Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
wat stel je dan voor? Geen festivals of reizen toelaten tot iedereen gevaccineerd is?

Of ze toelaten zonder onderscheid van zodra er genoeg gevaccineerden zijn om het risico voor en door niet-gevaccineerden te compenseren. Of iedereen verplichten om zich te laten testen, hoe idioot dat ook klinkt.

Wat ik "voorstel" - en wat eigenlijk een evidentie zou moeten zijn - is om geen enkel onderscheid te maken tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden zolang niet iedereen een kans heeft gekregen om bij de groep der gevaccineerden te horen.

En eerlijk gezegd, in welke mate kun je nog van discriminatie spreken als de ongelijkheid in die mate wordt weggewerkt, dat je het al meerdere malen moet doen voor je erop stuit? Ik vraag me dat af, want dan zou je op veel andere vlakken ook discriminatie kunnen inroepen terwijl dat nu niet gebeurt.

Als er al één test gratis is, en de rest ook verkrijgbaar maar betalend, dan word je zaak om het discriminatie te noemen toch al iets lastiger. Zijn ze allemaal gratis, dan al helemaal.

Oei Loser, niet enkel ben ik het hier totaal niet mee eens, om redenen die ik al in dertigduizend geuren en kleuren heb verwoord (net als anderen, overigens), er staat ook een joekel van een dt-fout in deze post. Bezin je, man.

Of ze toelaten van zodra er genoeg gevaccineerden zijn om het risico voor en door niet-gevaccineerden te compenseren. Of iedereen verplichten om zich te laten testen, hoe idioot dat ook klinkt.

Wat ik "voorstel" en wat eigenlijk een evidentie zou moeten zijn is om geen enkel onderscheid te maken tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden zolang niet iedereen een kans heeft gekregen om bij de groep der gevaccineerden te horen.

dus oftewel niks tot iedereen gevaccineerd is? Op zich vind ik dat eigenlijk niet erg. Zeker niet omdat behalve reizen de meeste van die dingen gepland zijn in augustus en de grote meerderheid moet gevaccineerd zijn of de kans ertoe hebben gehad.

Oftewel iedereen laten testen en dus de algemene kost verhogen zodanig dat mensen op reis kunnen gaan. Want basicly is het dat nu hé.

Zoals gezegd de grote versoepelingen waar je gevaccineerd ga moeten zijn zijn in augustus gepland. Zelfs met een paar weken vertraging zou iedereen van 18+ een eerste prik moeten gehad hebben.

dus oftewel niks tot iedereen gevaccineerd is?
Nee, dat maak jij er van. Er was vorige zomer ook heel veel mogelijk en toen was er niemand gevaccineerd. Het verschil is dat er toen ook niet gediscrimineerd werd, en nu wel.

Dat slaat nergens op, want door het groeiend aantal gevaccineerden is het in principe veiliger dan ooit tevoren voor iedereen, alleen heb je daar niets aan als je een reis boekt of een festivalticket koopt maar dan (al dan niet vals-)positief test. Dat die test dan "misschien" en al dan niet eenmalig gratis is, lijkt me op zo'n moment een zeer magere troost. Tante Josianne heeft daar echter geen last van en kan zorgeloos én sowieso kostenloos en naar hartenlust beginnen plannen.

Op zich vind ik dat eigenlijk niet erg. Zeker niet omdat behalve reizen de meeste van die dingen gepland zijn in augustus en de grote meerderheid moet gevaccineerd zijn of de kans ertoe hebben gehad.
Ik moet ook nergens zijn in juli of augustus, maar als ik niet opkom voor de rechten van de minderbedeelden doet blijkbaar niemand het.
Hemeltergend vind ik dat, de wereld op zijn kop.

Of ze toelaten zonder onderscheid van zodra er genoeg gevaccineerden zijn om het risico voor en door niet-gevaccineerden te compenseren. Of iedereen verplichten om zich te laten testen, hoe idioot dat ook klinkt.

Wat ik "voorstel" - en wat eigenlijk een evidentie zou moeten zijn - is om geen enkel onderscheid te maken tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden zolang niet iedereen een kans heeft gekregen om bij de groep der gevaccineerden te horen.
Dat zijn twee prinicipiële oplossingen. Maar geen praktische, hè.
Want door de aard van oa festivals is het onmogelijk om genoeg gevaccineerden te hebben om het risico voor niet-gevaccineerden te compenseren. Daarvoor moet je aan een aantal zitten dat je pas verkrijgt als je iedereen gevaccineerd hebt. Dus dat is een praktische onmogelijkheid. De tweede is een weggegooide kost, financieel, maar ook qua tests. Dus je zou sommige mensen om geen reden extra laten betalen, om de ongelijkheid weg te werken? Ook al kost dat groep A dan nodeloos geld, zijn we al die tests nodeloos kwijt en moet groep B nog altijd dat extra betalen?

Dan lijkt me de oplossing van Bassie de enige die er praktisch gezien nog overblijft: nog niks toelaten tot iedereen gevaccineerd is.

Edit: En ik heb je hier al artikels gelinkt, en daarna zijn er ook verschenen, van genoeg mensen die precies hetzelfde doen. Polle kwam het hier ook nog zeggen, dat "niemand het erover heeft". Dat is niet waar? Elke keer als het erover gaat, wordt dat opnieuw aangestipt. In Europa ging het daarover, bij de uitwerking in België ging het daarover, daarna onder professoren ging het daarover. En hier op het forum.

Nee, dat maak jij er van. Er was vorige zomer ook heel veel mogelijk en toen was er niemand gevaccineerd. Het verschil is dat er toen ook niet gediscrimineerd werd, en nu wel.

Ik moet ook nergens zijn in juli of augustus, maar als ik niet opkom voor de rechten van de minderbedeelden doet blijkbaar niemand het. Hemeltergend vind ik dat.

Toon me aan waar de discriminatie gaat zijn behalve voor reizen?

Toon me aan waar de discriminatie gaat zijn behalve voor reizen?
Festivals. Zie ook edit van mijn vorige post. Maakt het dat beter of zo, dat het (vooralsnog) enkel voor festivals en reizen is? :crazy:
Bon, ik zal maar terug aan het werk gaan voordat ik jullie begin uit te schelden en ook weer gratis "op vakantie" mag, zonder test dan zelfs.
Ik maak mij geen illusies dat een vijfde rondje ruzieën jullie plots wel het licht gaat doen zien hoor. Iets van uilen en kaarsen en brillen.

Zoals gezegd de grote versoepelingen waar je gevaccineerd ga moeten zijn zijn in augustus gepland. Zelfs met een paar weken vertraging zou iedereen van 18+ een eerste prik moeten gehad hebben.
Top, dan moet men dit ook zo communiceren en het vaccinatiepaspoort laten ingaan vanaf augustus. En ook iedereen garanderen dat zij voor augustus een eerste prik krijgen. Wie tot dan op reis wil gaan moet zich maar betaald laten testen, net zoals het nu is trouwens.

Dat zijn twee prinicipiële oplossingen. Maar geen praktische, hè.
Want door de aard van oa festivals is het onmogelijk om genoeg gevaccineerden te hebben om het risico voor niet-gevaccineerden te compenseren. Daarvoor moet je aan een aantal zitten dat je pas verkrijgt als je iedereen gevaccineerd hebt. Dus dat is een praktische onmogelijkheid.
Ik ben het eens met Nahrtent, maar ik zie voor de festivals eigenlijk weinig problemen.
Tegen dat het zover is (half augustus) heeft normaal gezien iedereen een kans gehad om zich te laten vaccineren (eerste prik).
Laten we zeggen tegen ten laatste eind juli, zodat het werkzaam is tegen dat de festivals beginnen.
Wat dus wilt zeggen dat tegen dan >80% een werkzame eerste prik hebben gehad (en de meeste 65 plussers en risico patienten een tweede).
Dus dan is er in mijn ogen niet echt een probleem, ofwel kies je ervoor om je te vaccineren ofwel niet en dan moet je een test doen, maar dat is dan je eigen keuze.

Voor de vakanties vind ik het wel een discriminatie. Ook omdat tegen dat ze de coronapas gaan invoeren (vanaf juli), de situatie waarschijnlijk vergelijkbaar gaat zijn met vorige zomer en het eigenlijk niet nodig is om al die testen te doen.

Ik ben het eens met Nahrtent, maar ik zie voor de festivals eigenlijk weinig problemen.
Tegen dat het zover is (half augustus) heeft normaal gezien iedereen een kans gehad om zich te laten vaccineren (eerste prik).
Laten we zeggen tegen ten laatste eind juli, zodat het werkzaam is tegen dat de festivals beginnen.
Wat dus wilt zeggen dat tegen dan >80% een werkzame eerste prik hebben gehad (en de meeste 65 plussers en risico patienten een tweede).
Dus dan is er in mijn ogen niet echt een probleem, ofwel kies je ervoor om je te vaccineren ofwel niet en dan moet je een test doen, maar dat is dan je eigen keuze.

Voor de vakanties vind ik het wel een discriminatie. Ook omdat tegen dat ze de coronapas gaan invoeren (vanaf juli), de situatie waarschijnlijk vergelijkbaar gaat zijn met vorige zomer en het eigenlijk niet nodig is om al die testen te doen.
Maar dan gaat het toch om op z'n minst één gratis tekst, volgens wat FVDB voorstelt. Dus gesteld dat dat voorstel het inderdaad wordt, is er geen discriminatie voor het reizen.

Dus gesteld dat dat voorstel het inderdaad wordt, is er geen discriminatie voor het reizen.
Jawel, want een test is geen garantie dat je kan vertrekken en een vaccin wel (terwijl ook dat geen 100% bescherming biedt, overigens). De kostprijs - al dan niet eenmalig geschrapt - en de tijd die je kwijt bent aan een test komt daar nog eens bovenop als een rotte kers op een rotte taart, maar dat triomfalisme is in feite gewoon bijzonder misplaatst hoor.

Nog niet te vroeg juichen. Ik houd mijn hart vast voor wat ze gaan beslissen voor kleinschalige indoor concerten en dat soort toestanden. Die zouden al vroeger kunnen, maar hoe of wat is nog niet geweten. Ook hier is het gewoon manifest onrechtvaardig als je als niet-gevaccineerde eigenlijk geen enkele garantie zou hebben dat je toegang gaat kunnen krijgen tot die evenementen, waarvoor je vaak wel ver op voorhand tickets moet kopen.

En ook hier weer dezelfde, bitter cynische vaststelling dat nu nog snel besmet worden met Covid de gemakkelijkste manier is om met die onzekerheid komaf te maken voor de zomer. Dat mensen dat kunnen verdedigen, hallucinant.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar dan gaat het toch om op z'n minst één gratis tekst, volgens wat FVDB voorstelt. Dus gesteld dat dat voorstel het inderdaad wordt, is er geen discriminatie voor het reizen.
Ach en wat voor mensen die 4 verschillende weekends een citytrip willen doen als reis? Of gaan we nu nog de overheid laten beslissen welk soort reis de mensen mogen maken?

Ach en wat voor mensen die 4 verschillende weekends een citytrip willen doen als reis? Of gaan we nu nog de overheid laten beslissen welk soort reis de mensen mogen maken?
Er is toch een verschil tussen ongelijkheid en discriminatie, hoor. Niet elke ongelijkheid is ook discriminatie.
Als je hier de verschillen zo wegwerkt, dat het niet meer is dat de ene wel op vakantie mag en de andere niet, en zelfs niet meer is dat de ene meer moet betalen voor zijn vakantie dan de andere, maar gewoon nog is dat de ene verschillende keren kan gaan in juli en de andere niet (want tegen augustus heeft iedereen zijn eerste prik), dan kun je nog maar moeilijk van discriminatie spreken, denk ik.

De overheid beslist niet welke soort reis je mag maken in dit geval. Maar ja, de overheid beslist dat wel vaker. De overheden beslissen ook dat je niet zomaar naar de VS kunt vertrekken voor een halfjaar, daar heb je een visum voor nodig dat je op voorhand moet aanvragen. En als jij hier woont met je Russische vrouw en je wilt zelfs maar voor 10 dagen naar de VS, mag jij zomaar vertrekken en zij niet. En dat is geen discriminatie.

Je màg allebei reizen van de overheid. De reis die je wilt. Alleen is die niet gegarandeerd even duur voor jou als voor een ander.

Festivals gepland in augustus waar normaal alle 18+'ers een kans zou moeten gehad hebben op eerste prik en waar ze al van zeiden dat een eerste prik ook op coronapaspoort gaat staan
maar wat na de campagne? Waarom zouden de niet gevaccineerden moeten betalen omdat ze iets dat niet verplicht is niet pakken? Dan gaat het nog niet over de mensen die niet willen, maar religie of andere redenen

maar wat na de campagne? Waarom zouden de niet gevaccineerden moeten betalen omdat ze iets dat niet verplicht is niet pakken? Dan gaat het nog niet over de mensen die niet willen, maar religie of andere redenen
Omdat dat geen discriminatie is, want er zijn objectieve redenen voor. Je mag ook niet naar bepaalde landen reizen zonder je inentingen. Je bent niet verplicht, maar erzonder kom je er niet in. Je mag ook geen verpleger worden als je geen vaccinatie tegen hepatitis B wilt.

Er is toch een verschil tussen ongelijkheid en discriminatie, hoor. Niet elke ongelijkheid is ook discriminatie.
Als je hier de verschillen zo wegwerkt, dat het niet meer is dat de ene wel op vakantie mag en de andere niet, en zelfs niet meer is dat de ene meer moet betalen voor zijn vakantie dan de andere, maar gewoon nog is dat de ene verschillende keren kan gaan in juli en de andere niet (want tegen augustus heeft iedereen zijn eerste prik), dan kun je nog maar moeilijk van discriminatie spreken, denk ik.

De overheid beslist niet welke soort reis je mag maken in dit geval. Maar ja, de overheid beslist dat wel vaker. De overheden beslissen ook dat je niet zomaar naar de VS kunt vertrekken voor een halfjaar, daar heb je een visum voor nodig dat je op voorhand moet aanvragen. En als jij hier woont met je Russische vrouw en je wilt zelfs maar voor 10 dagen naar de VS, mag jij zomaar vertrekken en zij niet. En dat is geen discriminatie.

Je màg allebei reizen van de overheid. De reis die je wilt. Alleen is die niet gegarandeerd even duur voor jou als voor een ander.
Sorry maar dit kan je niet verantwoorden na wat je na het laatste jaar allemaal gevraagd hebt aan die personen die nu weer het nadeel van de ganse situatie ondervinden. Dat jij het niet catalogiseert wil niet zeggen dat het niet discriminerend kan aanvoelen voor een ander. Want discriminatie is nog altijd voor het overgrote deel een gevoel. Dat je vanuit een ongelijkheid niet op dezelfde manier behandeld wordt als een ander. En dat is wat hier nu niet gebeurd, door de ongelijkheid door wel of niet gevaccineerd te zijn heb je opeens meer recht op vrijheid dan een ander. En dat kan je niet verantwoorden als je ook al maanden vraagt aan een ander om zijn vrijheid op te geven omdat bepaalde personen nu het nadeel hebben om ernstig ziek te worden. Moest men iedereen zelf laten beslissen hebben of hij zijn vrijheid wou afgeven om een ander te helpen, geen enkel probleem maar als je dat verplicht dan mag je gerust werken volgens het principe samen uit, samen thuis. Ik ben er ten stelligste van overtuigd dat we ons gerust mogen solidair opstellen met de jongeren die al maanden beknot geweest zijn in hun vrijheid terwijl zij het minste voordeel haalden uit de ganse situatie. Draai dat om en laat ons nu als ouderen ook eens wat voordeel opgeven om toch maar wat steun te bieden aan diegene die nog niet het recht hebben om te doen en laten wat ze willen.

Voor zover ik weet zijn festivals georganiseerd door private bedrijven. Ze mogen dus eisen wat ze willen om je binnen te laten. Dat er een paar mensen hierdoor uit de boot vallen is spijtig maarja....
editje: op dit moment kun je idd voor niemand een perfecte oplossing vooropstellen....Eerst verkondigen dat er geen reispaspoort komt om het dan toch goed te moeten keuren en dergelijke. En zo zijn er nog zaken de afgelopen maanden verandert door Europa/politiek/"aandringen" van de media.

Laatst bewerkt:
Het probleem is toch vooral dat er geen goede en eerlijke oplossing bestaat? Altijd zal het voor een bepaalde groep niet juist aanvoelen. Waar ik niet meer wil zeggen dat het huidige plan het beste/slechtste plan is.

Je mag allebei werken maar de vrouw krijgt daarvoor minder betaald dan de man. Dus ook geen discriminatie? Allochtonen en autochtonen mogen beide lid worden van de fitness maar allochtonen moeten een hoger lidgeld betalen. Geen discriminatie maar ongelijkheid?

Ja, ALS je bijvoorbeeld geen gratis testen krijgt, en dus moet betalen als je nog niet gevaccineerd bent EN er beperkingen opgelegd worden aan mensen zonder zo'n paspoort EN je nog niet de kans hebt gehad om je te laten vaccineren, dan noem ik het ook discriminerend.
Een tijd geleden vond je het zelf ook nog discriminatie als er geen gratis testen werden gegeven voor de mensen die nog geen kans tot vaccinatie hadden gehad. Nu is 1 gratis test al voldoende om niet meer van discriminatie te spreken? Mensen die gevaccineerd zijn krijgen meer kansen dan zij die niet gevaccineerd zijn of zij die niet gevaccineerd zijn moeten meer betalen om hetzelfde te mogen als gevaccineerden. Hoe duidelijk kan discriminatie zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan