Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het gaat allemaal razendsnel natuurlijk maar toch even terugblikken naar nog geen 5 maanden geleden toen werd beslist AZ niet meer toe te dienen aan mensen boven 55 jaar. Vandaag de dag mag het niet meer worden gegeven aan mensen onder 41.

De vaccins zijn over het algemeen veilig. Het is mij meer te doen over de stukje ethisch grandstanding van Kitir terwijl dit vooral logistiek goed uitkomt.
Ze zitten nu eenmaal met een stock AZ die ze niet meer gaan kunnen gebruiken door die richtlijn van leeftijd. Dan is het toch onethisch om die gewoon te laten liggen en niet weg te geven?
Een beetje gelijk Amerika ettelijke miljoenen dosissen AZ stockeerde zonder dat er reeds een toelating was om te gebruiken in Amerika...

Ze zitten nu eenmaal met een stock AZ die ze niet meer gaan kunnen gebruiken door die richtlijn van leeftijd. Dan is het toch onethisch om die gewoon te laten liggen en niet weg te geven?
Een beetje gelijk Amerika ettelijke miljoenen dosissen AZ stockeerde zonder dat er reeds een toelating was om te gebruiken in Amerika...

Op een paar maanden tijd zijn we gegaan van niet goed voor oudere mensen naar niet goed voor jongere mensen. Het kan hier dus de facto niet meer worden gebruikt. Het kan niet tegelijk te slecht zijn voor ons maar wel goed genoeg voor de derde wereld als we echt over ethiek gaan spreken.

Dat het naar ginder wordt gestuurd is dus een bewuste keuze (waar ik overigens niet tegen pleit). Maar dan moet men dat ook gewoon eerlijk toegeven en zich niet publiekelijke op de schouder kloppen dat we toch zo begaan zijn met die mensen daar.

Op een paar maanden tijd zijn we gegaan van niet goed voor oudere mensen naar niet goed voor jongere mensen. Het kan hier dus de facto niet meer worden gebruikt. Het kan niet tegelijk te slecht zijn voor ons maar wel goed genoeg voor de derde wereld als we echt over ethiek gaan spreken.

Dat het naar ginder wordt gestuurd is dus een bewuste keuze (waar ik overigens niet tegen pleit). Maar dan moet men dat ook gewoon eerlijk toegeven en zich niet publiekelijke op de schouder kloppen dat we toch zo begaan zijn met die mensen daar.
Dàt we die overschot hebben is uiteraard het gevolg van paniekvoetbal ja. Maar het is niet zo dat AZ een inferieur vaccin is en dat ze bewust die twijfels gezaaid hebben om dan een overschot te hebben die ze kunnen doneren als een soort grande geste die er geen is en dat is wat gij laat uitschijnen.

Dàt we die overschot hebben is uiteraard het gevolg van paniekvoetbal ja. Maar het is niet zo dat AZ een inferieur vaccin is en dat ze bewust die twijfels gezaaid hebben om dan een overschot te hebben die ze kunnen doneren als een soort grande geste die er geen is en dat is wat gij laat uitschijnen.
Neen die complottheorie zit gewoon in jouw hoofd hoor.

Ik zeg dat wie over ethiek wil spreken antwoord moet geven op de vraag waarom een vaccin dat (nu) niet meer geschikt wordt bevonden voor de Belgische bevolking wél onvoorwaardelijk kan worden verscheept naar een derdewereld land. Iets waar ik, zoals ik al zei, de praktische argumenten voor zie, maar niet de ethische.

Ik zeg dat wie over ethiek wil spreken antwoord moet geven op de vraag waarom een vaccin dat (nu) niet meer geschikt wordt bevonden voor de Belgische bevolking wél onvoorwaardelijk kan worden verscheept naar een derdewereld land. Iets waar ik, zoals ik al zei, de praktische argumenten voor zie, maar niet de ethische.
Ok, dat vind ik een fair punt. Maar er zijn in de derdewereldlanden nog een heel pak 40+-ers zijn die op een vaccin wachten. Het is niet alsof we zoveel dosissen daar dumpen dat ge ervanuit kunt gaan dat die zal gebruikt worden voor een jongere doelgroep.
Die onvoorwaardelijk vind ik ook een vreemd punt, ik ga ervan uit dat de organisatie die die verdeling doet zijn aanbevelingen zal hebben, net zoals die er in België zijn, en dus bepaalde vaccins wel/niet aan bepaalde doelgroepen zal geven (en ook de volgorde van inenting zal bepalen). Het is eerder vreemd om dat als land die iets schenkt te doen? Het is ook niet alsof er informatie over AZ wordt achtergehouden.

Het verkopen als een fantastische geste staat daar uiteraard los van. Maar dat is politiek.

Allez, grote kans op 14 tot 28 dagen vertraging voor de -40 jarigen vanwege J&J problematiek. Gelukkig maken ze wel versneld werking van dat paspoort :unsure:

Allez, grote kans op 14 tot 28 dagen vertraging voor de -40 jarigen vanwege J&J problematiek. Gelukkig maken ze wel versneld werking van dat paspoort :unsure:

ZE moeten gewoon terug met J&J beginnen vaccineren voor -40 jarigen. 1 dode op meer dan een miljoen spuiten, komaan zeg jongens...

Dat paspoort hangt dan ook af van een bende overgeprivileerde dik betaalde mensen met teveel tijd.

Een tastbaar vaccin maken kan je niet zo makkelijk forceren.

ZE moeten gewoon terug met J&J beginnen vaccineren voor -40 jarigen. 1 dode op meer dan een miljoen spuiten, komaan zeg jongens...

Wat voor een vreemde kronkel is dat nu? :thinking:
Dus J&J heeft leverproblemen waardoor er i.p.v. J&J ook andere vaccins gegeven worden aan +40j. En uw oplossing zou zijn om J&J vaccins (die niet geleverd worden) ook voor -40j te gebruiken? :unsure:

Wat voor een vreemde kronkel is dat nu? :thinking:
Dus J&J heeft leverproblemen waardoor er i.p.v. J&J ook andere vaccins gegeven worden aan +40j. En uw oplossing zou zijn om J&J vaccins (die niet geleverd worden) ook voor -40j te gebruiken? :unsure:

Ja, want zodra die en masse geleverd gaan worden gaan ze niet gezet mogen worden omdat we tegen dan wss al aan -40 zitten, dus blijft enkel Moderna en Pfizer over. En blijft er dus een overschot aan AZ en J&J liggen.

Ja, want zodra die geleverd gaan worden gaan ze niet gezet mogen worden omdat we tegen dan aan -40 zitten, dus blijft enkel Moderna en Pfizer over.
Is het dan geen betere oplossing om de vaccinatiestrategie aan te passen naar de leveringen?

Nu zitten we met een overschot AZ die ze gaan weggeven + geen leveringen J&J. Zou het dan niet beter zijn om Pfizer prioritair aan -40j te geven en die al uit te nodigen en +40 te vaccineren met AZ en/of hun uitnodiging uit te stellen tot J&J levert?

Beide gaan niet gebeuren hé, maar dan lijkt mij dat een betere oplossing ;)

ongelooflijke beelden op de rtbf, totaal bijna 40 000 mensen een spuit gekregen en een herkansing zodat ze kunnen reizen en hun leven makkelijker wordt. Ondertussen zit de jeugd op de kin te kloppen en kunnen die deze zomer niet reizen zonder stokken in hun neus te steken en te liggen aanschuiven en betalen voor tests.

Wat een klotegeneratie zijn die boomers toch.

Ondertussen zit de jeugd op de kin te kloppen en kunnen die deze zomer niet reizen zonder stokken in hun neus te steken en te liggen aanschuiven en betalen voor tests.
Fake news. Nog niks beslist wat nodig is bij mijn weten + er zijn ook al locaties in het buitenland die gratis tests aanbieden (o.a. de plaats waar wij op reis gaan en waar ik als 41-jarige wss ook om de 3 dagen een sneltest zal hebben bij de huidige stand van wetgeving in die regio (Baden wurttemberg).

Fake news. Nog niks beslist wat nodig is bij mijn weten + er zijn ook al locaties in het buitenland die gratis tests aanbieden (o.a. de plaats waar wij op reis gaan en waar ik als 41-jarige wss ook om de 3 dagen een sneltest zal hebben bij de huidige stand van wetgeving in die regio (Baden wurttemberg).
Moet je niet minstens in ieder land een bewijs van een test kunnen voorleggen die max 3 dagen geldig is ofzo ?

De reissituatie is eigenlijk slechter dan vorig jaar. Vorig zomer kon je gewoon binnen Europa reizen zonder enige voorwaarden, nu is opeens bijna overal een negatieve test nodig. Toch vreemd naar mijn mening.

Het gaat allemaal razendsnel natuurlijk maar toch even terugblikken naar nog geen 5 maanden geleden toen werd beslist AZ niet meer toe te dienen aan mensen boven 55 jaar. Vandaag de dag mag het niet meer worden gegeven aan mensen onder 41.

De vaccins zijn over het algemeen veilig. Het is mij meer te doen over de stukje ethisch grandstanding van Kitir terwijl dit vooral logistiek goed uitkomt.

Je verspreidt hier gewoon foutieve informatie. Er is indertijd beslist AZ niet toe te dienen aan 55+-ers, omdat de werkzaamheid van het vaccin niet was bewezen (wegens gebrek aan 55-ers in de eerste testpopulatie). Er is nooit gezegd dat het 'niet goed was voor 55-ers', er is aangegeven dat de werkzaamheid nog niet bewezen was. Dat een nuance die totaal ontbreekt in je eerste boodschap.

Het is perfect geschikt voor de Belgische bevolking boven de 41. Het wordt ook vandaag nog toegediend, aan mensen boven de 41 jaar. Ik zie niet in waarom dit vaccin niet kan gebruikt worden in een derdewereld land te meer omdat de kans om daar te sterven aan covid na besmetting groter is dan hier (wegens mindere medische infrastructuur). Het resultaat van de kansberekening gaat daar dus anders zijn dan hier, de grens voor inenting ligt daar misschien op 30 jaar. En zelfs indien ze er op 50 jaar zou liggen, kan dat in zo'n landen nog altijd ingezet worden om de oudere bevolking daar in te enten.

De reissituatie is eigenlijk slechter dan vorig jaar. Vorig zomer kon je gewoon binnen Europa reizen zonder enige voorwaarden, nu is opeens bijna overal een negatieve test nodig. Toch vreemd naar mijn mening.
Heel vreemd hé, daar de 2e golf overal in Europa vorig jaar ingezet is tijdens de vakantie met minder strenge regels :sarcastic:

iQQl3Az.png

Je ziet duidelijk de daling na de eerste golf en dan de inzet van de 2e golf bij het begin van de zomer(vakantie).

Heel misschien hebben ze er hun conclusies uit getrokken dat dat geen goed idee was.

Reizen is al stilaan niet meer de enige issue met niet gevaccineerd te zijn, buitenlandse pretparken beginnen ook al een doorn te zijn voor wie nog niet aan de beurt is geweest puur om daar binnen te mogen.

Phantasialand kort over de Duitse grens bv vraagt vaccinatiebewijs, of PCR test niet ouder dan 24u of sneltest van een officiele erkende instantie ook niet ouder dan 24u.
Nu ging ik toch niet gaan de komende weken maar ik kan het wel als ergernis zien voor wie wel wou gaan in Juni bij heropening en te jong is om momenteel al een vaccin te hebben, inkom van park is ongeveer 45-50 dacht ik en met een test die niet gewoon een apotheek zelftest is zit je dan al snel aan x2 die prijs om gewoon binnen te mogen voor 1 dag, wel al gortig.

Ik wacht gewoon af en zie wel waar we zitten binnen een week of 3, ik ben 34 dus verwacht deze maand wel een uitnodiging, al is die vaccinatietrein ondertussen alweer terug even wisselvallig als het weer wat we in Mei hebben gehad, 11 Juli iedereen 18+ geloof ik al niet meer in.

Phantasialand kort over de Duitse grens bv vraagt vaccinatiebewijs, of PCR test niet ouder dan 24u of sneltest van een officiele erkende instantie ook niet ouder dan 24u.
Ik heb zaterdag een Covidtest ondergaan en vandaag een operatie. Dat is zelfs 72 uur ...

24u is echt crazy. Ik zie het nut er niet echt van in. Maak daar tenminste 48 uur van hé. Max 72 uur.

Ik wacht gewoon af en zie wel waar we zitten binnen een week of 3, ik ben 34 dus verwacht deze maand wel een uitnodiging, al is die vaccinatietrein ondertussen alweer terug even wisselvallig als het weer wat we in Mei hebben gehad, 11 Juli iedereen 18+ geloof ik al niet meer in.
Ik ben er zoals hierboven al ergens gemeld er 46 en ik heb nog niks ontvangen. Ik laat je wel iets weten in deze thread wanneer ik mag gaan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan