Dat ziet er héél verdacht dit uit:"There are now exemptions from entry quarantine for travellers from EEA countries and Switzerland where there are fewer than 25 confirmed cases per 100 000 inhabitants during the last two weeks (evaluated on a national level), and fewer than 4 per cent positive tests on average per week over the last two weeks."
Interpreteer jij het maar, ik ben niet zeker![]()
The European Respiratory Virus Surveillance Summary (ERVISS)
This interactive dashboard provides a weekly integrated epidemiological summary for influenza, RSV and SARS-CoV-2.
Dus het gaat over 25 gemiddelde dag besmettingen per 100k inwoners over 2 weken. Nu zitten we ongeveer aan 370, dus nog een héél lange weg te gaan. Maar: eind maart zaten we nog aan 560, dus die daling kan rap gebeuren en zal ook relatief rap gebeuren denk ik.
Als je van plan bent om in juli naar België te reizen, zou ik wel maken dat de terugkeer (als die datum van belang is) zo laat mogelijk in juli is. Want een 2-weeks gemiddelde bevat natuurlijk altijd de data van 2 weken geleden, hé...
Het cijfer waar jij je moet op richten is het weekcijfer van het aantal besmettingen (in m'n eerste tabel de kolom 'BESM 7D') en dat cijfer zal ongeveer van 20862 (5 mei) naar iets minder dan 2000 moeten gaan. Dan hebben we op 2 weken 25 besmettingen/100k inwoners.
Dat is een daling van 20% per week gedurende ongeveer 10 weken. héél veel, maar mits we het ritme van de vaccinaties zoals de afgelopen weken kunnen blijven aanhouden, zeker haalbaar. Zeker als het effect van de laatste 3 weken begint door te sijpelen in de besmettingen (verwacht ik vanaf 20/05), zullen het aantal besmettingen héél sterk dalen denk ik. Niet vergeten dat we vorig jaar soms -40 tot -50% hadden op 1 week...