Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is de media niet in het ganse coronaverhaal wat ver gegaan? Imo heeft men veel te veel gewogen op de ganse voorbije periode. De ene keer weer veel te hard druk gezet voor versoepelingen om dan de week erna weer veel te hard druk zetten om te verstrengen, dit allemaal om zo veel mogelijk clicks te verzamelen en zich op te werpen als vertegenwoordiger van het volk. De zogezegde vierde macht begint naar mijn gevoel ook wel wat teveel macht te krijgen, zeker als je ziet hoeveel middelen er de dag van vandaag zijn om die macht te gebruiken,

Dat is een feit.
Komt natuurlijk omdat ze kliks moeten halen om inkomsten te genereren.
Ervoor viel het al op maar van de corona-crisis hebben er toch kranten echt geprofiteerd om (te) ver te gaan imo.

Alles was goed om kliks te halen. Als voorbeeld dat schandelijke artikel waarbij de nieuwe maatregelen zo belachelijk werden voorgesteld om de politiek/regels/... discussie op gang te trekken.

Terwijl je van zoveel regels (buiten corona) bepaalde situaties echt in het belachelijke kunt trekken.
Dat zal wel kliks opleveren en de HLN commentatoren hun gang laten gaan, maar je ondergraaft er wel het draagvlak mee.

Maar op zich kan je het de mensen niet kwalijk nemen. De media heeft zowat alles in zijn werk gezet om van Pfizer het A-merk uit de Delhaize te maken en van AZ het huismerk van de Aldi. Zij dragen daar toch ook een zeer grote verantwoordelijkheid. We moeten uiteraard vrijheid van pers bewaren, maar soms vraag ik mij af of er toch geen bepaald controle orgaan nodig is om ze soms een beetje in te tomen.
Dat is ook helemaal waar helaas.

Is de media niet in het ganse coronaverhaal wat ver gegaan? Imo heeft men veel te veel gewogen op de ganse voorbije periode. De ene keer weer veel te hard druk gezet voor versoepelingen om dan de week erna weer veel te hard druk zetten om te verstrengen, dit allemaal om zo veel mogelijk clicks te verzamelen en zich op te werpen als vertegenwoordiger van het volk. De zogezegde vierde macht begint naar mijn gevoel ook wel wat teveel macht te krijgen, zeker als je ziet hoeveel middelen er de dag van vandaag zijn om die macht te gebruiken,
Breek me de bek niet open over hoe de media de huidige polarisatie problematiek versterkt want dan zijn we nog niet thuis...

Nja, ik wil niet ontkrachten wat je zegt, maar "als eerste iets zeggen" vind ik persoonlijk wel een vrij waardeloos iets. Als er plots een vulkaanuitbarsting zou zijn in Ijsland, waarbij er plots ghouls uit de hel mee omhoog komen en iedereen beginnen aanvallen, dat zal ook wel ooit iemand voorspeld hebben. Ja, natuurlijk volledig in het belachelijke getrokken, maar wat ik wil zeggen is : Eender wat je kunt bedenken zal quasi altijd door iemand anders eerste bedacht zijn. Dat wilt niet altijd zeggen dat alles maar geweten moest zijn "omdat iemand dat gedacht heeft".

Er zijn wel meerdere epidemiën geweest. En de meeste epidemiën slaagt men er wel in dit meer lokaal te houden en lokaal aan te pakken. In 99% andere gevallen was een persoon zoals Wathelet gewoon een "doomsdaypredictor in de marge".

Zoals we de hele coronacrisis lang gezien hebben is het altijd een zoeken geweest tussen volksgezondheid (virologisch vlak), economie, mentale gezondheid, vrijheid, 'wil van het volk', ... Het is dan ook echt niet evident, maar natuurlijk wel gemakkelijk, om achteraf te zeggen "we hadden het moeten weten". Wat niet wilt zeggen dat ik zeg "We hadden het nooit kunnen weten en we hadden het niet beter kunnen doen."

Zeker het gegeven dat dit wereldwijd "te laat" aangepakt is, lijkt me toch ook duidelijk te wijzen op OF dat het echt wel niet zo gemakkelijk te voorspellen/echt wel niet voorzien was OF een te grote focus op economische belangen tov. volksgezondheid. Maar welk van de twee het ook is, lijkt me nog altijd de verantwoordelijkheid bij de politiek te liggen.
Het punt was niet dé eerste zijn an sich maar dat ze wanbeleid hebben gevoerd door wetenschappers af te zeiken met twitterrelletjes à la dramaqueen. Het typeert twee figuren in deze zaak die het altijd beter lijken te weten: Marc Van Ranst én Maggie De Block. Die eerste geef ik nog het voordeel van de twijfel want we zien en weten niet wat hij doet in de adviesraden. Wat betreft Maggie De Block is zij wél verantwoordelijk voor het minimaliseren en ridiculiseren van anderen met als gevolg dat er geen vloedgolf maar tsunami op ons is afgekomen tijdens de eerste golf.

De marginalen waar Marc Van Ranst nu altijd lijkt op te kakken hadden op Twitter het als eerste in de smiezen wat er aankwam. Specifiek herinner ik mij als deftig persoon bijvoorbeeld Ivan Van de Cloot. Maar tsja, MVR kon het niet laten om zichzelf daarna te blijven profileren als alwetend konijn en o.a. zelfs Herman Goossens door het slijk te halen. De sfeerschepping waar hij het nu over heeft, heeft hij echt zelf gecreëerd. Het proberen bewijzen door de marginalen te viseren is goedkoop en doorzichtig. Jezelf stelselmatig beter positioneren door anderen te onderdrukken is trouwens narcistisch.

Dat is een feit.
Komt natuurlijk omdat ze kliks moeten halen om inkomsten te genereren.
Ervoor viel het al op maar van de corona-crisis hebben er toch kranten echt geprofiteerd om (te) ver te gaan imo.

Alles was goed om kliks te halen. Als voorbeeld dat schandelijke artikel waarbij de nieuwe maatregelen zo belachelijk werden voorgesteld om de politiek/regels/... discussie op gang te trekken.

Terwijl je van zoveel regels (buiten corona) bepaalde situaties echt in het belachelijke kunt trekken.
Dat zal wel kliks opleveren en de HLN commentatoren hun gang laten gaan, maar je ondergraaft er wel het draagvlak mee.
Probleem is dat het hier wel verder ging dan HLN, de vroegere "kwaliteitsmedia" zijn ondertussen ook al mee op de sensatiekar gesprongen. Ik beging toch een beetje het gevoel te krijgen dat onze maatschappij gewoon aan het afglijden is naar een sensatiemaatschappij. En social media met hun logaritmes doen daar enkel aan mee.

Breek me de bek niet open over hoe de media de huidige polarisatie problematiek versterkt want dan zijn we nog niet thuis...

Het punt was niet dé eerste zijn an sich maar dat ze wanbeleid hebben gevoerd door wetenschappers af te zeiken met twitterrelletjes alla dramaqueen. Het typeert twee figuren in deze zaak die het altijd beter lijken te weten: Marc Van Ranst én Maggie De Block. Die eerste geef ik nog het voordeel van de twijfel want we zien en weten niet wat hij doet in de adviesraden. Wat betreft Maggie De Block is zij wél verantwoordelijk voor het minimaliseren en ridiculiseren van anderen met als gevolg dat er geen vloedgolf maar tsunami op ons is afgekomen tijdens de eerste golf.

De marginalen waar Marc Van Ranst nu altijd lijkt op te kakken hadden op Twitter het als eerste in de smiezen wat er aankwam. Specifiek herinner ik mij als deftig persoon bijvoorbeeld Ivan Van de Cloot. Maar tsja, MVR kon het niet laten om zichzelf daarna te blijven profileren als alwetend konijn en o.a. zelfs Herman Goossens door het slijk te halen. De sfeerschepping waar hij het nu heeft hij echt zelf gecreëerd. Het proberen bewijzen door de marginalen te viseren is goedkoop en doorzichtig. Jezelf stelselmatig beter positioneren door anderen te onderdrukken is trouwens narcistisch.
Niet nodig hoor :unsure:

Van de persconferentie van Sciensano:

In eerste week van juni kunnen we uitkomen onder gemiddelde van 75 nieuwe opnames per dag

Het aantal nieuwe ziekenhuisopnames blijft in dalende lijn gaan in zowat alle provincies. Afgelopen week waren er gemiddeld 101 nieuwe opnames per dag, dat is 19 procent minder dan de week ervoor.

"De cijfers halveren hiermee om de 23 dagen, waardoor we in de eerste week van juni onder een gemiddelde van 75 nieuwe opnames per dag kunnen uitkomen", legt de viroloog uit.
Als we later in de zomer onder de 50 zitten zouden de ziekenhuizen de druk van de ketel kunnen nemen. Hoe meer mensen gevaccineerd, hoe minder de opnames, zelfs met varianten. We zullen moeten rekenen op zowel minder ziekteverschijnselen als minder verspreiding, zolang er ergens in de wereld grote uitbraken zijn zullen er helaas dagelijks nog enkele opnames zijn.

Een vaccin is geen medicijn, een medicijn geneest en een vaccin maakt je eigenlijk wat ziek (om uw lichaam zelf antifstoffen te laten aanmaken zodat het het echte virus zelf kan verslagen)

De bijwerkingen zijn normaal gezien zeer uitzonderlijk, maar bij dit vaccin is het precies blinde paniek als er eens iemand toch een bijwerking heeft
Tuurlijk is een vaccin geen medicijn. Maar zowel vaccins als medicijnen hebben bijwerkingen (risico's) en leveren iets op (genezing/bescherming). Analogie gaat imho dus wel op en je zal nog altijd moeten verklaren waar je je probleem ziet. Néé, het is geen blinde paniek (toch niet in België), wel afweging kosten/baten.

Ben 38 jaar sinds gisteren, en verwacht ook binnen enkele weken mijn brief.
Als ik vrijwillig J&J kan kiezen, dan ga ik er gewoon voor. al die fake news over 1 overlijden op 50.000 man, jeezes, als je daar al bang voor moet zijn.
als ik zeg dat je 1 kans op 50.000 hebt om te sterven door met het vliegtuig te reizen, denk ik niet dat er ook maar iemand zal zeggen: "ok ik neem dan maar nooit meer een vliegtuig".

Ik vind ook wel dat er in deze pandemie serieus wat balletjes zijn misgeslagen door de media. Ik acht de berichtgeving van sommige kranten en zenders dan ook deels mee verantwoordelijk voor de 'Aldi vs. Delhaize' gedachtengang rond vaccins zoals @Carrion het zo mooi stelt, maar eigenlijk ook voor de zogenaamde 'coronamoeheid' die er bij veel mensen plots is in gekropen.

Dat het nieuws en de actualiteit steeds meer neigt naar snel te verteren soundbites en quotes zonder al te veel tekst en uitleg bij, dat ligt niet enkel aan de media vind ik. Dat is mijns inziens vooral de schuld van social media. Een artikel met een saaie titel en veel uitleg in het artikel zelf gaat niet snel scoren op Twitter en Facebook. Plak daar een ronkende titel op en eventueel een tot de verbeelding sprekende foto en het zal al wel sneller likes en shares vergaren. Ik denk ook dat dat gewoon een teken van de tijden is: we krijgen zoveel indrukken (bericht hier, notification daar, Instagram tag ginder, ...) dat we minder tijd hebben om ons eens 'goed te zetten' voor een artikel of iets dergelijks. Ik zou daar heelder teksten over kunnen schrijven maar dat is weinig relevant dus ik laat dat maar zo.

Sensatiezucht en fast food news

Waar ik vooral een probleem mee heb is die sensatiezucht en dan vooral in de 'slechtere' kranten. Je zag het bijna elke week: expert X zegt terloops iets in een interview en dan wordt daar een kop van gemaakt en dat op de front page gezwierd. Zo kreeg je op een gegeven moment wel elke week iemand anders die de derde golf aan het voorspellen was, en als je dan ziet als lezer dat die golf er maar niet komt dan begin je op den duur toch te denken van 'ja het zal wel zijn met hun gezever,' neen? Dat het in sommige kranten de ene week 'versoepelweek' was en de andere week 'doemweek' hielp ook echt niet.

Men zegt dan nogal snel 'lees dan die rioolkranten niet' maar dat vind ik eigenlijk geen argument. Dat ik die niet lees neemt niks weg van het feit dat dat wel de meest populaire kranten zijn en dus de bron van veel mensen hun nieuws. Ik volg deze hele crisis tamelijk goed op en ben dus nogal op de hoogte van wat sensatie is en wat niet, maar het merendeel van de mensen krijgt hun nieuws enkel via HLN en consoorten. Daarmee wil ik niet zeggen dat zij dommer of minder of ... zijn dan ik, maar zo komen we weer bij mijn vorige punt. Als je de ene dag in je krant leest dat de derde golf er voor de tigste keer zit aan te komen en dan een week later daar niks van ziet (of zelfs berichten leest over mogelijke versoepelingen) dan is het toch al moeilijker om heel die crisis serieus te nemen zou ik denken. Dat schept dan het gevoel van 'niemand weet wat ze doen en ze zien maar wat blijft plakken met hun voorspellingen.'

Zo ook met die vaccins. Sensatie en ronkende koppen krijgen prioriteit op onderbouwde berichtgeving en zo kom je dus tot deze situatie waarin een aanzienlijk deel (toch veel groter dan het had moeten zijn) bepaalde vaccins behandelt als zijnde zwaar inferieur of zelfs ronduit gevaarlijk.

Censuur vs sensatiezucht

Een ander punt dat soms wordt aangehaald in dit debat is 'dus jij pleit voor censuur?' Maar neen. Soms zag je koppen op de front page die gewoon waren gedistilleerd uit iets wat een expert terloops had gezegd in pakweg Terzake. Als je uit een heel interview enkel de juicy bits haalt (in de crisis dus vooral 'de derde golf komt er aan!' of 'het is gedaan en we mogen versoepelen!') om goedkope punten te scoren dan ben je fout bezig. Als je er dan voor kiest om dat:

A) niet te runnen (omdat het gaat over een interview en de mening van 1 persoon en dat dus niet per se front page news is; experts werden toen letterlijk elke dag in studios gezien)

of B) wel te runnen, maar met meer nuancering (dus niet 'Expert: de derde golf komt er aan, het is drie voor twaalf!' maar wel iets als 'Expert: de cijfers stagneren een beetje, dus voorzichtigheid is geboden')

dan doe je niet aan censuur vind ik, dan doe je aan berichtgeving die veel minder neigt naar goedkope sensatie. Was het bijvoorbeeld nodig om elke 'expert' die 'aan de alarmbel trok' op te voeren op de front page? Als een Van Ranst, Vlieghe, Van Gucht, et al gezamenlijk zeggen 'dit gaat niet goed' dan is dat natuurlijk nieuwswaardig, maar op een gegeven moment leek het er op dat kranten als HLN en het Nieuwsblad gewoon het land afschuimden op zoek naar 'experts' die op het alarm wilden drukken, de ene al wat relevanter dan de andere.

Er was wel degelijk een periode dat de derde golf bijna elke dag werd voorspeld en toch kwam die pas (heel wat) later op gang. Door die rollercoaster berichtgeving zijn denk ik ook veel mensen beginnen afhaken. Natuurlijk ging dat sowieso het geval zijn; de 'steun' voor de COVID aanpak ging na anderhalf jaar sowieso veel minder zijn dan in het begin, maar bepaalde kranten en zenders hebben daar mijns inziens toch echt niet bij geholpen.

Als dit klinkt alsof ik iets coronagerelateerd wil minimaliseren dan wil ik er wel bij zeggen dat dat niet zo is. Ik vond (en vind) dat dit iets is wat we heel serieus moeten nemen, maar ik denk toch wel dat veel mensen een soort van boy who cried wolf gevoel hadden op den duur. Komt daar dan nog een gevoel van machteloosheid bij ook voor sommigen. Als je al maanden je perfect aan de regels houdt en je ziet dan vrijwel elke dag doemberichten passeren kan het echt goed zijn dat je begint te denken 'ja dan maakt het toch niet uit wat ik doe want het gaat toch sowieso fout' en je vervolgens je biezen pakt om na maanden je grootouders nog eens te bezoeken of weet ik veel wat.

Het verwijtende toontje waarop velen communiceerden heeft ook niet geholpen vind ik (stel je maar eens voor dat je op je werk elke dag keihard je best doet maar toch de volle laag krijgt omdat anderen het blijven verpesten, ga je dan echt volledig je best blijven doen?) maar dat ligt niet noodzakelijk aan de media want die geven maar gewoon door wat sommigen zeggen bijvoorbeeld.

Sorry voor de rant

Dit is best lang geworden (vandaar ook dat ik er titeltjes bij zet, zo lijkt het minder op een gigantische wall of text) maar ik blijf het echt spijtig vinden hoe de media dit heeft aangepakt

Zoals voorsteld: de kans is héél groot dat iedereen zich gratis zal kunnen laten testen.

Zoals voorsteld: de kans is héél groot dat iedereen zich gratis zal kunnen laten testen.
Dus mensen met het vaccinatiepaspoort gaan eenmalig ergens naar toe kunnen?

Dus mensen met het vaccinatiepaspoort gaan eenmalig ergens naar toe kunnen?
Euh? Nee.

"Als we niet klaar zijn met de vaccinatiecampagne en mensen testen nodig hebben om te kunnen reizen of om naar festivals te kunnen gaan, vind ik dat je als overheid de testen gratis of goedkoper ter beschikking moet kunnen stellen"

of dat een keer (of meer) of goedkoop (of gratis) moet zijn, dat is nog voorwerp van discussie, maar het ligt alvast op tafel.

"Daarom zal ik ervoor pleiten in de regering dat we in de zomerperiode, als de vaccinatiecampagne niet klaar is, toch minstens een keer een goede test gratis of heel goedkoop ter beschikking stellen aan iedereen"

Kom zeg, we zien wel het het allemaal geeft, maar ge zijt wel heel erg selectief aan het quoten éh nu..

ik was niks aan het quoten toen je het schreef :S
Fair enough, maar een artikel linken waarbij je zegt "Zoals voorsteld: de kans is héél groot dat iedereen zich gratis zal kunnen laten testen."

en dan in het artikel zelf staat "we gaan proberen om minstens 1 test gratis of goedkoop te maken"

Dat zijn (naar mijn mening) toch 2 dingen die vrij ver van mekaar liggen qua boodschap. Soit, zoals gezegd, we zien het wel eens het daar is.

Euh? Nee.

"Als we niet klaar zijn met de vaccinatiecampagne en mensen testen nodig hebben om te kunnen reizen of om naar festivals te kunnen gaan, vind ik dat je als overheid de testen gratis of goedkoper ter beschikking moet kunnen stellen"

of dat een keer (of meer) of goedkoop (of gratis) moet zijn, dat is nog voorwerp van discussie, maar het ligt alvast op tafel.
Sorry maar zolang er hier geen uitklaring over is blijf ik het discriminerend vinden. Die tests moeten gratis zijn voor de ganse periode. Van zodra het een vereiste is tot men de kans gekregen heeft op een vaccin.

Ruimschoots onvoldoende en hij weet het. De onzekerheid over je testresultaat vs. de zorgenloosheid van een vaccin krijg je niet weggewerkt met één "misschien" gratis test, of met tien, of vijftig. Je zal maar een festivalticket kopen en positief testen. Het hele opzet is discriminerend, punt aan de lijn. En de verdere vertraging door het J&J-debacle maakt het alleen maar erger.

Hier zou helemaal geen discussie rond mogen zijn, het is zo klaar als maar kan zijn. Dat was mijn standpunt toen dit lachwekkend ballonnetje voor het eerst werd opgelaten en dat is het nog steeds. Jonge mensen worden gewoon schaamteloos in 't zak gezet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nja, ook 'politieke praat' natuurlijk. Zelfs al wil hij volledig gratis tests, dan zal hij dat wellicht nog niet zo vermelden.
Er komt dan sowieso commentaar "Dat weer alles gratis moet zijn van de sossen."
Alsook is de kans op gezichtsverlies groter wanneer dit er dan toch niet zou doorkomen.

Ondanks dat hij een niet-verkozen mandaat uitoefent, zal dat toch meespelen lijkt me.

Ruimschoots onvoldoende en hij weet het. De onzekerheid over je testresultaat vs. de zorgenloosheid van een vaccin krijg je niet weggewerkt met één "misschien" gratis test, of met tien, of vijftig. Je zal maar een festivalticket kopen en positief testen. Het hele opzet is discriminerend, punt aan de lijn. En de verdere vertraging door het J&J-debacle maakt het alleen maar erger.

Hier zou helemaal geen discussie rond mogen zijn, het is zo klaar als maar kan zijn. Dat was mijn standpunt toen dit lachwekkend ballonnetje voor het eerst werd opgelaten en dat is het nog steeds. Jonge mensen worden gewoon schaamteloos in 't zak gezet.

wat stel je dan voor? Geen festivals of reizen toelaten tot iedereen gevaccineerd is?

Ze willen het gratis doen en het is ook niet goed omdat het maar om te beginnen 1 test is.

En eerlijk gezegd, in welke mate kun je nog van discriminatie spreken als de ongelijkheid in die mate wordt weggewerkt, dat je het al meerdere malen moet doen voor je erop stuit? Ik vraag me dat af, want dan zou je op veel andere vlakken ook discriminatie kunnen inroepen terwijl dat nu niet gebeurt.

Als er al één test gratis is, en de rest ook verkrijgbaar maar betalend, dan word je zaak om het discriminatie te noemen toch al iets lastiger. Zijn ze allemaal gratis, dan al helemaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan