen. Maar dat weet ik niet.
Ik denk dat iedereen die corona heeft gehad wel weet hoe zwaar corona een weerslag kan hebben. Mijn mama is nu na 4 weken nog altijd sneller moe, en een brug overfietsen lukt nog altijd niet echt. Ik had totaal geen smaak en geur meer, maar alles was binnen de week terug zoals daarvoor. Mijn zussen en stiefvader zijn ook al compleet hersteld.
Ik ken wel mensen die ettelijke maanden na de besmetting nog altijd geen smaak meer hebben, of zich nog altijd moe voelen. Dus ja, die zijn er natuurlijk ook. Alleen mensen die onder een steen geleefd hebben zullen dat ontkennen.
Maar enfin, al bij al is het langdurig moe/verzwakt voelen niet iets wat alléén bij corona voorkomt eh (corona-klachten zijn wel veel diverser).
Dat is na een, ja, zware griep of longontsteking of weet ik wat, óók. Heb jij het trouwens al gehad?

Moest men die "langdurige symptomen" in kaart hadden willen brengen hadden ze dat wel kunnen doen door besmette mensen bv. op bepaalde tijdstippen na hun besmetting surveys ofzo te laten invullen. Maar bon, dat is niet of amper gebeurd.
Een vierde tot een vijfde van de bevolking heeft al corona gehad, en moesten symptomen massaal zeer persistent blijven aanhouden was dat sowieso al veel beter gedocumenteerd. Ze kunnen een handvol mensen die ineens een hartspierontsteking of bloedklonters ontwikkelen causaal linken aan een vaccinatie, maar aanhoudende symptomen in kaart brengen dan niet?

Het gros van de mensen voelt het na 10-14 dagen nog altijd, maar je kan toch geen beleid stoelen op een (hoogstwaarschijnlijk) klein percentage mensen dat maanden daarna nog altijd niet hersteld is (want anders was dat al wel veel beter gedocumenteerd)?
In een vroeger stadium van de pandemie was dat mogelijks een verzwarende reden om niet te versoepelen, maar nu dat de vaccinatietrein de zware bochten al heeft gepasseerd en iedereen goed vastgeklikt zit zou dat toch geen rol meer mogen spelen?

Sommige mensen blijven precies zoeken naar zaken om toch maar niet te moeten versoepelen. Beangstigend. Stockholmsyndroom.

Je zou bijna denken dat sommigen de Covid-beperkingsregels nog gaan missen in een post-Covid era.
Ik denk dat vooral verzuurde mensen het moeilijk gaan hebben als corona gedaan is. Ze zijn bijna anderhalf jaar geen feestende mensen, spelende kinderen, etc meer gewoon, dus dat gaat wat geven. De vredegerechten gaan overuren draaien. 🤣

Ik moet bekennen dat het breken van de 'we gaan niemand die nog geen vaccin heeft kunnen krijgen discrimineren'-belofte me een erg vieze smaak in de mond geeft. Hadden we natuurlijk kunnen verwachten maar dat het op zo'n schaamteloze manier zou gebeuren had ik nu niet verwacht om eerlijk te zijn.
Tuurlijk, wat had je anders gedacht? "We gaan het nooit verplichten", maar ze gaan u indirect wel dwingen om het te nemen. En om geen 200 tests meer te moeten ondergaan wil je nog reizen of naar een simpel concert gaan, laat iedereen zich vaccineren.
Is ook de enigste reden waarom ik me laat vaccineren; om van al die shit af te zijn. Na twee coronabesmettingen met milde symptomen is de kans nihil dat ik in het ziekenhuis kom (laat staan er aan sterf), maar ach hoe sneller we die groepsimmuniteit bereiken des te sneller we terug alles kunnen doen. En al de rest interesseert mij niet.

Laatst bewerkt:

The_fox was ook 100% zeker dat het virus niet uit een lab kwam. Iedereen die dat dacht was een complotgek volgens hem. Toch maar goed fout geweest.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan