Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inderdaad.
Maar als ricicopatiënt het gevoel hebben dat je terug op een normale manier kunt "overleven" (!) is al heel wat. Dat je daarna dan nog de maatregelen volgt, lijkt mij een evidentie.

Heb de indruk dat er velen hopen dat er van de ene op de andere dag een kantelmoment gaat komen, maar dat zal dus niet gebeuren.
Het is dus niet zo dat er opeens op Werchter of in het Sportpaleis een "lockdown-free-feestje" gaat komen (ook al zou dat ergens wel een enorme uitlaatklep kunnen zijn, maar zo zal het dus helaas niet zijn...).

Ik denk dat we, als de vaccinaties echt vlot lopen, deze zomer wel veel kleinere festivals en evenementen gaan zien. Een Werchter of Pukkelpop die een klein half jaar voorbereiding vergt waarschijnlijk nog niet, maar dingen zoals een Rock Zottegem, Alcatraz, Dranouter en vele andere stadsfestivals? Zeker. Bij zowel de artiesten als het publiek is er honger, en ik denk dus oprecht dat er deze zomer heel wat mooie leuke dingen kunnen gebeuren. Optredens, terrasjes, pop up zomerbars, braderijen en kermissen...als het grootste deel van de bevolking tegen de zomer hun spuitje gehad heeft zou je een paar heel mooie maanden kunnen zien.

Als je ziet wat Dranouter en Labadoux en vele andere organisaties op korte tijd op poten wisten te zetten met al die maatregelen, beeld je dan in wat ze kunnen als de meeste maatregelen wegvallen.

Misschien inderdaad de "lokalere" evenementen, zoals Labadoux, Dranouter, Lokerse, Crammerock, ...

Zie echter nog niet meteen een heel groot event als Tomorrowland of Werchter plaatsvinden, dat zo'n groot internationaal publiek trekt.
Maar waarom die festivals niet verplaatsen naar eind augustus / begin september ook?

Eind juni lijkt te krap, maar september dan wel weer een haalbare kaart...

Misschien inderdaad de "lokalere" evenementen, zoals Labadoux, Dranouter, Lokerse, Crammerock, ...

Zie echter nog niet meteen een heel groot event als Tomorrowland of Werchter plaatsvinden, dat zo'n groot internationaal publiek trekt.
Maar waarom die festivals niet verplaatsen naar eind augustus / begin september ook?

Eind juni lijkt te krap, maar september dan wel weer een haalbare kaart...

Omdat majors als Werchter en Tomorrowland afhangen van internationale artiesten die wereldwijd touren en het festivalseizoen traditioneel hier gewoon juni-augustus is, terwijl ze in de US eerder rond maart-mei hun seizoen hebben met Coachella en bands dan rond september eerder Aziatische landen aandoen. Werchter kan bvb ook niet zomaar zeggen...we gaan naar september, want we zijn de grootste van Belgie. Dat kan enkel als de andere Europese majors als Roskilde, Bencassim, Glastonbury, primavera en dergelijke dat zouden doen zodat het voor een band als de red hot chili peppers de moeite loont om naar Europa te komen. Voor een festival als Dranouter dat gewoon Bart Peeters en Tourist Lemc of Zwangere Guy kan op de affiche zetten liggen die kaarten anders.

Ik denk dat we, als de vaccinaties echt vlot lopen, deze zomer wel veel kleinere festivals en evenementen gaan zien. Een Werchter of Pukkelpop die een klein half jaar voorbereiding vergt waarschijnlijk nog niet, maar dingen zoals een Rock Zottegem, Alcatraz, Dranouter en vele andere stadsfestivals?
Ik kan je garanderen dat Dranouter niet zal plaatsvinden in de normale vorm. Zowel oude organisator als huidige organisator hebben een héél sterke band met onze school, k zou het anders wel al gehoord hebben. Ze hebben daar echt wel een jaar voorbereiding voor nodig. Dat kan je mss nog beperken tot 9 maand, maar de beslissing om door te gaan zoals normaal moet al lang genomen zijn.

Ik kan je garanderen dat Dranouter niet zal plaatsvinden in de normale vorm. Zowel oude organisator als huidige organisator hebben een héél sterke band met onze school, k zou het anders wel al gehoord hebben. Ze hebben daar echt wel een jaar voorbereiding voor nodig. Dat kan je mss nog beperken tot 9 maand, maar de beslissing om door te gaan zoals normaal moet al lang genomen zijn.

Daar twijfel ik niet aan JPV, maar als je ziet wat voor indrukwekkende dingen ze op korte tijd klaargespeeld hebben met de zomersessies, dan ben ik zeker dat ze in 2021 met lossere maatregelen nog meer kunnen. Dit gaat sowieso voor veel zaken een tussenjaar zijn, maar de eventsector heeft al meermaals bewezen snel en creatief erg veel te kunnen op poten zetten. Het zal sowieso meer en beter zijn dan vorig jaar denk ik.

Er zal inderdaad een pak te doen zijn in de zomer, maar echt festivals lijken me inderdaad moeilijk. Nu soit, ik zie het allemaal wel vrij positief in op het vlak van bewegingsvrijheid en sociale contacten etc, dus ik ben alvast aan het sparen voor alle feestjes :cool:
Ik denk dat de horeca die deze lockdown nog kan doorspartelen gouden tijden tegemoet gaat.

Inderdaad. Denk dat die mannen ook geen risico's gaan nemen en werk en geld steken in iets waar ze niet 100% zeker van zijn
Wie weet worden 't begin 2022 allemaal winter festivals ofzo. Kan ook es iets anders zijn :p

In andere landen moet dat ook aan -80°C bewaard worden. Dus de vergelijking gaat op.

14000 in Wallonië.
In Vlaanderen: 23300 (België) - 14000 (Wallonië) - x (Brussel) = 9300 - x (Brussel)
In verhouding tot bevolkingsaantal is de kloof nog groter aangezien Vlaanderen bijna het dubbele van de bevolking heeft.

In Wallonië moeten de vaccins ook aan -80°C bewaard worden.
Je weet best wat de reden is achter de tragere vaccinatie in Vlaanderen wanneer je enigszins het nieuws volgt. Wallonië speelt poker en gebruikt alle geleverde vaccins voor de eerste prik, Vlaanderen heeft zolang als er geen zekerheid was wanneer de volgende vaccins zouden geleverd worden beslist voldoende vaccins in reserve te houden om de tweede prik te kunnen geven aan de mensen die al een eerste vaccin hebben toegediend.
Er is sinds eergisteren duidelijkheid dat er een volgende redelijk grote batch zal afgeleverd worden, en dus gaat Vlaanderen die achterstand waarschijnlijk volgende week inhalen, omdat ze weten dat ze hun reserve kunnen opgebruiken.

Op major festivals moeten we idd niet hopen. Waar ik wel benieuwd naar ben is het EK voetbal, benieuwd in welke mate we juni/juli daar al zaken voor georganiseerd kunnen worden. Zou overigens typisch zijn dat we uitgetekend nu een toernooi gaan winnen, ik denk dat dat voor velen het symbolische startschot zou worden van "fuck Corona, game over voor u!".

Rock Wercher maakte op hun Facebook 2 dagen geleden terug een event aan voor 1-4 juli.

Gaan ze dan echt weer dezelfde stommiteiten doen zoals bij de 1ste lockdown?
(rappel: tijdens de 1ste lockdown werd opeens een countdown online geplaatst, terwijl iedereen op dat moment al lang wist dat het niet kon doorgaan. Ze zijn er dan ook zeer hard op afgerekend en een paar dagen later kwamen er publieke excuses)

Inderdaad. Denk dat die mannen ook geen risico's gaan nemen en werk en geld steken in iets waar ze niet 100% zeker van zijn
Wie weet worden 't begin 2022 allemaal winter festivals ofzo. Kan ook es iets anders zijn :p
Een winter-Werchter festival, met een 10-tal tenten, met enkel en alleen binnen stages...
Het zou nog wel iets hebben!

Deze taferelen zal je dan wel niet zien :cool: :

werchterbikinibis04.jpg
werchterbikinibis06.jpg
werchterbikinibis07.jpg
900

Laatst bewerkt:
Rock Wercher maakte op hun Facebook 2 dagen geleden terug een event aan voor 1-4 juli.

Gaan ze dan echt weer dezelfde stommiteiten doen zoals bij de 1ste lockdown?
(rappel: tijdens de 1ste lockdown werd opeens een countdown online geplaatst, terwijl iedereen op dat moment al lang wist dat het niet kon doorgaan. Ze zijn er dan ook zeer hard op afgerekend en een paar dagen later kwamen er publieke excuses)

Rock Werchter MOET voorlopig gewoon nog werken alsof het festival in juli gaat doorgaan, en achter de schermen is er wel degelijk nog steeds hoop heb ik me laten vertellen. Het probleem bij Werchter zit hem in de verzekering en terugbetaling. Als Werchter nu zelf zou zeggen..Sorry guys, ook dit jaar gaat het niks worden. Tja, dan moeten ze alle verkochte tickets terugbetalen. Als de overheid communiceert dat het festival niet in haar normale vorm kan doorgaan....dan ligt het anders en kunnen ze eventueel wederom van die save your ticket regeling gebruik maken.

Toch fijn. Even snel hln.be open doen.

Daar zien dat de cijfers fel aan 't stijgen. Snel hier komen lezen voor de juiste en volledige analyse met cijfers ipv het paniek gedoe in de pers vaak.
Press repeat sinds maart 2020 eigenlijk.

Blij dat dit forum blijft doen wat het ervoor deed.
Met dank aan @JPV, wiens analyses mij meer inzicht en rust bieden dan HLN (Hysterisch Laatste Nieuws).

In een Nieuwsblad interview gaf Vlieghe aan dat ze grote samenscholingen voor het EK 2021 niet zag zitten, dus een fiat voor het grote Rock Werchter in dezelfde periode lijkt ook niet haar steun te krijgen. Met een heel geleidelijk versoepelingsplan lijkt eind juni ook wat vroeg om al te kunnen rekenen op evenementen met 90.000 bezoekers. De vaccin-uitrol is hier dan nog niet voorbij, eind augustus is plausibeler maar dan is de festivalzomer al op haar einde.

Een uitspraak van Pierre van Damme op StuBru is ook uit de context getrokken alsof hij Tomorrowland al helemaal zag zitten. Het bleek dan eerder om de mogelijkheid te gaan van "een klein lokaal festival op het einde van de zomer". Mocht de vaccinatiegraad in de EU heel goed meevallen zal de overheid het wel toelaten maar niet alle festivals kunnen zo snel schakelen. De kans is nu wel kleiner dat ze in de zomer ineens op de rem gaan staan maar 100% zekerheid bieden is lastig.

Afgezien daarvan werken de Amerikaanse artiesten met een volledig tourschema, als daar te veel van af valt gaan ze niet de moeite doen om 3 gigs te spelen op festivals die wel door gaan. Maar dat hangt af van artiest tot artiest hoe ver die wilt gaan. Lokale of Europese bands zijn makkelijker te boeken. Huidige boekingen zijn ook niet in steen gebeiteld, als er festivals gaan annuleren kan er een domino-effect ontstaan.

Die artikels over eventuele evenementen / festivals in de zomers moet je toch ook vaak met een korrel zout nemen he.
Die hebben geen glazen bol en er zit natuurlijk nog een paar maand tussen.
Op dat vlak kan je alleen maar nuchter blijven en hopelijk positief verrast worden binnen x aantal maand.

De evenementen sector zal alvast erg flexibel proberen zijn om een 2de jaar zonder inkomsten te vermijden.
Uiteraard is dat niet voor elk evenement zo eenvoudig.

Er is momenteel geen enkele artiest die op tour is. Dus als er een festival zou komen beeld u dan eerder 1 podium met een paar Belgische artiesten zoals Equal Idiots en Laura Tessoro.

Voilà. Ondertussen is de blauwdruk van de vaccinatiecentra uitgewerkt.

Ziet er wat mij betreft allemaal goed uit, een mooie en duidelijke flow. Ik ben er zeker van dat de experten op HLN.be vinden dat dat al maanden moest klaar zijn, maar die vaccinatiecentra starten toch pas in maart...

Dit zijn de eerste lijnszones per provincie.Dus maximaal twee vaccinatiecentra per eerstelijnszone.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan