Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als eerste viroloog heb ik dit een pandemie genoemd. Niemand durfde dit een pandemie te noemen.

Pertinent onwaar. Zichzelf gebombardeerd in de schijnwerpers en dan wat opschepperij om niet aan gezichtsverlies te lijden.

12 februari 2020 - Dr. Wathelet (ex-Harvard) en expert in coronavirussen slaat alarm.
I have already sent you (MDB) a file via the SPF Health website on February 12, which indicates that if the proportion of symptomatic cases due to the new coronavirus reaches 1% of the population, we would be on the verge of a hospital crisis due to lack of beds (your reference: CCAL0331485). It went unanswered and that is why I am writing to you directly.

Hier trouwens een beknopt overzicht van de tragiek.

24 februari 2020 - Herman Goossens: Kans op coronabesmetting is oneindig klein na skireis in Italië
25 februari 2020 - Het stertecijfer is niet erger dan bij een gewone griep volgens Maggie De Block
2 maart 2020 - BVAS slaat alarm maar ze worden weggezet als paniekzaaiers
3 maart 2020 - Steven Van Gucht minimaliseert: worstcasescenario vergelijkbaar met zware seizoensgriep
3 maart 2020 - Maggie De block, de rechterhand van Marc, hekelt paniekzaaiers
6 maart 2020 - BVAS benadrukt belang om dringend nieuwe maatregelen te nemen

7 maart 2020 - Een vreugedansje in het laboratorium van Marc Van Ranst voor de eerste patiënt

8 maart 2020 - Dr. Wathelet (ex-Harvard) vraagt opnieuw in open brief om strengere maatregelen
13 maart 2020 - Overheid zet federale fase in gang. Horeca en scholen sluiten
16 maart 2020 - Steven Van Gucht voorspelt nieuw scenario met besmetting 70% v/d bevolking
16 maart 2020 - Spoedarts ziet zwaar aangetaste longen bij mensen tussen 30 en 50 jaar
18 maart 2020 - België gaat in lockdown light
20 maart 2020 - Jongste patiënt met coronavirus in ons land is baby van enkele maanden oud
22 maart 2020 - Gezonde 39-jarige vader van 4 maanden oude baby overleden

Laatst bewerkt:
Vollebak mee verantwoordelijk zijn voor de eerste golf, dan mee de aanpak "flatten the curve" verdedigen (aka een paar jaar aanmodderen), en dan de 2e golf in de nek draaien van de regering. Goe bezig.
Hij zevert zo hard in dat artikel dat het pijn doet aan de ogen. Dat is uzelf als een volleerd politieker eruit trachten te lullen na zelf fout na fout te maken.

Dit staat vandaag bij de lezersbrieven in Het Nieuwsblad, daar is natuurlijk wel iets over te zeggen:

Risicopatiënten

Een drietal weken geleden zijn ze in Vlaanderen begonnen met het vaccineren van de risicopatiënten. Veel van die mensen werden ingeënt met AstraZeneca. Met dan meestal een periode van twaalf weken tussen de twee dosissen of voor sommigen intussen maar acht weken. Wat wil dat zeggen? Het grootste deel van die groep zal pas volledig gevaccineerd zijn in de eerste helft van augustus.

Je zou dan denken, wat is het probleem? Ze worden toch gevaccineerd? Klopt, maar intussen is men bij ons (in het vaccinatiecentrum van Turnhout) begonnen met de groep van 60+ en 55+. Velen van hen krijgen Pfizer. Om het voorbeeld te nemen van iemand die ik ken: die krijgt het eerste vaccin op 5 juni (Pfizer) en het tweede al op 11 juli. En dat is niet het enige geval, zo blijkt. Overal hoor je nu mensen die zijn opgeroepen om gevaccineerd te worden met Pfizer. Geen van allen risicopatiënt. Conclusie : de risicopatiënten gaan bijna bij de laatste groep zijn die volledig gevaccineerd zal zijn. Waar zit de logica? Waarom werd voor die groep niet Pfizer ingezet en AstraZeneca voor de anderen? Zodat de risicopatiënten toch sneller volledig gevaccineerd zijn? Zij hebben sowieso al geen makkelijk anderhalf jaar achter de rug omdat ze extra voorzichtig moesten zijn.

Met de vele leveringsproblemen verbaast het me dat hij zo lang vasthield aan 11 juli. Pedro Facon en Dirk Ramaekers hadden zelf hun twijfels en hielden het altijd op "einde van de zomer" en vonden 11 juli als een punt waar velen zijn ingeënt maar geen 100%.

De 2 andere regio's zijn wat vager en houden het op "ergens in de zomer" wat vooral een gerust gevoel geeft ipv elke week te zeggen dat je hoofdpijn hebt van een misgelopen levering. Elke week is er wel een ander bedrijf dat een steek laat vallen, Beke kan niet slapen om de volgende morgen weer een tegenvaller te slikken bij zijn koffie.

Met de vele leveringsproblemen verbaast het me dat hij zo lang vasthield aan 11 juli. Pedro Facon en Dirk Ramaekers hadden zelf hun twijfels en hielden het altijd op "einde van de zomer" en vonden 11 juli als een punt waar velen zijn ingeënt maar geen 100%.

De 2 andere regio's zijn wat vager en houden het op "ergens in de zomer" wat vooral een gerust gevoel geeft ipv elke week te zeggen dat je hoofdpijn hebt van een misgelopen levering. Elke week is er wel een ander bedrijf dat een steek laat vallen, Beke kan niet slapen om de volgende morgen weer een tegenvaller te slikken bij zijn koffie.

je verwart twee dingen : Beke zei tegen 11 juli gaat iedereen een eerste prik hebben gehad. Optimistisch maar haalbaar, nog altijd eigenlijk als ze J&J terug voor iedereen gaan gebruiken.

Voor volledige vaccinatie waar de experten eigenlijk over praten is het inderdaad einde van de zomer.

Beke wou gewoon scoren na zijn fiasco's vorig jaar.
Weer lekker aan zichzelf gedacht en niet aan de mogelijke psychologische gevolgen voor andere

Dit staat vandaag bij de lezersbrieven in Het Nieuwsblad, daar is natuurlijk wel iets over te zeggen:

AstraZeneca​

Het AstraZeneca-vaccin beschermt voor 100 procent tegen hospitalisatie en ernstige COVID-19 vanaf 3 weken na de eerste inenting

van de website van UZ Gent.

Mensen zouden beter tevreden zijn dat ze een vaccin krijgen ipv heel de tijd die vergelijking te maken tussen vaccins. Ze werken allemaal goed, punt.

hindsight = 20/20

De moment dat de kortere termijn voor de 2de prik bekend werd waren er natuurlijk al een heel deel van die doelgroep gevaccineerd.
Plus het voordeel dat je na de eerste prik al een pak minder kans hebt op zware ziekte is ook mooi meegenomen hé.
Leveringen zullen ook wel hebben meegespeeld waarom het ene vaccin makkelijker gegeven kon worden dan het andere.

Vollebak mee verantwoordelijk zijn voor de eerste golf, dan mee de aanpak "flatten the curve" verdedigen (aka een paar jaar aanmodderen), en dan de 2e golf in de nek draaien van de regering. Goe bezig.
Hij zevert zo hard in dat artikel dat het pijn doet aan de ogen. Dat is uzelf als een volleerd politieker eruit trachten te lullen na zelf fout na fout te maken.
Uhm, wat zou er gebeurd zijn zonder flatten the curve tot de vaccins er waren?
De 2e golf is er toch net gekomen omdat ze de touwtjes niet meer strak hadden?

Laten we dit eens verder in het corona-topic bespreken aub...

@bassie82 Het is niet erg belangrijk maar de 2 experts hebben toch iets anders gezegd (achter paywalls);

Dirk Ramaekers in DM: https://www.demorgen.be/nieuws/task...beke-11-juli-is-beetje-optimistisch~b39bc578/

Volgens Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) zal iedere volwassen Vlaming minstens één vaccindosis hebben gekregen tegen 11 juli, de Vlaamse feestdag. Tenminste ‘als de leveranciers hun beloftes houden’. Is dat een haalbare datum?

“Zodra we meer weten over de leveringen van Janssen zullen we kunnen kijken of die datum realistisch is. Ambitie is goed, maar ik denk dat 11 juli een beetje optimistisch is. Later in juli moet kunnen.
Facon in De Tijd: https://www.tijd.be/dossiers/corona...nnen-nu-beter-niet-te-snel-gaan/10297236.html

De horizon wordt telkens opnieuw met enkele weken opgeschoven. Zo is er toch geen enkel perspectief meer?

Facon: ‘Maar er is wél perspectief. De vaccinatiecampagne komt deze maand, met allicht 2 miljoen geleverde vaccins, op kruissnelheid. Tegen het einde van april gaan de 65-plussers zijn ingeënt, tegen eind mei iedereen met een onderliggende aandoening. En volgens de Vlaamsgezinden zal elke volwassene tegen de Vlaamse Feestdag van 11 juli zijn eerste dosis hebben gekregen, de unionisten spreken over 21 juli en de rattachisten over 14 juli. Ik heb het over eind juli, dan hoop ik met vakantie te vertrekken (lacht). Tegen eind september moet iedereen zijn tweede dosis hebben gekregen.’
Goed, ze zijn in ieder geval voorzichtiger. Blijkbaar is er zelfs sprake van 21 juli, maar die lees ik niet vaak in Franstalige media. Maar eind juli is dan iets optimistischer dan ik me voorhad van de 2 verantwoordelijken.

Hoe is hij verantwoordelijk voor de eerste golf?
Wat is er mis met flatten the curve?
Hoe is de 2de golf NIET de verantwoordelijkheid van de regering?

Amai, in welke put hebt gij geleefd? De wereld op zen kop. Ik voel me precies terug vorig jaar met dergelijke standpunten.

@bassie82 Het is niet erg belangrijk maar de 2 experts hebben toch iets anders gezegd (achter paywalls);

Dirk Ramaekers in DM: https://www.demorgen.be/nieuws/task...beke-11-juli-is-beetje-optimistisch~b39bc578/

Facon in De Tijd: https://www.tijd.be/dossiers/corona...nnen-nu-beter-niet-te-snel-gaan/10297236.html

Goed, ze zijn in ieder geval voorzichtiger. Blijkbaar is er zelfs sprake van 21 juli, maar die lees ik niet vaak in Franstalige media. Maar eind juli is dan iets optimistischer dan ik me voorhad van de 2 verantwoordelijken.

tuurlijk gaan ze voorzichtiger zijn.
Verschil tussen politiekers en experten hé. Ene wil populair zijn.
Als het van de experten afhangt komt er op 9 juni ook geen versoepelingen hé. Want de besmettingen zijn nog veel te hoog.

AstraZeneca​

Het AstraZeneca-vaccin beschermt voor 100 procent tegen hospitalisatie en ernstige COVID-19 vanaf 3 weken na de eerste inenting

van de website van UZ Gent.

Mensen zouden beter tevreden zijn dat ze een vaccin krijgen ipv heel de tijd die vergelijking te maken tussen vaccins. Ze werken allemaal goed, punt.
Mensen doen niet de moeite om zich te informeren (en dat bedoel ik niet op de manier van "doe je eigen onderzoek"). Er zijn genoeg studies die de verschillen en werking per vaccin aantonen.

Mensen doen niet de moeite om zich te informeren (en dat bedoel ik niet op de manier van "doe je eigen onderzoek"). Er zijn genoeg studies die de verschillen en werking per vaccin aantonen.
Tjah, het is nu eenmaal makkelijker om gewoon commentaar te hebben op alles. Imo willen veel mensen het ook niet weten zodat ze kunnen blijven afgeven.

Maar op zich kan je het de mensen niet kwalijk nemen. De media heeft zowat alles in zijn werk gezet om van Pfizer het A-merk uit de Delhaize te maken en van AZ het huismerk van de Aldi. Zij dragen daar toch ook een zeer grote verantwoordelijkheid. We moeten uiteraard vrijheid van pers bewaren, maar soms vraag ik mij af of er toch geen bepaald controle orgaan nodig is om ze soms een beetje in te tomen.

Inderdaad het gezaag van mensen met 0,0 wetenschappelijke geletterdheid over dat zij nu Astra-Zeneca krijgen en niet het Pfizer vaccin begint me echt de keel uit te hangen.

Feiten:
  • Men mag zich gelukkig prijzen dat er nu reeds vaccins zijn aan een recordsnelheid, niet eens één maar vier verschillende van twee verschillende types.
  • Feit is dat als je het mij vorig jaar gevraagd had: wil je een bewezen vaccintechnologie zoals een virale vector of een nog eerder nieuwe technologie zoals mRNA vaccins, ik was voor optie A gegaan. Nu je de resultaten van die laatste ziet, maakt het me niet meer uit eerlijk gezegd.
  • De grootste klagers die ik ken, kiezen dan nog vrijwillig voor zaken die veel grotere risicofactoren op bloedklonters inhouden dan het AZ of J&J vaccin: grootste boosdoener is uiteraard roken, maar daarnaast nemen die zonder twijfel nog andere medicatie waarbij er nooit een nulrisico is (gaande van de pil tot pijnstillers).
  • Men baseert zich puur op publiciteit in de pers waar elke nevenwerking wordt uitvergroot, men vergelijkt percentages die inherent onvergelijkbaar zijn omwille van de andere context van de clinical trials: J&J heeft niet per se een lagere effectiviteit dan Pfizer want die zijn getest in situaties waarbij er al andere varianten rondgingen, in andere populaties. Bovendien lijken ze allen te beschermen tegen ziekenhuisopname, toch het grootste risico.
    @Carrion heeft hier 100% gelijk, de klassieke pers draagt een verpletterende verantwoordelijkheid op dit vlak.
  • Men staat niet stil bij andere mensen: e.g. 60 jarigen die vraagtekens plaatsen bij die leeftijdsgrens voor J&J en ook Pfizer willen, terwijl er een goede reden voor die leeftijdsgrens is, en hun Pfizer geven zou betekenen dat die jongere persoon eerder maanden uitstel zou krijgen als je die logica van vrije keuze voor iedereen zou toelaten.
  • Oh, en de allereerste Jos die we gevaccineerd hebben in dit land met Pfizer dan nog, is intussen al dood aan iets anders dan corona. Onaangename realiteit: ooit ga je dood en elke dag loop je daar een klein risico op.
    Zo "magisch" is dat vaccin dus ook weer niet. Maar goed, de vaccinatie-strategie is een andere discussie. Ik heb er nog altijd begrip dat ouderen voorrang krijgen (niet op zorgpersoneel maar die horde is intussen ook al genomen).

Maar op zich kan je het de mensen niet kwalijk nemen. De media heeft zowat alles in zijn werk gezet om van Pfizer het A-merk uit de Delhaize te maken en van AZ het huismerk van de Aldi. Zij dragen daar toch ook een zeer grote verantwoordelijkheid. We moeten uiteraard vrijheid van pers bewaren, maar soms vraag ik mij af of er toch geen bepaald controle orgaan nodig is om ze soms een beetje in te tomen.
Is de media niet in het ganse coronaverhaal wat ver gegaan? Imo heeft men veel te veel gewogen op de ganse voorbije periode. De ene keer weer veel te hard druk gezet voor versoepelingen om dan de week erna weer veel te hard druk zetten om te verstrengen, dit allemaal om zo veel mogelijk clicks te verzamelen en zich op te werpen als vertegenwoordiger van het volk. De zogezegde vierde macht begint naar mijn gevoel ook wel wat teveel macht te krijgen, zeker als je ziet hoeveel middelen er de dag van vandaag zijn om die macht te gebruiken,

+ de hoerenchance dat Italië eerst aan de beurt was, waardoor we misschien een week of 2 meer tijd hadden om in te grijpen
De clou is dat ondanks eerdere waarschuwingen én de situatie in Italië er echt véél te véél tijd is verloren voor een exponentieel virus.

Ik denk dat we nog van geluk mogen spreken dat de varianten van nu er toen niet waren... anders was het een totale crash.

Als eerste viroloog heb ik dit een pandemie genoemd. Niemand durfde dit een pandemie te noemen.

Pertinent onwaar. Zichzelf gebombardeerd in de schijnwerpers en dan wat opschepperij om niet aan gezichtsverlies te lijden.

12 februari 2020 - Dr. Wathelet (ex-Harvard) en expert in coronavirussen slaat alarm.
I have already sent you (MDB) a file via the SPF Health website on February 12, which indicates that if the proportion of symptomatic cases due to the new coronavirus reaches 1% of the population, we would be on the verge of a hospital crisis due to lack of beds (your reference: CCAL0331485). It went unanswered and that is why I am writing to you directly.

Hier trouwens een beknopt overzicht van de tragiek.

24 februari 2020 - Herman Goossens: Kans op coronabesmetting is oneindig klein na skireis in Italië
25 februari 2020 - Het stertecijfer is niet erger dan bij een gewone griep volgens Maggie De Block
2 maart 2020 - BVAS slaat alarm maar ze worden weggezet als paniekzaaiers
3 maart 2020 - Steven Van Gucht minimaliseert: worstcasescenario vergelijkbaar met zware seizoensgriep
3 maart 2020 - Maggie De block, de rechterhand van Marc, hekelt paniekzaaiers
6 maart 2020 - BVAS benadrukt belang om dringend nieuwe maatregelen te nemen

7 maart 2020 - Een vreugedansje in het laboratorium van Marc Van Ranst voor de eerste patiënt

8 maart 2020 - Dr. Wathelet (ex-Harvard) vraagt opnieuw in open brief om strengere maatregelen
13 maart 2020 - Overheid zet federale fase in gang. Horeca en scholen sluiten
16 maart 2020 - Steven Van Gucht voorspelt nieuw scenario met besmetting 70% v/d bevolking
16 maart 2020 - Spoedarts ziet zwaar aangetaste longen bij mensen tussen 30 en 50 jaar
18 maart 2020 - België gaat in lockdown light
20 maart 2020 - Jongste patiënt met coronavirus in ons land is baby van enkele maanden oud
22 maart 2020 - Gezonde 39-jarige vader van 4 maanden oude baby overleden

Laatst bewerkt:
Nja, ik wil niet ontkrachten wat je zegt, maar "als eerste iets zeggen" vind ik persoonlijk wel een vrij waardeloos iets. Als er plots een vulkaanuitbarsting zou zijn in Ijsland, waarbij er plots ghouls uit de hel mee omhoog komen en iedereen beginnen aanvallen, dat zal ook wel ooit iemand voorspeld hebben. Ja, natuurlijk volledig in het belachelijke getrokken, maar wat ik wil zeggen is : Eender wat je kunt bedenken zal quasi altijd door iemand anders eerste bedacht zijn. Dat wilt niet altijd zeggen dat alles maar geweten moest zijn "omdat iemand dat gedacht heeft".

Er zijn wel meerdere epidemiën geweest. En de meeste epidemiën slaagt men er wel in dit meer lokaal te houden en lokaal aan te pakken. In 99% andere gevallen was een persoon zoals Wathelet gewoon een "doomsdaypredictor in de marge".

Zoals we de hele coronacrisis lang gezien hebben is het altijd een zoeken geweest tussen volksgezondheid (virologisch vlak), economie, mentale gezondheid, vrijheid, 'wil van het volk', ... Het is dan ook echt niet evident, maar natuurlijk wel gemakkelijk, om achteraf te zeggen "we hadden het moeten weten". Wat niet wilt zeggen dat ik zeg "We hadden het nooit kunnen weten en we hadden het niet beter kunnen doen."

Zeker het gegeven dat dit wereldwijd "te laat" aangepakt is, lijkt me toch ook duidelijk te wijzen op OF dat het echt wel niet zo gemakkelijk te voorspellen/echt wel niet voorzien was OF een te grote focus op economische belangen tov. volksgezondheid. Maar welk van de twee het ook is, lijkt me nog altijd de verantwoordelijkheid bij de politiek te liggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan