Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ondertussen zijn de doemberichten over het VK er al, 3.000 besmettingen per dag (op 65 miljoen inwoners) bij jongeren en niet-gevaccineerden. En natuurlijk men spreekt er al over een nieuwe golf. Dat terwijl de ziekenhuisopnames niet eens stijgen.

De zoveelste golf is begonnen!!!! :sarcastic:

Lijkt mij dat de fout in deze redenering het minimale risico is.
als 30er zijn de risicos op overlijden door covid inderdaad minimaal, maar zit je wel al lekker een jaar als een hond opgesloten voor al die oude mensen die nu wel vinden dat ze vroeger versoepelingen moeten krijgen omdat ze al een spuit gekregen hebben.

Sorry, discussie paar maand geleden niet gevolgd, maar:
Omdat er geen enkel economisch of medisch voordeel is om gevaccineerden nu beperkingen op te leggen?
Het opleggen van beperkingen aan gevaccineerden helpt noch jou, noch de economie toch?
Integendeel, het schaadt jou onrechtstreeks zelfs als de economie nog een maand langer op -5% blijft draaien.
Dat het psychologisch vervelend is, akkoord.
Medisch is er wel nog een voordeel, aangezien gevaccineerden ook ziek kunnen worden en het virus dan verspreiden. De kans dat het gebeurd is alleen veel kleiner.

als 30er zijn de risicos op overlijden door covid inderdaad minimaal, maar zit je wel al lekker een jaar als een hond opgesloten voor al die oude mensen die nu wel vinden dat ze vroeger versoepelingen moeten krijgen omdat ze al een spuit gekregen hebben.
Die situaties zijn niet te vergelijken.

Een hele bevolking zonder vaccin, zowel mensen met laag als hoog risico. Dan komt er een lockdown/maatregelen omdat je nooit iedereen die een hoog risico heeft kan afzonderen.
Tegenover nu dan:
Een deel van de bevolking zonder vaccin, voornamelijk mensen met laag risico

Dit als een soort argument aangrijpen om te zeggen dat de lockdown onzin was is toch gewoon debiel? En dan spreek ik mij niet uit over wat ethisch/economisch/electoraal het beste is.

Het had mij ook niet geschaad had men tijdens de volle pandemie al het ouder volk achter slot en grendel had gesloten en de jongeren volledige vrijheid had laten genieten.
Keuzes zijn toen gemaakt, 1 ploeg allemaal samen thuis. Dus waarom daar plots op terugkomen? Tenzij men deze nuance ook maakt bij eventuele volgende golven, dat men dan de risicomensen wegsteekt en zij met weinig risico laat genieten van het leven.

Maar gaandeweg even de spelregels aanpassen vind ik toch van weinig solidariteit spreken.

Het had mij ook niet geschaad had men tijdens de volle pandemie al het ouder volk achter slot en grendel had gesloten en de jongeren volledige vrijheid had laten genieten.
Keuzes zijn toen gemaakt, 1 ploeg allemaal samen thuis. Dus waarom daar plots op terugkomen? Tenzij men deze nuance ook maakt bij eventuele volgende golven, dat men dan de risicomensen wegsteekt en zij met weinig risico laat genieten van het leven.

Maar gaandeweg even de spelregels aanpassen vind ik toch van weinig solidariteit spreken.
Interessanter zou zijn om al die lijsten met risico patiënten in de toekomst ook te gebruiken. Geen risico patient, betaal minder voor uw ziekteverzekering, etc (of eerder, wel risico patient? betaal meer. Geeft economisch voordeel dus dat is ok)

Interessanter zou zijn om al die lijsten met risico patiënten in de toekomst ook te gebruiken. Geen risico patient, betaal minder voor uw ziekteverzekering, etc (of eerder, wel risico patient? betaal meer. Geeft economisch voordeel dus dat is ok)
Ik denk dat je nu ook al meer betaalt met een bepaalde medische voorgeschiedenis.

Ik denk dat je nu ook al meer betaalt met een bepaalde medische voorgeschiedenis.
Maar 2 mensen in identieke job en situatie met hetzelfde brutoloon houden nu wel hetzelfde over. We hebben nu lijsten met risicogevallen. Lijkt me toch logisch dat die (voor de economische meerwaarde) meer bijdragen en dus netto minder overhouden. Denk niet dat dat nu al het geval is.

De vraag om juist deze twee vaccins te gebruiken wordt gemotiveerd door het gemakkelijke transport en toediening van de vaccins. Maar bij ons worden de vaccins niet toegediend aan mensen jonger dan 41 jaar. Is het dan wel te verantwoorden om die bewuste vaccins naar armere landen met een vaak jongere bevolking te sturen?

Niet de luxe om te schakelen

‘Weet u wat pas onwaardig en onethisch zou zijn? Dat we vaccins ter beschikking hebben en ze niet gebruiken’, zegt Kitir. ‘Die vaccins zijn goedgekeurd door het Europees Geneesmiddelenagentschap. Het zou onethisch zijn als we die niet zouden inzetten.’ Volgens Kitir mag de situatie in België niet gelijkgesteld worden aan die in ontwikkelingslanden. De kans op bijwerkingen is miniem, die vallen in het niets bij de risico’s wanneer mensen zich helemaal niet kunnen laten vaccineren, stelt ze.

Wat een bizarre kronkels. Te gevaarlijk om hier te gebruiken én tegelijk onethisch om niet aan (hoofdzakelijk) jongere bevolkingen van de derde wereld te geven.

Misschien moet mevrouw Kitir eventjes eerlijk zijn. Het is vooral een zaak van die bevolkingen in te enten zodat ze geen broeihaard worden voor mutaties die vervolgens ook terug hier zullen aanslaan. Maar om dat te gaan verpakken als een ethisch bewuste keuze... Wat een mop.

Nee.
Wel een aanvaardingscriterium of criterium voor de omvang van de waarborg te bepalen, geen tariferingscriterium.
Voor de optionele hospitalisatieverzekering althans.
In de verplichte ziekteverzekering is dat al helemaal geen criterium en betaal je de facto minder (als je door je ziekte bijvoorbeeld minder werkt.)

Stap 1. Gelezen in de krant dat vrijwilligers gevaccineerd worden ALS ER RESTEN ZIJN 's avonds.

Stap 2. Inschrijven als vrijwilliger in 4 centra, net zoals iedere inwoner dit kan doen.

Stap 3. 2 weken later opgeroepen in 1 centrum, gevaccineerd met overgebleven vaccin, standaardprocedure in de vaccinatiecentra. De reservelijst bestond toen nog niet.

Stap 4. Niet gefrustreerd zijn en andere gevaccineerde mensen als oetlul beschimpen maar gewoon even geduld hebben, op reis gaan en gelukkig wezen.
Stap 5. Leren lezen en teruggaan naar zin 1 in de post die je citeert.

Dat is verboden. Die meerkost wordt gedragen door iedereen (=solidariteit).

Stap 1. Gelezen in de krant dat vrijwilligers gevaccineerd worden ALS ER RESTEN ZIJN 's avonds.

Stap 2. Inschrijven als vrijwilliger in 4 centra, net zoals iedere inwoner dit kan doen.

Stap 3. 2 weken later opgeroepen in 1 centrum, gevaccineerd met overgebleven vaccin, standaardprocedure in de vaccinatiecentra. De reservelijst bestond toen nog niet.

Stap 4. Niet gefrustreerd zijn en andere gevaccineerde mensen als oetlul beschimpen maar gewoon even geduld hebben, op reis gaan en gelukkig wezen.
Stap 4 zou ook kunnen zijn: Vrijwilligerswerk blijven doen, zodat de kost van de vaccins gerechtvaardigd is per vrijwilliger, en de gemeenschap ook iets terugkrijgt van haar inzet om vrijwilligers te laten vaccineren. Want je hebt er dus de facto eentje gekregen dat een risicopatiënt ook had kunnen krijgen.
En dan liefst ook daarna anderen niet opdragen hoe zij zich moeten voelen door te doen alsof het hun eigen fout is dat zij niet onjuist hebben geprofiteerd van een systeem.

Gohja wat ik al langer wist is dat ondanks veel geween over oneerlijke repressie onze maatschappij zo ontzettend soft is dat mooi de regels volgen zelden het (egoïstisch gezien) meest voordelige traject is.
Braaf het aantal contacten beperken, thuiswerken, isoleren. --> "Ja, je zit toch al snel aan 20 knuffelcontacten." Die ben ik ook nog niet vergeten.

Het slechtste maatschappelijk model, buiten al de rest zeker.

Jij komt hier doen alsof jij het genie bent en de enige logische keuze hebt gemaakt om jezelf al een spuit te geven terwijl de rest 'niet pragmatisch genoeg' was. Wat jij hebt gedaan vind ik echter moreel nogal verwerpelijk. Zoals al door @Tha_nOn gezegd ben je meer een last dan een hulp als je maar een paar uurtjes gaat helpen in zo'n centrum (vermoedelijk nog meer als je dat met andere bedoelingen doet en dus geen interesse hebt in jezelf echt nuttig maken) ten tweede zoals @Loser zegt haalt de maatschappij de kosten daar niet uit en ten derde verwacht men wel van mensen die zich inschrijven als vrijwilliger dat ze effectief de maatschappij willen helpen door daar te gaan helpen, en niet dat dat gebruikt wordt om jezelf voorrang te verlenen om daarna met de noorderzon te verdwijnen.

Dan mag de policy nog zijn wat je wilt, je hebt eigenlijk gewoon geprofiteerd van het systeem. Proficiat, erg pragmatisch, maar daar doe ik (en de meeste mensen) niet aan mee dus jouw 'oplossing' om sneller een vaccin te krijgen vind ik eigenlijk helemaal geen oplossing. Als je dan hier zo fier komt posten dat je eigenlijk het systeem misbruikt moet je er niet van schrikken dat je beschimpt wordt. Het gaat al vrijwel heel de dag over solidariteit en dan kom je zoiets posten, tja. Wat verwacht je dan.

Da's bijna van hetzelfde niveau als zeggen dat je in de plaats van een hotelkamer te betalen op reis even goed in een opvang voor daklozen kan gaan liggen, of ergens in een soepkeuken voor minderbedeelden wat kommen gaan halen omdat je geen zin hebt om te koken. Illegaal is het allemaal niet, maar proper toch ook niet. En als je die fouten in het systeem dan toch zo debiel vindt dan kan je die beter aankaarten of er iets aan proberen te doen in plaats van er gretig gebruik van te maken en er dan online wat over op te scheppen.

Jij komt hier doen alsof jij het genie bent en de enige logische keuze hebt gemaakt om jezelf al een spuit te geven terwijl de rest 'niet pragmatisch genoeg' was. Wat jij hebt gedaan vind ik echter moreel nogal verwerpelijk. Zoals al door @Tha_nOn gezegd ben je meer een last dan een hulp als je maar een paar uurtjes gaat helpen in zo'n centrum (vermoedelijk nog meer als je dat met andere bedoelingen doet en dus geen interesse hebt in jezelf echt nuttig maken) ten tweede zoals @Loser zegt haalt de maatschappij de kosten daar niet uit en ten derde verwacht men wel van mensen die zich inschrijven als vrijwilliger dat ze effectief de maatschappij willen helpen door daar te gaan helpen, en niet dat dat gebruikt wordt om jezelf voorrang te verlenen om daarna met de noorderzon te verdwijnen.

Dan mag de policy nog zijn wat je wilt, je hebt eigenlijk gewoon geprofiteerd van het systeem. Proficiat, erg pragmatisch, maar daar doe ik (en de meeste mensen) niet aan mee dus jouw 'oplossing' om sneller een vaccin te krijgen vind ik eigenlijk helemaal geen oplossing. Als je dan hier zo fier komt posten dat je eigenlijk het systeem misbruikt moet je er niet van schrikken dat je beschimpt wordt. Het gaat al vrijwel heel de dag over solidariteit en dan kom je zoiets posten, tja. Wat verwacht je dan.

Da's bijna van hetzelfde niveau als zeggen dat je in de plaats van een hotelkamer te betalen op reis even goed in een opvang voor daklozen kan gaan liggen, of ergens in een soepkeuken voor minderbedeelden wat kommen gaan halen omdat je geen zin hebt om te koken. Illegaal is het allemaal niet, maar proper toch ook niet. En als je die fouten in het systeem dan toch zo debiel vindt dan kan je die beter aankaarten of er iets aan proberen te doen in plaats van er gretig gebruik van te maken en er dan online wat over op te scheppen.
tjah, dont blame the person but the system zou ik dan zeggen. Dat er mensen zijn met minder ethisch waardegevoel of een moreel kompas op een andere richting dat weten we al. Dat we dan een systeem maken dat uitnodigt tot zulke toestanden is de fout van zij die het systeem hebben opgezet.

Fier zou ik er ook niet op zijn, maar in principe heeft hij wel gaan helpen en heeft hij zijn diensten gratis aangeboden in ruil voor een grotere kans op een vaccin. Dat die vaccins beter gaan naar mensen die het echt met hart en nier doen of het broodnodig hebben kan allemaal wel zijn maar dat doet niet terzake, hij heeft zichzelf namelijk blootgesteld aan een groter risico tot besmetting en krijgt bijgevolg daarvoor een vaccin.

Je had ook evengoed snel bij de brandweer kunnen gaan voor dat vaccin of snel een project zoeken als consultant in een ziekenhuis. Da's dan blijkbaar allemaal niet zo erg want daar hoor ik niemand over.

De enigste eerlijke manier van vaccineren zonder teveel zever had geweest: loterij met nummers elke maand en basta. Mensen van 75+ als prio kan ik nog inkomen, maar alles daaronder moet dan maar de loterij in

Laatst bewerkt:

Maar die lijst risicopatiënten is opgesteld specifiek voor corona (daar bestaat blijkbaar enige verwarring over). Het is niet omdat ge op die lijst staat dat ge ook een hoger risico hebt op ernstig ziekteverloop of sterfte bij het oplopen van andere ziektes. En los daarvan, is dit echt niet oké, maar dat weet ge zelf ook wel.

Algemeen:
Ik snap de gevoeligheid rond reizen en corona-paspoort absoluut hé, maar dat is een moeilijk kwestie omdat het over landen heen gaat. Landen kunnen altijd eisen stellen bij inkomende reizigers, dus om daarvoor onze regering als de schuldige in gans dat verhaal aan te wijzen... een beetje flauw. Als niet-gevaccineerde moogt ge in België toch reizen waar ge wilt? Welke optie zie je liever? Als Belg wel overal naartoe mogen reizen maar wel eisen dat onze regering ervoor zorgt dat enkel gevaccineerden of mensen die negatief testen op corona België binnen mogen (teneinde geen varianten verder te verspreiden)? Of misschien enkel toeristen uit een land met minstens een bepaalde vaccinatiegraad. Is dat wel oké? Zolang alle Belgen maar naar buiten kunnen zonder belemmeringen?

Daarnaast wordt bovenstaande kwestie gemixt met verontwaardiging om de andere priveleges die gevaccineerden krijgen - maar die krijgen ze niet. Ik val in herhaling maar de versoepelingen gelden voor iedereen, wat ook logisch is want ze zijn gebaseerd op de situatie in de ziekenhuizen. Dat er richtlijnen zijn die verschillen aan de hand van vaccinatiestatus is ook niet raar toch? Ge kunt toch niet verwachten dat er gezegd wordt: "1.5m afstand is niet meer nodig!" maar dan niet waarschuwen dat ge bij niet-gevaccineerden toch nog best rekening houdt met de hygiënemaatregelen (ontsmetten, afstand, etc), of misschien geen verschillende groepen van 10 man van dichtbij ziet elke dag. Ze kunnen hier niet winnen imo:
- geven ze geen raad en de besmettingen stijgen + er belanden enkele 10tallen gezonde 30-ers in het ziekenhuis --> moord en brand ze zijn te vroeg beginnen versoepelen!
- geven ze wel raad --> ze willen privileges geven aan de gevaccineerden ...

Laatst bewerkt:
tjah, dont blame the person but the system zou ik dan zeggen. Dat er mensen zijn met minder ethisch waardegevoel of een moreel kompas op een andere richting dat weten we al. Dat we dan een systeem maken dat uitnodigt tot zulke toestanden is de fout van zij die het systeem hebben opgezet.

[...]
Maar het gaat er mij om dat die persoon hier in een thread waar het al even gaat om rechtvaardigheid en solidariteit in tijden van Corona komt posten dat hij/zij 'het pragmatische' heeft gedaan en dat de rest dan maar niet moet zagen. Dat je dan over de brug komt met zulk een 'oplossing' en dan de argumenten/gevoelens van mensen die het systeem niet actief uitbuiten afdoet als zijnde geklaag waar ze dus zelf al iets aan hadden kunnen doen (wat niet zo is, want het systeem dat die persoon heeft misbruikt/gebruikt wordt bijvoorbeeld al niet overal gebruikt) dat vind ik een beetje te ver gaan.

Read the room zou ik zeggen. Ja, het is een vrij forum en iedereen mag posten wat 'ie wil (enfin, binnen de regels toch) maar als je dan zo door de bocht komt gescheurd moet je niet gaan jammeren dat je beschimpt wordt.

Je had ook evengoed snel bij de brandweer kunnen gaan voor dat vaccin of snel een project zoeken als consultant in een ziekenhuis.

Of snel dokter worden of...? Die twee voorbeelden brengen wel veel meer verantwoordelijkheid met zich mee hoor. Je wordt niet zomaar brandweerman voor een half dagje, consultant in een ziekenhuis ben je ook niet voor een namiddagje.

Da's dan blijkbaar allemaal niet zo erg want daar hoor ik niemand over.

Als er hier iemand komt zeggen dat hij/zij snel bij de brandweer is gegaan om dan 1 keertje een namiddagje een kat uit een boom te halen, een vaccin te krijgen, en dan op reis te vertrekken en dan doet alsof dat 'de oplossing' is en alsof de rest van de mensen zagers zijn als ze het hebben over iets genuanceerd als vaccin prioriteit en voordelen voor gevaccineerden dan zal je daar wel degelijk iemand over horen op dit forum. Mezelf incluis.

Nu goed, ik wil er niet eindeloos over doorbomen. Ik heb er mijn mening over gezegd. Dat van 'blame the system' klopt ook wel, maar dan zijn we weer bij mijn eerste punt. Kom dan niet fier doen alsof dat de oplossing is en alsof de rest te dom is om voor zichzelf te zorgen.

Wat een bizarre kronkels. Te gevaarlijk om hier te gebruiken én tegelijk onethisch om niet aan (hoofdzakelijk) jongere bevolkingen van de derde wereld te geven.

Misschien moet mevrouw Kitir eventjes eerlijk zijn. Het is vooral een zaak van die bevolkingen in te enten zodat ze geen broeihaard worden voor mutaties die vervolgens ook terug hier zullen aanslaan. Maar om dat te gaan verpakken als een ethisch bewuste keuze... Wat een mop.

Te gevaarlijk voor de jongere groep mensen hier, maar in die landen zijn er amper vaccins voorzien, dus nog een hele groep oudere mensen die die vaccins zonder problemen kan krijgen?
Er zijn genoeg oude mensen die AZ gekregen hebben hier hé

Te gevaarlijk voor de jongere groep mensen hier, maar in die landen zijn er amper vaccins voorzien, dus nog een hele groep oudere mensen die die vaccins zonder problemen kan krijgen?
Er zijn genoeg oude mensen die AZ gekregen hebben hier hé

Het gaat allemaal razendsnel natuurlijk maar toch even terugblikken naar nog geen 5 maanden geleden toen werd beslist AZ niet meer toe te dienen aan mensen boven 55 jaar. Vandaag de dag mag het niet meer worden gegeven aan mensen onder 41.

De vaccins zijn over het algemeen veilig. Het is mij meer te doen over de stukje ethisch grandstanding van Kitir terwijl dit vooral logistiek goed uitkomt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan