Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tuurlijk ga je dat vergelijken met andere ziektes en zeker infectieziektes.
Sja.. dan valt er niets meer te zeggen.. 🙄

Ik zou zeggen ga eens op een IC werken en kijk dan hoe de mensen er aan toe zijn ivg met griep en dergelijke.. en welke druk en stress er op zo een afdeling heerst.

Van Gucht: "er zijn grote versoepelingen, kans dat versoepelingen te snel gaan"

Jij: "grens van 500 icu-opnames is te hoog, welkom vierde golf."

Beetje zoals iemand tegen jou zou zeggen dat je met een condoom ook zwanger kan geraken en jij zou claimen dat een condoom mensen zwanger maakt.
Ik vrees dat je me helemaal niet begrijpt.. trek het maar in het belachelijke 👎

Ik zou zeggen ga eens op een IC werken en kijk dan hoe de mensen er aan toe zijn ivg met griep en dergelijke.. en welke druk en stress er op zo een afdeling heerst.
Gewoon uit curiositeit, heb jij eigenlijk ooit al meegedraaid op intensieve tijdens een zwaar influenzaseizoen? Of tijdens de coviddrukte?

Allez, ik vind dat nogal een raar argument als je zelf ook niet weet hoe het er daar dan aan toegaat. 🙃

Ik had ze inderdaad verkeerd gelezen, I stand corrected. Neemt niet weg dat omwille van immunologisch geheugen de kans groot is dat vaccinatie langdurige bescherming biedt, en dat vaccinatie wel degelijk beschermt tegen de varianten.

En ik heb geen probleem met 'de virologen', ik heb problemen met de communicatie van het GEMS en de manier waarop ze continu het debat in de media probeert te sturen in plaats van te doen wat ze moeten doen, namelijk informatie verzamelen en de overheid adviseren.

Ik vind het ronduit hallucinant dat politici een beleid proberen te bepalen (waarover we ook een serieus boompje kunnen opzetten), maar dat na elke bekendmaking, vaak zelfs nog tijdens de persconferentie, overgeschakeld wordt naar iemand van het GEMS in de studio die dan zijn duim omhoog of omlaag steekt. Dat is, m.i., compleet verkeerd.
Daar ga ik mee akkoord, het probleem daar ligt volgens mij echter niet bij het GEMS, maar bij de politici die de adviezen naast zich neerleggen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210511_97343336 en vooral deze: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210512_94982734

Dat vind ik hallucinant, dat de andere politici zo voor de goed nieuws show kiezen.

Daar ga ik mee akkoord, het probleem daar ligt volgens mij echter niet bij het GEMS, maar bij de politici die de adviezen naast zich neerleggen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210511_97343336 en vooral deze: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210512_94982734

Dat vind ik hallucinant, dat de andere politici zo voor de goed nieuws show kiezen.
Buiten dat ik VDB op vlak van intelligentie vrij hoog inschat, is dat ook niet een beetje eigen aan zijn positie als wit(gewassen) konijn? En ik bedoel dat positief, ik vermoed dat hij wat minder dan de andere geconcentreerd is op welk beeld hij uitdraagt en hoe hij herverkozen gaat worden.

De werkelijke bliksemafleiders zijn natuurlijk de mensen van de GEMS zelf.

:ROFLMAO: Oh god, wat ben ik blij dat ik niet religieus ben opgevoed, laat staan als Hindoe... Katholieken beperken de spirituele onzin tenminste nog tot wat kaarsen en wierrook, en dat ruikt tenminste nog goed (plus 't camoufleert de geur van oude mensen in de Kerk). Maar koeienstront? Sh*t... ieuw.

Buiten dat ik VDB op vlak van intelligentie vrij hoog inschat, is dat ook niet een beetje eigen aan zijn positie als wit(gewassen) konijn? En ik bedoel dat positief, ik vermoed dat hij wat minder dan de andere geconcentreerd is op welk beeld hij uitdraagt en hoe hij herverkozen gaat worden.

De werkelijke bliksemafleiders zijn natuurlijk de mensen van de GEMS zelf.

't Is dat hé, ze vallen over elkaars voeten om zo snel mogelijk te versoepelen nu het enigszins kan in de hoop dat de kiezer zich dat herinnert en aan hun persoon koppelt in het stemhokje. Op die momenten boeit de mening van de GEMS, of de toestand in de ICU hen geen zak.

Dat terzijde, de GEMS is toch ook nooit een baken van evenwichtig advies geweest, dus die mogen ook wel wat tegenwind krijgen, zelfs als die tegenwind dan bij gebrek aan beter van politici moet komen die in de eerste plaats in zichzelf geïnteresseerd zijn.
Ik hoop gewoon dat als (als!) zou blijken dat men toch te voortvarend is geweest, ze dat ook gewoon op tijd gaan durven inzien en bijsturen, want die "pluim" gaat natuurlijk niemand op zijn eigen hoed willen steken.

Er is een groot verschil tussen corona krijgen vóór het vaccin en nà het vaccin. De bedoeling van het vaccin is weldegelijk om ervoor te zorgen dat het ziektebeeld beheersbaar blijft, waardoor je inderdaad naar een soort van griep-variant zal gaan. Het blijft besmettelijk, er zullen mensen ziek van worden, maar je gaat geen massale opnames meer krijgen in het ziekenhuis. Op dàt moment is het weldegelijk vergelijkbaar met een "banale" virale infectie zoals er elk jaar zijn.

Om even te kaderen, uit de krant van vandaag: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210512_95039922

Een uitbraak dus in het woonzorgcentrum waar 95% gevaccineerd is, maar (en dat is het belangrijkste):

De medische impact blijft voorlopig ook al bij al beperkt. “De meeste besmette bewoners vertonen lichte verkoudheidsymptomen”, stelt Schram. “Drie waren er erger aan toe en zijn opgenomen in het ziekenhuis. Twee van hen mogen al bijna weer naar huis, de derde is er nog maar sinds maandag maar verkeert ook niet in levensgevaar. Bij alle drie is er sprake van onderliggende aandoeningen.”

Dat is de groep waar we in het begin van de crisis bijna iedereen mochten opnemen op intensieve indien het zich zou voorgedaan hebben. Nu hebben we dus een heel beperkte impact. Het zal meer en meer evolueren naar een randgebeuren waar we weinig last van hebben. Daarom niet van vandaag op morgen, maar het zal wél enorm snel gaan. Kijk naar Israël, de VS, UK,..

Uit eigen ondervinding: de mama is 66, kreeg een AZ ingespoten half maart. Begin april nam m'n stiefvader corona mee van op het werk, hijzelf was volledig asymptomatisch, maar de mama heeft 3-4 dagen een grieperig gevoel gehad en voelde zich pas 2 weken later terug redelijk ok. Ik wil er niet aan denken wat dat gegeven had zonder vaccin :x

Als in augustus de maximale vaccinatie is bereikt, waarom openen we dan niet alles ?

Op wat word er dan nog gewacht? Als zelfs na de vaccinaties we de regels niet willen laten vallen.

Het lijkt dat we de goalposts weer aan het verplaatsen zijn.

Als in augustus de maximale vaccinatie is bereikt, waarom openen we dan niet alles ?

Op wat word er dan nog gewacht? Als zelfs na de vaccinaties we de regels niet willen laten vallen.

Normaal gezien krijgt ge uwe 2e AstraZeneca 12 (nu 8) weken na uw eerste spuit. Dus als ge 11 juli uw eerste zou gekregen hebben duurt het nog tot begin september voor ge volledig gevaccineerd zijt.

Van Gucht: "er zijn grote versoepelingen, kans dat versoepelingen te snel gaan"

Jij: "grens van 500 icu-opnames is te hoog, welkom vierde golf."

Beetje zoals iemand tegen jou zou zeggen dat je met een condoom ook zwanger kan geraken en jij zou claimen dat een condoom mensen zwanger maakt.

eigenlijk puur virologisch gezien is het inderdaad veel te vlug en veel te snel : virus is er nog.

Virologen zouden waarschijnlijk ook zeggen om jaren geen seks meer te hebben en zo HIV uit de wereld helpen.
Echter lukt dat niet in de echte wereld. Als je niet versoepelt wanneer het kan ga je nooit geen strengere maatregelen meer kunnen toepassen wanneer het echt moet.

@NemesisBE : op zich kan het niet aangezien ze geen AZ geven aan -41 jarigen. Tenzij ze die regel aanpassen gaat er niemand op 11 juli ingeënt worden met AZ.

Vooral het gegeven dat het een paar weken duurt na je tweede vaccinatie-spuit voordat je als volledig gevaccineert wordt beschouwd lijkt me? Aangezien er nu al sprake is van grote festivals (mogelijks) door te laten gaan half Augustus, dan zitten we toch quasi aan het laten vallen van alle regels?

Daarnaast spreek je nu over iets wat nog minstens 3 maanden verwijderd is in tijd. Als je ziet wat er allemaal gepasseerd is, waarbij we nooit gedacht hadden zo'n hoog plateau te hebben na de tweede golf ed. Door oa. de varianten ed. dan lijkt voorzichtigheid me toch ook een goed gegeven? Wat winnen we er mee om te zeggen : Vanaf 1 September mag je alles als we hierdoor terug in de shit komen te zitten. Dan heb ik liever no wat kleine beperkingen in deze periode dan achteraf weer strengere maatregelen te moeten opleggen.

Maar dus vooral : Afwachten.

Edit: Volledige vaccinatie, incl. jongeren lijkt me rond 12 September te liggen, kort door de bocht geteld. Als op 11 juli alle 18+ gedaan is, en dan aan een dikke 2M minderjarigen begint, aan 700k/week is dit 1 Augustus voor de 1ste prik. 22 Augustus voor de 2de prik en dan nog 3-tal weken er na (voor Pfizer), dan zitten we begin/midden September om deze als volledig gevaccineerd te kunnen beschouwen.

Vooral het gegeven dat het een paar weken duurt na je tweede vaccinatie-spuit voordat je als volledig gevaccineert wordt beschouwd lijkt me? Aangezien er nu al sprake is van grote festivals (mogelijks) door te laten gaan half Augustus, dan zitten we toch quasi aan het laten vallen van alle regels?

Daarnaast spreek je nu over iets wat nog minstens 3 maanden verwijderd is in tijd. Als je ziet wat er allemaal gepasseerd is, waarbij we nooit gedacht hadden zo'n hoog plateau te hebben na de tweede golf ed. Door oa. de varianten ed. dan lijkt voorzichtigheid me toch ook een goed gegeven? Wat winnen we er mee om te zeggen : Vanaf 1 September mag je alles als we hierdoor terug in de shit komen te zitten. Dan heb ik liever no wat kleine beperkingen in deze periode dan achteraf weer strengere maatregelen te moeten opleggen.

Maar dus vooral : Afwachten.

Als voorzichtigheid strenge regels betekend die pre corona ondenkbaar waren, dan hoop ik dat we niet te lang voorzichtig blijven...

Hoe zie jij dat ? Nog maanden lang na de zomer mondmaskers verplicht op de trein bijvoorbeeld? Nog tot in 2022 ?

Liever een klein risico nemen dan. Zoals bijvoorbeeld Texas heeft gedaan

Als voorzichtigheid strenge regels betekend die pre corona ondenkbaar waren, dan hoop ik dat we niet te lang voorzichtig blijven...

Hoe zie jij dat ? Nog maanden lang na de zomer mondmaskers verplicht op de trein bijvoorbeeld? Nog tot in 2022 ?

Liever een klein risico nemen dan. Zoals bijvoorbeeld Texas heeft gedaan
Hoe ik dat zie?

Ik zie dat, dat we beslissingen maken op het moment dat we die beslissing kunnen maken.

En als ik nu een prognose zou maken, dan is het vanaf September/Oktober terug volledig losgehen, want dan zou iedereen, zelfs bij lichte tegenval gevaccineerd moeten zijn, incl. jongeren en hebben we een goed zicht op wat effectief goed mogelijk is.

Stapsgewijs zullen we de komende maanden een heel goed beeld gaan krijgen van hoe efficiënt dit allen blijkt. Op dit moment ben ik ook zeer optimistisch kijkende naar resultaten in het buitenland. Maar om nu harde feiten vast te leggen voor over 3-5 maanden lijkt me gewoon voorbarig.

Heb je een bril?
Nee, dat nu wel niet. Kan me wel voorstellen dat het voor mensen met een bril minder amusant is. Zie er soms ook waarvan de glazen zijn aangedampt.

Vandaar dat ik ook zei 'vind ik persoonlijk'. Als ik een bril heb zou ik er wss ook zsm vanaf willen.

Zalig, net mailtje ontvangen dat ik 29 mei mijn eerste Pfizer-prik krijg! Begin juli volledig gevaccineerd dus. Eindelijk eens wat goed nieuws!

Nee, dat nu wel niet. Kan me wel voorstellen dat het voor mensen met een bril minder amusant is. Zie er soms ook waarvan de glazen zijn aangedampt.

Vandaar dat ik ook zei 'vind ik persoonlijk'. Als ik een bril heb zou ik er wss ook zsm vanaf willen.
Da's echt shit jong met een bril. Nu het warmer wordt gaat dat weer beter worden, maar hoeveel keer ik deze winter gaan wandelen ben en eigenlijk als een halve blinde moest rondlopen ...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210512_95039922

Zoals ik al eerder aangehaald had. Geen steriliserend vaccin. Hier ws 95% gevaccineerd en toch nog mensen kunnen aansteken.... :(
Ik zie feitelijk geen andere oplossing dan iedereen te vaccineren, de druk op IC verminderen en dan gewoon leren leven met het virus.
Hopelijk geen al te zotte variantes in de toekomst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan