Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vermoed dat die vaccinatiecentra ook 's avonds open zullen zijn. Ik vermoed dat die vaccinaties ook via de corona-app zullen verlopen, dus afspraak maken voor een slot dat jou het beste uitkomt.
Er zouden minstens 200 vaccinatiecentra komen, dat zijn er dus 20 per provincie. Dat wil zeggen dat de meeste gemeentes met 15000-20000 inwoners een vaccinatiecentrum gaan hebben. Een halve dag verlof lijkt me dus echt niet nodig, gewoon even 's avonds langsrijden en klaar is kees.
Het zou ook kunnen dat ze op een bepaald ogenblik het J&J en A-Z vaccin breder verspreiden via andere kanalen (eenvoudig te bewaren op koelkast temperatuur). Daarmee zou je dus gewoon met een grote vaccinatiebus kunnen rondrijden. De pokken-vaccinaties gebeurden in de VS vroeger gewoon overal, daar kwamen ze mee langs in scholen, fabrieken, cinémazalen en cafés.
Maar ik vermoed dat de corona-app gaat daar echt gaat in helpen, ook om de tweede vaccinatie tijdig te regelen en zo.
Ja kan, maar het is dan wel jammer dat ge een stuk van u capaciteit gaat verliezen door het feit dat ge beperkt zijt qua duur (pakweg van 5 tot 9 ipv om 8 uur te beginnen en tot 9 door te doen). In een normale wereld lijkt bovenstaand mij geen probleem, maar ik zou er vanuit gaan dat het motto hier moet zijn om elke week de geleverde vaccins (zo goed als) volledig te benutten.
Soit, we zien wel, maar het kwam gewoon bij me op.

Ja kan, maar het is dan wel jammer dat ge een stuk van u capaciteit gaat verliezen door het feit dat ge beperkt zijt qua duur (pakweg van 5 tot 9 ipv om 8 uur te beginnen en tot 9 door te doen). In een normale wereld lijkt bovenstaand mij geen probleem, maar ik zou er vanuit gaan dat het motto hier moet zijn om elke week de geleverde vaccins (zo goed als) volledig te benutten.
Het goede nieuws is dat de eerste maanden dat geen probleem hoeft te zijn. Ziekenhuispersoneel kan op hun werk gevaccineerd worden en quasi alle 65-plussers zijn doorheen de dag wel vrij. Het is pas daarna dat dat eventueel wel een issue kan zijn maar tegen dan zouden ook het vaccin van AstraZenica en J&J beschikbaar moeten zijn, zoals ugar zei. :)

Ze zijn nu al bezig dat 200 centra niet haalbaar is. Ik wil het allemaal wel eens zien of het volgens planning gaat verlopen, er komen veel logistieke vragen op hun af waar ze weinig ervaring in hebben.

Gisteren de laatste versie van Coronalert app geïnstalleerd maar de app werkt nog steeds niet. Geen enkele blootstellingscheck update sinds 5 januari.

Er worden op dit ogenblik testen gedaan om te kijken hoe efficiënt (snel) men vaccins kan toedienen. Van wat ik heb gezien wordt er een soort flow-schema opgemaakt waarbij je eerst registreert en daarna je vaccinatie krijgt toegedeeld. In zo'n vaccinatiecentrum moeten gemiddeld 40 000 mensen gevaccineerd worden, op een periode van 4-6 maand.
Dat zijn dus gemiddeld minder dan 1000 vaccinaties per dag (rekening houdend met 2 x vaccineren per persoon)
Niet iedereen werkt van 8-17. er zijn ook heel wat mensen die van 6-2 en van 14-22 werken.

Gisteren de laatste versie van Coronalert app geïnstalleerd maar de app werkt nog steeds niet. Geen enkele blootstellingscheck update sinds 5 januari.
Hier geen probleem. Ik ben wel net van GSM gewisseld en app start helemaal opnieuw zonder ijn 'oude' gegevens. Dat is wel geruststellend, de data worden dus alleen op jouw GSM bewaard :D

Ze zijn nu al bezig dat 200 centra niet haalbaar is. Ik wil het allemaal wel eens zien of het volgens planning gaat verlopen, er komen veel logistieke vragen op hun af waar ze weinig ervaring in hebben.
Men wil 120 vaccinatiecentra in Vlaanderen opzetten.

je moet ook nog de mensen hebben om te vaccineren, hé. Het lijkt me ook verspilling om pakweg 150 centra te bemannen van 5 uur 's ochtends tot 22 uur 's avonds als je 200 centra kan bemannen van 8 uur 's ochtends tot 20 uur 's avonds. (fictief vb, nu niet gerekend naar manuren).

Denk dat nabijheid véél belangrijker zal zijn dan de openingsuren. Mensen werken nog véél vaker thuis en bedrijven snappen het nut wel van personeel te laten inenten tijdens 'normale' uren.

200 in België :)

120 is ongeveer 1 per 3 gemeenten. dat zal er wss wel 1 per 4 gemeenten worden omdat sommige gemeenten er 2/3 zullen hebben. Lijkt me voldoende.

Ik dacht dat de centra er ook enkel/vooral zouden komen in gemeenten vanaf 50.000 inwoners.

Hier geen probleem. Ik ben wel net van GSM gewisseld en app start helemaal opnieuw zonder ijn 'oude' gegevens. Dat is wel geruststellend, de data worden dus alleen op jouw GSM bewaard :D
Op Twitter redelijk wat mensen die klagen dat ze al dagenlang geen update gehad hebben. Versie 1.11.1 die dat probleem moest oplossen kampt nog steeds met hetzelfde probleem.

Ik dacht dat de centra er ook enkel/vooral zouden komen in gemeenten vanaf 50.000 inwoners.
Dat kan niet, dan heb je in West-Vlaanderen maar een 4-tal plaatsen (Oostende, Brugge, Roeselare, Kortrijk?) en valt gans de Westhoek zonder. Het zullen er een stuk meer locaties zijn.

Voor West-Vlaanderen zou het me héél sterk verbazen mocht er niet in de volgende steden zo'n centrum zijn:
Kortrijk
Waregem
Menen
Ieper
Poperinge
Veurne
Koksijde
Nieuwpoort
Diksmuide
Izegem
Tielt
Torhout
Roeselare
Brugge
Knokke
Bredene
Oostende

en dan nog enkele kleinere plaatsen om geografische redenen (genre Vleteren, Harelbeke, Anzegem, Desselgem ...).

Van zodra we AstraZeneca en J&J vaccins hebben wordt het logistiek natuurlijk al een pak eenvoudiger.

Anders (met Pfizer) moet elk vaccinatiecentrum al kunnen koelen op -80 C, ofwel dagelijks bevoorraad worden met het juiste aantal vaccins die die dag correct opgewarmd en gebruikt moeten worden...

Het slaat toch ook weer op niets dat rijscholen wel weer les mogen geven maar andere contactberoepen verboden blijven.

Het slaat toch ook weer op niets dat rijscholen wel weer les mogen geven maar andere contactberoepen verboden blijven.

Een rijbewijs is objectief gezien nu eenmaal meer essentieel dan een fris kapsel.

Het gaat er dan ook niet om of iets gevaarlijker is dan het ander met het oog op directe besmettingen, het gaat er om dat bij versoepelingen gekeken moet worden wat dusdanig essentieel genoeg is om terug toe te laten zonder dat dit een te grote invloed gaat hebben op de cijfers.

Behalve het essentiële aspect van rijlessen, zal het aantal personen op een dag dat rijlessen volgt ook lager liggen dan het aantal personen op een dag bij alle contactberoepen tezamen.

Snel opzoekwerk leert me bv dat er (weliswaar cijfers van 2010, maar het geeft wel een indicatie) er maar een 80tal rijscholen zijn in Vlaanderen. Zelfs al zou dat aantal tien jaar later verdubbeld zijn, dan nog verdwijnt dat in het niets met het aantal kapsalons waarvan ge er in elk boerendorp al meerdere hebt, en dan hebben de het nog niet over de andere contactberoepen. De eventuele impact van rijlessen op de totale cijfers gaat dus sowieso veel minder groot zijn dan de impact van contactberoepen waarbij het tezamen om tienduizenden zaken gaat.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan